Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Hur kan då BBB hålla lägre priser?

/Hasse

Enkelt dom förlorar pengar för att sen ta igen det i frågan om tjänster, men ingen har valt att köpa deras tjänster än. Så nu blöder dom rent ekonomiskt.

/Veidit

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Hur kan då BBB hålla lägre priser?

/Hasse

De satsar väl på framtida inkomster... jag tror nog de sparar en skaplig summa på att ha så mycket eget stamnät som möjligt, istället för att hyra in sig hos telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
De satsar väl på framtida inkomster... jag tror nog de sparar en skaplig summa på att ha så mycket eget stamnät som möjligt, istället för att hyra in sig hos telia.

BBB har inget eget stamnät dom hyr sig in hos telia, telenor osv

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
BBB har inget eget stamnät dom hyr sig in hos telia, telenor osv

Stämmer faktiskt inte till 100% så där har du FEL.

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
BBB har inget eget stamnät dom hyr sig in hos telia, telenor osv

Säger du det så, gick endast på vad som skrivits tidigare i tråden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Säger du det så, gick endast på vad som skrivits tidigare i tråden...

Även om han skulle ha rätt till viss del så är det betydligt billigare att drifta ett nationellt Fiber-WAN än telias ATM-variant.

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Stämmer faktiskt inte till 100% så där har du FEL.

/Hasse

Jasså mellan vilka städer har dom grävt kablar?

Det finns FYRA komersiella stamnät i sverige
Telenor (ex utfors)
Telia
Banverket
IP-only

Svenska kraftnät finns med men jag vet inte hur utbyggt deras IP-nät är.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
10mbit ? max hastighet med den tekniken är 8mbit..

huh ??? är inte max hastighet med VDSL 50mbit ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Även om han skulle ha rätt till viss del så är det betydligt billigare att drifta ett nationellt Fiber-WAN än telias ATM-variant.

/Hasse

ATM är överföringsmetod, så man kan bygga ett ATM nät som använder fiber till ett eget WAN, dvs ett Fiber-WAN med ATM
Men jag antar att du menar Ethernet? Men BBB hyr sig in hos Telenor som använder MPLS tekniken med Ethernet, problemet är att MPLS skalar inte så himla stort vilket är trist

/Veidit

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Jasså mellan vilka städer har dom grävt kablar?

Det finns FYRA komersiella stamnät i sverige
Telenor (ex utfors)
Telia
Banverket
IP-only

Svenska kraftnät finns med men jag vet inte hur utbyggt deras IP-nät är.

Där ser du, du hade inte rätt till 100%

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Där ser du, du hade inte rätt till 100%

/Hasse

Jo BBB har inget eget stamnät, det har jag 100% rätt i

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Jo BBB har inget eget stamnät, det har jag 100% rätt i

Okejdå, fast det beror på hur man tolkar det..

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Jo BBB har inget eget stamnät, det har jag 100% rätt i

Du kan inte ha mer fel grabben! Visst, DiSNEYN har iofs också rätt.

Jobbar just nu på B2 (BBB), vilket borde säja en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a-broadcast
Du kan inte ha mer fel grabben!

Jobbar just nu på B2 (BBB), vilket borde säja en hel del.

Är det så att dom gräver egen fiber? vad jag vet inte men dom hyr sig in hos andra (kollade med lite polare på utfors)

Innan dom har byggt ett eget stamnät så har dom inte, så ut med grävmaskinerna innan du säger något

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a-broadcast
Du kan inte ha mer fel grabben! Visst, DiSNEYN har iofs också rätt.

Jobbar just nu på B2 (BBB), vilket borde säja en hel del.

Så det är alltså dig vi ska spamma med priv messages om att ni ska bygga ut ert VDSL just i den och den telestationen? =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Är det så att dom gräver egen fiber? vad jag vet inte men dom hyr sig in hos andra (kollade med lite polare på utfors)

Innan dom har byggt ett eget stamnät så har dom inte, så ut med grävmaskinerna innan du säger något

B2 kanske inte har grävt ner sin egen fiber men de äger i alla fall den fiber de använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a-broadcast
Du kan inte ha mer fel grabben! Visst, DiSNEYN har iofs också rätt.

Jobbar just nu på B2 (BBB), vilket borde säja en hel del.

Om du nu jobbar på BBB, vet du om man kommer kunna få ADSL av dem (fast kanske inte med samma hastighet) på längre avstånd en 2,5km?

