Philips 65PUS8102 eller 55POS901F

Permalänk
Medlem

Ni som köpte PUS8102, hittade ni någon affär/kedja som hade demo-ex till visning?

Jag velar mellan LGs B7OLED i 55 tums format som jag tycker ser fantastiskt bra ut i verkligheten, men om en 65 tums Philips kan tävla i bildkvalitet (enligt mitt subjektiva tycke) så vill jag hellre ha den större skärmen.

Permalänk

Kan bara säga att jag är grymt missnöjd med min.

Igår fick jag inte igång ljudet i APP:n ViaPlay. TV:n har problem med digital output. Den har haft det från start.
Det är alltså inte fel på ViaPlay APP:n utan själva mjukvaran i TV.
Skulle länkat till Philips forum där det diskuteras men forumet är för tillfället nere.

Sen fungerar inte länkningen till spelkontroller, inte för att jag använder det men om man vill så tappar den kontakten i princip omedelbart och kan inte connecta igen.

Philips skrotade Bluetooth audio, inga Blåtands högtalare eller hörlurar med andra ord. Dom fick inte fix på lipsync och då är det enklare att skrota stödet. Detta framgår inte, jag har pratat med supporten som tycker det är olyckligt. Jag har sett folk som testat audio out till Bluetooth men det fungerar tydligen inget bra i och med att den ljudutgången kan man inte justera Latency på och då blir det defensivt lipsync fel.

Dom har också tagit bort discrete codes för IR, HDMI1-4 vilket gör att du inte kan använda en Multifjärr typ (Logitech Harmony) och få den att direkt välja input. Man kan göra en workaround att den väljer input menyn sen up och ner och förhoppningsvis så väljer den rätt, har dock inte fungerat för mig. Då den glömmer vart du varit innan. Philips har vägrat svara på den frågan sen 2014, finns massa posts på deras forum om detta.

Jag får inte till bilden som jag önskar, man ser samma rapporter från andra användare på forumet. En kille hade uppgraderat från en 7000 modell och enligt honom var bilden bättre på den.

Min läcker ljus från local dimming points. Trots justeringar.

Tyvärr gillar jag Ambilight och har Philips Hue.

Supporten har varit usel, jag har kontaktat alla jag kan i de ärenden jag har, Telefon (svar men de kan inte hjälpa mig), forum (inlägg inga konkreta svar), PM forum till Philips personal (inget svar), Facebook messenger (efter 6 veckor fick jag svar där vilket resulterade i ingenting).

Permalänk
Medlem

Ny mjukvara!

TPM171E_R.003.000.208.000
Android 7.0.

Har precis installerat den, märker ingen direkt skillnad just nu.

Edit:

Changelog

Permalänk

@w0x: Skall testa den nu. Se om något är åtgärdat.

Permalänk
Skrivet av w0x:

Ny mjukvara!

TPM171E_R.003.000.208.000
Android 7.0.

Har precis installerat den, märker ingen direkt skillnad just nu.

Edit:

Changelog

Ser ut som dom lagt in Discrete codes för HDMI1-4 plus lite andra inputs.
Jag skall testa av mer när frugan lagt sig.
Dom är lite omkastade just nu, men jag har kontakt med Logitech så jag skall se om dom kan lägga rätt benämning på rätt input.

Sen saknas "Homescreen" under "android setting".

Ingen Bluetooth audio. Mitt nästa mål i att bearbeta Philips på.

Permalänk

Uppdaterat listan till Logitech.

Dom borde kunna skapa discrete codes för sina fjärrkontroller nu.
Inväntar svar från dom.

Permalänk

Nu har Logitech skickat ut en uppdatering till min fjärrkontroll. Detta är bara en test som skickas till min endast än så länge.

Denna test fungerar med min TV.

Förhoppningsvis så görs den public.

jag har svarat Logitech att den fungerar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ni lyckats få till bilden utan att den blir så ljus så man bländas eller så den blir så tråkig i vanligt tv matrial?

Har testa en massa olika inställningar nu som folk postat men lyckas ej endån. Ger snart upp denna tv.

Permalänk

@Gazzi83:

Nej det har jag inte, jag har fått vänja mig vid bilden.

Jag har funderingar på att antingen beställa någon form av kalibreringsverktyg alternativt beställa hem en från Mediamarkt.

Du har något under bild/avancerat som heter Video Kontrast som är Brightness vad jag förstår. Tydligen har Philips kallat det något annat.

Permalänk
Medlem

65PUS8102

@larsaunitz: Tjena. Jag har öppet köp på den, de enda är att jag fått köpa den för 12990 kr o de är sjukt pris för dom specen på en tv. Men den kanske inte är lyckad från Philips håll och därför utgått så fort. Men har sänkt allt man kan sänka och mixtrat med alla reglage men omöjligt att få till bilden. Men om någon där ute kalibrerat bilden så for dom gärna dela med sig om de hjälpte.

Permalänk
Skrivet av Gazzi83:

@larsaunitz: Tjena. Jag har öppet köp på den, de enda är att jag fått köpa den för 12990 kr o de är sjukt pris för dom specen på en tv. Men den kanske inte är lyckad från Philips håll och därför utgått så fort. Men har sänkt allt man kan sänka och mixtrat med alla reglage men omöjligt att få till bilden. Men om någon där ute kalibrerat bilden så for dom gärna dela med sig om de hjälpte.

Lite därför jag känner mig lurad på den. Rea på 15 som sedan sänks 2000 bara 1.5 månader efteråt. Att saker sjunker det gör dom men detta känns inte okej. Dels med alla buggar. Jag har verkligen gjort allt för att få fix på vissa funktioner och buggar.

Jag vet flera som lämnat tillbaks TV just för discrete codes. Nu är det implemented men endast jag har rätt i min Logitech Harmony.
Kan säga att Logitech verkligen hjälper till och vill hjälpa alla kunder. Tyvärr har inte Philips varit lika enkla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vågade inte gå på Philips efter alla negativa kommentarer som jag sett både här och på andra ställen.

Blev en Sony 65" XE9305 istället. Grymt nöjd efter ett par dagars användning med Netflix, Dota 2 streaming och lite TV-spel.

Permalänk
Medlem

Till slut bestämde jag mig för en LG SJ800V, men var inte nöjd med svärta och rörelsehanteringen främst. Då testade jag en Philips PUS557502. Denna gillade jag bättre. Bilden var bra och även rörelsehanteringen var ok. Dock lät något i panelen (baksidan av tvn) - någon transformator eller något så pass mycket att man i låga volymer, tex dialoger hörde detta så mycket att jag bara inte kunde ignorerade det. Nu kan detta ha varit ett måndags-ex men jag orkade inte gå igenom hela service-karusellen utan lämnade tillbaka den igen.
Nu, till slut bestämde jag mig för en Sony KD55XE9005. Jag ville inte ge 13' för den eftersom den varit nere på 10' tidigare. I söndags sänkte MM denna till 9,99' och köpet var självklart. Efter några dagars användning så är jag väldigt nöjd! AndroidTVn i denna är snabbare än den i Philipsen. Dock trodde jag att jag skulle sakna t-bordet på Philips fjärr men nej. Tack vare fördröjningen i knapparna/signalen så tjänade man inte så mycket tid jämfört med att pila sig runt - irriterande Philips!

Permalänk
Medlem

Jäkla bra pris på 8102an nu! 9990 på netonnet!
Ni som har den här, har ni märkt av banding, clouding, DSE, bleeding, eller nåt annat som LCD tv kan åstadkomma??
Sen skulle jag vilja ha ambilight på ett fast varmt ljust sken, inte att den håller på att ändra efter bilden på TVn, det går att ställa in det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Jäkla bra pris på 8102an nu! 9990 på netonnet!
Ni som har den här, har ni märkt av banding, clouding, DSE, bleeding, eller nåt annat som LCD tv kan åstadkomma??
Sen skulle jag vilja ha ambilight på ett fast varmt ljust sken, inte att den håller på att ändra efter bilden på TVn, det går att ställa in det eller?

Precis sett samma sak, och hittade sen hit

Har egentligen varit på jakt efter en OLED, men med ett pris på 9900kr känns detta som ett ordentligt kap.

Har idag en plasma från Samsung (PS64E8005), blir detta en upgrade för mig? Ambilight är ju en uppgradering i sig, så bortsett från den då...

Tillägg... Blir galen på alla Smartson-recensioner överallt, alltså svenskar som fått TVn gratis i utbyte mot att de gör en "bra review".

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ingen mer åsikt från er som haft 8102an 65" som haft den ett tag??
Lite orolig över DSE, då vi kollar en hel del på vintersport på vintern... Köper från netonnet, och dom brukar ju vara hjälpsamma om man inte är nöjd har jag fattat det som..?

Permalänk

@Swennis: Min recension finns på prisjakt, jag är defensivt inte nöjd med min. Sen är deras support obefintlig. Hade det inte varit för att jag ville ha Ambilight hade valt annat märke alla dagar i vecka. Mitt exemplar är skit med alla buggar och taskig bild. Allt från högfrekventa pip (när jag pausar något, måste jag sänka ljudet annars mår jag dåligt av pipet), helt plötsligt ur sync av ljud (måste byta input), ljusstyrka i HDR som bländar så man inte kan urskilja svarta område, local dimming som blöder igenom.

Man kan enkelt lägga till massor övriga problem. Sen skrotade dom sitt forum där man kunde få hjälp med problem hur man kringgick vissa saker som inte fungerar. Troligen på grund av all negativ kritik om hur dåliga TV apparaterna är.

Spontat, Skit TV enligt mig.

Notera att detta endast är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Precis sett samma sak, och hittade sen hit

Har egentligen varit på jakt efter en OLED, men med ett pris på 9900kr känns detta som ett ordentligt kap.

Har idag en plasma från Samsung (PS64E8005), blir detta en upgrade för mig? Ambilight är ju en uppgradering i sig, så bortsett från den då...

Tillägg... Blir galen på alla Smartson-recensioner överallt, alltså svenskar som fått TVn gratis i utbyte mot att de gör en "bra review".

Finns ju inte en möjlighet den ska ge bättre bild än din plasma.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

@Swennis: Min recension finns på prisjakt, jag är defensivt inte nöjd med min. Sen är deras support obefintlig. Hade det inte varit för att jag ville ha Ambilight hade valt annat märke alla dagar i vecka. Mitt exemplar är skit med alla buggar och taskig bild. Allt från högfrekventa pip (när jag pausar något, måste jag sänka ljudet annars mår jag dåligt av pipet), helt plötsligt ur sync av ljud (måste byta input), ljusstyrka i HDR som bländar så man inte kan urskilja svarta område, local dimming som blöder igenom.

Man kan enkelt lägga till massor övriga problem. Sen skrotade dom sitt forum där man kunde få hjälp med problem hur man kringgick vissa saker som inte fungerar. Troligen på grund av all negativ kritik om hur dåliga TV apparaterna är.

Spontat, Skit TV enligt mig.

Notera att detta endast är min åsikt.

Ojdå... men du måste haft en jäkla otur då? Finns flera på tex minhembio som är nöjda...
Var köpte du ifrån? Från netonnet kan du ju lämna tillbaka inom 30 dar om du inte är nöjd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ju inte en möjlighet den ska ge bättre bild än din plasma.

Plockade faktiskt upp en idag och den slår min gamla plasma utan tvekan, slår även de OLED jag spanat på. Skitnöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Plockade faktiskt upp en idag och den slår min gamla plasma utan tvekan, slår även de OLED jag spanat på. Skitnöjd.

Hoppas vi får tur med våran panel med nu, kul att du är nöjd!
Annars har vi bara 3 mil till netonnet, och byter ut den tills vi får en bra panel Svågern har en van, som får köra den åt oss isf, kan tänka mig att den är jäkligt stor med lådan.
Läser att många ger dåliga betyg pga dåliga smartfunktioner... men den biten struntar vi i totalt, vi har HTPC/nas och appleTV 4k...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallen:

Inte en chans. Har du haft en OLED hemma eller bara spanat i butiker?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Ojdå... men du måste haft en jäkla otur då? Finns flera på tex minhembio som är nöjda...
Var köpte du ifrån? Från netonnet kan du ju lämna tillbaka inom 30 dar om du inte är nöjd...

Köpte på Netonnet, problemet var att man väntade på firmwareuppdatering som skulle åtgärda alla fel. Denna kom inte förrän i februari. Då hade det öppna köpet gått ut. Visade sig att dom inte åtgärdat allt utan vissa delar endast, plus att det kommit en massa andra buggar. Typ har man apple TV fick många problem, tror det var något med att man inte kunde sänka ljudet och stänga av. Kollisioner med IR eller liknande. Dom uppdaterade ju hela sin IR standard i den nyaste versionen.

Tyvärr stängde dom ner sitt forum där all information fanns.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Precis, den är inte bättre, svärtan är långt ifrån en OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Köpte på Netonnet, problemet var att man väntade på firmwareuppdatering som skulle åtgärda alla fel. Denna kom inte förrän i februari. Då hade det öppna köpet gått ut. Visade sig att dom inte åtgärdat allt utan vissa delar endast, plus att det kommit en massa andra buggar. Typ har man apple TV fick många problem, tror det var något med att man inte kunde sänka ljudet och stänga av. Kollisioner med IR eller liknande. Dom uppdaterade ju hela sin IR standard i den nyaste versionen.

Tyvärr stängde dom ner sitt forum där all information fanns.

Ok, låter ju illavarslande... kör ju med AppleTV 4K... så då får jag ju testa med den direkt så allt funkar...
Finns ju en ganska ny uppdatering tor jag, testat den?
Förresten om du tycker den lyser för starkt, så va det viktigt att man justerar med kontrast läste jag, på minhembio tror jag det va...

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Ok, låter ju illavarslande... kör ju med AppleTV 4K... så då får jag ju testa med den direkt så allt funkar...
Finns ju en ganska ny uppdatering tor jag, testat den?
Förresten om du tycker den lyser för starkt, så va det viktigt att man justerar med kontrast läste jag, på minhembio tror jag det va...

Stämmer det har kommit en uppdatering för en vecka sen. Skall testa den. Ser ut som dom försökt åtgärda vissa problem med ljud osv.
Dock kan man säga att det känns inte okej att släppa en tv med så mycket problem som denna haft och sen försöka patcha, det har nu gått över 6 månader sedan jag köpte.

Improvements for sound interruptions after channel change - (Förhoppningsvis så slutar mina högrekventa PIP)
Improvements to media playback -
Improvements for ARC connection -
Fix to avoid at audio being heard at 4AM/6AM on some ARC devices -
Fix for standby issue with PS4 -
Fix for USB screen being shown at boot-up -
Fix for OLED TV’s where Clear Image Residue did not work when triggering it through settings menu -
Fix for TV switching to Google Play Movies instead of HDMI -
Updated translation string database -
RC SW update - (skulle tippa på att detta fixat fjärrkontrollen, min hänger sig ibland)
Re-enable RC5 support (Undrar om inte detta är för kollisionen med Apple TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Stämmer det har kommit en uppdatering för en vecka sen. Skall testa den. Ser ut som dom försökt åtgärda vissa problem med ljud osv.
Dock kan man säga att det känns inte okej att släppa en tv med så mycket problem som denna haft och sen försöka patcha, det har nu gått över 6 månader sedan jag köpte.

Improvements for sound interruptions after channel change - (Förhoppningsvis så slutar mina högrekventa PIP)
Improvements to media playback -
Improvements for ARC connection -
Fix to avoid at audio being heard at 4AM/6AM on some ARC devices -
Fix for standby issue with PS4 -
Fix for USB screen being shown at boot-up -
Fix for OLED TV’s where Clear Image Residue did not work when triggering it through settings menu -
Fix for TV switching to Google Play Movies instead of HDMI -
Updated translation string database -
RC SW update - (skulle tippa på att detta fixat fjärrkontrollen, min hänger sig ibland)
Re-enable RC5 support (Undrar om inte detta är för kollisionen med Apple TV)

Är det själva ARC som strulat med ljudet?
Testat dra ner kontrasten?
Justera mot AVS HD 709 , finns att ladda ner och så kör man det genom medisepelare, eller DVE basic på BD... Man vinner mycket på att kalibrera/justera färger, kontrast, svärta, skärpa. Gör stor skillnad bara genom att göra dom grunderna....
(nåja, inte kalibrering i den bemärkelse, det ska man ju ha mätare och dyligt för att få till )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Skrivet av anon259415:

Jag jämför med de LG OLEDs som jag rekommenderat och "sålt in" till mina polare, både under 2016 och 2017.
Så länge som man sitter direkt framför TVn, så är svärtan verkligen svartare än svart och har, efter kalibrering, bättre färger.

Självklart kan jag haft mer tur än andra med min panel, men mitt svar är på inget sätt partiskt och är väldigt lik den review enligt nedan:
https://hdtvpolska.com/philips-pus8102-test-telewizora-z-pods...

Denna får du översätta med Google.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Precis, den är inte bättre, svärtan är långt ifrån en OLED.

Tror inte att du är den bästa att fråga, du verkar ju antingen ha haft väldigt otur med din TV eller så passar den dig helt enkelt inte utifrån ditt användningsområde.

Jag förstår också att du är den enda som gett den dåligt betyg på ex. prisjakt, tråkigt för dig, men du är också den enda.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dallen:

Jag jämför med de LG OLEDs som jag rekommenderat och "sålt in" till mina polare, både under 2016 och 2017.
Så länge som man sitter direkt framför TVn, så är svärtan verkligen svartare än svart och har, efter kalibrering, bättre färger.

Svartare än svart? Hur menar du nu? Vad hade du för mätare för kalibrering?

Eftersom en OLED:s svartnivå, alltså dess fysikaliska nivå av ljus (i nits, candela etc.) i det svarta är så litet är det är bortom vad de flesta konsumentmätare kan mäta tillförlitligt. Det ligger ofta på nivåer runt 0,0005 – 0,0001 nits och även lägre beroende på hur panelen drivs, exemplaret etc. Få mätare kan mäta med precision på de nivåerna och även mätare med precisionen kommer få stora fluktuationer pga av panelen.

En typisk VA-panel klarar runt 0,02 - 0,05 nits i svart vid 120 nits ljusstyrka vid vitt, alltså uppemot 6000:1 som högsta kontrastförhållande. Rakt framifrån. Samma 120 nits ljusstyrka på en OLED som ger 0,0005 nits i svart har då 240.000:1 i kontrastförhållande. Sida vid sida i ett mörkt rum kommer VA-panelen se mörkgrå ut.

Den enda gången en LCD kan matcha de nivåerna är ifall man kör en helt svart testbild så att TV:n stänger av lysdioderna.

Börjar det lysa synligt från svart på en OLED-panel har man ställt in bilden för ljust. Vilket man då och då måste man för att exempel få en korrekt hantering av skuggtoner och undvika klippt dynamik, "black crush". Reglagen på många OLED-apparater har ofta för låg precision så man man tvingas välja mellan lite ljus i det svarta eller tappa de allra mörkaste skuggtonerna i bilden. Men det är knappast på LCD-nivåer man kommer vid sådana kompromisser. Händer det är något helt fel inställt.