Battlefield V avtäckt – se trailern och diskutera

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Battlefield har aldrig varit Realistiskt.
Men det är så att folk gillar att klaga

Hittade två bra bild på Medal of Honor Allied Assoult...
Man kunde ju spela som kvinna på Multiplayer..
Varför var det ingen som klagade då ?

https://www.a2zcrack.com/wp-content/uploads/2015/05/medal-of-...

https://vignette.wikia.nocookie.net/medalofhonor/images/1/18/...

Antagligen för att det inte är något konstigt att man vill likna sig själv i flerspelarläget? Håll dig till ämnet, det är enspelarläget som i trailern har många historiska fel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Bara ett litet inflikande i den infekterade debatten; det finns kvinnliga soldater redan nu i Battlefield 1.

https://s.cdaction.pl/obrazki/battlefield-1-tsar_178qb.jpg

Ryssland hade dock 4 bataljoner med kvinnliga soldater i första världskriget.

Edit: för övrigt måste ju en kvinnlig soldat med armprotes vara det minsta bekymret i trailern om man är ute efter realism...

Permalänk
Medlem

Ge mig en Dessert Combat ala 1942 mod och jag är nöjd 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför folk tror att BF5 skulle satsa på realism då inget annat BF har det. Var det nått jag sket i så är det könen på karaktärerna. Däremot hoppas jag på att det håller sig på en rimlig nivå rent kosmetiskt.

Jag hoppas dom fokuserar mer på en bra och stabil FPS upplevelse. Sitter ju fortfarande och nöter 1942, kan ju drömma att BF5 tar det bästa från det. Hardcore mode på release skulle ju vara fint den här gången.

Möjligheten till Mods i framtiden vore ju perfekt. SilentHeroes och Pirates var ju en riktigt hit för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Va? Det folk klagar på är inte att kvinnor är med i spelet, det är att deras roller inte är historiskt korrekta i spelet. Vad är det för monstersamhälle du tror att vi lever i egentligen?

Åter igen är det inte att kvinnor finns med som är problemet...

Men när vi är inne på andra fel så hur är det ett försvar att de andra spelserierna också har fel? Det är tillräckligt många som inte har koll på anda världskriget, kan vi inte få ett spel med korrekt historia innan den glöms bort?

Det är inte Dices ansvar att förmedla historiskt korrekt information och utbilda utan deras jobb är att underhålla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En 25 min lång jackfrags Q&A med Dan Berlin släpptes nyss:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nån annan som minns dom där gamla trailersarna... när man i början hörde dom bekanta tonerna... sen höjdes musiken... och där kom det, BF temat eller en remix variant på det. Man hoppa på stolen och nackhåren reste sig av hypen. Detta är Battlefield.

När jag ser den här trailern så är min reaktion bara... meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Att Battlefield avviker från historien är det inte första gången folk klagar på, och jag tvivlar på att det är den sista gången heller. Problemet som jag ser det är att det framställs som en representation av andra världskriget medan det bara är löst baserat på det. Jag vet ju själv från när jag växte upp hur några på riktigt trodde att Battlefield 1942 var som i historieböckerna, så det är knappast ogrundad kritik.

Men sedan att skylla på att de som klagar är "anti-PK" eller i smyg praktiserar "misogyni" är ju bara att försöka spåra ur diskussionen. Varför måste alla blanda in politik och fiktivt kvinnohat i allt numera?

Som jag skrev tidigare; Det man klagar på i tråden är till 90% just könet på en karaktär. Hade man klagat på alla andra delar som faktiskt är historiskt inkorrekta, då hade jag kunnat acceptera att man klagar på placeringen av kvinna här också. Problemet är att sådana diskussioner inte uppstod alls, iaf. här på SweC, t.ex. när BF1 hade otroligt felaktiga delar, t.ex. prototypvapen eller dylikt. då var alla rörande överens om att den historiska korrektheten kunde slopas till förmån för annat. Samma sak i denna tråd; Hade man klagat på flera olika delar som inte är historiskt korrekta så är det väl okej (fastän BF aldrig sagt sig vara historiskt korrekt och har flera gånger gjort avsteg från detta), men läs igenom tråden så ser du hur mycket som endast handlar om könet på en digital karaktär i en jävla trailer.

