EU går vidare med förslag om automatisk avläsning av uppladdat innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nu verkar du inte riktigt förstå hur uppladdning sker, hur menar du att systemet ska skiljegöra mellan upphovsrättsskyddat material och det som är under t.ex. fair use? Och varför ska detta ske på en EU nivå, istället för inom YouTube/Google eller Twitch? Som du säger har de redan system som skyddar sig själva, varför ska EU gå in och skydda upphovsrättshållare på en skala som påverkar slutanvändare.

Och dessutom, hur menar du att systemet ser skillnad på ifall du laddar upp en fil till din egen lagringsserver via PHP eller att ladda upp något på t.ex. YouTube eller Tumblr? Nej, ett sånt här system kommer aldrig fungera i verkligheten, och det kommer inte leda till någonting bra alls.

Om du läser min kommentar ovan så ser du att jag är kritisk mot detta just pga. denna orsak. Det finns ingen chans för ett automatisk filter att särskilja fair use och copyrightskyddat material som uppladdas för monetära eller orsak för spridning. Därför kommer det att slå ut många personer som helt enkelt vill nyttja fair use. Det kommer (som du säger) antagligen inte fungera i verkligheten utan det kommer att slå emot seriösa aktörer. Precis som liknande system tidigare gjort. Ett par exempel är Let's play spelare som lägger upp videos när de spelar diverse spel. De flesta företag är helt okej med detta... däremot det finns vissa företag (I'm looking at you Nintendo) som är stenhårda så länge som du inte har ett väldigt strikt avtal med dessa.

Orsaken varför EU antagligen går in och vill få detta igenom är för att många hemsidor inte har ett liknande filter. Problemet är att sagda filter är "dumma" i den bemärkelsen att de inte kan särskilja mellan fair use och fall som inte faller in i sagda fair use. Något som artikeln även tar upp.

Skrivet av Tekoppar:

Cookie lagen, GDPR och nu detta. Kommer ju tyvärr aldrig att sluta, bara att böja sig bakåt och ta emot.

Nu vill jag iof. höra varför GDPR och Cookie lagen på något sätt skulle vara lika negativt som denna lag. De två första är ju hyfsat användarvänliga och riktar in sig mot just privatpersoner. Detta förslag är däremot raka motsatsen. Det är snarare användarfientligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Allt som kommer att hända nu är att ett nytt krypterat internet kommer att skapas typ kryptowebb.

Där måste du bli medlem på en sajt och allt innehåll kommer vara krypterat som bara du som medlem kan läsa med din krypterade webbläsare på så sätt kommer dessa sajter inte att kunna läsas av enligt det nya systemet.

Internet kommer vara upp delat i flera lager typ internet, darkweb, kryptoweb m.m. Blir som en lök med olika lager som inte kan se varandra.

Dessa människor är idioter, med små ursäkter och små steg håller de på att skapa det stora övervakningssamhället ingen vill ha.

En liten ide kan verka bra men plussar du ihop det med tjugo olika andra små liknande ideer på olika områden så har du helt plötsligt Orwells förutspådda framtid "1984" fast det blir 2024 istället.

Alla dessa system kanske inte är så farliga var för sig men om de används på rätt sätt MEN slår du ihop dem blir de ett livsfarligt vapen i vårt nya informationssamhälle. Den mänskliga naturen tillåter inte att dessa system inte missbrukas, det finns alltid stater och enskilda individer som kommer att använda dessa system för egen vinning.

Det stora informationskriget har redan börjat och dessa stora nya system är bara nya vapen i detta krig som kommer att missbrukas.

Permalänk
Inaktiv

Jag är för att alla inlägg som skrivs på forum, flashback etc ska först gå genom 10st lättkränkta personer som godkänner det som inte kränkande innan det får publiceras.

Angående upphovsrätt så vad håller de på med?

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Visst finns inget bättre än att bli spammad med mejl från tiotals hemsidor som skriver om GDPR. Att sedan varje gång man besöker en hemsida tvingas acceptera både kakor och saker gällande GDPR är ju enormt roligt, något det bästa jag vet. Nu säger jag inte att cookie lagen eller GDPR är lika dåligt som detta, men jag gillar inget utav dem.

