Kraftig minskning av paket från Kina under första kvartalet 2018

Permalänk
Melding Plague

Kraftig minskning av paket från Kina under första kvartalet 2018

Postnords nya regler för paket från utlandet har fått stora konsekvenser för e-handeln från Kina, med en kraftig minskning av antalet paket från landet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ändå har jag aldrig haft så många försenade och borttappade paket som jag haft bara den senaste månaden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Vill man ju se redovisade resultat om hur miljön har blivit till det bättre nu dåra

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur detta påverkar kvalitén på deras övriga tjänster. Man kan tycka att förseningarna borde minska eftersom personalen kan hantera paket skickade från Sverige, men det räcker med att titta på Postnords hemsida för att inse att de är totalt inkompetenta oavsett mängden paket från Kina. https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/forseningar-1805...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

i likt förbannat är dom än mer inkompetenta nu?!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vill man ju se redovisade resultat om hur miljön har blivit till det bättre nu dåra

Lär dig skillnaden mellan miljö och klimat och inse att det ger långsiktigt resultat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Men... Jag fick inte mina paket.. Dom skickade ingen avgift, ingenting. Postnord bara returerade paketen. Klart det minskar

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se effekten av detta för den svenska ekonomin. Kommer folk köpa från nationella butiker istället?

Permalänk
Medlem

400.000 paket.. på en månad. Det är lite skrämmande vad mycket skit folk köper på sig.

Permalänk
Medlem

Själv fick jag betala 75.12:- för att hämta ut mitt paket. 12 öre moms, 75 kr administrativ avgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Lär dig skillnaden mellan miljö och klimat och inse att det ger långsiktigt resultat.

Så med andra ord var det bara en ekonomisk fråga som man drog in modernatur igen i?

Ingen bryr sig om miljön utan endast de där pengarna som man gärna vill dra in miljön i för att få in mer cash till sitt företag.

Efter alla dessa år som svenskarna har varit duktiga med att sköta naturen bör nåt positivt ha hänt, men man läser ju bara skrämselpropaganda om hur miljön dör eller blir värre och värre..

Sen var det ju inte svar på min fråga heller du kvar.

Jag vill ha redovisning på bättre klimat och miljö dåra nu när vi köper mindre skräp. De kan ju prata hur i framtiden allt kommer att vara öken, nu kan de väl säga att världen ska bli en regnskog efter detta?

Eller positiva nyheter säljer inte lika bra

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det här borde väl bevisa att det inte är nödvändig konsumtion som minskat, utan mest "på kul" och "bara för att"-köp, vilket är en styggelse. Om folk verkligen ville ha det de köpt så hade de ju liksom snällt slantat upp tänker jag. Nu med EU och Fria rörligheten så måste man ju inte bo i Sverige om man nu hatar att betala skatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

400.000 paket.. på en månad. Det är lite skrämmande vad mycket skit folk köper på sig.

Förut var det ju 150.000 paket per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigganD:

Men... Jag fick inte mina paket.. Dom skickade ingen avgift, ingenting. Postnord bara returerade paketen. Klart det minskar

Nästan som i mitt fall... Mina paket blev stoppade i första vågen efter ändringen och "Räkningen" på de nya avgifterna tappades bort/blev försenad/felskickad så mina paket skickades tillbaka till kina innan jag fick chansen att betala avgifterna för att få hem dom.

Vilket ledde till en mardröms cirkus för att få tillbaka mina pengar för att Postnord hade noterat att dom skickades tillbaka pga att beställaren/mottagaren inte hämtat ut dom.

Kostade mig i slutändan över 3000:- som jag aldrig kommer få tillbaka pga Post Nords fantastiska tjänst. Och mina två barn fick väsentligt färre och tråkigare födelsedags presenter.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

@Miindz: Om en avgift på 75kr + moms gör att vi köper så mycket mindre paket tror jag att många av paketen är onödiga. Mindre saker som t.ex. sladdar kan säkert börja säljas mer på svenska butiker men den största effekten på Sveriges ekonomi kommer nog komma från den sänkta importen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

400.000 paket.. på en månad. Det är lite skrämmande vad mycket skit folk köper på sig.

Och ändå står folk och kritisera oss andra som väljer att äta kött och köra bil.
Men att beställa plast saker från Kina bara för det är billigt eller man vill ha är inga problem alls... Ironiskt..

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra lite pga det är så trist att vanliga fysiska butiker börjar klappa igen en efter en pga folk beställer på nätet och jobb förloras. Inte för att jag tror just kina importen har påverkat just den biten jättemycke men generellt. Man kan snart inte gå och kika på prylar fysiskt i butiker längre :/

Kanske borde läggas på en liten avgift även i Sverige så det blir nästan lika dyrt att beställa på nätet som köpa i butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Av alla jag känner så har ingen betalat dessa extrapengar och alla har slutat helt med Wisch, ali osv.

Dock några har gjort en del beställningar på vissa liknande siter (tex fyndiq) men där det skickas inom Europa enbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är nog bara en tidsfråga innan fler "warehouses" som typ gearbest mfl redan har i Europa ploppar upp i annat EU-land för att kringgå detta. Kina -> Spanien, Spanien -> Sverige, typ.

det här slår ju mot alla som köper "vettiga" grejer som kanske inte går att köpa i Sverige eller är tokdyra jämförelsevis, bara för att folk satt o wishade hem gratis fidgetspinners osv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vill man ju se redovisade resultat om hur miljön har blivit till det bättre nu dåra

Arbetsmiljön med 10% av ursprungliga lasten av jobb lär väl ha blivit lite bättre

Håller med @Laktos dock. Om 90% av paketen försvann pga 75kr... så var det verkligen mycket onödigt skräp folk köpte.

