Skämmiga misstag vid datorbygge/elektronikhantering?

Permalänk

Fick hjälp av en "kunnig" klasskamrat på gymnasiet med att beställa delar för att bygga min första egna dator. När det var dags att installera processorfläkten så hade ingen av oss någon aning om hur mycket kylpasta vi skulle använda oss av. Så efter lite googling kom vi fram till att vi skulle lägga en klick kylpasta i storleken av en ärta på processorn. Kan säga att det gick bra att gamea i ungefär en vecka tills datorn fick kortslutning. Märkte då när jag tog isär datorn att lite kylpasta hade runnit ner på moderkortet och gjort så att det blev kortslutning.

Slutade med att jag använde mig av teknisk/medicinsk bensin för att ta bort kylpastan som runnit över, och sen reklamera moderkortet. Reklamationen gick igenom och jag fick nytt moderkort efter två veckor.

Sedan dess har jag lärt mig att man ska inte ta mer än ett riskorn av kylpasta.

Permalänk
Medlem

Nar jag var mindre undrade jag vad som hande om man bytte fran 240 till 110 switchen bak pa natagget medans datorn var igang...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Min första dator jag byggde ihop själv,

jag hade flyttat hemifrån och börjat universitetet 2004 och sparade i 4 månader och käkade pasta och korv utan ketchup för det var för dyrt.

Fick hem datordelarna i december hur glad som helst. satta mig på golvet och började pula kommer ihåg att titta att alla delarna sitter på sin rätta plats och att allt sitter där det ska. Så ska jag montera cpu kylaren, jag tycker den är lite trög att trycka dit, men jag läser på internet att den skall sitta åt hårt. så til slut får jag dit den.

Och sen till tillfället då datorn ska starta .

Svart skärm....

inget hjälpte fläktarna startar upp men datorn hoppas inte igång.

jag söker på internet och hittar att det finn en datorbyggarshop i stan men på andra sidan stan.

Så jag ringer min morfar och undrar om han kan skjutsa mig och min dator dit. Han kommer och hämtar mig och vi åker och lämnar in datorn. Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid som giock men det var ett tag för ingen kunde komma på varför min dator inte fungerade. dom antog att det var en trasig cpu. Så dom tar av fläkten och försöker lyfta ur cpun, men den sitter fast (på den tiden hade cpuerna piggar) så jag hade i min iver satt i cpun på fell håll och tryckt så jävla hårt så att piggarna fastnat i plasten och gått av.

Slutade med att jag lånade 1200 av min morfar för att köpa en ny cpu och låta dom killarna installera den åt mig.

Permalänk
Medlem

Försökte trycka i ddr4 minnen i ett ddr3 kort...
Dock fick jag byta utan extra kostnad, men moderkortet dog ett år senare efter någon månad av småproblem

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Råkade dra loss hela pciexpress-höljet när jag skulle byta grafikkort. Fick hjärnsläpp och glömde att grafikkortet satt fastlåst men en flärp, som man måste lossa upp...Moderkortet klarade sig dock och man kunde koppla in grafikkortet i en annan pciexpress-port.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Monterade moderkortet direkt på chassit utan distanser
Gjrode även en tråd om det, haha. Såhär många år efteråt är det lite roligt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1015674-fractal-design...

#11104171

Samma här
Det första jag gjorde när jag skulle bygga min första dator 1999.
Datorn startar inte....sa jag när jag åkte till butiken där jag köpte delarna.

Glömmer inte hans blick....en blanding av horror och svart komedi men han var profesionell och sa:
Du skruvade moderkortet direkt på chassit. Gissa om jag skämdes
Datorn funkade som tur var.

Permalänk
Medlem

Hade ett Radeon 5830 som överlevde länge och väl; det fick vid ett tillfälle rycka in som ersättare då min vanliga GPU gett upp tills jag fick tag i en ny. Gick super bra, förstår inte att det presterade så bra som det gjorde... Sedan efter jag fått ett nytt kort så plockade jag ut 5830 kortet, ställde ifrån mig det på ett bord... Som jag sen stötte till och det ramlade i golvet. Fläkten gick på den men i övrigt stendöd. RIP.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

Nar jag var mindre undrade jag vad som hande om man bytte fran 240 till 110 switchen bak pa natagget medans datorn var igang...

Jag gjorde detsamma när jag var liten, fast jag gjorde det sent på kvällen efter att jag stängt av datorn. Jag kommer än idag ihåg hur mamma skrek när datorn small efter att hon tryckt igång den! Kommer även ihåg hur moderkort och nätaggregat var svartbränt.
En annan miss jag gjorde när jag var liten var på en dator i mellanstadiet som vi fick använda lite som vi ville. Detta betydde givetvis att vi började spela på den när läraren inte var där. I min iver att göra mer plats för ett nytt spel (tror det var Larry) så tog jag bort lite kritiska systemmappar. Jag var tillräckligt av en novis för att vara genuint förvånad när datorn inte ville starta efter det...

Permalänk

Måste dela med mig av en blunder jag kan komma på!

Skulle fixa chefens dotters laptop som lät som en hårtork, sitter vid deras middagsbord och börjar skruva isär datorn, fullt med hår och damm!

Tar fram flaskan med luft på burk, sprejar, vad jag dock inte är medveten om är att skiten är ju brandfarlig. Självklart står det ett värmeljus på bordet!

Döm om min förvåning när hela moderkortet börjar brinna!

Den blev aldrig sig lik igen efter det! Dock startade det och gick att använda!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

detta är visserligen inte om ett datorbygge dock antar jag att det handlar om 'hantering' av elektronikprodukter iaf, som jag ofta skrattar gott åt nu.
Det var i höstas då jag besökte elgiganten i göteborg och var inne och köpte lite ja 'elektronikprodukter' som jag skulle till kassan, bärande på dessa elektronikprodukter såklart, och såg en så galet fin tjej som jobbade där att jag snubblade o trillade rakt in i en stor jäkla stolpe.
Så kan det gå, ibland måste man ha skygglappar på sig tror jag!

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har egentligen inte lyckats med nåt direkt pinsamt som jag kan minnas. Det värsta var väl när jag skulle trycka i en DDR2-sticka, som vek/vred sig, vilket resulterade i att någon lödning fördärvades under något av minneschippen, och en rätt tilltufsad minnesplats. Förmodligen hade jag väl inte prickat rätt eller något.

Hah, påminner mig om en gammal kollega. Var inte närvarande själv, men han skulle öppna en kokosnöt, hans weapon of choice blev vinkelslipen, och han höll nöten i handen. Tydligen blev det riktigt blodbad.

Samma kille fick i övrigt vid ett annat tillfälle för sig att stajla lite, och göra sådär som man kan göra med ett ljus eller en tändare, och dra fingrarna genom lågan. Det korkade i hans fall var att han försökte sig på det med skärbrännaren. Det luktade faktiskt rätt gott, snarlikt bacon

Frågan var han nykter någon av tillfällena (kan ju hoppas han inte var det)?
Annars var det ju bra ide om han tog det med skärbrännare efter han försökte dela kokosnöten (stoppar blödningen)

Det klantigaste jag gjort är när jag skulle ta av sockelskyddet på sandy bridge (gick dock bra för pinnarna i sockeln), tog till tredje bygget innan jag fattade att man skulle lyfta i nerkanten och inte bara dra det rakt upp

Ett bygge, brann en molex adapter till sata. Jag hade monterat datorn, men den hade fungerat fint par år innan kabeln började brinna. Så vet inte om jag inte om det var glapp eller jag som monterat ihop den slarvigt.

Sen har man ju bakat ett grafikkort, glömde dock plastplupparna (som sitter över bildutgångarna), men gjorde inte så mycket. Kortet var ändå kass trots behandlingen.

Har inte vad jag vet haft några mer missöden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Nätdel tabbe

Kom på en till tabbe.

Jag köpte denna nätdel för några år sen jag sätt uppe kl var säkert över 03 och byta nätdel från mitt gamla men efter ett tag när allt var inkopplad så försöker jag starta dator men den gick inte igång jag dubbelkollar alla kabel och denna gången kollar jag strömkabel sätt i men den funkar inte efter några timmar gav jag och byta tillbaka till mitt gamla nätdel och allt funkar och dagen efter så åkte jag och lämna tillbaka den men nu i efterhand så kom jag på att jag aldrig kolla om strömknappen var på nätdelen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Var tvungen att kolla om dendär omställaren mellan 220/110V fortfarande finns på moderna switchade nätagg, Moderna PSU bör ju vara hybridspänning så att de själv känner av ingående spänning.

Dendär röda knappen finns inte längre kvar.

(Åtminstone inte på PSU av bättre kvalitet)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Det Värsta!
Grillade moderkort och projektor när jag skulle in med usbminne hade ett pci usb kort som jag skulle stoppa in en xboxdongel (till xbox kontroll.) Det var trångt om plats då jag hade servern i ett ikea bestå skåp.
Jag skruvade loss pci kortet och drog ut litegrand för att lirka in Usb adaptern "servern var inte avstängd på agget så datorn startade upp...
det var det moderkortet. Servern drev även fläktar till min hushbox så när jag körde projektorn som jag också hade i ett ikea bestå så då small såklart lampan glasbitar överallt. Det var inte jätteroligt att ta isär och rengöra linsen.
På servern hade jag ESXI med VM:s (på en SSD). Tog väl 1,5år innan jag beställt nya delar.
då var VM:s en korrupta. Freenas som jag hade hade 8TB data krypterade. Krypteringsnyckeln fungerade inte heller.
Så man hade lite ågren efter den där xbox dongeln. Alla familjefoton sedan 2002 -2016 försvann lagom roligt

