Intel Pentium går om fyrkärniga Core 2 Quad Q6600 från 2007 i prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium går om fyrkärniga Core 2 Quad Q6600 från 2007 i prestanda

Ett prestandatest gjort i Passmark visar att en Pentium från 2017 presterar bättre än en Core 2 Quad Q6600, vilket är Intels första fyrkärniga processor från 2007.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

det tog bara 11 år. Välkommen till 2007 Pentium.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är väl ganska fel att jämföra klockfrenvekserna sådär, 1,5 vs 2,4. Pentiumen har ju en turbo på 2,8. Vad den har för klock med fyra aktiva kärnor vet vi inte.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

det tog bara 11 år. Välkommen till 2007 Pentium.

Lite missvisande dock, man kunde ju lätt spöa Q6600 i ren prestanda med en G3258 från tidiga 2014. Och en Q6600 behöver överklockas för att jämföras med G4560 eller ens de högre klockade HT pentiums från KBL and framåt.

Jag är inget Intel fan, men de har fan lyckats (omedvetet) med budget CPUn G4560 and framåt, även om de senare ångrade sig och höjde priset så var ju skadan redan gjord

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Är väl ganska fel att jämföra klockfrenvekserna sådär, 1,5 vs 2,4. Pentiumen har ju en turbo på 2,8. Vad den har för klock med fyra aktiva kärnor vet vi inte.

Jo verkligen, jämförelsen är konstig Q6600 är ett specifikt chip, Pentium är bara ett varumärke, och just de här silver pentiums är riktigt svaga och gjorda för low-TDP, och därpå är ju faktiskt Q6600 gjord för överklockning så att inte dra den över 2.9GHz är en skam.

För övrigt har Pentiums spöat Q6600 under en längre tid om man kikar på alla CPUer som heter Pentium.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jaha, så bra koll har jag... Men en modern CPU är bättre än en över tio gammal? Finns det alltså en poäng att jag försöker göra något med min q6600 som ligger där hemma på hyllan och samlar damm?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jaha, så bra koll har jag... Men en modern CPU är bättre än en över tio gammal? Finns det alltså en poäng att jag försöker göra något med min q6600 som ligger där hemma på hyllan och samlar damm?

Kostar dig inget i inköp om du har alla delar att bygga ett system.

Förhoppningsvis gör den mer nytta än på hyllan då

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jaha, så bra koll har jag... Men en modern CPU är bättre än en över tio gammal? Finns det alltså en poäng att jag försöker göra något med min q6600 som ligger där hemma på hyllan och samlar damm?

Tja.. DDR2 kostar en bråkdel av vad DDR4 gör

Och det är lite trams att jämför en low-perf Pentium med en CPU som kan överklockas typ 1Ghz. Men okej... på 11 år har Intel gjort lite framsteg, är ju något att hurra för, eller?

Permalänk

Min gamla Q6600@4,6GHz spöar den inte!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Hjälpsam

Att en budgetprocessor presterar som en gamal highend är en sak.

Tycker det är mycket mer instressant att man nu kan få samma prestanda med 1/10 effekt, det i mina ögon är en 10faldig prestandaökning. Imponerande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas1966:

Min gamla Q6600@4,6GHz spöar den inte!

Fräckt, men se om den klarar 1,5GHZ på 10W

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jaha, så bra koll har jag... Men en modern CPU är bättre än en över tio gammal? Finns det alltså en poäng att jag försöker göra något med min q6600 som ligger där hemma på hyllan och samlar damm?

Jag kör min gamla core2duo e4400 i sign med massa grejer, ftp/sftp filserver, mediaserver för mina kodi enheter, diverse shenenigans man vill testa, hostar teamspeak server, ibland vnc med något lättvikts gui när man ligger i sängen och vill ha en riktig desktop applikation, kör transmission för torrents, pi-hole för dns, osv.

För en hemmaserver är det mer kapacitet än som behövs, ärligt talat, och då bara en 2 kärnig modell med 4gb ram. Med en q6600 kan du säkert köra någon virtuell maskin eller två om du har lite mer ram till och med.. :=)

Alternativt att bara använda som en extra desktop dator, e4400 2 kärniga med inbyggda grafikdelen klarar av 1080p youtube utan problem och att vardagligt surfa är som vilken modern dator som helst. Vågar inte svara på hur Windows upplevs men det fungerar säkert fin fint.. Med ett grafikkort i kan man väl köra spel som är några år äldre dessutom.

Problemet är väl reservdelar + vilket förtroende för maskinen man har, även om processorerna kanske håller ett gäng år till så kan jag tänka mig att moderkort kan ge upp, problem med minnen, eller liknande som kan få det till att inte vara hållbart längre, men så länge prylarna håller är det väl mest fantasin som sätter gränsen.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Intressant nog så är J5005 enligt userbenchmarks, betydligt mycket snabbare: http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-Silver-J50...

Där det även är baserat på 17 resultat, istället för passmark som enbart har 1 resultat.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Tomas1966:

Min gamla Q6600@4,6GHz spöar den inte!

Bevis annars hände de aldrig, möjligtvis 3.6GHz. Men med tanke på att 5.1Ghz var typ exotisk kylning världsrekord på q6600 så känns 4.6 rent spontant som skitsnack.

Och för övrigt, jo en Pentium G5600 skulle lätt spöa en 4.6GHz Q6600

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tja.. DDR2 kostar en bråkdel av vad DDR4 gör

Och det är lite trams att jämför en low-perf Pentium med en CPU som kan överklockas typ 1Ghz. Men okej... på 11 år har Intel gjort lite framsteg, är ju något att hurra för, eller?

Att en 10W TDP CPU i 1.5GHz spöar en Q6600 som var 100W+ TDP är ju ganska bra dock, vi pratar alltså om riktiga framsteg på effektsidan här.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Nyheten känns grumligt formulerad och utan ett tydligt mål. Tittar man på resultatet så är det imponerande såklart att en CPU med mindre än 10% TDP kan vara snabbare än Q6600.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Att en 10W TDP CPU i 1.5GHz spöar en Q6600 som var 100W+ TDP är ju ganska bra dock, vi pratar alltså om riktiga framsteg på effektsidan här.

Ja men hur länge presterar 10W Pentiumen över tid låt säga med 100% cpu-användning i jämförelse med Q6600? Passmark pressar väl inte dem tillräckligt eller?

Permalänk
Medlem

Körde pinsamt nog med en Q6600 tills 2016 och den hängde faktiskt med hyfsat bra ända tills slutet. Fick rätt lätt upp min i 3,2 GHz och körde den så sedan start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Körde pinsamt nog med en Q6600 tills 2016 och den hängde faktiskt med hyfsat bra ända tills slutet. Fick rätt lätt upp min i 3,2 GHz och körde den så sedan start.

Den var grym. Bytte min i höstas förra året mot en 1600x

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Min Q6600 i 5.8ghz spöar den inte. Jag kyler den med en piggelin.

Skämt å sido... en cpu som i 3.6Ghz inte ens klarade BF3 utan drops under 60fps dog redan där och då i mina ögon.
Min i7 2600K ska däremot få bära mig in i nästa generation med DDR5 den har till skillnad från Q6600 åldrats med lite mer värdighet även om den kanske sjunger på sista...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Intel pentium silver, eller Intel Small-core är det vi pratar om. Gold eller big-core är ju snabbare sen innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare

Nyheten borde förtydligas till att Atom, specifikt J5005, numera presterar bättre än Q6600, de drar väldigt jämnt om den senare är klockad till 3,2 GHz om man använder Geekbench 4 som måttstock (väsentligt mycket bättre benchmark jämfört med Passmark).

Core-baserade Pentium passerade Q6600 redan på Ivy Bridge tiden. En G2140 drar jämnt i multicore och är väsentligt snabbare i enkeltrådade laster jämfört med samma Q6600 överklockad till 3,2 GHz.

Vad som kanske är än mer imponerande är att trots den stora lyft Atom gjorde mellan Airmont och nuvarande Goldmont (J5005 är en Goldmont, runt 30 % högre IPC mot Airmont) så är ändå Atom idag helt chanslös mot 64-bitars ARM som sitter i high-end mobiler.

D.v.s. ARM med TDP på 2-3 W presterar bättre än x86 modeller med ~4 gånger högre TDP. ARM:arna presterar >50 % bättre.

Det har trots allt hänt en hel del på perf/W de senaste decenniet!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En stor nackdel Q6600 borde ha gentemot nyare processorer är ju om testerna använder AVX och annat nytt.
När Q6600 kom var det SSSE3 som gällde och det gav en märkbar förbättring för PCSX2 vill jag minnas.

Några spel startar inte ens längre på C2Q Kentsfield och Phenom II längre pga. avsaknad av SSE4.1.

Permalänk
Medlem

https://www.anandtech.com/show/12146/intel-launches-gemini-la...

TLDR det är en "Atom"-baserad Pentium till skillnad från de flesta andra man tänker på som är Core-baserade.

På så sätt är det ju coolt.

Edit såklart Yoshman hann först! Sitter för länge utan att refresha här..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Då får väl jag flika in att min E8500 rullar på som bara den med både Rome 2 och Skyrim i 4K, övriga inställningar är in te lika höga men klart spelbart.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

En stor nackdel Q6600 borde ha gentemot nyare processorer är ju om testerna använder AVX och annat nytt.
När Q6600 kom var det SSSE3 som gällde och det gav en märkbar förbättring för PCSX2 vill jag minnas.

Några spel startar inte ens längre på C2Q Kentsfield och Phenom II längre pga. avsaknad av SSE4.1.

AVX är inte en faktor när man jämför med Atom då inte ens Goldmont har AVX stöd, den har SSE4.2 som max.

Rent generellt är Atom relativt svag på flyttal, så fördelen i "normala" program är faktiskt än större för J5005 då flyttalskapacitet väldigt sällan är den primära flaskhalsen.

Är nog främst olika Codecs samt i princip alla vetenskapliga applikationer där problemet beskrivs med matriser (vilket är väldigt vanligt i den kategorin program) som AVX/AVX512 ger en rejäl boost. I Geekbench 4 finns ett sådant fall, SGEMM samt ett fall som ser viss boost från AVX, SFFT. Påverkar inte totalresultatet speciellt mycket då man, för detta fall helt korrekt, använder sig av geometrisk medelvärde (så enstaka avvikande resultat påverkar mindre).

I CPUer för inbyggda-system är stöd för "hard-float" ett relativt nytt påfund i många fall (i mikrokontrollers lär vi inte se hard-float än på väldigt länge), just då det är så pass sällan det används. Är fullt möjligt att utföra flyttalsberäkningar även på en CPU utan HW-stöd, är bara väldigt långsamt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Bevis annars hände de aldrig, möjligtvis 3.6GHz. Men med tanke på att 5.1Ghz var typ exotisk kylning världsrekord på q6600 så känns 4.6 rent spontant som skitsnack.

Och för övrigt, jo en Pentium G5600 skulle lätt spöa en 4.6GHz Q6600

Har inget så kraftigt nätagg över till det just nu, Kan ju minnas fel med. Men skall starta den någon dag och kolla på hd´n efter 2 år gamla benchar! Har för mig att fsb´n var 183-185Mhz. Jag blev förvånade när den helt plötsligt ville gå över 3,2GHz.

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Då får väl jag flika in att min E8500 rullar på som bara den med både Rome 2 och Skyrim i 4K, övriga inställningar är in te lika höga men klart spelbart.

Tyckte att min E8400 kändes slö redan 2010 och uppgraderade så fort Sandy Bridge (2500k) släpptes knappt tre år senare. Det blev ett rejält lyft och jag ångrade att jag inte hade köpt en fyrakärnig processor 2008.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

Har inget så kraftigt nätagg över till det just nu, Kan ju minnas fel med. Men skall starta den någon dag och kolla på hd´n efter 2 år gamla benchar! Har för mig att fsb´n var 183-185Mhz. Jag blev förvånade när den helt plötsligt ville gå över 3,2GHz.

Jag körde min i 3,8 GHz stabilt, benchade en gång i 4005 MHz men vågade inte gå högre. Körde utan sidopanel och med fönstret öppet för att få ner värmen minns jag men var väldigt nöjd med att ha kommit över 4 GHz och fått in det i CPU-Z.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

Har inget så kraftigt nätagg över till det just nu, Kan ju minnas fel med. Men skall starta den någon dag och kolla på hd´n efter 2 år gamla benchar! Har för mig att fsb´n var 183-185Mhz. Jag blev förvånade när den helt plötsligt ville gå över 3,2GHz.

185mhz fsb ger 1,67ghz med Q6600. Du har kanske tokunderklockat den under alla dessa år?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...