Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Mitt planerade AMD bygge ser ut som nedan.

AMD Ryzen 7 1700
Noctua NH-L9X65 (eller NH-L12 om det blir tillgängligt)
ASUS ROG Strix B350-I
G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB
Samsung 960 EVO 500GB
ASUS GeForce GTX 1070 Strix OC
Corsair SF450

Har allt utom kylare och nätagg. Väntar med dessa tills jag får tag i ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

@PaChalski:

Mitt planerade AMD bygge ser ut som nedan.

AMD Ryzen 7 1700
Noctua NH-L9X65 (eller NH-L12 om det blir tillgängligt)
ASUS ROG Strix B350-I
G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB
Samsung 960 EVO 500GB
ASUS GeForce GTX 1070 Strix OC
Corsair SF450

Har allt utom kylare och nätagg. Väntar med dessa tills jag får tag i ett chassi.

Ett mycket bättre förslag IMHO, eventuellt hade jag inväntat Ryzen 2 för att testa hur XFR 2.0 och precision boost påverkar värmeutvecklingen i chassit.

Förtydligande
Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Har ett EVGA 1080 FTW2 också, men osäker på om det får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Prylarna kom igår, idag är det uppackning av allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara super kul och se bilder från Unboxing av chassit och färdigbyggt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Finns det någon möjlighet att man kan få se lite bilder på udda kombinationer t.ex. Arctic med Ash & Limestone som top/bottom -hat ? Är lite sugen på att göra en sådan konfiguration nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

@PaChalski:

Mitt planerade AMD bygge ser ut som nedan.

AMD Ryzen 7 1700
Noctua NH-L9X65 (eller NH-L12 om det blir tillgängligt)
ASUS ROG Strix B350-I
G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB
Samsung 960 EVO 500GB
ASUS GeForce GTX 1070 Strix OC
Corsair SF450

Har allt utom kylare och nätagg. Väntar med dessa tills jag får tag i ett chassi.

Skrivet av Haibane:

Ett mycket bättre förslag IMHO, eventuellt hade jag inväntat Ryzen 2 för att testa hur XFR 2.0 och precision boost påverkar värmeutvecklingen i chassit.

@PaChalski:
Har själv Ryzen 7 1700 med G.Skill Flare X 3200Mhz 16Gb-kit på ett Asrock AB350 Fatality gaming mITX samt Corsair SF450 som ska flytta in i min Ghost. Kan varmt rekommendera både ramminne , moderkort och nätagg (men kanske ta ett SF600 beroende på GPU) då allt fungerat klockrent. 1700 CPU:n ger mycket bang for the buck och går väldigt svalt med sin 65W TDP. Däremot skulle jag definitivt köpa den nya revisionen Ryzen 2700 alla dagar nu när den släpps!

Kan tänka mig att Asusmoderkortet också är bra men det var inte släppt när jag skulle köpa och då var Asrock bäst (de har fixat kylflänsen för VRM om ni undrar så de går svalt och fint nu)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

@PaChalski:
Har själv Ryzen 7 1700 med G.Skill Flare X 3200Mhz 16Gb-kit på ett Asrock AB350 Fatality gaming mITX samt Corsair SF450 som ska flytta in i min Ghost. Kan varmt rekommendera både ramminne , moderkort och nätagg (men kanske ta ett SF600 beroende på GPU) då allt fungerat klockrent. 1700 CPU:n ger mycket bang for the buck och går väldigt svalt med sin 65W TDP. Däremot skulle jag definitivt köpa den nya revisionen Ryzen 2700 alla dagar nu när den släpps!

Kan tänka mig att Asusmoderkortet också är bra men det var inte släppt när jag skulle köpa och då var Asrock bäst (de har fixat kylflänsen för VRM om ni undrar så de går svalt och fint nu)

Värt att tänka på om man går på Ryzen 2x00-spåret är att ett moderkort med chipset från 300-serien behöver BIOS-uppdatering först. Lite jobbigt om man inte har en CPU nära till hands som kan användas under BIOS-uppdateringen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Näbbdjuret:

Vore det inte väldit populärt (och intressant) med nya 2700x som släpps om två dagar?

Flera säger just det från flera håll, så blir det nog.

