Programmera hemsida med SQL funktion

Permalänk
Medlem

Programmera hemsida med SQL funktion

Hej,

Jag håller på med ett projekt där jag behöver kunna uppdatera en databas. Programmet ska kunna användas på android och på datorn. Jag påbörjade projektet med Javafx för datoranvändare men insåg ganska snabbt att användare inte vill ha en applikation på datorn utan en hemsida att surfa in på.

Jag har lite vana att bygga hemsidor och har huvudsakligen byggt hemsidor med Wordpress.

Folk säger generellt att man ska kunna HTML och CSS för att bygga det grafiska på en hemsida. Detta låter enligt mig konstigt då det borde finnas program för att bygga upp det (Ta inte illa upp ni som är proffs på ovanstående). Jag tänker typ Scenebuilder eller windowbuilder fast för en hemsida.

Jag förstår att för att kunna bygga logiken på hemsidan och kunnat kommunicera med en databas (mySQL) krävs logik som skrivs i PHP eller javascript typ?

Jag behöver hjälp med att starta. Finns det program som bygger det grafiska? Hur bygger jag logiken? Vilket språk bygger jag logiken i?

Jag är ute efter någon som scenebuilder som används med javafx, finns det?

Scenebuilder bygger upp GUI och därefter får man koppla logiken/koden till sitt GUI.

Tack på förhand. Är något oklart, fråga!

Permalänk
Medlem

Dreamweaver finns som är grafisk. https://www.adobe.com/products/dreamweaver.html
Använd PHP för logiken mot databasen, nog lättast att komma igång med.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Om du vill fortsätta med java så kan du ju testa JavaEE? Jag byggde websidor i skolan med JavaEE och kopplade till SQL databas med framework Hibernate.

Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=DjkoQ5Cu8HM

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

För det grafiska kan du kolla på Bootstrap:

Bootstrap kan man säga är färdiga CSS-klasser och Javascript framförallt.

Det gör också att dina sidor blir responsiva, d.v.s. ser bra ut på dator och mobiler och plattor.

Den hjälper dig att snabbt skapa en hemsida.

Bootstrap

Finns många tutorials, t.ex.

Bootstrap 4 tutorial

Kan även rekommendera "The complete webdeveloper course 2.0"

Läraren är mycket duktig och pedagogisk.

Där lär du dig bl.a. Bootstrap men även CSS, javascript m.m. Du lär dig också PHP som kan användas för databaser.

The comlete webdeveloper course 2.0

Finns på en site som heter Udemy.

Udemy

De har ofta rea.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

@Calleuss:

Det beror nog helt på vad du tänkt dig för typ av sida, hur pass avancerad den skall vara.
Att gå från att kört en wordpress till att bygga en egen webbapplikation är ett ganska stort steg, men det finns grymt bra guider till detta.
Som någon ovan skrev, bootstrap är enkel css + html.
Kolla på denna sida [link]https://www.codecademy.com[/link]

Grymt bra om du vill lära dig att programmera både backend och jobba med frontend, gå igenom html och css-kursen, det går ganska snabbt och du kommer tycka det är grymt mycket roligare när du kan koda fram allt själv, du får betydligt bättre sidor än med auto-genererade sidor!

Där finns också en del kurser i just databaser!

Som svar på din fråga, ja, du måste använda dig av typ PHP, Python, C# eller nåt liknande för att kunna använda databaser.

Som jag skrev ovan , att gå från en Wordpress-sida till en webbapplikation är inte något man gör på en dag.

Titta på dom kurserna, det är inte så avancerat utan kan vara kul att lära sig för framtiden, du kommer ha grym nytta av allt om du bara lägger lite tid på det, om du nu är intresserad av att bygga hemsidor och liknande.

Sen en liten inspirationstanke:
Jag la 6 månader ungefär på C# och har innan dess byggt hemsidor i HTML, PHP och använt CSS men sedan valde jag att gå över och lära mig mer, så idag har jag jobbat i 7 år med programmering och sitter flera timmar i veckan och bara försöker lära mig mer då jag anser det vara så pass intressant!
Jobbar heltid med programmering och driver 3 företag inom det.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla tipsen. Dreamweaver har jag kikat lite på men aldrig satt mig in i. Det verkar helt klart intressant.

Jag har redan förkunskaper i java och mySQL samt c++ "vana" och hoppas att jag på något sätt ska kunna använda javakunskapera som hävarm för att lära mig ett nytt språk.

Jag har också kollat på JavaEE men det känns inte som att det är rätt väg att gå och inte "industri-standard". Men jag har kanske fel?

Sidan jag tänkt mig ska vara någorlunda estetiskt tilltalande samt ha loginfunktion och kunna ladda och visa tables/items från min databas.

Tack LarsP och catFood, jag ska kolla länkarna. Värdefulla tips!

Permalänk

@Calleuss:

Det du eftersöker lär finnas färdiga exempel på , login-funktioner lär det finnas lika många som det finns utvecklare i princip!

Att visa en tabell är inga konstigheter heller, det lär du också kunna hitta med enkel google-sökning, sen hur du ska presentera det är en annan sak.

Men som sagt, kolla igenom sidan jag länkade dig om du kan hitta något där som är intressant!

Gör rätt från början, eller åtminstone försök göra rätt från början, så är det så mycket enklare att vidareutvecklare senare, skriv ner , rita upp hur du tänkt dig att det ska fungera.

Har du vana för c++ , kolla på C# , "enkelt" språk att lära sig och det finns hur mycket som helst om det online, Microsoft själva har lite kurser i C#.

Visual Studio är ju en form av GUI som du kan göra lite i och se det direkt, dock inget jätteverktyg om man ser till att bygga design utan kodning.

Jag rekommenderar https://mva.microsoft.com/en-US/training-courses/c-fundamenta...

Grymt bra om du vill kika på C#, enkelt att följa med i!

Gör sedan sidorna och prova dig fram , du kommer märka direkt hur mycket nytta du har av enbart vanlig html och css, sedan använd vilket språk du känner bäst för!

Tex rita upp det såhär om du ska ha en sida där någon kan logga in, visa en tabell och användaren ska kunna byta lösenord:

- Loginsida -> Välkomstskärm för användare -> Visa tabell för xxxxxxxx -> Lägg till till tabell xxxxxxx -> Inställningssida för användare -> Ändra lösenord - Glömt lösenordsida

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

PHP + databas för backend, skriv ett litet api som returnerar data i json-format. Så blir det smidigt att hämta data från en mobilapp skriven i valfritt språk/med valfritt bibliotek.

Du kan även utnyttja samma api med hjälp av javascript för att göra ajax-anrop på din webbsida.

Permalänk
Medlem

Det finns ju redan t.ex. BeaverBuilder och Elementor till WP. Dreamweaver kör väl ren html/css? Det var nog 10 år sedan jag ens kollade på det. Missuppfattade lite...

Att komma igång med html/css tar ju lika lång tid som att sätta sig in i Dreamweaver t.ex. Så jag ser inte riktigt varför man ska lära sig något annat? Kan du det så är det ju bara att köra vidare med PHP, JS och/eller diverse ramverk.

Som redan nämnts så är bootstrap riktigt smidigt för att få allting snyggt out-of-the-box. Understrap är ett bootstrap-baserat tema till WP om du vill använda CMS.