Permalänk
Medlem

Specifikt moderkort sökes

Hej!

Så jag håller på att bygga en dator för en väldigt specifik roll i vår mediaproduktion.
Tänker att den ska rulla på en Ryzen processor då mycket rå processorkraft behövs, behöver dock mycket expansionsmöjligheter och det är där jag sitter fast.

Datorn kommer behöva 1st 16x PCIE för GPU sen så behövs det minst 3st 4x PCIE portar med tillräcklig bandbredd tillgänglig

Någon som har några tips? Om jag behöver PCIE raiser så behöver jag ett stängt chassi som hanterar det

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter som du skulle titta på en Threadripper plattform istället då Ryzen bara har 24st PCI-E lanes totalt vad jag förstår och Threadripper har 64st. Så du lär inte få full bandbredd till dina instickskort även om du hittar ett moderkort med tillräckligt många portar som är minst 4X fysiskt.

Om inte annat så kan du få ännu mer processorkraft ur en Threadripper, förutsätter att mjukvaran ni kör skalar bra med antalet trådar, annars är inte ens Ryzen det bästa valet.

Permalänk
Medlem

@b1ghen: Tack för svaret!
Kanske är bästa valet, jag har tittat på det också, som vanligt så ska det ju kosta så lite som möjligt, detta är för en ideell organisation så man badar ju inte i pengar direkt, därför jag tittar på Ryzen 7. Det som ska sitta i är följande

GTX 1060 (Får se exakt vilken)
2st BlackMagic DecLink 4k Capture cards (Vill gärna kunna uppgradera)
1st 4-Port Network card (Kommer köra LACP teaming för att få upp bandbredden)

Alternativet till detta är ett moderkort med 2st nätverkskort med samma chipset så man kan trunka dem.

Permalänk
Medlem

@ZilenceR: Fanns ett Threadripper paket på marknaden för några dagar sedan, 10Tkr; https://www.sweclockers.com/marknad/154708-asus-zenith-extrem...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZilenceR:

@b1ghen:
1st 4-Port Network card (Kommer köra LACP teaming för att få upp bandbredden)

Alternativet till detta är ett moderkort med 2st nätverkskort med samma chipset så man kan trunka dem.

Ska du köra flera sessioner till flera olika datorer och vad är det för data som ska skyfflas? För LACP ökar ju inte bandbredd på en enskild session/överföring utan fördelar bara sessionerna över de olika kablarna.

Om man kör modern Windows på alla enheter så är annars SMB3 med Multichannel ett alternativ då man verkligen kan få ut full bandbredd i en överföring utan att behöva ens en "Smart" switch.
Annars är ju 10 gigabit att rekommendera, men med begränsad budget blir det lätt för dyrt, speciellt om man har många enheter som ska kopplas samman (kräver tokdyr switch), om det bara är ett par datorer och de står nära varandra kan man köra direktanslutet med billigare kort än 10GBASE-T.