Permalänk
LOUQE

En god nyhet är att den första tillverkaren hållit sig till toleranserna och måtten vilket innebär att vi är nära att släppa 3D-modellen nu, behöver vänta in den andra tillverkaren och se vad de åstadkommit.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Det hade inte skadat med lite bilder på instagram, sweclockers å slacker! Även om ni fortfarande väntar på att andra tillverkaren ska komma ikapp så hade vi fått en inblick i färger och hur vi ska välja.

Permalänk
Medlem

Tänker göra en build med en 2700x och undrar om den inkluderade kylaren får plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@noobs: Nej, den får inte plats! Tror inte ens att den får plats om man monterar bort plastringen runt fläkten.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna kylare, Cryorig C1? Är medveten om att den inte får plats tillsammans med fläkten i en Ghost. Men om man kör den passiv och monterar bort plastramen och använder fläktar i en botten-tophat. Hade det fungerat?

Ska "bara" kyla en 1600x utan överklockning.

Kommer dessutom i en kopparvariant som jag är sugen på:

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad tror ni om denna kylare, Cryorig C1? Är medveten om att den inte får plats tillsammans med fläkten i en Ghost. Men om man kör den passiv och monterar bort plastramen och använder fläktar i en botten-tophat. Hade det fungerat?

Ska "bara" kyla en 1600x utan överklockning.

Kommer dessutom i en kopparvariant som jag är sugen på:
http://www.cryorig.com/images/gallery/computex2017/03_cu.jpg

Det kommer säkert att fungera, som i att processorn inte kommer brinna upp. Men du kan nog räkna med att den skruvar ned frekvenserna lite grand under belastning. Varför inte köra på en c7 cu variant istället? Om du är rädd för oljud gör en fan-swap till noctua.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Tänker göra en build med en 2700x och undrar om den inkluderade kylaren får plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av evirob:

@noobs: Nej, den får inte plats! Tror inte ens att den får plats om man monterar bort plastringen runt fläkten.

Jag tror att om du sätter på en lågprofilsfläkt, typ Noctuas 14x92mm PWM-fläkt så kommer det gå fint! Tänk bara på att AMD:s medföljande fläkt har skruvhål som en 80mm fläkt så man får modda lite för att den ska passa. Så var det iaf på Spire-kylaren som följde med min Ryzen 1700 och den passar i en Fractal Node 202 som har 56mm fri höjd (Ghost 66mm) med den Noctua-fläkten.

Har för mig att kylaren som följder med(bortsett från fläkten) ska vara riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk

Kommer priset att höjas efter lansering?

Permalänk
Medlem

@Gheyrippir: Det var sagt att vi som backade på kickstarter skulle få lite bättre pris än lanseringspris. Tror jag betalade 1800kr på Kickstarter och försäljningspris skulle vara runt 2000kr?

Permalänk
Medlem

Jag har nu bestämt mig och beställt en 2600X till mitt bygge. Valde den pga. lite jämnare temparaturer överlag kontra Intels i5 8600k.

Fortfarande tvekis angående GPU, har velat ha ett VEGA länge men missade intropriserna. Avvaktar nog till sommaren och låter 1060 rulla på

Vad tror ni jag behöver för nätagg till antingen Vega64 eller 1080/1180? Jag tänkte köpa ett Corsair SF600, räcker det? Kommer inte överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag har nu bestämt mig och beställt en 2600X till mitt bygge. Valde den pga. lite jämnare temparaturer överlag kontra Intels i5 8600k.

Fortfarande tvekis angående GPU, har velat ha ett VEGA länge men missade intropriserna. Avvaktar nog till sommaren och låter 1060 rulla på

Vad tror ni jag behöver för nätagg till antingen Vega64 eller 1080/1180? Jag tänkte köpa ett Corsair SF600, räcker det? Kommer inte överklocka.

SF600 bör räcka gott och väl, tror nog även att ett SF450 kommer gå bra om du inte planerar att överklocka. Kommer nog kanske dra som mest 200-300W under load på både CPU:n och GPU:n med ett 1080 (oklockat). Men om du någon gång i framtiden planerar att överklocka så hade ett SF600 inte skadat

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Låter bra! GPU är jag rätt säker på att jag inte kommer behöva klocka på bra länge, köper mest upp mig för att framtidssäkra. Processorn kanske klockas lite i framtiden, tycker det är ganska kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Icte: Låter bra! GPU är jag rätt säker på att jag inte kommer behöva klocka på bra länge, köper mest upp mig för att framtidssäkra. Processorn kanske klockas lite i framtiden, tycker det är ganska kul

Ah ja, men då är det nog bra att ha lite mer kraft så det blir över!