Permalänk
Inaktiv

Har väntat på mitt paket från Amerika i två veckor nu. Vart påtvingad avgift även när det var skattat och klart. Betalade bara för att få hem mitt paket asap, men såklart är det bortslarvat. Fick iaf en bild på paketet! :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Folk köper bara massa jävla skräp ändå lika bra att förbjuda det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Folk köper bara massa jävla skräp ändå lika bra att förbjuda det helt.

Absolut, vi förbjuder alla paket utomlands, och vi får enbart handla ifrån Sverige.
Då blir nog jättebra.

Sen efter det så tar vi bort all form utav import och export.

Perfekt.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att man ska vara lite ödmjuk. Om endast kostnaden avgör om man ska ha tillgång eller inte så kan ni ju tänka tillbaka på tiden som filmproduktion endast var till några få utvalda. Som hade tillgång till massa med pengar och resten av befolkningen fick finna sig i det. Plötsligt kunde dödliga få tillgång till filmredigeringsverktygen och ja.. resten är historia. Titta bara på Youtube. Att folk slutar handla från Kina är ju enbart pga avgiften. Man behöver ju inte vara särskilt begåvad för att förstå att köpa en vara från Kina för 8 kr och sen få en avgift på 75 kr av Posten för att inse att det inte är en lönsam affär. Om en vara är skräp eller inte, är inte upp till oss att avgöra. Det som är skräp för dig, är guld för mig. Tänk att vi är alla individer med individuella behov. Det är lätt att vara hemmablind och tro att resten av befolkningen tänker just som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här borde väl bevisa att det inte är nödvändig konsumtion som minskat, utan mest "på kul" och "bara för att"-köp, vilket är en styggelse. Om folk verkligen ville ha det de köpt så hade de ju liksom snällt slantat upp tänker jag. Nu med EU och Fria rörligheten så måste man ju inte bo i Sverige om man nu hatar att betala skatt.

Skatt? Vem har nämnt skatt? Det är 75kr hanteringsavgift, inget annat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Har väntat på mitt paket från Amerika i två veckor nu. Vart påtvingad avgift även när det var skattat och klart. Betalade bara för att få hem mitt paket asap, men såklart är det bortslarvat. Fick iaf en bild på paketet! :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Avgiften har inget med skatt och moms att göra utan en avgift som du alltid fått betala för paket från usa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Har väntat på mitt paket från Amerika i två veckor nu. Vart påtvingad avgift även när det var skattat och klart. Betalade bara för att få hem mitt paket asap, men såklart är det bortslarvat. Fick iaf en bild på paketet! :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått alla paket som jag betalat för från USA (5) separata försändelser, det har tagit ca 14-16 dagar (bor i Stockholm) innan det kommit till utlämningsstället. Ibland har det dessutom aviserats med ett vanligt brev. Så håll ut, om du har bild på paketet så kan du ju alltid föröska tala med ditt ombud ifall det faktiskt redan kommit.
Lycka till!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Folk köper bara massa jävla skräp ändå lika bra att förbjuda det helt.

Varför betala 4000kr för nått i sverige som jag kan betala 1000kr för i kina.
Det är dessutom exakt samma grej.
Så nej allt är inte skräp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Så med andra ord var det bara en ekonomisk fråga som man drog in modernatur igen i?

Ingen bryr sig om miljön utan endast de där pengarna som man gärna vill dra in miljön i för att få in mer cash till sitt företag.

Efter alla dessa år som svenskarna har varit duktiga med att sköta naturen bör nåt positivt ha hänt, men man läser ju bara skrämselpropaganda om hur miljön dör eller blir värre och värre..

Sen var det ju inte svar på min fråga heller du kvar.

Jag vill ha redovisning på bättre klimat och miljö dåra nu när vi köper mindre skräp. De kan ju prata hur i framtiden allt kommer att vara öken, nu kan de väl säga att världen ska bli en regnskog efter detta?

Eller positiva nyheter säljer inte lika bra

Eller.. Så accepterar man det faktum som en klar majoritet av världens forskare pekar på.

Skrivet av Xverminator:

Tycker det är bra lite pga det är så trist att vanliga fysiska butiker börjar klappa igen en efter en pga folk beställer på nätet och jobb förloras. Inte för att jag tror just kina importen har påverkat just den biten jättemycke men generellt. Man kan snart inte gå och kika på prylar fysiskt i butiker längre :/

Kanske borde läggas på en liten avgift även i Sverige så det blir nästan lika dyrt att beställa på nätet som köpa i butik.

Det är redan lika dyrt att köpa på nätet. Skillnaden är att man inte behöver betala hyra för en butik. Det är där skillnaden ligger.

Skrivet av Defender:

Varför betala 4000kr för nått i sverige som jag kan betala 1000kr för i kina.
Det är dessutom exakt samma grej.
Så nej allt är inte skräp.

Om du känner dig manad att köpa en produkt för 1000:- från Kina så borde denna avgift inte direkt göra någon skillnad. Du kommer fortfarande få betala mindre än 50% av vad den kostar i Sverige. Så varför gnälla?

Dessutom så känns det som att ditt fall var i en enorm minoritet. Ytterst få köpte annat än billigt skräp som man impulsköpte pga. lågt pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Skatt? Vem har nämnt skatt? Det är 75kr hanteringsavgift, inget annat.

Moms är skatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.