Om 90% av all gnäll utgör just att en karaktär råkar ha ett visst kön, då är det ganska tydligt att man har något emot att ett visst kön avbildas, och jag upprepar mig, det har alltså endast två logiska anledningar: Antigen en allmän anti-PK-känsla där man ser PK-hotet var man än kollar, eller en faktisk misogyni (som dessutom är på uppsprång bland internetanvändare).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Först och främst - jag hade missat ett inte i texten du citerade. Rättade till det nu, det ska stå " Det är såklart inte - och har aldrig varit - en simulator för de fiktiva eller riktiga krigen som existerat inom tidigare delar av Battlefield.".

Utöver det så köpte jag inte BF1 heller - då den också tog ett för långt kliv från den historiska ramen WW1. Mina förhoppningar var långt ifrån vad som införlevdes. För mycket pansarfordon, för lite vallgravar, för mycket automatvapen, för lite senapsgas m.m.

Men jag kanske inte har varit tydllig nog - flera tidigare battlefieldspel utspelar sig i fiktionella scenarion. Det finns ingen historisk anknytning i Battlefield 2, 3 och 4. Bad company är fiktion. De enda jag kommer ihåg på rak arm som är i en historisk miljö är BF:BC2 Vietnam (som bara var ett flerspelarDLC?), Battlefield Vietnam samt Battlefield 1942. Min poäng var helt enkelt att om du väljer ett historiskt scenario så följer det med en obligation att upprätthålla någon sorts autencitet till scenariot. Om man vill ta sig artistisk frihet så får man såklart göra det - se Wolfenstein m.fl., men jag menar att det finns en obligation att hålla sig inom en historisk ram om man väljer scenariot andra världskriget. Med det sagt kan hon mycket väl vara partisan, men om de nu absolut ville göra ett spel som berättar om historier som inte brukar berättas kunde man ha tagit en sovjetisk kvinnlig skarpskytt på östfronten istället för en nederländsk (?) partisan (?) som inte är tränad i strid över huvud taget. Resultatet blir tvärtemot målet - istället för att fokusera på de "häftiga" rollerna kvinnor faktiskt hade i andra världskriget (att visa dem som sjuksköterskor hade väl varit sexistiskt & problematiskt) så hittar man på en enarmad, nederländsk partisan med brittisk engelska.

Jag tror också din idé om att det är kvinnohatande är obefogat - snarast handlar det om förväntningar som gått om intet. Trailern är grötig och ser ut som Call of Duty snarare än Battlefield. Det enda som avslöjar att det rör sig om WW2 är texturer, vapen och fordonen. Att man slänger in lemlästade, slaktande kvinnor är nog bara löken på laxen s.a.s., men det är ytterligare en förväntning som går om intet.

Att du dessutom antar att min misogyni är beslöjad är rätt så islamofobiskt.

Nu talade jag om denna tråd och allmänt de inlägg som skrivs - inte om just dig och din person. Jag har ingen aning om varför just Du inte gillar kvinnan i trailern, och visst kan det mycket väl vara så att just DU vill ha historisk korrekthet och inte klarar av att spela ett spel utan det. Nu har jag dock hela tiden talat om denna tråd och generellt hur inläggen ser ut, och där är det definitivt inte många som delar din historiska korrekthets-krav. Det hade varit ganska tydligt, då det finns värre saker i BF1-serien och i denna trailer för övrigt än en kvinna som gör att den blir helt inkorrekt och orealistisk.

Sedan håller jag inte alls med om att man är obligerad att upprätthålla rätt historisk bild av en händelse bara för att man väljer det som scenario, som spelskapare är du 100% fri att göra vadfan du vill av det scenariot du valt. DICE kunde lika gärna valt att låta spelaren springa omkring på dinosaurier och skjuta laser, a lá Kung Fury. Spelföretag ska skapa spel, och som kreatör får du skapa vadfan du vill.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Xyborg:
oy
Förlåt jag menar Single Player...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Denna nya videon från Jackfrags är mycket intressant! Han säger många saker som låter bra för mig!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Värsta jag sätt i dice måste fan skaffa ett grepp. Man ser ju inte äns vilka det är som slåss mot varandra vart var svasikan på tyska soldaten va fan är det en kvinna utan en arm i fronten grinds my gears till en ny nivå. Ser ut som ett glatt spel för 10 hoppades verkligen på att dom skulle kunna göra ett historiskt korrekt spel som fick in en i känslan av WW2.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jag måste säga att inte gillar vad jag sett och läst om Battlefield V. Just på grund av kvinnliga kombattanter 'in the thick of battle' samt skrotandet av riktiga uniformer och multikulturella soldater i Europas krigsteater.

