Grannar som firar högtid ( låter mycket )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bor man i lägenhet får man räkna med lite ljud, väldigt svårt att tro att det som beskrivs här skulle räknas som störande.

Nej, det behöver man inte.
Juristen: Det här gäller när dina grannar är stökiga

Och sen till alla som skrivit att det ska vara tyst från te.x 22-06, tagit från ovanstående länk.
Vilken tid är det för sent att spela musik?

– Det handlar inte om vilken tid på dygnet det är, utan ljudnivån i huset ska ligga på normal nivå hela dagen. Det är inte så enkelt att du kan leva rövare och spela hög musik fram till klockan 22 och sedan vara tyst, säger Zeljko Kranjec, jurist och enhetschef på Hyresgästföreningen.

Alltså, om du stör under dagtid så att de andra hyresgästerna kan använda sina lägenheter på ett normalt sätt så är det också en störning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bor man i lägenhet får man räkna med lite ljud, väldigt svårt att tro att det som beskrivs här skulle räknas som störande.

Bor man i lägenhet får man lov att vara extra hänsynsfull för att inte störa sina grannar. Att smälla i skåp och spola vatten sent på kvällen och natten kan givetvis räknas som störande om grannar blir störda.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Du skall egentligen inte behöva bli störd alls i din egen lägenhet dock brukar man få räkna med lite "normalt" störande tex spolande vatten och sånt.

Sen finns det vissa skriva och oskrivna regler om tex efter 22 skall det vara tyst tom 6 eller 7 på morgonen.

Men som med allt annat handlar detta om ömsesidig respekt för varandra vilket det tyvärr finns mindre och mindre av.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har bott på ställen där man inte fick använda vattnet mellan 22-06, din skitning på morgonen hade fått dig vräkt =D

Du får leva i din lägenhet även under natten, alltid okej att spola i kranar osv på natten. Om det stör grannar får värden dra om ledningarna eller så får de som blir störda flytta.

Permalänk
Medlem

Det är aldrig okej att störa sina grannar, oavsett tid på dygnet! Har själv varit i en konflikt med en granne om det tidigare, sa till hyresvärden, de hävdade att det bara är efter 22 det ska vara tyst.
Jag sa till värden att det är skitsnack och att jag pratat med jurist hos hyresgästföreningen. Då blev det fart på dem och sen vart det tyst på grannen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@Swedish Berserk: mjoru, jag har erfarenhet från den lägenhet jag bor i, grannarna ovanför kör hela natte, ungar skriker, ibland sågas det, ibland bara almänt bankade i golvet med olika föremål.... Prata med hyresvärd men tyvärr så kommer det inte lösa något, det är tyst någon dag eller 2 sen kommer bankandet och skrikande igång på högre växel... Allt man får göra är att leva med det eller köra med öronproppar i....

(notera att familjen ovanför är svenskar så tror inte detta är något bara invandrare gör)

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Du får leva i din lägenhet även under natten, alltid okej att spola i kranar osv på natten. Om det stör grannar får värden dra om ledningarna eller så får de som blir störda flytta.

Stod i hyreskontraktet att det var förbjudet att dusha, spola i toan eller diska mellan 22-06, om det sen gäller om man går vidare till rätten eller domstol vet jag inte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alla pratar om att störa men ingen jag har sett har försökt tala om vad "störning" innebär. Man kan säga att en part gör något som en annan part uppfattar väldigt negativt. Dvs det är mycket svårt att definiera en störning.

Just nu befinner jag mig på landet med långt till närmaste granne. Ibland blir några tranor störda tidigt på morgonen och störda tranor HÖRS. Blir jag störd? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej, det behöver man inte.
Juristen: Det här gäller när dina grannar är stökiga

Och sen till alla som skrivit att det ska vara tyst från te.x 22-06, tagit från ovanstående länk.
Vilken tid är det för sent att spela musik?

– Det handlar inte om vilken tid på dygnet det är, utan ljudnivån i huset ska ligga på normal nivå hela dagen. Det är inte så enkelt att du kan leva rövare och spela hög musik fram till klockan 22 och sedan vara tyst, säger Zeljko Kranjec, jurist och enhetschef på Hyresgästföreningen.

Alltså, om du stör under dagtid så att de andra hyresgästerna kan använda sina lägenheter på ett normalt sätt så är det också en störning.

Givetvis, men det är inte riktigt vad som beskrivs.

Skrivet av Jonny Myran:

Bor man i lägenhet får man lov att vara extra hänsynsfull för att inte störa sina grannar. Att smälla i skåp och spola vatten sent på kvällen och natten kan givetvis räknas som störande om grannar blir störda.

