Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Välja projektorduk??

Hej!

Har precis köpt en BenQ w2000 och ska nu köpa en duk till den. Aldrig ägt en projektor innan så har ingen aning om hur man ska välja duk.

Förhållanden samt bild:
Mellan öppna spisen och yttervägg är de 2,6m
Från soffan till väggen vid spisen är de 4,2m
Tanken är att jag ska ha duken där tvn står just nu. Och förhoppningsvis kunna ha projektor i det lilla fönsterutrymmet ovanför soffan, alternativt bygga en liten hylla ovanför soffan.

Denna har jag kikat på, förslag på andra/storlek osv mottages gärna! Kanske blir för stor?

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det beror väll lite på avståndet mellan projektorn och väggen, dvs hur stor bild som kan projiceras. Min W1070 sitter ca 3m från motstående vägg och då får jag ut ganska precist 135". Kan ni inte ställa den på en stol/piedestal och dra upp storleken så mycket ni bara får plats med, och sedan välja närmaste mått på duken efter det?

Kolla gärna så du har inställningsmöjligheter på projektorn ifall ni takmonterar den, så bilden hamnar i mitten på väggen vertikalt och inte i golvet eller taket.

Edit: tror jag har likadan soffa, den stora modellen, fast mörk och lita "blankare" tyg

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det beror väll lite på avståndet mellan projektorn och väggen, dvs hur stor bild som kan projiceras. Min W1070 sitter ca 3m från motstående vägg och då får jag ut ganska precist 135". Kan ni inte ställa den på en stol/piedestal och dra upp storleken så mycket ni bara får plats med, och sedan välja närmaste mått på duken efter det?

Kolla gärna så du har inställningsmöjligheter på projektorn ifall ni takmonterar den, så bilden hamnar i mitten på väggen vertikalt och inte i golvet eller taket.

Har inte fått tillgång till rummet ännu, är ett hus jag köpt som vi får tillträde till i slutet på månaden. Hade velat köpa innan Men kanske är smartast att göra så ändå

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Skulle följa rådet att testskjuta på väggen först, då får du en känsla av hur stor bild du vill ha (och kan få).

Absolut bästa i det där rummet om du inte ska fixa det är en högkontrastduk som vinklar ljuset tillbaka mot dig istället för runtom i hela rummet. Dessa är dock rätt dyra (10k+).

Vidare så rekommenderar jag starkt en ramspänd duk, manuell rullduk kommer du supertröttna på.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Du har köpt en short throw-projektor, vilket innebär att bilden blir väldigt stor om du skulle sätta den ca 4,2 meter från duken. Enligt BenQ:s kalkulator blir bilden på det avståndet 165".

Här är länken till deras kalkylator: https://projectorcalculator.benq.com/

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Skulle följa rådet att testskjuta på väggen först, då får du en känsla av hur stor bild du vill ha (och kan få).

Absolut bästa i det där rummet om du inte ska fixa det är en högkontrastduk som vinklar ljuset tillbaka mot dig istället för runtom i hela rummet. Dessa är dock rätt dyra (10k+).

Vidare så rekommenderar jag starkt en ramspänd duk, manuell rullduk kommer du supertröttna på.

Får bli så, att testskjuta först. Oj runt 10 hade jag inte alls tänkt lägga. Hade hoppats runt 2k Ramspänd skulle jag kunna ta, då jag inte kommer ha någon tv där så kan duken vara "uppe" hela tiden.

Skrivet av Thex:

Du har köpt en short throw-projektor, vilket innebär att bilden blir väldigt stor om du skulle sätta den ca 4,2 meter från duken. Enligt BenQ:s kalkulator blir bilden på det avståndet 165".

Här är länken till deras kalkylator: https://projectorcalculator.benq.com/

Oj sedär! Hade jag inte en aning om... Kanske man kan hänga upp den i typ mitten av taket då istället?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Får bli så, att testskjuta först. Oj runt 10 hade jag inte alls tänkt lägga. Hade hoppats runt 2k Ramspänd skulle jag kunna ta, då jag inte kommer ha någon tv där så kan duken vara "uppe" hela tiden.

Oj sedär! Hade jag inte en aning om... Kanske man kan hänga upp den i typ mitten av taket då istället?

En högkontrastduk tillsammans med en short throw-projektor kan skapa problem. Det finns att läsa om på nätet om du googlar lite.