Gjorde en snabb kalkyl med R5 1600X, GTX 1080, 2x RAM, 2x SATA, 2 fläktar på BeQuiet's PSU calculator och fick följande resultat:

Ej överklockning - max 323W
Överklockning - max 365W

Så även om du överklockar så kommer du hamna ca 85W under 450W. Men sen är ju frågan hur pass kraftfullt grafikkort man kommer att uppgradera till senare. Väljer du t.ex. 1080 Ti istället för 1080 med konfigurationen ovan så får jag följande resultat:

Ej överklockning - max 393W
Överklockning - max 445W

Vem vet hur pass mycket 1180 kommer att dra - den kanske presterar dubbelt så bra som ett 1080 Ti och drar samtidigt 1.5 ggr så mycket kraft?

Better safe than sorry skulle jag säga - SF600 om man vill ha ett framtidssäkert system med en bra PSU, SF450 om man tänker enbart på komponenterna i dagsläget.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Ja, tycker man ser så olika överallt men kände att SF600 känns lagom. Sitter på ett 650w i dag med min gamla i5:a och 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Icte: Ja, tycker man ser så olika överallt men kände att SF600 känns lagom. Sitter på ett 650w i dag med min gamla i5:a och 1060.

Ja, många var väldigt avskräckade av SF600 när den lanserades då det rapporterades om att fläkten var väldigt högljudd och drog igång mycket tidigare än för SF450. Jag köpte mitt exemplar ca 1 år efter lansering och det har fungerat hur bra som helst sen dess, inga oljud och det går inte ens igång under load.

Kör på, du blir nog nöjd med det

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

hejsan vilken aio kylare ska ni ha ni som kör med top hat L. corsair, nzxt X52 eller fractals s24 ?
skulle de bli corsair så får fläktarna bytas till noctua.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer Ncase mot Ghost S1? För och nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Vad skiljer Ncase mot Ghost S1? För och nackdelar?

Sjukt mycket mindre och snyggare?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lallo:

Vad skiljer Ncase mot Ghost S1? För och nackdelar?

Ghost S1 är lite mindre (188 x 140 x 322 mm mot Ncase M1's 240mm x 160mm x 328mm). Ncase M1 är istället mer flexibel och förlåtande med komponentval. Bägge är bra chassin, underbar tid som SFF-byggare!

Permalänk
Medlem

Fint chassi! Tyvärr alldeles för stort för min smak men kul att det finns så många val just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ghost S1 är lite mindre (188 x 140 x 322 mm mot Ncase M1's 240mm x 160mm x 328mm). Ncase M1 är istället mer flexibel och förlåtande med komponentval. Bägge är bra chassin, underbar tid som SFF-byggare!

Hur skiljer sig temperatur och ljudnivå med samma komponenter? Har tidigare ägt en Node 202 som var acceptabel i ljudnivå och temperatur men det var då med två noctua fläktar rakt ovanför grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Hur skiljer sig temperatur och ljudnivå med samma komponenter? Har tidigare ägt en Node 202 som var acceptabel i ljudnivå och temperatur men det var då med två noctua fläktar rakt ovanför grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på komponenterna. Kör man t.ex. Noctua NH-L12 och ett valfritt tyst grafikkort samt en tyst fläkt precis under PSU:n så ska det vara väldigt tyst. Nu finns det ju inte många recensioner ute (chassit har ju inte släppts än, fortfarande i produktionsstadiet) men det finns ett par bra videon som går igenom allt möjligt:

https://www.youtube.com/watch?v=9rkvj-EPT0Q
https://www.youtube.com/watch?v=aUrhcovJZss
https://www.youtube.com/watch?v=aM1wPeF1HJA&t
https://www.youtube.com/watch?v=gilkylyKIpg
https://www.youtube.com/watch?v=07emEtVrnRY

Jag rekommenderar att du kollar på dessa för att få en uppfattning om hur stort chassit är samt vad som får plats. Nu finns det även uppgraderingsmöjligheter m.h.a. tophats som kommer att kunna köpas separat för att t.ex. lägga till en större radiator, fler fläktar m.m. Men du kan ha ett väldigt tyst och svalt bygge precis som i ett större chassi - beror helt enkelt på vilka komponenter du väljer.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII