Permalänk
Hedersmedlem

12.96 - 13.8 Mbps 4500 ft 1500 meters 25.92 - 27.6 Mbps 3000 ft 1000 meters 51.84 - 55.2 Mbps 1000 ft 300 meters

Upstream rates under discussion fall into three general ranges: 1.6 - 2.3 Mbps 19.2 Mbps Equal to Downstream

För att klargöra :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Fan vad jag hoppas. a-broadcast, har du någon koll på vilka hastigheter man kan få nånstans i Uppsala isåfall? Det vore ju inte fel med lite annat än telias 512/400.

Nått exakt svar kan jag inte ge, man får räkna lite på det själv. Vet du vart din närmsta telestation ligger så är det bara att mäta fågelvägen från den hem till dig.

Hörde något om att 5,5 Km är max för adsl om man ska få 8/1 Mbit/s. Jag själv har telia ADSL just nu och har ca 3-4Km till närmsta telestation (det finns EN i kungsängen)

För er som bor i kungsängen så kan jag berätta att den ligger där gammla televerket hade sitt kontor i kungsängen/tibble.

Permalänk

Fler artiklar:

Bredbandsbolaget dumpar pris på turbo-adsl
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=28619

Bredbandsbolaget tar sig in genom telejacket
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=28605

Permalänk
Medlem

Jag ska vänta med att beställa för att se hur stabil tjänsten är. Dock om den rockar fett så kan jag nog tänka mig, men det är ändå mycket att testa innan man vet om det funkar bra.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

WOW!
Att de skall lansera i Göteborg åxå!
Det brukar bara vara i Stockholm sånna saker händer.
Sensommar Agusti - September?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Jag ska vänta med att beställa för att se hur stabil tjänsten är. Dock om den rockar fett så kan jag nog tänka mig, men det är ändå mycket att testa innan man vet om det funkar bra.

Va negativ du låter helatiden, no offence.. men lite gladare borde du väl vara?

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Avstängd

08 or =(

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Va negativ du låter helatiden, no offence.. men lite gladare borde du väl vara?

/Hasse

Jag är inte negativ jag är realist,
jag ser ett företag som blöder ekonomiskt och nu ska dom ut med ännu en tjänst som dom inte tjänar pengar på...

/Veidit

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Jag är inte negativ jag är realist,
jag ser ett företag som blöder ekonomiskt och nu ska dom ut med ännu en tjänst som dom inte tjänar pengar på...

/Veidit

Blöder? nja.. snarare investerare som väljer att satsa friskt.

Appråpå det, yttligare en artikel ang denna nyhet om VDSL..

http://www.st.nu/arbete/index.php?task=view&id=310610

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan80
08 or =(

Kom han inte från Göteborg?

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte detta kommer att sänka hastigheten för de som redan har BBB. För om de skall kasta in 400000 hushåll på sitt stamnät kommer det att gå seeeeeeeeeegt =/

Tycker redan nu att man under "primetime" i nuläget får en betydligt lägre nedladdningshastighet inom BBB.

Någon som vet om de kommer att utöka sitt stamnät för att kunna hålla sin utlovade 10MBit/s ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMeyhem
Hoppas bara inte detta kommer att sänka hastigheten för de som redan har BBB. För om de skall kasta in 400000 hushåll på sitt stamnät kommer det att gå seeeeeeeeeegt =/

Tycker redan nu att man under "primetime" i nuläget får en betydligt lägre nedladdningshastighet inom BBB.

Någon som vet om de kommer att utöka sitt stamnät för att kunna hålla sin utlovade 10MBit/s ?

Om du är inne på vår portal på www.bredband.net så har du kunnat läsa där att de ökat kapaciteten utomlands med 25% och yttligare kapacitetsökningar är på gång.

Tips! Att kolla in på portalen med jämna mellanrum!

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMeyhem
Hoppas bara inte detta kommer att sänka hastigheten för de som redan har BBB. För om de skall kasta in 400000 hushåll på sitt stamnät kommer det att gå seeeeeeeeeegt =/

Tycker redan nu att man under "primetime" i nuläget får en betydligt lägre nedladdningshastighet inom BBB.

Någon som vet om de kommer att utöka sitt stamnät för att kunna hålla sin utlovade 10MBit/s ?

Uppgraderingar sker redan i backbone nätet men knytpunkterna vet jag inte så mycket om. Man kan ju tänka sig att det måste ske uppgraderingar där med.

Permalänk
Medlem

Perfekt
Var lite orolig ett tag..phew..skall kolla mer på bbb's sida när jag kommer hem.

Istället för att oraoa mig kan jag nu istället glädjas åt alla stackare som suttit med felia adsl i alla dessa år som nu kan få BBB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
WOW!
Att de skall lansera i Göteborg åxå!
Det brukar bara vara i Stockholm sånna saker händer.
Sensommar Agusti - September?

vart på sidan läste du detta? letat som fan

hehe ....kanske är blind.