Ja du kommer få hänga den i taket mer i mitten av rummet. Går att räkna fram med hjälp av sidan jag länkade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

En högkontrastduk tillsammans med en short throw-projektor kan skapa problem. Det finns att läsa om på nätet om du googlar lite.

Det gör icke optimala rum med vit duk också

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Ramspänd skulle jag kunna ta, då jag inte kommer ha någon tv där så kan duken vara "uppe" hela tiden.

Kan verkligen rekommendera det.
Att dra ner duken är mer irriterande än man kan tro och den kommer inte vara helt platt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Har nu provat att skjuta och kommit fram till att 120" kommer göra sig bäst. Har även grävt i plånboken och bestämt mig för att inte gå över 2000:- nu till en början. Någon av dessa funderar jag på:
https://www.komplett.se/product/917836/tv-ljud-bild/projektor...
https://www.komplett.se/product/582245/tv-ljud-bild/projektor...

Eller har ni andra förslag i samma prisklass?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheMuffinMan: Det går tretton OEM-tillverkare på ett dussin i den prisklassen och de flesta dukmodellerna är alldeles helt okey, särskilt för en projektor med den typ av optik som sitter på en short throw-projektor. Med en specad gain 1.1 kan det dock vara viss glittrighet i duken, men det är tyvärr sådant som måste ses.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TheMuffinMan: Det går tretton OEM-tillverkare på ett dussin i den prisklassen och de flesta dukmodellerna är alldeles helt okey, särskilt för en projektor med den typ av optik som sitter på en short throw-projektor. Med en specad gain 1.1 kan det dock vara viss glittrighet i duken, men det är tyvärr sådant som måste ses.

Ah okej. Toppen men då provar jag och är jag missnöjd så får det bli en "riktig" ramspänd i framtiden

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TheMuffinMan: Det går tretton OEM-tillverkare på ett dussin i den prisklassen och de flesta dukmodellerna är alldeles helt okey, särskilt för en projektor med den typ av optik som sitter på en short throw-projektor. Med en specad gain 1.1 kan det dock vara viss glittrighet i duken, men det är tyvärr sådant som måste ses.

En till fråga förresten som du kanske kan svara på?
Har denna soundbaren jag kommer använda mig av, samt en Apple tv. Ska man köpa någon sorts Hdmi adapter eller blir det enklast att bara köpa en vanlig 3,5 mm kontakt?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheMuffinMan: Generellt är det en lite besvärlig omväg att gå via projektorn för ljudet. Grundidén är att du drar bild till projektorn och ljud till ljudsystemet, vilket ofta blir en hemmabioreceiver. Ljudlimpor är inga höjdarlösningar då främst är tänkta i situationen att du bara hänger dem under TV:n och får ljudet från TV:n och använder TV:n för att växla källor. Detta får du inte med en projektor och då blir det extra moment att tänka på.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TheMuffinMan: Generellt är det en lite besvärlig omväg att gå via projektorn för ljudet. Grundidén är att du drar bild till projektorn och ljud till ljudsystemet, vilket ofta blir en hemmabioreceiver. Ljudlimpor är inga höjdarlösningar då främst är tänkta i situationen att du bara hänger dem under TV:n och får ljudet från TV:n och använder TV:n för att växla källor. Detta får du inte med en projektor och då blir det extra moment att tänka på.

Läste runt lite och förstod det nu också. Soundbaren har jag redan så får köra på någon sådan lösning sålänge tänkte jag. Men Det borde väl fungera ok om man drar en vanligt 3,5 mm kontakt mellan projektorn och soundbaren då?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det gör icke optimala rum med vit duk också

Skulle personligen välja vit alternativt grå duk än en högkontrast. Hade en duk för 12k, högkontrast till min TW9X00, superbra bild och allt, dock störde jag mig på att det glittrade på vita partier och att det blev som en ljusare punkt. Så rekommenderar att gå och titta på det och se om det är något som stör. Nu kör ja en ikea tupplur hos tjejen istället i väntan på hitta hus
Om rummet, skitfint ser det ut att vara, är så som bilden så tycker jag att det borde finnas bra möjligheter att mörklägga lite så en vit vanlig eller grå borde duga gott

