Koppla ur nyckel-brytare på höj-/sänkbart skrivbord

Permalänk
Medlem

Koppla ur nyckel-brytare på höj-/sänkbart skrivbord

Tja

Jag har ett IKEA höj-/sänkbart skrivbord som av någon anledning kräver att medföljande nyckel är i för att höj/sänk-funktionen ska fungera. Jag lyckades tappa bort nyckeln under en flytt och reservdelar till det bordet går inte att få tag på via officiella vägar eftersom att det har utgått.

Just nu använder jag bläckpennor för att lura den att nyckeln är i men är ute efter en mer bestående lösning.

Jag har bifogat följande bilder på hur kontrollen ser ut. Det är det där runda hålet som nyckeln ska in i.

Nyckelbrytaren är till höger om lysdioden.

Jag undrar om någon som har mer erfarenhet av att pyssla med kretskort/teknik kan föreslå ett enkelt sätt för mig att koppla bort nyckelfunktionen.

Fixat bildlänkar /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

EDIT: Behöver nog se bättre bilder innan jag kan ge mig på att tipsa om något.

Kan du visa denna bilden ur en vinkel direkt till höger, så att man ser hur de gula kablarna går in i det vita kretskortet?

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att du bara kortsluter dom två kablarna som går till låset. Skulle tro det.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Om "nyckelhålet" är 3,5mm i diameter kanske man kan använda en 3,5 mm-kontakt (typ som används till hörlurar/headset) som "nyckel".
3,5mm kontakt Kjell&Co

Visa signatur

.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

EDIT: Behöver nog se bättre bilder innan jag kan ge mig på att tipsa om något.

https://i.imgur.com/otvRRPX.jpg

Kan du visa denna bilden ur en vinkel direkt till höger, så att man ser hur de gula kablarna går in i det vita kretskortet?

Permalänk
Hedersmedlem

@mkl Ser ut som en jackkontakt (tänk hörlurskontakt), kanske det fungerar med en 3.5->6.3mm adapter?. Se även denna diskussionen på Reddit.
Meh, för slö...

Edit: Fixade bildlänkarna åt dig. Kom ihåg att man måste ha med filändelsen (.jpg).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlp:

Om "nyckelhålet" är 3,5mm i diameter kanske man kan använda en 3,5 mm-kontakt (typ som används till hörlurar/headset) som "nyckel".
3,5mm kontakt Kjell&Co

Skrivet av Kent:

@mkl Ser ut som en jackkontakt (tänk hörlurskontakt), kanske det fungerar med en 3.5->6.3mm adapter?. Se även denna diskussionen på Reddit.
Meh, för slö...

Edit: Fixade bildlänkarna åt dig. Kom ihåg att man måste ha med filändelsen (.jpg).

Brilliant. Det stämmer. Det funkade, dock var det ett lagg. Om det inte är enkelt att lösa elektriskt blir det nog till att köpa adapter. Tack grabbar!

Permalänk
Medlem

Ja, antingen så stoppar du helt enkelt in en hörlurskontakt, eller så kan du klippa de två gula kablarna precis innan de går in i kretskortet och koppla ihop dem bara.

Kom bara ihåg att dra ur spänningsförsörjningen ur väggen innan du börjar koppla med kretskorten.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

@Kent: Jag tror att jag hann före dig med det. Gick och läste trådar om det när jag såg att du fixade första åt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Ja, antingen så stoppar du helt enkelt in en hörlurskontakt, eller så kan du klippa de två gula kablarna precis innan de går in i kretskortet och koppla ihop dem bara.

Kom bara ihåg att dra ur spänningsförsörjningen ur väggen innan du börjar koppla med kretskorten.

Tack! Bör man koppla ihop dem på något speciellt sätt? Löda etc? Eller räcker det med att bara skruva till ändarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Tack! Bör man koppla ihop dem på något speciellt sätt? Löda etc? Eller räcker det med att bara skruva till ändarna?