Njae, smälla överdrivet i skåp, visst, men att spola vatten?

Är man så känslig ska man inte bo i lägenhet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Fotbolls-VM

Gruppspelet varar väl knappast en månad?

Skrivet av Json_81:

Njae, smälla överdrivet i skåp, visst, men att spola vatten?

Är man så känslig ska man inte bo i lägenhet.

Klart grannen inte skall få fylla på en kanna med saft mitt i natten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är i samma sits typ, är 3 st lägenheter här som alltid har en massa folk över sent på nätterna även normalt sett.
Nu vid ramadan så är det ännu värre, men kontaktade hyresvärdens avdelning för störningar och dom sa att även om dom firar sin högtid så gäller reglerna att det ska vara tyst efter 22.00.

Så är det något så bara ringa störningsjouren.

Redan ringt 1 gång, var typ 20 pers här första natten på Ramadan och var ett jäkla spingande ut och in här och dom larmar igen dörren varje gång för dom kan inte stänga den som normalt folk, sen stod dom och gapade utanför vid ingången (2 vånings hus, min är mot ingången).

Ringde störningsjouren och dom kom ut, sen blev det lite bättre.

Prata med dom är meningslöst, försökt det flera gånger innan. Dom är alla urdåliga på Svenska, och Engelska är det "ah ok sorry" sen händer inget ändå.

Försöker flytta till ett mer område med Svenskar, helst lite äldre.
Det finns Svenskar som är idioter också, men så länge det är lite äldre så lägger dom sig oftast iaf.
Bott på flera ställen med invandrare och det är samma överallt, dom är uppe sent som fasen, har alltid massa folk över.
Vill man lägga sig i tid är det rätt jobbigt.

Själv så sover jag typ 6h istället för 8h nu för det är inte lönt att lägga sig i tid.
(Dessa lägenheterna är kassa för det ekar som fan när folk "stänger" sina ytterdörrar, så vaknar varje gång), dåligt ljudisolerade och dåliga dörrar typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är i samma sits typ, bor 3 st här som alltid har en massa folk över sent på nätterna även normalt sett.
Nu vid ramadan så är det ännu värre, men kontaktade hyresvärdens avdelning för störningar och dom sa att även om dom firar sin högtid så gäller reglerna att det ska vara tyst efter 22.00.

Så är det något så bara ringa störningsjouren.

Redan ringt 1 gång, var typ 20 pers här första natten på Ramadan och var ett jäkla spingande ut och in här och dom larmar igen dörren varje gång för dom kan inte stänga den som normalt folk, sen stod dom och kapade utanför vid ingången (2 vånings hus, min är mot ingången).

Ringde störningsjouren och dom kom ut, sen blev det lite bättre.

Prata med dom är meningslöst, för det första fattar dom knappt svenska någon av dessa 3 lägenheterna, och engelska så säger dom typ "ah okey" sen händer inget.

Försöker flytta till ett mer område med Svenskar, helst lite äldre.
Det finns Svenskar som är idioter också, men så länge det är lite äldre så lägger dom sig oftast iaf.
Bott på flera ställen med invandrare och det är samma överallt, dom är uppe sent som fasen, har alltid massa folk över.
Vill man lägga sig i tid är det rätt jobbigt.

Själv så sover jag typ 6h istället för 8h nu för det är inte lönt att lägga sig i tid.
(Dessa lägenheterna är kassa för det ekar som fan när folk "stänger" sina ytterdörrar, så vaknar varje gång), dåligt ljudisolerade och dåliga dörrar typ.

Gör inte hyresvärden ett skit mot personer som bryter mot reglerna i deras hyresrätter?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej!

Det är så att jag bor i en marklägenhet och mina grannar ska såklart fira ramadan. Nu är det dock så att jag har ett jobb att sköta och jag vill komma utvilad dit. Vad är det som gäller? Hur länge får man föra liv utan att det kan anses som störande?

Eftersom att denna frågan är väldigt känslig både i politiken och rent allmänt hoppas jag att vi alla kan hålla diskussionen på en bra nivå.

Tacksam för svar.

Tjena,

Bara att knacka på och förklara läget, inte svårare än så.
Visst får de fira men utan att störa andra.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Om du inte kan sova för att dina grannar spolar vatten ska du skatta dig lycklig för att du 11 månader av året måste ha de mest välskötta lägenhetsgrannar man kan önska sig. Men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gör inte hyresvärden ett skit mot personer som bryter mot reglerna i deras hyresrätter?