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Skulle personligen välja vit alternativt grå duk än en högkontrast. Hade en duk för 12k, högkontrast till min TW9X00, superbra bild och allt, dock störde jag mig på att det glittrade på vita partier och att det blev som en ljusare punkt. Så rekommenderar att gå och titta på det och se om det är något som stör. Nu kör ja en ikea tupplur hos tjejen istället i väntan på hitta hus
Om rummet, skitfint ser det ut att vara, är så som bilden så tycker jag att det borde finnas bra möjligheter att mörklägga lite så en vit vanlig eller grå borde duga gott

Har haft grå duk... va aldrig nöjd med den riktigt... blev sämre kontrast och det vita blev aldrig riktigt vitt... är mer nöjd med vit duk i vårat ljusa vardagsrum faktiskt.
Va din projektor väldigt nära duken? Då du upplevde det som kallas hotpoting, och shine?
Funderar själv på att köpa en HC duk istället för vit, 95" Kastavastånd är ca 340cm....

Permalänk
Medlem

Om man behöver en duk som är ljudtransparent och vill bygga ramen själv så rek (man kan köpa färdiga dukar också men då får man lätta lite mer på lädret). http://www.seymourav.com/screensDIY.asp. Där kan man köpa dukmaterial per meter. Kostar inte mycket och man får en sjukt bra duk. Ramen spikar man ihop relativt lätt och sedan maskar av allt med lite velourtejp.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har haft grå duk... va aldrig nöjd med den riktigt... blev sämre kontrast och det vita blev aldrig riktigt vitt... är mer nöjd med vit duk i vårat ljusa vardagsrum faktiskt.
Va din projektor väldigt nära duken? Då du upplevde det som kallas hotpoting, och shine?
Funderar själv på att köpa en HC duk istället för vit, 95" Kastavastånd är ca 340cm....

Japp, är nog det som kallas hotspotting och shine. Inget ja gilla, hade kanske 3.5m mellan projektor och duk.
Vet inte riktigt hur mycket själva projektorn i sig påverkar en grå duk, men det kräver nog mer av den i ljusstyrka tex för att orka tända upp det gråa till vitt.
Hade idag satsat lite mer på mörkläggning och vit duk. (Har en 77" grå duk i källaren ja inte använt än, i väntan på hus).
Det hela är ju tusen saker som påverkar, och hur man upplever det. Vita väggar och vitt tak är ju inte perfekt heller då det speglar och studsar ljuset åt alla håll.

När jag satsade på få det 100% så blev ja så petig och saker överallt stör, nu ser jag på projektor på ikea tupplur i sovrummet medans tjejen läser med lampa osv... och är mer nöjd över hur bra det blir trotts dåliga förhållanden (Bra projektor dock )

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Japp, är nog det som kallas hotspotting och shine. Inget ja gilla, hade kanske 3.5m mellan projektor och duk.
Vet inte riktigt hur mycket själva projektorn i sig påverkar en grå duk, men det kräver nog mer av den i ljusstyrka tex för att orka tända upp det gråa till vitt.
Hade idag satsat lite mer på mörkläggning och vit duk. (Har en 77" grå duk i källaren ja inte använt än, i väntan på hus).
Det hela är ju tusen saker som påverkar, och hur man upplever det. Vita väggar och vitt tak är ju inte perfekt heller då det speglar och studsar ljuset åt alla håll.

När jag satsade på få det 100% så blev ja så petig och saker överallt stör, nu ser jag på projektor på ikea tupplur i sovrummet medans tjejen läser med lampa osv... och är mer nöjd över hur bra det blir trotts dåliga förhållanden (Bra projektor dock )

Fasen... nu blir jag ju orolig nä du säger att hotspot och shining är så påtagligt... läst andra som inte märker det alls på samma kastavstånd... har inte fått tummen ur och åka till Therock i Lund, eller hembiobutiken i gbg... tråkigt att åka iväg på sånt själv...
Hur stor duk hade du din HC i?
Sorry för lånar TS tråd...
Men till TS: Du har grymt bra rum där, om du skulle målat om rummet i till mörka väggar och tak, sen mörkläggning på dom små fönstrena. Då hade en billig vit duk passat utmärkt!
*avundsjuk, vill också ha ett biorum istället för vardagsrum/biorum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Fasen... nu blir jag ju orolig nä du säger att hotspot och shining är så påtagligt... läst andra som inte märker det alls på samma kastavstånd... har inte fått tummen ur och åka till Therock i Lund, eller hembiobutiken i gbg... tråkigt att åka iväg på sånt själv...
Hur stor duk hade du din HC i?
Sorry för lånar TS tråd...
Men till TS: Du har grymt bra rum där, om du skulle målat om rummet i till mörka väggar och tak, sen mörkläggning på dom små fönstrena. Då hade en billig vit duk passat utmärkt!
*avundsjuk, vill också ha ett biorum istället för vardagsrum/biorum!