I vanliga fall hade jag inte brytt mig, tvärtom tyckt att det var fräscht och låter kul att få customisa sina karaktärer utan restriktioner. Dock tar det starkt emot för mig när spelet marknadsför sig som WW2 och därmed skall mjölka spelets rykte och hypen på denna historiska tidsperiod. Det är enligt mig falsk marknadsföring.

Det är en sak att basera spelet på 1940 teknik, och en annan sak att säga att det är ett WW2 spel...

Man kan inte sitta och efterfråga realism och sedan bara implementera det man personligen vill ha i spelet och ignorera allt annat. Multikultur var en väldigt närvarande under hela kriget. Både genom soldater från brittiska och franska kolonier men även genom USAs intåg på den Europeiska teatern i och med landstigningarna i Italien och i Frankrike. Man kan inte ena sekunden mena att man vill ha realism och sekunden senare ignorera de hundratusentals mörkhyade och icke Europeiska soldaterna som slogs i kriget.

Skrivet av needthatgaming:

skulle nog säga att det är mer realistiskt med flygande pansarvagnar än att en svart kille och en handikappad tjej är på engelska frontlinjen

Då borde du ta och läsa på. Framförallt när mörkhyade var en del av den brittiska armén. Det fanns tom. Brittiska mörkhyade flygare som flög just över Holland men även slogs i Battle of Britain.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Så du ser hellre att vi tvingar DICE att skapa historiskt korrekta spel?

Ja, diktatur lät ju helt plötsligt bättre.

Vad sägs om att låta DICE göra vadfan de vill med sina spel, och sedan rösta med plånboken. Problem solved.

Jag kommer nog inte köpa den, ser alldeles för COD-aktig och BF1-aktig ut för min smak. Men inte fan ser jag en kvinnlig karaktär i en trailer som problemet.

Den dagen DICE gör ett bra spel med banor designade för specifika gamemodes i åtanke och har en solid netcode och inte någon konstig pseudo hitreg där det nästan är peer2peer fast samtidigt inte. Lite som Fortnite där allting är p2p.

Så får de göra vad de vill.

Men ändra historia bara för att PK folket som inte ens kommer spela spelet blir nöjda är skapligt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Den dagen DICE gör ett bra spel med banor designade för specifika gamemodes i åtanke och har en solid netcode och inte någon konstig pseudo hitreg där det nästan är peer2peer fast samtidigt inte. Lite som Fortnite där allting är p2p.

Så får de göra vad de vill.

Men ändra historia bara för att PK folket som inte ens kommer spela spelet blir nöjda är skapligt onödigt.

Ändra historien? Det är ganska underhållande att de som är mest kritiska mot dessa är de som verkar ha minst historisk kunskap.

https://blogs.loc.gov/folklife/2018/02/african-american-liber...

Det handlar inte om att ändra historien. Det handlar om en fiktiv representation av sagda historia. Alltså att man lägger till vissa karaktärer för att berätta en fiktiv historia. Du får det att låta som det handlar om en enorm historisk revision när det i verkligheten handlar om, till det stora hela, små detaljer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Vi lever i en tid där allting måste vara politiskt korrekt.
Allt ska passa allihopa.

Film och spel kan inte längre vara X, utan måste vara YZ också.

Men visst, det är väl ok att ändra på all historia så det passar alla på planeten.

Vad exakt är problemet?

Datorvärlden och dataspel har varit extremt mansdominerat sedan dess uppkomst. Dock är det inget man kan beskylla män för generellt då detta varit något som män intresserat sig för och identifierat sig med. Men för att kvinnor ska vilja spela måste det vara något de kan identifiera sig med. Måste man spela manliga karaktärer kanske man inte identifierar sig jättemycket eller hur?
Fler och fler tjejer och kvinnor får upp ögonen för datorspel. Och det är naturligt att man gör en karaktär som man lever sig in i oavsett om det är League of Legends, WoW eller något annat spel.

Som många påpekat BF5 handlar inte om att vara en realistisk skildring av WW2 utan ett spel som ska tilltala ungdomar oavsett kön eller hudfärg att spela.

På tv så visas mängder av olika program där vissa tilltalar män mer och andra kvinnor mer. Inte så konstigt.
Med motsvarande resonemang så skulle man endast visa program som tilltalar män och sen tycka det är konstigt att man inte har några kvinnliga tittare.
Likaså att män har olika intressen också. Eller skulle du vilja ha ett tv-utbud där alla kanaler visar golf?

Politiskt korrekt är mer om du är tvingad att ingå i en squad med minst en kvinna, en sexuellt avvikande och spelare av olika hudfärger.
Jag lovar dig, du får absolut spela med tre vita män i din squad, I promise!

OnT: Jag kommer testa betan om det släpps någon och avvakta lite innan (om) jag skaffar BF 5.
Visst man har haft roliga BF moments i BF3 och 4. Men det suger när man jobbat fram under cover på nån flank i 20 minuter, tagit ut motståndet på vägen, och när det helt plötsligt spawnar nån bakom en som kommer och knivar en i ryggen.
MEN man kanske får kolla in ARMA mer än "run and gun" spel...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är inte Dices ansvar att förmedla historiskt korrekt information och utbilda utan deras jobb är att underhålla.

Varför säger man då att Battlefield V handlar om andra världskriget om man inte menar det?

Skrivet av Mithras:

[...] Hade man klagat på alla andra delar som faktiskt är historiskt inkorrekta, då hade jag kunnat acceptera att man klagar på placeringen av kvinna här också.

Fast det är ju exakt det jag gör!

Skrivet av Mithras:

Problemet är att sådana diskussioner inte uppstod alls, iaf. här på SweC, t.ex. när BF1 hade otroligt felaktiga delar, t.ex. prototypvapen eller dylikt. då var alla rörande överens om att den historiska korrektheten kunde slopas till förmån för annat.

Fast i det fallet såg spelet för tråkigt ut för att jag skulle orka bry mig, Battlefield V ser å andra sidan ut som det faktiskt kan vara roligt att spela.

Skrivet av Mithras:

Samma sak i denna tråd; Hade man klagat på flera olika delar som inte är historiskt korrekta så är det väl okej (fastän BF aldrig sagt sig vara historiskt korrekt och har flera gånger gjort avsteg från detta), men läs igenom tråden så ser du hur mycket som endast handlar om könet på en digital karaktär i en jävla trailer.

Flera har påpekat andra historiska felaktigheter i trailern, du har nog bara missat det. Det har bland annat tagits upp att ingen vettig person skulle detonera en flygande sprängladdning med väldigt dålig pricksäkerhet bland allierade, och att proteser inte var så avancerade under den tidsperioden.

Skrivet av Mithras:

Om 90% av all gnäll utgör just att en karaktär råkar ha ett visst kön, då är det ganska tydligt att man har något emot att ett visst kön avbildas, och jag upprepar mig, det har alltså endast två logiska anledningar: Antigen en allmän anti-PK-känsla där man ser PK-hotet var man än kollar, eller en faktisk misogyni (som dessutom är på uppsprång bland internetanvändare).

Förutom den tredje anledningen om att det inte är historiskt korrekt. Vet inte hur många gånger det ska behöva påpekas innan det når fram.

Att misogyni skulle vara på uppsprång ser jag inga tecken på alls, dock ser jag en extrem ökning av folk som grundlöst anklagar andra för det. Jag ser också att du inte riktigt har greppat vad ordet betyder, för hade det funnits faktisk misogyni (hat mot kvinnor) här hade de älskat att få meja ner kvinnor med kulsprutor i ett spel. Det du pratar om heter gynofobi (rädsla för kvinnor) och leder väldigt sannolikt till man inte vill ha med kvinnor i ett spel. Helt sjukt vilka termer som bara slängs runt numera.

Anledningen till att kvinnor inte skickades till fronten har ju historiskt (tänk typ 1600-tal) varit att de ansågs vara för värdefulla, och därför skickades män dit istället (som dessutom rent allmänt vid tidsperioden ansågs vara utbytbara utanför den privilegierade överklassen). Denna idé om att kvinnor är för värdefulla har i stora drag hängt med fram till relativt nyligen (runt början till mitten av 1900-talet, ungefär samtidigt som feminister fick igenom rösträtt för kvinnor i stora delar av västvärlden), men fördelningen fortsatte vara att huvudsakligen skicka män till fronten. Naturligtvis fanns det undantag, men det är det nog få som säger något mot. Det är rätt och slätt inte historiskt korrekt med så hög andel kvinnor på frontlinjen i andra världskriget. Ingen tvingar dig att tycka om könsfördelningen, men om vi ändrar historien till att reflektera moderna värderingar lär vi oss inte heller något av den.

Så vad tycker du är viktigast; att vi lär oss av misstagen vi har gjort genom historien eller att vi utesluter allt som inte sammanfaller med moderna värderingar?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Varför säger man då att Battlefield V handlar om andra världskriget om man inte menar det?

Fast det är ju exakt det jag gör!

Fast i det fallet såg spelet för tråkigt ut för att jag skulle orka bry mig, Battlefield V ser å andra sidan ut som det faktiskt kan vara roligt att spela.