Ganska Piss.
Tappade min Opo 3T i vattnet där den fick ligga 2 min. Den levde så jag stängde av den, tog isär och bakade den i ugnen. Senare fick jag igång den men 4g/wifi fungerade inte. så då vart jag lite våldsam andra gången jag tog isär den så jag knäckte displayen. Inne hittade jag pytteskruven som jag tappat tidigare den låg och jordade wifi antennen, men då var redan telefonen skrot annars hade den nog fungerat

Förstörde även en lite trasig jobbtelefon lite mera, tog upp den och fick kortis då jag drog ut matningen från batteriet... så då blev den rejält död. Det var ändå en Iphone, så det var ingen större förlust.

Permalänk

Det ena riktiga misstaget jag gjort var när jag byggde min första dator. Surfade runt på Komplett ett bra tag och tog även den av deras guide för delar jag behövde, och delar som matchade varandra. Så till slut, när jag var bombsäker på att jag fått allt rätt, beställde jag och började bygga så svaret jag fått hem leveransen. Själva bygget gick undan utan problem och när jag tryckte på datorn, hände absolut ingenting. Använde nog tre dagar på felsökning där jag även tog hjälp av vänner som byggt riggar, men situationen förblev den samma. I slutändan fick jag efter en andra chatt med Komplett's support veta att jag beställt fel typ av minne, ett som tydligen var ment till servrar. Beställde nya minnen och sen funkade riggen felfritt. Så det blir väl en 20/80 (Mig/Komplett) som stått för felet. Hade deras guide varit.. Komplett.. Från början, hade jag aldrig haft några problem alls 😂

Att jag inte jordat mig och ganska fritt hanterat komponenterna under flera dagar var väl också hyfsat idiotiskt, fast den led aldrig av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På en gymnasiekurs (1996) i dator bygge. Skulle montera datorer. Vi fick meka med 386:or. Satte i CPU i sockel och applicera kylpasta och fläkt. PJOFF!

Läraren suckade och konstaterade att jag vänt CPU fel. På den tiden kunde man få ner en CPU i sockel utan problem trots att den va felvänd, inte heller alltid va CPU bra märkta med vad som va Pin 1.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kom på en till, inte så att någon hårdvara gick sönder men genant ändå.
Kan ha varit på högstadiet (1991), skolan hade en datorsal, med Compis? datorer, tror jag dom hette. Vi hade skapat spelet luffarschack (tic-tac-toe), så det va några rader kod. Vi skulle printa ut all kod vi hade skrivit till läraren. För att printa skulle man trycka CTRL, ALT, 1, eller något sådant. Jag trycker men inget händer, jag trycker och trycker, å trycker, å trycker osv. Får inte ut någon utskrift.

Frågar läraren, han trycker ner dom tre tangenterna och skrivaren hoppar igång. Jag har då tryckt på 1 tangenten på dom numeriska siffrorna och han trycker ner 1:an den andra 1:an. Men.....alla gånger som jag tryckt ner CTRL, ALT så har jag fört över utskriften till skrivarens minne, utan att starta skrivjobbet. Så resultatet blir att skrivaren står och matar ut ett antal hundra sidor, x antal sidor kod X antal gånger jag hade tryckt på fel kombo. Det tar sin tid för en 8 nålars matrisskrivare att skriva ut hundratals sidor. Den va inte färdig dagen efter om jag säger så

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

@Nautilus011:

LOL

Jag skulle ha stängt av printern efter några sidor. Väntade ni verkligen tills all kö var tömd?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har en till, Brorsan skulle få mitt gamla 6950 när jag bytte till 7970, i hans dator satt ett gammalt 4870 tror jag.. Det jäkla kortet satt stenhårt trots att jag skruvat loss det från chassit. Vad i helv.... tar i så förbannat, och drar av någonting som satt fast på kretskortet... Oh shit... Sen kom jag på den jäkla flärpen man måste släppa på i PCIe-sloten... Visst faaan... Sen gick det hur fint som helst att få ur kortet... Tur att det inte skulle användas mer i alla fall..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Jodå, det hjälpte inte. Drog ur strömsladden, men den startade så fort den vaknade till liv.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@Dual-Tjur: Jodå, det hjälpte inte. Drog ur strömsladden, men den startade så fort den vaknade till liv.

Har för mig att vissa modeller hade ett slags RAM med batteri backup...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort så mycket tabbar med datorer..
Men med starkström där jävlar har jag ställt till det ordentligt..

Jobbade som tunnelbanereparatör förr och där har jag:

Kopplat 3fas matningen felvänt och sprängt en 350kg's asynchronmotor.

Kopplade in optokablar ( fiber ) till Drivmoduler för dc-ac omvandlare ( IGBT ) felaktigt så hela maskinströmriktaren explodera.

Glömde dra åt en m4 skruv för kretskortet i en Hjälpkraftströmriktare, så den lossna och kortslöt kondningpaketet.. small bra det med ( 480V-100A i den lådan )

Absolut dummaste jag gjort var att byta en 950v/100A säkring utan att kolla om kondningarna var urladdade...
Det gjorde ordentligt ont, blev sjukan och EKG efter det.

Men det är ju så.. man lär sig av sina misstag. Dock lär dom ha vart rätt kostsamma men shit happens

Edit: Juste, har också medverkat i en tabbe där vi drog en huvudsäkringen hos FORTUM och släckte halva Sundbyberg.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

2. Skruvat ihop hel dator utan att märka att en skruv hamnat mellan moderkort och chassi, resultat - bränt moderkort.

Jomen, det har jag oxo gjort. Dock med ett annat resultat. Det var en jobb-dator med slot-A moderkort och det var ca 1 mm mellan skruven och moderkortet.
Datorn hade gått ett par år tills HDD:n dör. Tar och rullar in backupen och startar, bär tillbaka datorn dit den ska stå och då vill den inte boota. Tar tillbaka den till arbetsbänken och konstaterar glapp i cpu-sockeln men inte bara det, knackar man på datorn stänger den av sig.

Knackar runt på moderkortet tills jag hittar den känsligaste punkten, kollar bakom och ser skruven. Moderkortet verkade inte ta skada av alla kortisar däremot dog HDD:n. Så ny HDD och rulla in backup igen. Kolla att den startar och sen mycket varsamt bära tillbaka den.

Sen har jag lyckats krossa en Duron oxo.

Permalänk

väldigt få misstag genom åren.
men jag mins i mina väldigt unga dagar när vi hade en 486a med Norton Commander och Windows 95.
jag såg att datumet och klockslaget på en systemfil var precis just då. Min tanke var då "men jag vill inte spara något som jag har gjort nu?" så jag raderade systemfilen och datorn gick inte att boota efter det.
Det var väldigt pinsamt att gå till farsan och berätta detta. Han kunde ju inget själv så vi åkte ner till Humbla Data (nuvarande Liontech) och dom ordnade med en boot diskett helt gratis som löste problemet

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Lyckats bränna 2-3st usb dongle till trådlös mus genom att koppla kabeln till usb fronten fel på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

Nar jag var mindre undrade jag vad som hande om man bytte fran 240 till 110 switchen bak pa natagget medans datorn var igang...

Jag också. Sedan "undrade" 10 pers till om resultatet var detsamma på 10 andra datorer i skolan...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

För några(många?) år sedan gjorde jag misstaget att lämna en Windows XP installation obevakad på ett LAN (Jag hämtade pizza)
Min "vänner" hjälpe mig med sista biten av installationen när jag var borta, så i några år hade jag en Windows XP installation registrerad till Daniel Dyngbög

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amatus:

För några(många?) år sedan gjorde jag misstaget att lämna en Windows XP installation obevakad på ett LAN (Jag hämtade pizza)
Min "vänner" hjälpe mig med sista biten av installationen när jag var borta, så i några år hade jag en Windows XP installation registrerad till Daniel Dyngbög

Ungefär samma problem som jag har på min Youtube kanal nu med andra ord... dessutom ett konto som är registrerat som raderat hos G-mail så att jag inte kan logga in över huvud taget och ändra den...
(Någon som vet hur jag får bort skiten? Mest så att jag kan läsa messages igen... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

... dagen efter så åkte jag och lämna tillbaka den men nu i efterhand så kom jag på att jag aldrig kolla om strömknappen var på nätdelen.
[/url]

Komiskt, komiskt!
Brukade ha för vana att bryta strömmen varje gång jag åkte på semester, så nån gång så har man kliat sig i huvvet nån sekund och undrat varför inte burken går på, för att snart treva lite bakom nätagget och slå om den.

Kom just på:
En annan kul historia var mitt första jobb där jag som skämt hade installerat en skärmsläckare på två kollegors datorer som fejkade en blue screen, med riktig info baserat på vilka drivrutiner som faktiskt var installerade.

Hade självt testat den på min egen burk innan och satt timeouten till flera timmar. Även där åkte jag på en nit efter semestern, satt i möte hela första förmiddagen och kom tillbaka till en "blåskärmad" dator innan lunch, hade helt glömt bort mitt prank. Slutade med att ägnade 2-3 timmar till att montera isär datorn och felsöka varje komponent, innan poletten trillade ner att jag bara kunde röra på mus/tangentbord så "försvann" blåskärmen.

Tror det var ett stående skämt hos resten av företaget de kommande två veckorna, om våndan av att leka med fejkade felsymptom.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|