Så småningom, men måste ringa störningsjouren så dom antecknar en störning, sen skickar dom ett brev till hyresgästen som dom antagligen inte läser att en störning blivit noterad.
Visst, får dom tillräckligt många (noterade störningar ifrån Securitas som åker ut) så kan dom bli vräkta, det har hänt på andra lägenheter inom ABK där jag bor så. Men ska nog till en del.

Varit mycket konstiga saker här, ena lägenheten hade 12 st personer skrivna på samma adress, då kontaktade jag både ABK och Kommunen. Sen försvann alla så småningom.
(Var väldigt konstiga spring här då, kom hit folk med resväskor, samma man som inte bodde här med kostym och en stor binder typ osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så småningom, men måste ringa störningsjouren så dom antecknar en störning, sen skickar dom ett brev till hyresgästen som dom antagligen inte läser att en störning blivit noterad.

Varit mycket konstiga saker här, ena lägenheten hade 12 st personer skrivna på samma adress, då kontaktade jag både ABK och Kommunen. Sen försvann alla så småningom.
(Var väldigt konstiga spring här då, kom hit folk med resväskor, samma man som inte bodde här med kostym och en stor binder typ osv)

Och hur många besök från stör.jour. behövs innan man blir vräkt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Och hur många besök från stör.jour. behövs innan man blir vräkt?

Ja du, antagligen en jäkla massa. Eller mindre antal extremfall.
Förra året ex var det ett jäkla liv här så först kom störningsjouren, men dom vägrade sänka musiken osv och var nog rejält berusade + säkert några droger. Dom tillkallade polisen som gick in i lägenheten och stängde av allt och tog med sig 4 st i bilarna, resten fick gå.
En av dom lägenheterna som fått noterade störningar efter det också.

Så ja

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång en granne som arbetade utomlands. Men när han var hemma var det fest varenda kväll. Till slut vart jag arg och ringde på och skällde. Grannen var väldigt ångerfull och ursäktande. Det slutade med att han sa: "Kom in så får Du en grogg". Då var tvisten slut och vi var bekanta med varandra. Så kan det också gå. jodå, han lugnade ner sig och allt ordnade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja du, antagligen en jäkla massa. Eller mindre antal extremfall.
Förra året ex var det ett jäkla liv här så först kom störningsjouren, men dom vägrade sänka musiken osv och var nog rejält berusade + säkert några droger. Dom tillkallade polisen som gick in i lägenheten och stängde av allt och tog med sig 4 st i bilarna, resten fick gå.
En av dom lägenheterna som fått noterade störningar efter det också.

Så ja

Hmm. Måste stå någonstans i hyresgästföreningens stadgar eller dyl. hur många man åker ut på?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Låt det gå tills ikväll och se. Jag tror ramadaan började iförrgår, så det kan hända ett de firade in fastemånaden och var extra högljudda första dagen. borde vara lugnare framöver. däremot lär du ha svårt att sova den 14 juni, då Eid al-fitr inträffar. Vilket är en stor fest som avslutar fastan. Då lär det vara mycket ljud.

Jag har ett par muslimska familjer i mitt lägenhetshus och jag hör min Svenska granne tydligt när han spelar datorspel då han stampar i backen och skriker. Jag garvar nästan varje gång för jag känner igen mig när jag var i den unga åldern. Men, mina muslimska grannar har jag själv inte hört under denna fastan, så det verkar högst individuellt hur mycket oväsen man för.

De kommer nog störa sig mig på mig ifall Sverige tar sig långt i VM. xD

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Alla pratar om att störa men ingen jag har sett har försökt tala om vad "störning" innebär. Man kan säga att en part gör något som en annan part uppfattar väldigt negativt. Dvs det är mycket svårt att definiera en störning.

Just nu befinner jag mig på landet med långt till närmaste granne. Ibland blir några tranor störda tidigt på morgonen och störda tranor HÖRS. Blir jag störd? Nej.

Fågelkvitter och grannar som har fest mitt i natten är inte samma sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis, men det är inte riktigt vad som beskrivs.

Njae, smälla överdrivet i skåp, visst, men att spola vatten?

Är man så känslig ska man inte bo i lägenhet.

Jag är så känslig.

Kan du sponsra en villa? Behöver inte mycket, några hundra tusen till inköp och eventuell renovering sen 5-10k i månaden för drift.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Det ska vara tyst efter kl 22 så är det på många ställen om dom låter för mycket så får man ringa störningsjouren men ett problem kan uppstå då man inte får kränka deras religion.

Sen andra här som säger att du ska plinga på och säga till dom det skulle jag inte gjort då dom kan blir sura på en och det är inte värt det.