Flera har påpekat andra historiska felaktigheter i trailern, du har nog bara missat det. Det har bland annat tagits upp att ingen vettig person skulle detonera en flygande sprängladdning med väldigt dålig pricksäkerhet bland allierade, och att proteser inte var så avancerade under den tidsperioden.

Förutom den tredje anledningen om att det inte är historiskt korrekt. Vet inte hur många gånger det ska behöva påpekas innan det når fram.

Att misogyni skulle vara på uppsprång ser jag inga tecken på alls, dock ser jag en extrem ökning av folk som grundlöst anklagar andra för det. Jag ser också att du inte riktigt har greppat vad ordet betyder, för hade det funnits faktisk misogyni (hat mot kvinnor) här hade de älskat att få meja ner kvinnor med kulsprutor i ett spel. Det du pratar om heter gynofobi (rädsla för kvinnor) och leder väldigt sannolikt till man inte vill ha med kvinnor i ett spel. Helt sjukt vilka termer som bara slängs runt numera.

Anledningen till att kvinnor inte skickades till fronten har ju historiskt (tänk typ 1600-tal) varit att de ansågs vara för värdefulla, och därför skickades män dit istället (som dessutom rent allmänt vid tidsperioden ansågs vara utbytbara utanför den privilegierade överklassen). Denna idé om att kvinnor är för värdefulla har i stora drag hängt med fram till relativt nyligen (runt början till mitten av 1900-talet, ungefär samtidigt som feminister fick igenom rösträtt för kvinnor i stora delar av västvärlden), men fördelningen fortsatte vara att huvudsakligen skicka män till fronten. Naturligtvis fanns det undantag, men det är det nog få som säger något mot. Det är rätt och slätt inte historiskt korrekt med så hög andel kvinnor på frontlinjen i andra världskriget. Ingen tvingar dig att tycka om könsfördelningen, men om vi ändrar historien till att reflektera moderna värderingar lär vi oss inte heller något av den.

Så vad tycker du är viktigast; att vi lär oss av misstagen vi har gjort genom historien eller att vi utesluter allt som inte sammanfaller med moderna värderingar?

För det är exakt vad det gör. Det handlar om WW2. Själva begreppet är inte ristat i sten utan det betyder bara att man har WW2 som epok. Sedan hög andel kvinnor? Det är en kvinna bland 50 män... MINST!

Om du tolkar deras inlägg som att det ska vara autentiskt så får det stå för dig men försök inte klistra det på Dice.

Skrivet av needthatgaming:

tror faktiskt inte du fattar grejen dom gör det fullt möjligt att ha stora krig online med bara kvinnor i din alternativa historia där det var så MÅNGA (kvinnor och mörkhyade) Det får en inte riktigt att känna som man är på öst/west fronten. Du vet väl också att det fanns judar som var med i tyska armen ska dom då göra ett WW2 spel där hela tyska armen är judar ?????. Man börjar ju tappa värklighetsförankring det handlar ju inte om att det fanns ett fåtal kvinnor eller mörkhyade.

Ursäkta? Det är en kvinna. Det är en mörkhyad man. Bland ett femtiotal ljushyade människor.. för att inte prata om alla tyskar som är där. Dina försök till hyperboler kan du hålla för dig själv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Historien var mansdominerad, och det är ett problem?

Varför måste man kvotera in folk i -ALLT?
Hela kvoteringen i sig självt är både sexistisk, rasistisk mfl. Liksom "bara för att". Man indirekt säger att dessa människor inte klarar av att själva ta sig fram liksom.

Det är ett ytterst stort problem om du tänkte till lite. Tänk dig hur mycket historia som försvunnit bara för att män valt att trycka ned kvinnor. Sedan borde du nog slå upp vad kvotering innebär och framförallt vad de som förespråkar olika former av dessa säger och hur de resonerar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Historien var mansdominerad, och det är ett problem?

Varför måste man kvotera in folk i -ALLT?
Hela kvoteringen i sig självt är både sexistisk, rasistisk mfl. Liksom "bara för att". Man indirekt säger att dessa människor inte klarar av att själva ta sig fram liksom.

Absolut inte! Man ska absolut inte förringa mäns insatser i historien.

IMO handlar det inte om kvotering.

Det handlar om att släppa in kvinnor att vara med och spela t.ex. dataspel. Och få känna en identitet med (eller del av) spelet.
WoW är ett bra exempel på hur detta lyckats.

