Permalänk
Medlem

Internet via elnät alt trådlöst

Tjenare!

Ska flytta in i en ny lägenhet snart och håller på att planera lite inför hur jag ska lösa det med datorn. Tanken är att använda ett av rummen som kontor och då sätta in datorn där. Tyvärr finns det bara internetuttag i vardagsrummet, vilket ställer till med lite problem.. Antingen får jag dra en lång jävla kabel (inte peppad) eller så får jag hitta ett annat alternativ.

Jag spelar rätt mycket, vilket gör att internetuppkoppling blir av största vikt. Vad föreslår ni, går det att köra via elnätet på ett smidigt vis?Har bara sett att den möjligheten finns, aldrig förstått hur bra det fungerar. Eller går det att köra trådlös gaming på en stationär med en mottagare? Eller är det helt enkelt så att jag får dra den jävla kabeln om jag vill kunna spöa lite råttor i Vermintide eller panga något HS i Pubg.

Permalänk
Medlem

Alla kommer skriva att du ska dra kabel för att vara säker.

Jag har själv testat powerline nu dock och för mig fungerar det väldigt bra.
https://www.tp-link.com/se/products/details/cat-18_TL-PA7020P...

Är väldigt nöjd med hastigheten jag får ut. Använder dessa i ett hus byggt på 20-talet. Enkelt att koppla in och använda.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag dragit kabel. Kabelkanaler längst med golvlist/taklist.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Att dra kabel är nog det du borde göra... Kan vara lite tråkigt, men lite kabellister så blir det snyggt efter golvlisten.

Om väggen mellan vardagsrum och ditt rum är i gips eller trä, så kan man borra ett litet diskret hål och dra igenom. Jag vet att det kanske ses ned på om man hyr, men ett litet hål på 5mm märker ingen. I värsta fall är det väl bara sätta en plugg i det sen o spela dum, det är ju samma sak liksom.

I min lägenhet hade jag tur då det gick vattenburen värme till alla element i lägenheten, detta drogs då igenom tjocka golvlister så jag kunde bara öppna upp dom och dra kabeln innanför (rören gick mellan rummen genom betongväggar, så jag fick plats med kabel i samma hål). I dag syns ingen kabel annat än den som går från rum 1 till där TV är, där jag fick dra runt/över en dörr. MEn även där är det diskret med lister i samma färg som dörrlisten.

Det finns sätt, men WIFI eller ELNÄT är ofta inte värt strulet. Om jag var tvungen hade jag börjat med WIFI på 5ghz. Om signalen är dålig hade jag skaffat en accesspunkt i taket där det passar, gärna en ubiquiti ac pro om du har råd, annars en lite.

Permalänk
Medlem

Jag kör via elnätet, testade i början när det kom, och även nu med nyare varianter, en fruktansvärd skillnad på hur bra det funkar. Kör nu också till 2 andra hus på tomten (samma elskåp) fungerar utmärkt, bra ping osv. Dom två som sitter ute har 3 portars-switch dessutom förutom att vara wifi-hotspots

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

det bästa är riktig kabel men i min mening kan du komma tillräckligt långt med att gå via elnätet (jag maxar min 100/10 lina via elnätet). Se bara till att du sätter dosorna direkt i väggen och inte försöker gå via en grenkontakt, prövade det och fick då bara ut 2-3 av mina 100 ner...

Permalänk
Medlem

Har kört med exakt samma TP Link som länkats ovan från min teliarouter med avstängd wifi till min asus accesspunkt. Det har fungerat relativt bra i mitt hus från 70 talet. De gånger det har vart problem har vart när det har vart hög belastning på det trådlösa (2 barn som streamat netflix), då har pingen gått upp tillräckligt högt för att göra dina önskade spel helt ospelbara. Dock har det fortfarande inte vart problem med bandbredden, endast pingen.
Så länge inte nätet är tungt belastat har det fungerat klockrent för mig.