Permalänk

DDR3 1600MHz + DDR3 1333MHz RAM?

Hej

Ska uppgradera min dator och köpa ett nytt grafikkort, men behöver också uppgradera från 8 GB RAM till 16 GB RAM , har inte råd att uppgradera CPU så har ganska gammal RAM, har DDR3 1333MHz (Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9) och vill lägga till 8 GB till (Kingston ValueRAM DDR3 1600MHz 8GB, 2x4GB 1600MHz (PC3-12800) DDR3 CL11 SR x8)

Kommer de två ramstickorna funka tillsammans?
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mjolksyra89:

Kommer de två ramstickorna funka tillsammans?

Ja, men stickan på 1600MHz kommer att synka med den slöare stickan.
Dvs, båda stickorna kommer att köras på 1333MHz.

Permalänk

Det räknade jag med.
Tack!

Permalänk
Medlem

@SneakyCandy:

Kan du ge oss lite mer info om ditt system? Cpu, mobo etc

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

@Gnarf:

CPU: i5-3570 3.40 GHz
GTX 660 Ti SLI (uppgraderar till 1080)
8 GB ram
MSI Z77A-GD55 Socket-1155
650 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjolksyra89:

Hej

Ska uppgradera min dator och köpa ett nytt grafikkort, men behöver också uppgradera från 8 GB RAM till 16 GB RAM , har inte råd att uppgradera CPU så har ganska gammal RAM, har DDR3 1333MHz (Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9) och vill lägga till 8 GB till (Kingston ValueRAM DDR3 1600MHz 8GB, 2x4GB 1600MHz (PC3-12800) DDR3 CL11 SR x8)

Kommer de två ramstickorna funka tillsammans?
Tack på förhand!

Kan faktiskt vara så att det är bättre att köra på 8gb snabbare ram än 16långsammare. Dock får du fortsättningsvis stänga Chrome vid spelande... Men det bör du ändå för att underlätta för cpu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milkab:

Kan faktiskt vara så att det är bättre att köra på 8gb snabbare ram än 16långsammare. Dock får du fortsättningsvis stänga Chrome vid spelande... Men det bör du ändå för att underlätta för cpu

Nej det vore jätteonödigt.

Permalänk
Avstängd

@milkab:
What?
Det där tror jag inte mycket på.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Ni som säger emot, det är väl värt att uppgradera till 16GB då?
Fattar inte vad milkab menar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjolksyra89:

Ni som säger emot, det är väl värt att uppgradera till 16GB då?
Fattar inte vad milkab menar..

Uppgradera till 16GB, det börjar krävas mer än 8GB nu. Snabbare minnen är förstås bättre om möjligt, men det är bättre att ha mer långsamt RAM än snabbt RAM som är på gränsen.
Det är eventuellt om du bara spelar gamla spel som inte ens är i närheten av att använda 8GB RAM som det kan vara viss förbättring att ha kvar 8GB snabbt RAM.

Om du skulle få kompatibilitetsproblem kan du alltid prova att uppdatera BIOS, flera av uppdateringarna nämner "Improved memory compatibility". Det är vanligt att BIOS fixar bättre kompatibilitet med olika minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mjolksyra89:

Ni som säger emot, det är väl värt att uppgradera till 16GB då?
Fattar inte vad milkab menar..

Ja det är värt det.
Han syftar på att du förlorar 267MHz när du sätter in 8GB mer ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjolksyra89:

Ni som säger emot, det är väl värt att uppgradera till 16GB då?
Fattar inte vad milkab menar..

Min poäng var, med många bakgrundsprocesser igång som slukar ram, så behöver du ibland mer än 8gb.
Tex om du har en webbläsare igång med 17flikar (kan sluka gb ram). Dock så borde du stänga ner så mycket som möjligt när du spelar för att frigöra några procent cpu. Annars kommer Cpun bottlenecka. Inom att du gör det så kommer du inte ofta behöva mer än 8gb ram heller.

Faktiskt gör det lite skillnad i fps att ha lite rappare minnen, iofs mest i latency då, cl11 vs CL9.
(det är minimum fps som blir högre)

Hoppas du förstår lite bättre hur jag menar, var lite otydlig i mitt förra inlägg.

Jag skulle inte säga att det är värt att byta från 8gb 1334 till 16gb.
Du kan inte multitaska mer för det, kommer du över dem billigt eller har till övers så sure... Men du betalar för något du knappt kommer märka av
Den dag du byter ut resten av datorn så kör på 16

Edit:
Det är dock min erfarenhet, om du köper 8gb, prova först med 8 i 1v och stoppa sedan i den andra. Så drar du ett pm till mig hur du upplevde det. Vore ju synd om jag rekommenderar fel till andra