Man kan heller inte tvinga kvinnor att ha samma intressen eller jobb som män. Men man ska inte hindra dem som har...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man kan inte sitta och efterfråga realism och sedan bara implementera det man personligen vill ha i spelet och ignorera allt annat. Multikultur var en väldigt närvarande under hela kriget. Både genom soldater från brittiska och franska kolonier men även genom USAs intåg på den Europeiska teatern i och med landstigningarna i Italien och i Frankrike. Man kan inte ena sekunden mena att man vill ha realism och sekunden senare ignorera de hundratusentals mörkhyade och icke Europeiska soldaterna som slogs i kriget.

Då borde du ta och läsa på. Framförallt när mörkhyade var en del av den brittiska armén. Det fanns tom. Brittiska mörkhyade flygare som flög just över Holland men även slogs i Battle of Britain.

Så du tycker att det är okej att förvränga historien på ett sätt så att den speglar dagens normer och passar den politik som västvärlden bedriver? Rakt ut lura folk att rasism och privilegierat urval inom nästan alla områden under 40-talet inte fanns överhuvudtaget?

Det klart att indier var inkallade att kriga inom den asiatiska teatern, klart att afrikaner var inkallade inom den afrikanska teatern, alla bidrog till kriget inom sin kontinent. Men inte plockades majoriteten av de koloniala styrkorna bort från deras egna områden till att kriga inom Europa. Inte heller var det normalt för någon som inte var brittisk att bli tilldelad prominenta positioner inom armen, som någon typ av officer, stridsvagnsbesättning eller liknande. Endast positioner som utgjorde grunden till armen.

USA är ett undantag när det kommer till en multikulturell armé, men ännu en gång bestod en stor majoritet av armen av vita amerikaner. Detta var dock väldigt sällsynt inom brittiska och franska armén inom Europa. Det finns självklart sällsynta undantag inom hela den mänskliga historien. Dock betyder inte det att man endast skall fokusera på det och låtsas som att det var normalt.

Vi dokumenterar historia så vi kan lära oss av den. Hur ska vi lära och och bli bättre om även stora företag som har en sådan stor influens förvränger historien så att det låter och ser fint ut. Hur skiljer sig detta från propaganda?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

jätte konstigt argument så alla ska ändra sin uppfattning om hur WW2 var för att några mörkhyade och kvinnor ska ha en karaktär som tilltalar dom jag kunde spela tomb raider utan några problem så fattar inte ditt arguement. Man tappar ju all värklighetsförankring bara.

Verklighetsförankringen ligger i det faktum att det fanns både stridande kvinnor men framförallt stridande mörkhyade soldater under kriget. Trailern visar uppenbarligen en del av Operation Market Garden. Under sagda operation så deltog tiotusentals mörkhyade soldater från Storbritannien, USA, Australien, Kanada och Nya Zealand.

Skrivet av Arnzeal:

Så du tycker att det är okej att förvränga historien på ett sätt så att den speglar dagens normer och passar den politik som västvärlden bedriver? Rakt ut lura folk att rasism och privilegierat urval inom nästan alla områden under 40-talet inte fanns överhuvudtaget?

Det klart att indier var inkallade att kriga inom den asiatiska teatern, klart att afrikaner var inkallade inom den afrikanska teatern, alla bidrog till kriget inom sin kontinent. Men inte plockades majoriteten av de koloniala styrkorna bort från deras egna områden till att kriga inom Europa. Inte heller var det normalt för någon som inte var brittisk att bli tilldelad prominenta positioner inom armen, som någon typ av officer, stridsvagnsbesättning eller liknande. Endast positioner som utgjorde grunden till armen.

USA är ett undantag när det kommer till en multikulturell armé, men ännu en gång bestod en stor majoritet av armen av vita amerikaner. Detta var dock väldigt sällsynt inom brittiska och franska armén inom Europa. Det finns självklart sällsynta undantag inom hela den mänskliga historien. Dock betyder inte det att man endast skall fokusera på det och låtsas som att det var normalt.

Vi dokumenterar historia så vi kan lära oss av den. Hur ska vi lära och och bli bättre om folk och även stora företag som har en sådan stor influens förvränger historien så att det låter och ser fint ut. Hur skiljer sig detta från propaganda?

