Permalänk

Köpråd budget spelskärm

Tjena, bygger speldator åt min systers grabb och försöker komma fram till passande skärm.

Systemet är baserat på ett 1060 6gb och en i5 8400 så ingen monsterdator men känns ändå rätt kapabel.

Känns väl som man skall satsa på 1080p då man lättare kan maxa spel i den upplösningen.

Så letar efter nåt prisvärd helst en bit under 2k då budget börjar bli tight.

Står emellan att försöka sträcka sig till 2k för att försöka få billigaste möjliga 144hz eller köra på en 60hz TN eller IPS panel snäppet billigare. Han har bara spelat på konsol innan så 144hz är nog inget måste skulle jag inte säga, skall man satsa på en 60hz IPS för lite snyggare fäger? Ej köpt skärm på många år men vet att billiga TN paneler ser rätt dassiga och tråkiga ut, men kanske är annorlunda nu.

Någon som har några bra tips på skärmar i den prisklassen får gärna komma med förslag.

Permalänk

Det beror på vad han spelar, kan själv säga att det var världens skillnad när jag gick från 60 till 144 Hz speciellt i CSGO. Leta begagnad 144 Hz skräm kan du nog komma undan med under 2000 kr.

Visa signatur

5800x - 16 GB - B550-F - 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@johanlool: Sweclockers guide till bildskärmsköpet kanske kan vara till hjälp.

@Mordekai: Tyvärr så är det en väldigt vanlig missuppfattning (se "Fälla 3" i ovan nämnda guide), men ingen av de där skärmarna klarar mer än 60Hz vid full upplösning, bara vid lägre upplösningar (troligtvis, jag kan inte hitta någon info om vad BenQ-skärmen faktiskt klarar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Mordekai: Tyvärr så är det en väldigt vanlig missuppfattning (se "Fälla 3" i ovan nämnda guide), men ingen av de där skärmarna klarar mer än 60Hz vid full upplösning, bara vid lägre upplösningar (troligtvis, jag kan inte hitta någon info om vad BenQ-skärmen faktiskt klarar).

ouch. Grisigt. Hittade till slut på Lenovon att den bara klarar 1600x900 i 75Hz, 1080p är det 60 Hz som gäller. Inte direkt det första man hittar på deras hemsidor. Personligen har jag hellre en dator för 1000:- och en monitor för 10 000:- än tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men om den har AMD Freesync? Går Freesync bara upp till 60Hz ändå?
Exempelvis
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3859649

[edit]Hittade en recension på Toms Hardware, Freesync 48-75Hz i 1080P, inte illa för en 27" under 2000:-
https://www.tomshardware.com/reviews/dell-se2717h-27-inch-ips...[/edit]

Permalänk
Medlem

Philips 241B7QPJKEB Har allt man kan önska sig för en budget skärm idag. IPS med god responstid, överklockningsbar till 75hz, stöd med pivotfunktion och tom inbyggd webcam.
Ser att folk föreslår 27" skärmar med 1080p upplösning. Jag skulle rekommandera att ta sig till affärn och kolla först isåfall att man blir nöjd pixeltätheten då det sällan ser bra ut med så stor skärmyta och så få pixlar. Finns mer att läsa om detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av perost:

Tackar för länkarna och all hjälp från alla.

Blev lite ändrade planer efter att ha läst på lite mer, jag har ej köpt gpu ännu så jag bestämde mig för att köra på ett rx580 istället för 1060 för att dra nytta av freesync.

Skärmen blir förmodligen en LG 23MP68VQ-P IPS panel med freesync och 75hz! bästa av både världar i denna budgeten känns det som!