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem

Jag har beställt. Har kört med Bostream drygt ett år. 1500kr i anslutningsavgift är överkomligt och 400kr/månad är ju det jag redan pröjsar. Ett givet val!

Visa signatur

Stunning debut album 01 Doubt 02 Change The original idea was to press this disk on multi-coloured vinyl but the pressings came out as a rather muddy green colour with a slight warp [The warp didn’t affect the playing of the disk].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arulord
Jag har beställt. Har kört med Bostream drygt ett år. 1500kr i anslutningsavgift är överkomligt och 400kr/månad är ju det jag redan pröjsar. Ett givet val!

Säg till när du fått det så vi kan få en recension..

MvH Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Ska ju bli intressant att se vad konkurrenterna gör nu...

Bostream kan ju knappast ha kvar prissättningen som de har på sin VDSL tjänst just nu?

Bostream:
4995: startavgift (med modem)
1249:- /mån 8 Mbps

Bredbandsbolaget:
1995:- startavgift (med modem)
399:- /mån 10Mbps

Permalänk
Medlem

Ahh intressant, jag bor i Brunna (norra) jag misstänker att det finns någon slags "slavstation" mellan mig och huvudstationen.

Jag slänger in en intresseanmälan iallfall, och håller tummarna.

\Johan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av a-broadcast
Nått exakt svar kan jag inte ge, man får räkna lite på det själv. Vet du vart din närmsta telestation ligger så är det bara att mäta fågelvägen från den hem till dig.

Hörde något om att 5,5 Km är max för adsl om man ska få 8/1 Mbit/s. Jag själv har telia ADSL just nu och har ca 3-4Km till närmsta telestation (det finns EN i kungsängen)

För er som bor i kungsängen så kan jag berätta att den ligger där gammla televerket hade sitt kontor i kungsängen/tibble.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan
Ahh intressant, jag bor i Brunna (norra) jag misstänker att det finns någon slags "slavstation" mellan mig och huvudstationen.

Jag slänger in en intresseanmälan iallfall, och håller tummarna.

\Johan

Bor också i norra brunna, nästan vid Livgardet.

Ska se till att mina päron lämnar in en intresseansökan.

Permalänk
Medlem

åååh...alltså jag är SÅ HÄR nära att trycka på beställ knappen nu

vad tycker ni? ska jag ta steget? sitter med bostream 2.5mbit nu och 90k till utlandet..hmm..näfan det blir nog bbb
då kan man äntligen skicka filer till folk

Permalänk
Medlem

Bor i Jakan, nån som har koll på vart den tele stationen ligger?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge en bra beskrivning av hur dessa telestationer ser ut? Eller som vet var den i Roslags Näsby (Täby) ligger? Föräldrarna mina säger att det garanterat är för långt bort, men jag vill inte tro på det =(

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Någon som kan ge en bra beskrivning av hur dessa telestationer ser ut? Eller som vet var den i Roslags Näsby (Täby) ligger? Föräldrarna mina säger att det garanterat är för långt bort, men jag vill inte tro på det =(

Ett halvmeterhögt grått plåtskåp.
Står utmed vägen, och det finns ofta en per bostadsområde.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Socker
Ska ju bli intressant att se vad konkurrenterna gör nu...

Bostream kan ju knappast ha kvar prissättningen som de har på sin VDSL tjänst just nu?

Bostream:
4995: startavgift (med modem)
1249:- /mån 8 Mbps

Bredbandsbolaget:
1995:- startavgift (med modem)
399:- /mån 10Mbps

Japp, bostreams priser är lite ÖVERDRIVNA om ni frågar mig.

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Ett halvmeterhögt grått plåtskåp.
Står utmed vägen, och det finns ofta en per bostadsområde.

Ett halvmeterhögt grått plåtskåp är ingen telestn. Snarare ett kopplingsskåp.

Permalänk
Medlem

Bostreams priser är INTE överdrivna, 5000 är vad det kostar i utrustning att koppla in en kund.
Sen så månadsavgiften är inte fel beroende på vad man får.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcneil
Ett halvmeterhögt grått plåtskåp är ingen telestn. Snarare ett kopplingsskåp.

aha. hur ser telestationerna ut då?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Antingen brukar det vara en litet fånigt hus utan fönster med ståldörr o kortläsare. Fast i många fall ligger de i andra byggmader, så man inte lägger märke till dom alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Bostreams priser är INTE överdrivna, 5000 är vad det kostar i utrustning att koppla in en kund.
Sen så månadsavgiften är inte fel beroende på vad man får.

Hur kan då BBB hålla lägre priser?

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W