För tusan människa. De vill inte att man ska skriva om historieböckerna utan de lägger in fiktiva karaktärer i en verklig krigsmiljö. På vilket sätt skulle detta vara mer att skriva om historien än t.ex. vad Saving Private Ryan gjorde när den filmen släpptes? På tal om Koloniala trupper. Senegalesiska regementen deltog i striderna i Frankrike 1944.

https://rarehistoricalphotos.com/black-soldiers-fighting-fran...

https://en.wikipedia.org/wiki/Senegalese_Tirailleurs

25.000 Senegalesiska trupper slogs i kriget. Både för Vichy Frankrike och för De Gaulles franska trupper.

Enligt BBC så bestod 2/3 av den totala franska fria armén av koloniala trupper.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7984436.stm

Vi pratar 2/3 av 20 divisioner här. Varje division bestod av 8.000 - 30.000 man.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

@Xinpei: det handlar ju mera om att dom är huvudpersonerna i trailern än antalet. Det är ju samma sak som om man skulle kriga i stilla havet och japanerna hade folk med europeisk ursprung i sin arme....

kan dock hålla med om att det fanns vissa mörkhyade som slogs för england,frankrike och usa men man kommer ju 100% kunna ha mörkhyade på östfronten om man kan ha det på westfronten. Då känns det helt plötsligt väldigt tvingat.

Det fanns kvinnliga soldater och motståndssoldater. Med andra ord.. Det är betydligt mer realistiskt att dessa dyker upp i Holland än att en europeisk soldat gör det i den japanska armén. Sedan hur vet du att man kan ha mörkhyade soldater på Östfronten? De sa inte det i avtäckningen. Faktum är att de inte nämnde Östfronten alls. Trailern visar bara cinematiska klipp från Singleplayer CO-OP kampanjen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Alternativ värld? Allt de visar i klippet är teknik för den tiden. Ser absolut ingenting i trailern som gör det omöjligt för Dice att marknadsföra det som ett WW2 spel.

Angående länkarna.

Yet the BBC's Document programme has seen evidence that black colonial soldiers- who made up around two-thirds of Free French forces - were deliberately removed from the unit that led the Allied advance into the French capital.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7984436.stm

2/3 av 20 divisioner är inte 9% av en total armé.

Mitt citat baserades från denna källa du länkade: https://rarehistoricalphotos.com/black-soldiers-fighting-fran...

Alla de länkar du skickat verkar uppge helt olika siffror. Dessutom är 'France' och 'Free France' in samma sak och kan inte jämföras. När Frankrike invaderades, vilket antagligen blir en karta i Battlefield 5 fanns det knappt några afrikaner inom armén. Free France var resultatet av tysk seger där de hade besegrat den franska armén och annekterat stora delar av Frankrike.

Det fanns därmed knappt någon inhemsk arbetskraft att hämta in från Frankrike. Därmed blev det kolonierna istället. Så 2/3 av 20 divisioner för Free France kan säkert stämma. Men verkligen inte för France innan tyskarnas seger.

Edit: Är bara att vänta och se var BF5 verkligen kommer fokusera sina mappar på. Men jag hoppas på att de fokuserar på de ikoniska händelserna inom kriget så som tyska invasionen av Frankrike, invasionen av Polen, Tyskland vs Soviet Unionen (Battle of Starlingrad). Men det är en högst personligt åsikt.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Mitt citat baserades från denna källa du länkade: https://rarehistoricalphotos.com/black-soldiers-fighting-fran...

Alla de länkar du skickat verkar uppge helt olika siffror. Dessutom är 'France' och 'Free France' in samma sak och kan inte jämföras. När Frankrike invaderades, vilket antagligen blir en karta i Battlefield 5 fanns det knappt några afrikaner inom armen. Free France var resultatet av tysk seger där de hade besegrat hela franska armén och annekterat stora delar av Frankrike.

Det fanns därmed knappt någon inhemsk arbetskraft att hämta in från Frankrike. Därmed blev det kolonierna istället. Så 2/3 av 20 divisioner för Free France kan säkert stämma. Men verkligen inte för France innan tyskarnas seger.

Free France är ett namn på den franska nationen utanför Vichy Frankrike. Sedan var diskussionen angående trailern. Samma trailer som uppenbart utspelar sig efter 1944 eftersom man ser diverse holländska broar men även en V1 raket. Samma typ av maskin som flög första gången i december 1942. Alltså är det efter Normandie.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För det är exakt vad det gör. Det handlar om WW2. Själva begreppet är inte ristat i sten utan det betyder bara att man har WW2 som epok. Sedan hög andel kvinnor? Det är en kvinna bland 50 män... MINST!

Om du tolkar deras inlägg som att det ska vara autentiskt så får det stå för dig men försök inte klistra det på Dice.

