Undermålig bildkvalite på Viaplay - Acceptabelt?

Permalänk
Medlem

Undermålig bildkvalite på Viaplay - Acceptabelt?

Jag har dem senaste dagarna jämfört bildkvalitén mellan UHD sportevenemang och de vanliga (som jag antar är i HD). Skillnaden på min 1080p monitor är brutalt stor och den vanliga strömmen känns knappast som HD. I jämförelse mot YouTube känns Viaplay bilden snarare som 480p på YouTube än 1080p.

Är det någon mer som lagt märke till detta?

Permalänk
Medlem

@edvinnn: Japp märkt det, och har därför inte viaplay, eller för den delen ingen "via" kanal alls, både kvalitet och programinnehåll suger, samt de har inga sporter jag är intresserad av...

Kollar bara motor och skyttesport...Övriga via kanaler har ju bara dåliga B filmer och TV serier mest, och de få bra har man redan sett sen länge..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@edvinnn: Japp märkt det, och har därför inte viaplay, eller för den delen ingen "via" kanal alls, både kvalitet och programinnehåll suger, samt de har inga sporter jag är intresserad av...

Kollar bara motor och skyttesport...Övriga via kanaler har ju bara dåliga B filmer och TV serier mest, och de få bra har man redan sett sen länge..

Dem har i princip rättigheterna till allt jag är intresserad av, och produktionen rent innehållsmässigt är jag nöjd med. Men, dem är också den enda leverantören av dem rättigheterna jag är intresserad av i Sverige, vilket gör att jag får leva med usel kvalitet bara för att det inte finns lagliga alternativ. Ja, fulstream kan ha ofantligt mycket bättre bildkvalité.

Jag kan tycka att man som konsument borde kunna ställa högre krav på Viaplay. Jag menar 2018 känns som att man bör köpa UHD TV om man ska köpa nytt, men ändå kan inte dugligt HD innehåll fås via officiella kanaler så att säga.

Permalänk
Medlem

ViaPay - den enda felfria streamingtjänsten i världen. Synd bara att alla deras kunder är idioter, även när dom samtidigt och helt oberoende av varandra drabbas av problem. För det är aldrig ViaPays fel. Och när dom får slut på bortförklaringar från denna dimension så skyller dom på spöken (den som inte tror mig är välkommen att söka på deras Facebook-sida).

Permalänk
Medlem

Gäller det även om du inte tittar live? Och hjälper det om du pausar några sekunder så lite buffring hinns med? Vad spelar du upp på för enhet? Min chromecast kan ge riktigt pissig bild tom på Dora utforskaren när nätverket har annat att göra nämligen, därav frågorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@edvinnn: Hade också Viaplay ett tag men sa upp det för Netflix då ljud och bild inte motsvarade våra krav.
Har en 55" plasma och XCZ högtalare så man ser och hör verkligen skillnaden.
Men utbudet är bra. På Netflix är ljud och bild mycket bättre. Har dock inte 4K så kan inte uttala mig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

ViaPay - den enda felfria streamingtjänsten i världen. Synd bara att alla deras kunder är idioter, även när dom samtidigt och helt oberoende av varandra drabbas av problem. För det är aldrig ViaPays fel. Och när dom får slut på bortförklaringar från denna dimension så skyller dom på spöken (den som inte tror mig är välkommen att söka på deras Facebook-sida).

Kan bara hålla med vet inte hur många mejl jag skickat till viaplay:s support och påtalat deras bristande kvalite , som går hand i hand med vilken match som spelas i tex PL spelar united , liverpool , City är kvaliten på sändningen därefter , bandbredden räcker inte till . Standardsvaret är att det måste vara fel på min utrustning . har 300/50 spelar ingen om jag kollar via apple tv chromecast så är deras kvalite dålig , MÄRKLIGT nog så har jag ypperlig kvalite på Netflix.Men räddning kom när Canal Digital erbjöd viasat:s sportkanaler som tillval ,viaplay åkte ut fortare än kvickt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Kan bara hålla med vet inte hur många mejl jag skickat till viaplay:s support och påtalat deras bristande kvalite , som går hand i hand med vilken match som spelas i tex PL spelar united , liverpool , City är kvaliten på sändningen därefter , bandbredden räcker inte till . Standardsvaret är att det måste vara fel på min utrustning . har 300/50 spelar ingen om jag kollar via apple tv chromecast så är deras kvalite dålig , MÄRKLIGT nog så har jag ypperlig kvalite på Netflix.Men räddning kom när Canal Digital erbjöd viasat:s sportkanaler som tillval ,viaplay åkte ut fortare än kvickt.