Hur kommer det sig att Bostream har VDSL med maxavstånd 1400 meter och BBB bara 750m?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Om du nu jobbar på BBB, vet du om man kommer kunna få ADSL av dem (fast kanske inte med samma hastighet) på längre avstånd en 2,5km?

Hur kommer det sig att Bostream har VDSL med maxavstånd 1400 meter och BBB bara 750m?

BBB erbjuder en högre hastighet som naturligtvis kräver mindre avstånd för att de skall kunna få den hastighet som de utlovar.

Desto längre avstånd desto lägre hastighet.. se tabellen längre upp i denna tråd.

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a-broadcast
B2 kanske inte har grävt ner sin egen fiber men de äger i alla fall den fiber de använder.

Den fiber dom använder från Telenor hyr dom vad jag vet, det beror ju på avtal osv eller har dom köpt svartfiber som dom sen har börjat lysa igenom?
Som sagt jag vet inte allt men om dom har köpt upp ett fiberpar mellan sthlm och GBG så betyder inte det att dom har ett eget stamnät, dock är det mer intressant om dom har helt enkelt köpt utrymmet och blåst in egen fiber. Då blir det vettigare och börjar närma sig stamnät
Men mellan vilka städer har dom egen, fiber som dom äger och har placerat där eller köpt, alltså inte bara köpt rättigheterna till att vara i fibern utan äger själva kabeln (inte billigt).

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

märkte att jag kunde få det.. får se hur jag gör.. erbjudandet för reducerat pris gäller fram tills 30/6

9Mbit ner o ~x>1mbit / upp är inget jag säger nej till..

börjar bli lite less på bostream ändå. För snabbt internet finns ju inte

Permalänk
Hedersmedlem

Från Skanovas.se

Citat:

Vi erbjuder idag produkter och tjänster inom fem olika produktlinjer: Bredband-Internet, Datacom Solutions, Kapacitet, Partnerprodukter och Telefoni/Samtrafik.

Citat:

Exempel på kunder:
- Song Networks
- Tele 2
- Telenordia
- Vodafone
- Bredbandsbolaget
- Telia Communications AB
- Telia Mobile
- Telia Internet Services
- Sydkraft Bredband
- Abonnera.com

Dra era egna slutsater.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan
Ahh intressant, jag bor i Brunna (norra) jag misstänker att det finns någon slags "slavstation" mellan mig och huvudstationen.

Jag slänger in en intresseanmälan iallfall, och håller tummarna.

\Johan

Bor också i brunna, har skickat in en anmälan.
Men asså, det där röda "huset" eller vad man ska kalla det efter rondellen, före kiosken, är inte det någon telefonstation?
Eller vad är det för något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a-broadcast
Du kan inte ha mer fel grabben! Visst, DiSNEYN har iofs också rätt.

Jobbar just nu på B2 (BBB), vilket borde säja en hel del.

Berätta var det finns, BBB´s stamnät som dem äger!?

Btw.... vem vill ha telia2000???:p

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av freddan80
[B]vart på sidan läste du detta? letat som fan
Gå in på valfri sida som länkats i denna tråd sök Göteborg

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Bor också i brunna, har skickat in en anmälan.
Men asså, det där röda "huset" eller vad man ska kalla det efter rondellen, före kiosken, är inte det någon telefonstation?
Eller vad är det för något?

Jo jag tror att det lilla ganska nybyggda huset vid rondellen som är vår telestation, men jag har för mig att det är en slavstation till stationen nere i Kungsängen.

Kul att se folk från lilla Brunna

\Johan

Permalänk
Medlem

Hmm.. vågar man beställa? känns som om dom kan ändra månadsavgiften lite hur dom vill.. vad tror ni?

Permalänk
Medlem

VDSL till Hemdala nu! Fan här finns ju inte ens ADSL så VDSL kommer antagligen inte heller på några år

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Tror ni det kommer at finnas i Lund också? Vad är skillnaden mellan xDSL och ADSL?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Berätta var det finns, BBB´s stamnät som dem äger!?

Btw.... vem vill ha telia2000???:p

BBB hyr in sig på bland andra Utfors..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppfarmen
Tror ni det kommer at finnas i Lund också? Vad är skillnaden mellan xDSL och ADSL?

xDSL kallas hela familjen, sen finns det olika typer av DSL; VDSL, ADSL, RADSL, SDSL.