Nu får du bestämma dig, handlar det om WW2 eller är det inspirerat av WW2? I det första fallet ger de ett falskt intryck av hur WW2 såg ut, i det andra behöver de explicit säga att det är en fiktiv historia.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu får du bestämma dig, handlar det om WW2 eller är det inspirerat av WW2? I det första fallet ger de ett falskt intryck av hur WW2 såg ut, i det andra behöver de explicit säga att det är en fiktiv historia.

Det utspelar sig under WW2. Det är allt som behövs för att man ska säga att det faktiskt utspelar sig under epoken. Sedan om karaktärerna är fiktiva har inte med saken att göra. Precis som t.ex. Assassins creeds karaktärer är fiktiva så är epoken inte det. Alltså är det inte falsk marknadsföring och nej man ger inte händelsevis ett falskt intryck av WW2.

Skrivet av Arnzeal:

Edit: Är bara att vänta och se var BF5 verkligen kommer fokusera sina mappar på. Men jag hoppas på att de fokuserar på de ikoniska händelserna inom kriget så som tyska invasionen av Frankrike, invasionen av Polen, Tyskland vs Soviet Unionen (Battle of Starlingrad). Men det är en högst personligt åsikt.

Vill minnas att de sa något om att deras "episoder" bland annat kommer att inkludera Nazitysklands invasion av Europa (Dice egna ord). Det borde inkludera invasionen av Frankrike och de nämnde även Norge.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

hur fan kan man jämföra WORLD OF WARCRAFT med ett spel som ska utspela sig under WW2 Det är som att jämföra overwatch med arma.

Jag ska försöka förklara. Det är ett spel. Det handlar om underhållning. Jag tog upp WoW för att det är ett spel som många tjejer/kvinnor spelar. Man skapar en karaktär. Man tar sin karaktär genom raider och levlar denna. Och får ett slags förhållande till sin karaktär.

Spelet utspelar sig 2018 och inte under WW2. Det är däremot WW2 inspirerat. Det är en väldigt stor skillnad.

Jag lovar att varenda riktigt krig har varit ren och skär terror.

Spelar du själv Tomb raider? Eller "duger" det endast åt kvinnor? Det är ungefär som om din mamma ska "nöja" sig med att handla på Lidl och inte på ICA eller Coop.

Jag skulle absolut inte ha något emot om BF5 endast innehöll vita män, då jag själv är en vit man.
Men jag kan tänka mig att EA/DICE vill sälja spelet till några fler än oss två personer...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vill minnas att de sa något om att deras "episoder" bland annat kommer att inkludera Nazitysklands invasion av Europa (Dice egna ord). Det borde inkludera invasionen av Frankrike och de nämnde även Norge.

Då har jag något att se fram emot. Oavsett vilken syn jag har på spelet och dess utvecklare samt publisher så kommer jag att köpa spelet då jag alltid tyckt om Battlefield. Grafiken är alltid top notch, gameplay är bra och är alltid bra optimerat så spelet flyter på fint.

Betyder dock inte att jag är nöjd med den utveckling som jag ser inom spelbranschen. Inte endast extrem moneygrabbing i form av att hacka upp spel i bitar och sälja dem som DLC'er, utan nu också genom lurig marknadsföring för att också fånga intresset av kundgrupper som spelet egentligen inte riktar sig till.

Frågan om multikulturella figurer inom Battlefield V är faktiskt det som stör mig minst, då jag förstår att företag måste hålla sig relevant och up to date för att överleva eller fortsätta vara framgångsrik. Men, som någon annan medlem här på sweclockers skrev, handikappade kvinnor mitt inne i striden är ännu ett steg längre från vad WW2 var. Även skrotande av historiska uniformer gör saken ännu värre. Kan föreställa mig folk i rosa uniformer springa runt på fältet, kanske tillochmed guldiga lådor som skall föreställa tyska Tigrar som kör runt.

ALLT detta tillsammans är vad som har påverkat min åsikt. För mig är detta inte ett WW2 spel, knappt så att jag skulle säga att det baseras på det heller om jag skall vara ärlig. För mig är det ett krigsspel med 40-tals teknik med modern twist, vilket för mig är underbart. Men att marknadsföra det som WW2 är fel.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Länkar en video från en person som är anställd hos EA ok.

Nej, Jackfrags är inte anställd hos EA, och vilken skillnad gör det? Han intervjuar en EA-anställd som är ansvarig för hur spelet känns och ser ut. De enda som vet något om spelet är EA. Hur ska vi annars få information, om inte från intervjuer med de som gjort spelet?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5