Sen så tycker jag att störningsjouren är det sista man gör om dom inte lyssnar på en eller läser lappen som man sätter på en entredörren då kan man gå via störningsjouren.

Själv är jag glad att mina grannar inte har ringt störningsjouren någon gång då jag för mycket ljud hela natten då jag städer mitt rum eller så spelar jag eller så skruvar jag med min dator så min granne som bor under mig men han bruka komma upp till mig och plinga en gång på dörren och sen så springer han ner igen då vet jag att jag ska sänka ljudet när jag spelar eller så slå han på element då vet jag att jag ska sänka och det har funka bra i ca 9 år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vilken tid är det för sent att spela musik?

Helt allvarligt tycker jag att man ska hålla sig till hörlurar om man bor i lägenhet, man kan göra undantag om man har gäster osv men det finns fan inte mycket som är så irriterande än att behöva lyssna på basljud genom väggarna oavsett tid på dygnet. Men jag det är mycket tolkningar angående området, det skulle helt klart behövas klarare riktlinjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag är så känslig.

Kan du sponsra en villa? Behöver inte mycket, några hundra tusen till inköp och eventuell renovering sen 5-10k i månaden för drift.

Otur för dig. Då får man jobba med att hantera det.
Jag har jobbat skift och natt boendes i lägenhet, inte var jag glad över att ungar sprang och skrek på morgonen och diverse, men det är så det funkar med lägenheter.

Och nej, jag är fullt upptagen med att sponsra min egna villa

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Bor man i lägenhet får man räkna med lite ljud, väldigt svårt att tro att det som beskrivs här skulle räknas som störande.

Nej, man ska alltid ta hänsyn att inte störa andra.. alltid. Det är en myt att man ska räkna med att bli störd.

https://www.abk.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=c...

https://www.hd.se/2003-10-27/svart-bli-av-med-storande-granna...

''Du har alltid rätt att kunna koppla av och få lugn och ro i din lägenhet.''

''I hyreslagen står bara att man inte får störa sina grannar. Det finns alltså inga regler om att man får låta mer under dagen än kvällen, däremot uppfattas ljud nattetid som mer störande än dagtid. ''

Dvs man ska hellre vara för tyst än att tro att man lever ensamma i ett hus.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bott på flera ställen med invandrare och det är samma överallt, dom är uppe sent som fasen, har alltid massa folk över.

Herregud vad du generaliserar... Visst, du kan ju bara gå på egna erfarenheter, men förmodligen så har du bott i "lägre ställda" förorter. Blir så trött på när folk säger att "invandrare gör si och invandrare gör så" som att alla invandrare funkar likadant.

Och ja, det kanske låter lite som ordmärkeri, men tycker man ska vara försiktig med att korrelera folks beteenden med att de är invandrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag är så känslig.

Kan du sponsra en villa? Behöver inte mycket, några hundra tusen till inköp och eventuell renovering sen 5-10k i månaden för drift.

Vad ska du bo i för villa för några hundra tusen som kostar 10k/mån i driftk?

Jag bor f.ö. i ett höghus med ~80% invandrare, hittils tystare än "helsvenska" hyreshus jag bott i innan. Kanske har tur att bli bjuden på ramadam nu också då Precis som med svenskar finns det väl både idioter och folk som sköter sig... Mer vanligt att vissa är högljudda än andra kanske.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ramadan pågår i en månad.

Vid soluppgång ber man, sen äter. Vid solnedgång ber man och äter. Annars fastar man.
Solen går ned gaska sent nu i Sverige.
Iftar, som kvällsmåltiden heter, skall vara en trevlig stund, där man äter och återhämtar, inte en fest.
Med tanke på att Ramadan började 2 dagar sedan, jag räknar med att aktiviteten avtar ganska snabbt, sällan att man äter ihop med hela familjen hela månaden. Åtminstone där jag kommer ifrån.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Herregud vad du generaliserar... Visst, du kan ju bara gå på egna erfarenheter, men förmodligen så har du bott i "lägre ställda" förorter. Blir så trött på när folk säger att "invandrare gör si och invandrare gör så" som att alla invandrare funkar likadant.

Och ja, det kanske låter lite som ordmärkeri, men tycker man ska vara försiktig med att korrelera folks beteenden med att de är invandrare.

Jag skriver precis som det varit för mig, jag skriver inte att alla invandrare i hela Sverige är likadana. För mig har det varit så på alla ställen jag bott på.
Där jag bor finns inga förorter. Men ja dom flesta har varit "sämre" område, förutom där jag bor nu (dock yngre folk här då det är mindre lägenheter)

Det är min åsikt och mina erfarenheter, och det tänker jag inte ursäkta mig för.