Permalänk

Ja visst är det bra med EU... Staten EU, here we come...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

@Xinpei: Visst finns inget bättre än att bli spammad med mejl från tiotals hemsidor som skriver om GDPR. Att sedan varje gång man besöker en hemsida tvingas acceptera både kakor och saker gällande GDPR är ju enormt roligt, något det bästa jag vet. Nu säger jag inte att cookie lagen eller GDPR är lika dåligt som detta, men jag gillar inget utav dem.

Det är ju så mycket bättre att inte informera folk om att man lagrar deras användarutgifter och att man inte får bestämma vilken information som ska fara var någonstans. Eller?

Skrivet av DunderHoken:

Ja visst är det bra med EU... Staten EU, here we come...

Staten Sverige är ju positiva till detta. Precis som en enorm majoritet av EU medlemmarna. För att EU ska få igenom detta så måste staterna vara positiva till det. Något många EU kritiker gärna glömmer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Om du läser min kommentar ovan så ser du att jag är kritisk mot detta just pga. denna orsak. Det finns ingen chans för ett automatisk filter att särskilja fair use och copyrightskyddat material som uppladdas för monetära eller orsak för spridning. Därför kommer det att slå ut många personer som helt enkelt vill nyttja fair use. Det kommer (som du säger) antagligen inte fungera i verkligheten utan det kommer att slå emot seriösa aktörer. Precis som liknande system tidigare gjort. Ett par exempel är Let's play spelare som lägger upp videos när de spelar diverse spel. De flesta företag är helt okej med detta... däremot det finns vissa företag (I'm looking at you Nintendo) som är stenhårda så länge som du inte har ett väldigt strikt avtal med dessa.

Orsaken varför EU antagligen går in och vill få detta igenom är för att många hemsidor inte har ett liknande filter. Problemet är att sagda filter är "dumma" i den bemärkelsen att de inte kan särskilja mellan fair use och fall som inte faller in i sagda fair use. Något som artikeln även tar upp.

Nu vill jag iof. höra varför GDPR och Cookie lagen på något sätt skulle vara lika negativt som denna lag. De två första är ju hyfsat användarvänliga och riktar in sig mot just privatpersoner. Detta förslag är däremot raka motsatsen. Det är snarare användarfientligt.

Då återgår jag.

Vad är meningen med detta filter? Vi har redan copyrightlagen som behövs göras om, och idag så skyddar redan internet företag den hårt, titta på hur YouTube hanterar det, skjut först, fråga sen.

Men istället för att göra om lagen, så menar nu EU att de ska införa en värre version av vad Google redan infört, och förstärka upphovsrättsägarnas... vadå exakt? Det enda som det här kommer leda till är:

1. Mer privatpersoner hamnar i ekonomisk kris för att de piratkopierat "Du bröt mot lagen, rätt åt dom." Ja, för det är ju absolut inte så att varenda en av oss här inne någonsin har piratkopierat något?
2. Internet kommer bli segare av detta.

Nej, jag ser ingenting positivt av detta, jag litar inte på Google, Facebook eller andra stora internetaktörer, men att se EU vilja spela en stor roll i att fånga upphovsrättsbrottslingar är skrämmande, lämna det till företagen, inte staten.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Då återgår jag.

Vad är meningen med detta filter? Vi har redan copyrightlagen som behövs göras om, och idag så skyddar redan internet företag den hårt, titta på hur YouTube hanterar det, skjut först, fråga sen.

Men istället för att göra om lagen, så menar nu EU att de ska införa en värre version av vad Google redan infört, och förstärka upphovsrättsägarnas... vadå exakt? Det enda som det här kommer leda till är:

1. Mer privatpersoner hamnar i ekonomisk kris för att de piratkopierat "Du bröt mot lagen, rätt åt dom." Ja, för det är ju absolut inte så att varenda en av oss här inne någonsin har piratkopierat något?
2. Internet kommer bli segare av detta.

Nej, jag ser ingenting positivt av detta, jag litar inte på Google, Facebook eller andra stora internetaktörer, men att se EU vilja spela en stor roll i att fånga upphovsrättsbrottslingar är skrämmande, lämna det till företagen, inte staten.

Jag har redan svarat på varför jag tror att EU vill införa denna lag. Sedan hur ska företag fånga upphovsrättsbrottslingar? Och framförallt.. De FÅR INTE ge böter. Det får bara staten. Tänk dig om privata aktörer började agera stat i detta land?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Visst är det bra att folk får bestämma och veta om vad som lagras. Men det börjar bli enormt störande att behöva klicka ja 3-5 gånger varje gång man besöker en ny hemsida. Visst du som kanske aldrig besöker nya hemsidor stör dig nog inte lika mycket, men jag besöker besöker ett antal nya hemsidor varje dag för att läsa artiklar jag tycker låter intressanta och varje gång måste jag acceptera ett antal olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

@Xinpei: Visst är det bra att folk får bestämma och veta om vad som lagras. Men det börjar bli enormt störande att behöva klicka ja 3-5 gånger varje gång man besöker en ny hemsida. Visst du som kanske aldrig besöker nya hemsidor stör dig nog inte lika mycket, men jag besöker besöker ett antal nya hemsidor varje dag för att läsa artiklar jag tycker låter intressanta och varje gång måste jag acceptera ett antal olika saker.

Så du ger upp en hel del rättigheter för att du ska slippa behöva klicka på godkännande innan du läser vissa hemsidor? Låter mer som du borde klaga på hemsidorna än på lagen i sig. För lagen stipulerar inte exakt hur detta ska förmedlas.. bara att det ska förmedlas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Tekoppar: Tror du missuppfattat vad GDPR är. Det är något positivt för alla användare och i nivå med nätneutralitet om man ska ranka viktiga lagar för svensson.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Asså kan vi göra ett nytt internet 2.0 plz?

Skrivet av anon162230:

Allt som kommer att hända nu är att ett nytt krypterat internet kommer att skapas typ kryptowebb.

Kolla in SAFE Network av företaget Maidsafe. Det är i alfa-stadium för närvarande, men har potential att revolutionera nätet. De har arbetat med det i över 10 år nu.
https://safenetwork.org/

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Nej jag klagar på lagen för lagen ska vara glasklar och ska aldrig kunna tolkas på något annat sätt än det den är tänkt för.

@Implor: Jag har inte missuppfattat lagen, den är otroligt bra för individen och jag har aldrig sagt något annat heller. Men man ska inte behöva bli spammad med mejl eller behöva godkända något varje gång man går in på en hemsida.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

SWEXIT ! ...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

SWEXIT ! ...

Exakt. För det kommer ju att hjälpa när de svenska EU politikerna samt riksdagspolitikerna är positiva till detta. Kom igen..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

När det kommer till grundlagsändringar och beslut som får enorma konsekvenser måste en folkomröstning genomföras. Det är min fulla övertygelse. Och folkets röst ska klubbas igenom.
Folkstyret har omvandlats till ett tjänstemannastyre. Vilket enbart göder korruption och maktmissbruk.
Jag saknar Inga-Britt Ahlenius. Att hon och hennes arbete glömts bort är fullt förståeligt. Hon var en pest för slipsnissarna i maktens korridorer.

Sveriges och modern tids starkaste kvinna?

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Jag har redan svarat på varför jag tror att EU vill införa denna lag. Sedan hur ska företag fånga upphovsrättsbrottslingar? Och framförallt.. De FÅR INTE ge böter. Det får bara staten. Tänk dig om privata aktörer började agera stat i detta land?

Varför ska EU fånga upphovsrättsbrottslingar? Copyright handlar inte om att straffa människor, det handlar om att skydda upphovsrätten. Idag missbrukas den i form av kravbrev, falska DMCA-takedowns, falska DMCA-claims och företag som CollabDRM vars arbete är att kringgå fair use och tjäna pengar på att folk inte vet om copyrightlagen och utnyttjar deras skapelser online.

Självklart är jag för upphovsrätt, jag tycker att folks som skapar något ska kunna tjäna pengar på det och distribuera det utan att andra snor och tjänar pengar på det, men idag så fungerar Copyright som ett vapen emot de nya upphovsrättsägarna. De nya skaparna blir förtryckta av gamla lagar, och gamla lagar missbrukas dagligen. Att då EU lägger fram ett förslag att stärka det här, ger bara mer metoder för att förstärka den här redan uruselt implementerade lagen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Jag har redan svarat på varför jag tror att EU vill införa denna lag. Sedan hur ska företag fånga upphovsrättsbrottslingar? Och framförallt.. De FÅR INTE ge böter. Det får bara staten. Tänk dig om privata aktörer började agera stat i detta land?

Menar du att du tycker att upphovsrättslagens uppgift är att skapa bounty-hunter företag som CollabDRM för att tjänapengar på böter och avgifter? Eller är det för att skydda skapares skapelser från att spridas utan deras medgivande?

edit: Är du för kravbrev? För vad det här skulle göra, är att det skulle leda till att alla som gör memes av upphovsrättsskyddat material skulle nu få statligt sanktionerade kravbrev direkt från EU-aktörer, nej tack.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Exakt. För det kommer ju att hjälpa när de svenska EU politikerna samt riksdagspolitikerna är positiva till detta. Kom igen..

Ahh kom igen alltså... SWEXIT !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså kan vi göra ett nytt internet 2.0 plz?

Det känns snart som att man måste börja använda någon form av "undernät" i Internet, ja...
Förstår att de vill skydda upphovsskyddat material, men det är ju omöjligt att reglera sk fair use på detta sätt.

Största hotet mot "Copyright" idag är missbruket av den i form av dens användning på allt.

Skrivet av Thomaseron:

Politikerna är valda av folket. Folket har möjlighet att byta ut politikerna.

Tro mig... jag har försökt rösta... men där är för många idioter som tom ignorerar andras röster, i denna fina demokrati.

Permalänk
Medlem

Fast siter som innehåller eller har mycket länkar till upphovsrättsskyddat tex TPB bryr ju sig inte om detta ett smack att kolla vad som laddas upp till deras siter, så där är ju det hela ett slag i luften.

Övriga legala siter har väldigt lite upphovsrättsskyddat material uppladdat utan tillåtelse.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och politikerna styrs av rika män.

Helt rätt det är därför de aldrig blir som de lovar när de går till val

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Politikerna är valda av folket. Folket har möjlighet att byta ut politikerna.

Öh...och hur många gånger vänder sig partierna i Sverige sig till folket och har folkomröstning? politiker i dagens Sverige gör vad dem vill efter att dem blivigt invalda, tror du att det lär bli en folkomröstning om Sverige ska implementera detta? nä, dem har redan bestämt vad som ska ske i Sverige med eller utan vårt samtyckte, som med allt annat demokrati yay!

Permalänk
Avstängd

Detta är varför vi skall gå ur EU, det fungerar inte längre EU arbetar endast för företag och inte för folket. Dem försöker gömma Censur lagar bakom andra lagar som GDPR och hoppas på att vi inte märker, när dem inför Dystopi.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Varför ska EU fånga upphovsrättsbrottslingar? Copyright handlar inte om att straffa människor, det handlar om att skydda upphovsrätten. Idag missbrukas den i form av kravbrev, falska DMCA-takedowns, falska DMCA-claims och företag som CollabDRM vars arbete är att kringgå fair use och tjäna pengar på att folk inte vet om copyrightlagen och utnyttjar deras skapelser online.

Självklart är jag för upphovsrätt, jag tycker att folks som skapar något ska kunna tjäna pengar på det och distribuera det utan att andra snor och tjänar pengar på det, men idag så fungerar Copyright som ett vapen emot de nya upphovsrättsägarna. De nya skaparna blir förtryckta av gamla lagar, och gamla lagar missbrukas dagligen. Att då EU lägger fram ett förslag att stärka det här, ger bara mer metoder för att förstärka den här redan uruselt implementerade lagen.

De gör de inte. De lägger vikten av detta på de individuella staterna. Varje stat har i sin tur sina egna regler. Observera att dessa företag inte ger en böter utan de utnyttjar det nationella juridiska systemet via domstolar att komma åt en.

Skrivet av Bloodstainer:

Menar du att du tycker att upphovsrättslagens uppgift är att skapa bounty-hunter företag som CollabDRM för att tjänapengar på böter och avgifter? Eller är det för att skydda skapares skapelser från att spridas utan deras medgivande?

edit: Är du för kravbrev? För vad det här skulle göra, är att det skulle leda till att alla som gör memes av upphovsrättsskyddat material skulle nu få statligt sanktionerade kravbrev direkt från EU-aktörer, nej tack.

Böter går direkt till staten... inte till företagen. Tror du blandar ihop böter med skadestånd.

Skrivet av DunderHoken:

Ahh kom igen alltså... SWEXIT !

Men... what about Sweenter? :S

Skrivet av anon150792:

Öh...och hur många gånger vänder sig partierna i Sverige sig till folket och har folkomröstning? politiker i dagens Sverige gör vad dem vill efter att dem blivigt invalda, tror du att det lär bli en folkomröstning om Sverige ska implementera detta? nä, dem har redan bestämt vad som ska ske i Sverige med eller utan vårt samtyckte, som med allt annat demokrati yay!

Representativ demokrati. Ändå väljer de röstberättigade dessa gång på gång. Det om något borde peka på saker och ting.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Detta är varför vi skall gå ur EU, det fungerar inte längre EU arbetar endast för företag och inte för folket. Dem försöker gömma Censur lagar bakom andra lagar som GDPR och hoppas på att vi inte märker när dem inför Dystopi.

Håller med om att vi borde gå ur EU, men: "Större delen av EU:s medlemsländer är för det nya förslaget, däribland Sverige."

Politiker skiter i vad folket vill, och försöker bara manipulera oss lite när det närmar sig valtider, efter val så skiter dem totalt i folket (som alltid annars dock).

Vi har "demokrati" i Sverige, men vår demokrati börjar och slutar på valsedeln.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

Detta är varför vi skall gå ur EU, det fungerar inte längre EU arbetar endast för företag och inte för folket. Dem försöker gömma Censur lagar bakom andra lagar som GDPR och hoppas på att vi inte märker när dem inför Dystopi.

Hehe. Jag tror du har missat vad GDPR är faktiskt.
Det är ett regelverk som begränsar hur företag och organisationer får hantera information om folket. Företag och organisationer har behövt skärpa sin datahantering på många sätt för att öka möjligheten för folk att få inflytande kring var deras data samlas. Det ska vara tydligare och finnas mer begränsningar kring vad företagen får göra helt enkelt.
GDPR har däremot inte med censur att göra.
Så i det fallet är det precis tvärt emot vad du påstår. Lagen är till för folket. Företagen har tvingats skärpa sig för att höja nivån så att integritetsnivån som krävs för att spara personuppgifter kan uppnås.

Lagen som nyheten handlar om är väl däremot en annan femma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu tar vi det lilla lugna här gott folk. Ett liknande system finns redan där automatiska copystrikes kan skickas ut t.ex. hos Youtube och Twitch. Det enda nya här verkar vara det faktum att företag kan ge en permanent strike på sitt upphovsmaterial och därför kan det inte laddas upp igen samt att det automatiseras. Youtube har tidigare varit i konflikt med upphovsrättsinnehavare och fått order om att man ska vara mer aktiv mot copyrightskyddat material laddas upp. Detta är inget nytt med andra ord. Att påstå att det skulle första internet helt är bara en överdrift..

Med det sagt är jag fortfarande kritisk till systemet eftersom det verkar automatisera sådant som visat sig vara bristfälligt även när människor hade hand om det. Alltså dessa copyrightstrikes som forsar ut mot folk som eventuellt inte ens brutit mot lagen.

Sant, då dessa "automatiska" system inte är bättre än dom människor som skapade det.
Stämmer även att redan finns sådana system lite varstans. Råkade nyligen ut för att få en Copyright claim från Facebook på en bild som jag själv fotat och valde att dela. Fick tillbaka min bild rätt fort. Men blev så paff. Kan inte mycket om Copy rights. Men det borde väl vara jag som är copy right holder till ett foto som jag har tagit?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Sant, då dessa "automatiska" system inte är bättre än dom människor som skapade det.
Stämmer även att redan finns sådana system lite varstans. Råkade nyligen ut för att få en Copyright claim från Facebook på en bild som jag själv fotat och valde att dela. Fick tillbaka min bild rätt fort. Men blev så paff. Kan inte mycket om Copy rights. Men det borde väl vara jag som är copy right holder till ett foto som jag har tagit?

Vore ju underligt annars.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Europaparlamentet är säkert fullt av teknikkunniga människor