I vilken ficka har du telefonen i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Blir tokig när jag ser folk som har en stor 6'' i Bakfickan i tighta jeans. Hur kan det en vara skönt?

Så tänkte kolla vad ni kör på? Har en känsla på att vänster ficka fram är mest vanligast.

Tänkte mest på att det är som be om att en ficktjuv ska ta den!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Har den vänster fram. Vill egentligen ha den höger fram då jag är högerhänt. Men jeansen som jag alltid har på mig, har ju en liten jävla metallknapp, som repade en av mina telefoner för många år sedan. Dagens glas lär ju hålla, men vill inte ta risen, dessutom kan det repa metallkanten på telefonen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är lite av en åldersfråga. Har uppmärksammat att vi som är lite äldre och växte upp på 80-90 talet när mobiltelefon inte var så vanligt gärna har den i vänster fram. Det blev kanske så naturligt eftersom man redan reserverat högerfickan för nycklar/plånbok. Vanor är svåra att bryta

De som är lite yngre verkar oftare ha den höger fram...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awanata:

Kanske var ett nonchalant sätt att visa att modet också är på topp

Det var faktiskt ett försök till ett renodlat skämt. Som du ser kan trådar med ämnen likt detta spåra ur litegrann. Om @VadSaDu tog illa vid sig ber jag givetvis om ursäkt.

Skrivet av BergEr:

Använder själv nycklar osv beroende på vilket håll dörren öppnas, går lika bra med båda händerna och öppnar dörren med samma hand som jag vred om låset med.

Så du tycker det är mer komplext att hålla ett glas än att använda en telefon? T.ex skriva den där kommentaren är enklare än dricka lite kaffe? :s

Hans post fick även mig att reflektera över detta som hastigast, men min slutsatser i de givna exempel var i princip identiska med dina.

Skulle jag ha en argsint älg i hasorna skulle jag troligtvis göra annorlunda med dörren.

Däremot tror jag det finns situationer där man med fördel kan delegera telefonanvändandet till den icke dominanta handen, t ex när man cyklar utan fotbroms (om man är högerhänt).

Inget jag reflekterar över när jag faktiskt gör det, och allt som oftast är den dominanta handen tillgänglig, då används den också.

Permalänk
Medlem

Vänster fram såklart, på högerfickan sitter det ofta nitar i 5:e. Fickan som kan repa skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Höger benficka.
Fick börja med cargopants när jag skaffade min Oneplus One.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Höger fram för bövelen, iaf om man är högerhänt. För vänsterhänta har jag full förståelse för om mobilen åker i vänster ficka.

Så tråden kanske blir mer av en "är ni vänster eller högerhänta?"

Högerhänt. Telefon vänster fram. Mest p.g.a att jag har snus/nycklar i höger kanske.

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt. Vänster ficka.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Haha, ni som har i höger har ni nycklar i vänster då?

Jag har min mobil (5 tum) och nycklar i fram högra ficka, och sen plånbok på vänster sidan

Permalänk
Medlem

Högerhänt men har mobilen i vänster framficka eller i jackan. Använder nästan uteslutande mobilen med vänster hand

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla är att skaffa en magväska. Kanske med ett fönster i genomskinlig plast? Sweclockers-style!

Permalänk
Medlem

Väska... eller Murse som jag kallar den "a males purse". Har en såndär tegelsten med inbyggd plånbok som inte får plats i nån ficka.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Höger fram för bövelen, iaf om man är högerhänt. För vänsterhänta har jag full förståelse för om mobilen åker i vänster ficka.

Prioriteringsfråga, som högerhänt hamnar givetvis snusdosan i högerfickan och luren i vänster.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Haha, ni som har i höger har ni nycklar i vänster då?

Ja!

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd

Höger fram så klart ha den i back fickan är dumt d den lätt blir stulen utan man märker det

Permalänk
Medlem

I höger ficka tillsammans med nycklarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Vänster fram övriga är ockuperade även de för att kunna göra snabbkontroll "har jag allt" yup de känns rätt i alla fickor...

Permalänk
Medlem

@Wasp: Högerhänt här, mobilerna i vänster fram, plånbok och nycklar i höger.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag hade alltid plånboken i höger ficka innan jag fick en mobiltelefon, och eftersom jag var van vid det fick mobilen hamna i den ficka som var ledig, dvs vänster fram. Detta har hängt kvar sedan dess.

Dessutom behöver man ju ofta båda händer när man använder telefonen med dagens dasslock, så då blir det naturligt att ta upp den med vänstern och börja pillra på den med högern. Så av den anledningen kan det vara naturligt för många högerhänta att just ha den i vänster ficka.

Permalänk
Inaktiv

Högerhänt, med nycklar i höger och telefon i vänster.
Har också vant mig att prata i telefon hållandes i vänster hand om man sitter med musen tex eller fixar med nåt annat.
Känns också mer naturligt att ta upp nycklar ur höger då man ska starta bilen.
Skulle jag inte ha nån bil skulle jag nog ha tvärtom.

Permalänk
Medlem

Har den i vänster fram då jag i mina yngre dagar hade en vikbar telefon från nokia som jag köpte ett monoheadset till för att kunna lyssna på musik när jag gick till skolan. Headsetet passade båda öronen men var bekvämast i vänster, sladden va för kort för att kunna ha mobilen i höger ficka som jag hade fram tills dess.

Permalänk
Medlem

Jobbmobil i vänster och privatmobil i höger. Plånbok höger bak.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Har min nalle i benfickan på mina byxor man känner lätt om nån är där och krafsar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ingen ficka alls, jag har nycklarna, plånbok och mobil i en midjeväska. Nycklarna ligger inte o nöter sönder mina byx-/jackfickor och mobilen/plånboken ligger tryggare:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

I rätt ficka.

Ah you beat me to it...

Edit: Inser nu att jag är sen till festen... med en hel dag...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Höger ficka fram, allt annat känns bara fel för min del.
Vänster ficka innehåller plånbok och nu på sommaren nyckel (annars ligger den i jacka).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att att resultatet på omröstningen inte var vad jag hade förväntat mig. Tog för givet att mobilen ligger i höger benficka fram för högerhänta men så verkar det helt enkelt inte vara.

My whole life has been a lie!

Permalänk
Avstängd

Brukar ge sig självt i mitt fall vilken ficka man kan ha den i utan att den blir krossad när man sätter sig ned eller lyfter tyngre grejer... Vanligen om man har en ficka högt upp på tröjan eller skjortan, alternativt höger eller vänster ficka fram, eller en bältesficka...

På arbetsbrallorna sitter den en mysko benficka jag inte vet vad den egentligen är tänkt för som jag brukar använda så att den sitter snett bakom ryggen vid sidan, då brukar den gå fritt från det mesta...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nja, är högerhänt men har alltid föredragit att hålla telefonen i vänster hand och har den i vänsterfickan, nycklar+plånbok i höger (vägrar ha plånboken i bakfickan).

Permalänk
Medlem

Vänster fram.
Vill inte blanda mobilen med nycklar, multiverktyg och ficklampa vilket jag har i höger ficka.

Vänster fram känns naturligt, jag håller mobilen med vänster hand och använder den med höger.