Äsch, Netflix är ju bara en uppstickare, vad kan dom egentligen om streaming. Eller alla andra streamingtjänster för den delen. ViaPay är, enligt dom själva, världsbäst på allt. Blir nästan tragiskt när man hör hur dom ibland försöker förklara sig på sina supportsidor, förmodligen för att teknikerna blåljuger för Kundtjänsten. Ironin är ju att, som redan nämnts, "alternativen" erbjuder allt deras material, sport och VOD, i samma kvalité som dom kallar för Ultra HD.

Canal Digital kräver parabol antar jag och därmed ingen given succe för en som bor i barre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Gäller det även om du inte tittar live? Och hjälper det om du pausar några sekunder så lite buffring hinns med? Vad spelar du upp på för enhet? Min chromecast kan ge riktigt pissig bild tom på Dora utforskaren när nätverket har annat att göra nämligen, därav frågorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså nu kollar jag bara på sport, så jag kan inte uttala mig kring kvalitén på serier och film, men idag kollade jag en match i repris bara för att jämföra kvalitén mot "riktig" HD. Jättestor skillnad och därav besvikelsen. Nätverket är det inget fel på, utan Viaplay tillåts köra på datorn i högsta kvalitet utan att buffra eller sinkas på annat sätt. Det är helt enkelt så att det är dålig bildkvalitet från Viaplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Alltså nu kollar jag bara på sport, så jag kan inte uttala mig kring kvalitén på serier och film, men idag kollade jag en match i repris bara för att jämföra kvalitén mot "riktig" HD. Jättestor skillnad och därav besvikelsen. Nätverket är det inget fel på, utan Viaplay tillåts köra på datorn i högsta kvalitet utan att buffra eller sinkas på annat sätt. Det är helt enkelt så att det är dålig bildkvalitet från Viaplay.

Vilket kanske någonsin hade blivit bättre om inte detta varit ViaPays kundtjänst:

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Alltså nu kollar jag bara på sport, så jag kan inte uttala mig kring kvalitén på serier och film, men idag kollade jag en match i repris bara för att jämföra kvalitén mot "riktig" HD. Jättestor skillnad och därav besvikelsen. Nätverket är det inget fel på, utan Viaplay tillåts köra på datorn i högsta kvalitet utan att buffra eller sinkas på annat sätt. Det är helt enkelt så att det är dålig bildkvalitet från Viaplay.

Men fotbollsrepriser som är så spännande... nä jag håller med dig där; det är nog viaplay som behöver köpa en lite fetare lina...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat deras viabox eller vad den heter? Nu var det länge sedan jag gjorde det men då när den kom så hade den mkt bättre kvalité och kanske främst flyt (50-60hz) jämfört med att streama på andra enheter.

Nån som har erfarenhet av det idag?
Nehe nu läste jag att dom har lagt ner boxen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollade igår på Champions League matchen och lade märke till att det inte stod Viasat Sport Premium HD i vattenstämpeln i övre högra hörnet. Det vet jag att det har gjort innan.

Har dem helt enkelt sluta streama i HD över Viaplay numera?

Edit: Fick det senare bekräftat:

Fick svar från Viaplay ang. streamingkvalitén
Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Canal Digital kräver parabol antar jag

Nej, det är snarare relaterat till boendeform. För villaägare eller boende i skogen/landet utan fiberuppkoppling så får du använda parabol, annars går det säkert att få IPTV ifrån sin bredbandsleverantör.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Samma sak med Canal Digital när man köpte HDTV för ett par-tre år sen och trodde man skulle få hockey i 1080. Ytterst få sändningar var i 1080.
Enligt ViaPlays svar på Twitter (och deras hemsida) så verkar det vara samma med streamingtjänster. 100% att de inte har "nerfat" sin kvalitet.
Just nu har de 8 titlar som går i UHD om informationen på hemsidan är aktuell.