Nokia 7 plus eller Nokia 8

Permalänk
Medlem

Nokia 7 plus eller Nokia 8

Hej!
Mitt intresse för mobiltelefoni har varit närmaste 0 de senaste 3 åren. Just nu har jag en Nokia 930 med det utdöda windows phone.

Jag står lite i valet o kvalet om jag nu ska slå till på en nokia 8 eller köpa mig en nokia 7 till samma pris.
Vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Vad tycker ni?

Jag undrar varför man i hela friden skulle välja den äldre modellen om båda har samma pris?

Det kanske är värt att vänta på Nokia 8 Sirocco? Om du nu ska köpa en Nokia 8 menar jag.

Själv tänkte jag köpa Sony XZ2 men sedan annonserade dom XZ2 Premium och det är givetvis att man väntar på den då!

Permalänk
Medlem

7 plus tycker jag verkar som en go allround lur faktiskt, ska tydligen ha en förvånande bra byggkvalité för sitt pris med rätt bra avvägda komponenter, enda jag själv saknar för at den skulle vara perfekt vore bra stereo högtalare. Android One är också en massiv bonus & att man kör enligt motorolas stil med 0 bloatware och utan fultunga skins.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Jag undrar varför man i hela friden skulle välja den äldre modellen om båda har samma pris?

För att 8 har mycket bättre SOC, snabbare lagring och bättre skärm?

Nokia 7 är visserligen nyare men fördelarna verkar sträcka sig till något bättre kamera och något bättre batteritid.

Jag håller själv på att kolla upp just dessa och lutar mot Nokia 8, som för övrigt ska få Android One nu.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Nokia 7 är visserligen nyare

Nokia 8 är den bättre modellen vilket var precis vad jag menade med mitt inlägg.

Självklart väljer man Nokia 8 framför Nokia 7 om det är samma pris.

Permalänk
Medlem

jag väntar in nokia 8 sirocco, visst verkar den vara en aning dyr samt "bara" ha SD 835.
men måtten samt Android One är det som får mig att välja den mobilen.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Nokia 8 är den bättre modellen vilket var precis vad jag menade med mitt inlägg.

Självklart väljer man Nokia 8 framför Nokia 7 om det är samma pris.

Men... "Jag undrar varför man i hela friden skulle välja den äldre modellen om båda har samma pris?" kan ju inte tolkas på något annat sätt än att du rekommenderade Nokia 7, som är den nyare modellen, trots ett lägre nummer.

Oavsett så tycker jag också att Nokia 8 verkar vara bättre för samma pengar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nokia 8 bättre.
Alternativt Nokia 8 Sirocco.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nokia 8 bättre.
Alternativt Nokia 8 Sirocco.

Ja men Sirocco är dubbelt så dyr också.

Tänkte åka o känna på 7 och 8 på min lokala Elgiganten så vi får se vad jag kommer hem med

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt som TS vad gäller övergången från Windows.

Funderar hur det är med FM-radio?
Vet att Nokia 6.1 har detta men ser inget om det i vare sig manual eller specifikationer för 7 Plus hos Nokia.se. Däremot säger Elgigantens specifikation att den har radio, kan man lita på det, har 7 Plus FM-radio?

Permalänk
Medlem

@Reckie: Nokia 7 Plus har inte fm-radio.

Personligen hade jag valt 7 plus före 8:an alla dagar i veckan pga ett par anledningar:
Fingeravtrycksläsaren sitter på baksidan. Stort minus tycker jag om den sitter på framsidan och tar plats, speciellt då sorgkanten är stor till att börja med.
SD660 är väl mer energieffektiv än 835? Ska man inte hålla på med videoredigering och liknande så räcker väl en 660 gott och väl.
Större batteri.
Android One.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 7 Plus för ~2 månader sen även fast Nokia 8 hade exakt samma pris.

7:an har bättre batteritid, bättre kamera, Android One, och bättre layout och utseende (Jag är allergisk mot allt som heter fysiska knappar eller fingeravtrycksläsare på framsidan).

Permalänk
Medlem

Nokia 8 verkar sjukt dyr, saknar ju både minneskortplats och 3,5mm jack hur tänker dom? 7+ verkar sjukt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nokia 8 verkar sjukt dyr, saknar ju både minneskortplats och 3,5mm jack hur tänker dom? 7+ verkar sjukt prisvärd.

Nokia 8 har både minneskortplats och 3.5 mm https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4441191

Permalänk
Medlem

Köpte Nokia 7 för en månad sen. Kan faktiskt säga att den känns så nära sina föregångare det går med android one. Jämfört med den gamla Lumia 1020 är jag väldigt nöjd.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB