Permalänk
Medlem

Synd du inte bor i Götet @Retrospective, har en portabel AC jag hade kunnat släppa billigt till just dig då jag nyss investerat i en ny AC med 2 innerdelar.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är ingen AC...

klassas som en luftkylare möjligen.

Precis! Och kommer dessutom, troligen, höja luftfuktigheten någon djävulskt. Vilket är motsatt vad en AC gör. I hög luftfuktighet så känns det mycket varmare. (I och med att fuktig luft leder värme bättre än torr luft.) Jag har varit i new mexico mycket och där är det på sommrarna runt 40 i skuggan, men med en relativ luftfuktighet kring 3-4 % (Jämfört med de 25-30% vi har i sverige.) så kan det många gånger kännas ganska behagligt.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Köpte för 2 år sedan en portabel AC som fungerar jättebra för min 2a. Enda problemet jag har är att fönster/balkongdörr måste stå öppet. Detta har jag ganska länge letat efter en lösning till och hittade det för någon vecka sedan. Då hittade jag dessa(finns även variant 200 och 1000). Beställde och försökte montera vilket var smidigt. Tyvärr har jag dubbla rutor i fönster och dörr för att dämpa ljudet från tågen, vilket gör det i princip omöjligt att använda dem. Jag har i alla fall inte fått ordning på det än.

Hur som helst så känns kvaliteten bra och när jag testat så håller den ute värmen.

Så mitt tips är att köpa en AC+ någon av dessa och montera. Dra för persiennerna när solen ligger på. Ha gärna lite öppet längst bort i lägenheten, detta skapar ett sug som för den kallare luften ditåt.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Köpte för 2 år sedan en portabel AC som fungerar jättebra för min 2a. Enda problemet jag har är att fönster/balkongdörr måste stå öppet. Detta har jag ganska länge letat efter en lösning till och hittade det för någon vecka sedan. Då hittade jag dessa(finns även variant 200 och 1000). Beställde och försökte montera vilket var smidigt. Tyvärr har jag dubbla rutor i fönster och dörr för att dämpa ljudet från tågen, vilket gör det i princip omöjligt att använda dem. Jag har i alla fall inte fått ordning på det än.

Hur som helst så känns kvaliteten bra och när jag testat så håller den ute värmen.

Så mitt tips är att köpa en AC+ någon av dessa och montera. Dra för persiennerna när solen ligger på. Ha gärna lite öppet längst bort i lägenheten, detta skapar ett sug som för den kallare luften ditåt.

Kikat på en AC, då ingick täckplatta med hål för slangen. Antar att tillverkarna insett att det är en bra idé att skicka med

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Kikat på en AC, då ingick täckplatta med hål för slangen. Antar att tillverkarna insett att det är en bra idé att skicka med

Visst är det en god idé. Sjukt mycket energi som går åt i onödan då varmluft strömmar in samtidigt.

Problemet med en täckplatta är dock att man måste bygga någonting runt om alternativt ha ett speciellt fönster eller liknande. För mig skulle det inte funka idag tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

@InCyBoy:
Sant, fönstret öppnas ju även i "överkant"

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

köpte själv denna modell för 3 år sedan

ABSOLUT BÄSTA INVESTERINGEN PÅ LÄNGE!!!!!
nog för den var på rea för typ 3 599:- vid det tillfället

hänger ut slangen genom ett fönster och har en 10L hink bakom för kondensvattnet
kapat en MDF skiva med hål för slangen som jag ställer för fönstret för att blockera varmluften att komma in igen

går från 27-30+ i kontoret då jag och sambon spelar till behagliga 19-20 garder

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Om det inte regnar eller ligger i markplan kan man alltid sätta upp en stor kartongbit för fönstret och montera med tejp. Kommer stänga ut en hel del varm uteluft.
Annars kan man alltid montera avluften ut i ventilen i badrummet eller köket.

Permalänk
Medlem

Att köra med en täckning i skumgummi eller annat material kan ibland bli otillräckligt....då den bärbara AC:n skapar ett sug som gör att allt halvdant lossnar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Citat:

Värmeavvisade solfilm som reflekterar bort upp till 80% av värmen från solen och avvisar den skadliga UV-strålningen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag brukar lägga mig i frysen när det är varmt ute, de är rätt kallt där. Och de är en sån stor frys så den är rymlig

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det var soligt hela dagen igår så den har nog också en stark påverkan men jag hyr en lgh i ett trähus (ser ut som ett radhus) så det borde inte lagras in lika mycket värme i väggarna som i ett betonghus (hoppas jag).

Efter neddragning av elementen som faktiskt var lite ljumna till frysläget har tempen på 15 timmar gått ner 2 grader, 25 inne och 24 ute.

Mulet idag men jag ska hålla ett öga på innetempen när solen kommer fram, stiger tempen får jag prova dra ner persiennerna i de rum solen ligger på.

Vänta släpper du in solen och sen är förvånad att det blir varmt inne? Solen ska stoppas innan den kommer in helst.
Har man det riktigt illa kan man sätta aluminium folie utomhus på rutorna eller annan skyddsfilm

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Kikat på en AC, då ingick täckplatta med hål för slangen. Antar att tillverkarna insett att det är en bra idé att skicka med

Har alltid medföljt under de åren jag sett ACs, om de passar för ens fönster är en annan sak

Den som medföljde min https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-... passar inte för mig (fönstret öppnas inått). Men var väntat och hade redan fixat en plywoodskiva som ska monteras där istället.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Köpte för 2 år sedan en portabel AC som fungerar jättebra för min 2a. Enda problemet jag har är att fönster/balkongdörr måste stå öppet. Detta har jag ganska länge letat efter en lösning till och hittade det för någon vecka sedan. Då hittade jag dessa(finns även variant 200 och 1000). Beställde och försökte montera vilket var smidigt. Tyvärr har jag dubbla rutor i fönster och dörr för att dämpa ljudet från tågen, vilket gör det i princip omöjligt att använda dem. Jag har i alla fall inte fått ordning på det än.

Hur som helst så känns kvaliteten bra och när jag testat så håller den ute värmen.

Så mitt tips är att köpa en AC+ någon av dessa och montera. Dra för persiennerna när solen ligger på. Ha gärna lite öppet längst bort i lägenheten, detta skapar ett sug som för den kallare luften ditåt.

Jag har kört med den tätningen sen förra året. Det är OK, men är tyvärr inte riktigt nöjd ändå. Har jag igång AC:n hela dagen på 16 grader lyckas den dra ner temperaturen från 30 till ca 24-25. Tar lång tid innan man märker någon effekt.

Permalänk
Medlem

Har en takfläkt och det är skönt i mitt rum där jag sitter vid datorn. Tror den kostade nästan 700 kr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@pimpy: hur mycket ska du ha?? bor i götet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Synd du inte bor i Götet @Retrospective, har en portabel AC jag hade kunnat släppa billigt till just dig då jag nyss investerat i en ny AC med 2 innerdelar.

också intresserad!

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Det var soligt hela dagen igår så den har nog också en stark påverkan men jag hyr en lgh i ett trähus (ser ut som ett radhus) så det borde inte lagras in lika mycket värme i väggarna som i ett betonghus (hoppas jag).

Efter neddragning av elementen som faktiskt var lite ljumna till frysläget har tempen på 15 timmar gått ner 2 grader, 25 inne och 24 ute.

Mulet idag men jag ska hålla ett öga på innetempen när solen kommer fram, stiger tempen får jag prova dra ner persiennerna i de rum solen ligger på.

Ingen sol idag, innetempen har just passerat 26 på väg mot 27, sitter i kalsongerna, utetempen är 17. Har dragit alla element till absolut noll och kopplat en wattmätare på värme/vent -paketet som visar 68W vilket är ingenting.

Har det gått mer än 1.7Wh på värmepaketet efter 24 timmar så är det boven, har det inte gjort det så måste värmen komma från grannarna (tror jag). Öppnat allt så jag får korsdrag men varmt som fan. Kan dator + kyl + frys ge 10 grader över utetemp?

-EDIT-

Kan värmeväxlaren vara mer effektiv än jag trodde? en skitbra grej när det är kallt ute dvs återvinna värmen från inneluften men när det är varmt ute så har den motsatt effekt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Sätt aluminiumfolie på alla fönster (på utsidan).

Eller på huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ughh 27 grader i lägenheten, det är inte så varmt ute (15-20) att det ens skulle kunna vara 27 grader inne så nånting värmer men vad?

Har satt alla element i frysläget, sjunker inte tempen på 24 timmar får jag kolla om det är något fel på värmepaketet.

Vad hoppas du uppnå genom att sätta elementen på lägsta läget (utgår ifrån att värmen i huset ändå är avstängd)?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vad hoppas du uppnå genom att sätta elementen på lägsta läget (utgår ifrån att värmen i huset ändå är avstängd)?

23.7 grader inne och elementen känns kalla, uppenbarligen var inte värmen helt avstängd. En normal maj/juni behövs lite värme annars blir det för kallt inne men nu i varmaste maj på 100 år blev det för varmt.

-EDIT-

Nu är jag säker på att det var elementen som var boven, med alla element helt avstängda håller sig innetempen på 24.5 och det går att ha kläder på sig igen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

23.7 grader inne och elementen känns kalla, uppenbarligen var inte värmen helt avstängd. En normal maj/juni behövs lite värme annars blir det för kallt inne men nu i varmaste maj på 100 år blev det för varmt.