Vill du ha en lösning som ska hålla i ur och skur är det såklart bäst att löda, men annars räcker det bra att bara skala dem en bit och vira ihop dem med en bit eltejp över.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Vill du ha en lösning som ska hålla i ur och skur är det såklart bäst att löda, men annars räcker det bra att bara skala dem en bit och vira ihop dem med en bit eltejp över.

Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Bara att brygga JU1 och JU2 på det "stora" kortet. Lättast är att löda ihop dom på baksidan bara

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Bara att brygga JU1 och JU2 på det "stora" kortet. Lättast är att löda ihop dom på baksidan bara

Tack!

Permalänk

Supper

@Krabbtumme:
hej!Supper tack för tippset!
Vet du vad ersättaren kostar?
DP-18 ersätts av
DP1K00-000006

Med hälsning
litrebarvid

Permalänk
Medlem

Har ett Galant höj/sänk-bart där 3.5 mm nyckeln får dålig kontakt, misstänker att fjädern som trycker mot kontakten inte orkar hålla emot längre. Min första tanke var att öppna och böja tillbaka "fjädern" men i detta fall ser det svårt ut att komma in i kontaktenheten enligt bilderna ovan.

På Skrivbordet står det Galant 12 0 8 vilket jag antar innebär att garantin på 10 år har så gott som precis utgått.

Så frågan är då, kan man få tag på en ny 3.5 mm uttag som passar här eller måste man lödda ihop JU1 och JU2?

EDIT : Styrenheten med knappar har benämningen DP-018

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Provade lödda ihop JU1 och JU2 och nu fungerar bordet perfekt, ingen nyckel behövs. Har 2 bord av denna typ, den ena med metall nyckel och den andra med plast men båda har haft problem med att inte riktigt reagera när man trycker på knapparna, nu funkar iallafall den ena perfekt.

Varför ska man ha nyckel? På en arbetsplats kanske det inte är så viktigt men hemma med småbarn är det inte dumt med nyckel Samtidigt är det väldigt skönt att inte behöva hålla på med en nyckel så numera är jag för nyckellös lösning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Testade på mitt skrivbord, vanlig 3,5mm funkade inte, men "headset" TRRS funkade.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jimmy:

Har ett Galant höj/sänk-bart där 3.5 mm nyckeln får dålig kontakt, misstänker att fjädern som trycker mot kontakten inte orkar hålla emot längre. Min första tanke var att öppna och böja tillbaka "fjädern" men i detta fall ser det svårt ut att komma in i kontaktenheten enligt bilderna ovan.

På Skrivbordet står det Galant 12 0 8 vilket jag antar innebär att garantin på 10 år har så gott som precis utgått.

Så frågan är då, kan man få tag på en ny 3.5 mm uttag som passar här eller måste man lödda ihop JU1 och JU2?

EDIT : Styrenheten med knappar har benämningen DP-018

Skulle tro att det funkar om du hittar ett vanligt 3.5 mm uttag men det går att utröna från elektriskt schema på komponenten. Tanken är att de två polerna ska kopplas samman.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Provade lödda ihop JU1 och JU2 och nu fungerar bordet perfekt, ingen nyckel behövs. Har 2 bord av denna typ, den ena med metall nyckel och den andra med plast men båda har haft problem med att inte riktigt reagera när man trycker på knapparna, nu funkar iallafall den ena perfekt.

Varför ska man ha nyckel? På en arbetsplats kanske det inte är så viktigt men hemma med småbarn är det inte dumt med nyckel Samtidigt är det väldigt skönt att inte behöva hålla på med en nyckel så numera är jag för nyckellös lösning.

Handlar gissningsvis mest om att minska skaderisken, kan nog bli rätt tråkigt om man kommer åt knappen och bordet börjar röra sig vid fel tillfälle.

Vill man kan man stoppa dit en vanlig panelmonterad momentanbrytare istället för nyckeluttaget, skulle gissa på att man montera en för 6mm-hål i panelen utan modifikation. Exempel.

Sannolikheten att man oavsiktligt råkar påverka två knappar samtidigt är ju betydligt mindre, i vad mån manöverknapparna inte kräver så stor kraft att trycka in att sannolikheten för att det sker oavsiktligt inte är i princip obefintlig ändå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!