Det är väldigt individuellt, bara att resa sig upp och åka och kolla
Bästa man kan göra.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Okej, hoppar in här lite snyggt:

Flyttade nyligen till en ny lägenhet och har fått ett eget kontor/tvspelrum/filmrum/hobbyrum. Efter en förhandling med frugan har jag dealat mig till en ramspänd projektorduk.

Har en W2000 Benq sen tidigare. Jag tittar mest på sport och filmer. Tvspel är dock förekommande i perioder där jag får ryck.

16:9 duk/material är mest förekommande men enligt filmfantaster så är det 2:35:1 som gäller vid filmtittande... Vad fan ska jag ha?

edit: vad jag förstått så det enda som kan störas vid olika format är svarta drops ovan och underst vid filmtittande men det bryr jag mig inte ens om..
TL; DR; Val av bildförhållande ca 90 tum, W2000 BENQ

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Då du har en 16:9 projektor så känns det ju meningslöst att köpa en 2.35:1 duk. Det enda som händer är ju att du får mindre bild till när du inte tittar på film. (Och en hel del filmer dessutom.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Då du har en 16:9 projektor så känns det ju meningslöst att köpa en 2.35:1 duk. Det enda som händer är ju att du får mindre bild till när du inte tittar på film. (Och en hel del filmer dessutom.)

Då förstår jag, jag har googlat som fan nu. Det verkar stämma det som du säger. Så för att få en 2.35:1 format som sedan övergår till 16.9 vid behov måste jag skaffa en annan projektor med motoriserad lins?

Kan jag köpa en 16:9 duk och fixa sammetstyg som döljer dessa kanterna i framtiden? För vad jag förstått så blir kortsidorna exakt lika medans långsidorna får sorgekanter om man gör på det sättet? Sorgekanterna är ju inte helt becksvarta, lite gråaktiga oftast och med tyget för kanterna så bör dessa försvinna..

Annars skaffar jag en ny projektor........

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Jag har haft projektor i 15år.
Det du beskriver är ett icke problem.

Nu iofs alla har olika krav

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Bildexpert 📺

@fecko: Kör på 16:9-duk. Det exemplet är inte en tillämplig lösning för en projektor som saknar linsminne och motoriserad zoom.

Det undre exemplet av hur du kör 16:9 på en 2,35:1-duk är det sällan du kan åstadkomma ens manuellt, särskilt inte med en W2000 som är en projektor med kort kastavstånd och offset. Du behöver ett större zoomomfång samt en mer komplett lensshift för att kunna växla mellan 16:9- och 2:35:1-format på det sättet.

Permalänk
Medlem

@fecko: Fördelen med en 2:35:1 duk (2:39, 2:4) är att frugan din senare kanske enklare går med på en ny projektor
också en faktor att tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@fecko: Kör på 16:9-duk. Det exemplet är inte en tillämplig lösning för en projektor som saknar linsminne och motoriserad zoom.

Det undre exemplet av hur du kör 16:9 på en 2,35:1-duk är det sällan du kan åstadkomma ens manuellt, särskilt inte med en W2000 som är en projektor med kort kastavstånd och offset. Du behöver ett större zoomomfång samt en mer komplett lensshift för att kunna växla mellan 16:9- och 2:35:1-format på det sättet.

Blev en Grandview-duk 16:9. Enklaste lösningen i dagsläget för mig. Får lätta på lädret när det är dags för projektorbyte om några år och göra om rummet till dedikerad biorum!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@fecko: Fördelen med en 2:35:1 duk (2:39, 2:4) är att frugan din senare kanske enklare går med på en ny projektor
också en faktor att tänka på

Helt blåst är frugan min inte tyvärr försökte tidigare att byta min förstärkare till en HDMI switch/splitter och framtidssäkra den med 4k HDR men fick svaret,
"din projektor klarar ändå inte av 4k HDR, köp en sån när din projektor går sönder eller om lampan är för dyr att bytas" så rätt hon hade egentligen :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S