-EDIT-

Nu är jag säker på att det var elementen som var boven, med alla element helt avstängda håller sig innetempen på 24.5 och det går att ha kläder på sig igen.

Jag tvivlar ju på att värmesystemet går efter almanackan, det går mer troligt på den aktuella utetempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

@Panzerfister:

jag fråga min förening, och dom sa blankt nej. och om jag gjorde det ändå så riskerade jag vräkning/stämning.

Det var ett riktigt surt otrevligt samtal, så jag gav upp.

Jag har en AC (portabel model), det kommer inget kondens alls från slangen som leder ut varmluften genom fönstret.

Måste vara skitjobbigt för din förening när det regnar ute, då kan det komma flera liter på fasaden

Verkar klart vara en mindre vetande person du pratat med!

Permalänk
Medlem

Min snart 20 år gamla portabla AC har fått jobba de senaste dagarna, det är en sådan med 'riktig' vattenskrubber som förångar all kondens på de varma kondensorslingorna (utan flänsar på vattendelen) och blåser ut ångan med hetluften i slangen och när man häller i vatten avsiktligt och spolpumpen arbetar så ökar kylkapaciteten med uppskattningsvis 500 Watt ytterligare i kyla och det märks faktiskt ganska mycket då utblåsluften sjunker 3 grader till och strömförbrukningen minskar för att kondenstemperaturen minskar ganska mycket och mottrycket mot kompressorn minskar.

Det är som en bil - de första 100 hästarna är till för att bilen skall vara körbar alls, alla hästarna över detta - även om det bara är 10 hk till till efter någon trimning så säger man 'oj, nu börja det dra på... )

Permalänk
Medlem

Ni som bor i lägenhet och kör med aluminiumfolie på rutorna. Hur många grader lyckas ni få ner temperaturen?

Permalänk
Inaktiv

Det är nu man fattar jänkarnas fönster som öppnar uppåt-- man kan klämma fast fönster enheter i dem..

Lite smart egentligen. Varför har vi sidohängda fönster? Har det med snö att göra?

Permalänk
Medlem

klassisk "window shaker" - sådana går att hitta i Sverige också men vi är i ett läge med utfasning av maskiner med miljöovänlig köldmedel (hög GWP på R404A, R407C, R410A - gäller hela EU) och frågan är om det kommer några framtida ersättare för dem.

Ett problem med just denna maskintyp är att dessa lätt ger stom-ljud i huset, samt det rinner ganska rejält med kondensvatten på utsidan, ibland okontrollerat (pga smuts mm.) och börjar att rinna efter ytterväggarna och ibland in också om man inte får till lutningen rätt - och det är mycket vatten som produceras och inge kul om de rinner in på fel ställe - ingen för BRF och hyreslägenheter alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Det blir ca 30-31 grader varje dag hos mig på eftermiddagen fram till kvällen, jag mår skit illa och kan ej sova. Jag kontakta min hyresgivare och de säger att de inte kan göra så mycket för att det är värmebölja

Jag har också runt 29-31 grader dygnet runt hos mig.
Och efter en snabb googling så har jag kommit fram till att det inte är så ok.

Enligt folkhälsomyndigheten så ska det vara runt 20-23 grader inomhus.
Det får varaktigt vara upp till 26 grader under sommaren och kortvarigt upp till 28 grader under sommaren.

Hur långt varaktigt och kortvarigt är vet jag inte och verkar inte vara lagstadgat.
Dock verkar många källor ange varaktigt som hela sommaren och kortvarigt som 10 dagar.

Så om du inte tycker att din hyresvärd gör rätt så kan du anmäla detta till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.
Man kan också få ersättning eller sänkt hyra på grund av detta.

Källor:
https://www.sydsvenskan.se/2014-07-22/sa-mycket-varme-far-du-...
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/fr...
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/da13aa23b84...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

@rumpnisse: Så nu ska hyresgäster inte enbart ha subventionerad hyra utan även gratis AC? Skämt åsido, tror nog att det måste bli mer regel än undantag för denna typ av värme annat än kortare stunder innan det kommer hända, fram till dess får man nog bekosta sin egen kyla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@rumpnisse: Så nu ska hyresgäster inte enbart ha subventionerad hyra utan även gratis AC? Skämt åsido, tror nog att det måste bli mer regel än undantag för denna typ av värme annat än kortare stunder innan det kommer hända, fram till dess får man nog bekosta sin egen kyla...

Ja, har man en temperatur över 28 grader under en längre tid så är det regeln enligt svensk lag.
Och man gjort allt man kan för att sänka temperaturen och hyresvärden vägrar göra något så kan man kontakta miljöförvaltningen som lär göra någon undersökning och sedan ta beslut efter det huruvida man har rätt till något.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.