Permalänk

Vatten kylning custom loop. Vad behövs ?

Som sagt så är jag sugen på vatten kylning igen men var så länge sedan.
sitter idag med ett msi z370 gaming och en 8700k med ett gigabyte gtx 1080.
någon som kan hjälpa mig o kolla vad som behövs och ge mig lite tankar o ider ?
skall byggas i ett corsair air 740 var tanken.
blir det bättre med 2 pumpar ? hur många radiatorer ?
ska kyla cpu o gpu var tanken. gärna med rgb om det finns ?
tack på förhand Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedensted_89:

Som sagt så är jag sugen på vatten kylning igen men var så länge sedan.
sitter idag med ett msi z370 gaming och en 8700k med ett gigabyte gtx 1080.
någon som kan hjälpa mig o kolla vad som behövs och ge mig lite tankar o ider ?
skall byggas i ett corsair air 740 var tanken.
blir det bättre med 2 pumpar ? hur många radiatorer ?
ska kyla cpu o gpu var tanken. gärna med rgb om det finns ?
tack på förhand Mvh

man brukar säga 1 120 radiator per enhet, ska du klocka kommer du dock behöva mer, varför ska du ha två pumpar?
jag kör 1 pump på två stora radiatorer (480mm radiatorer) och kör halva hastigheten på pumpen
jag kyler ett titan xp och en väl överklockad 6950x

min loop går, radiator, cpu,radiator,gpu,pump

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

man brukar säga 1 120 radiator per enhet, ska du klocka kommer du dock behöva mer, varför ska du ha två pumpar?
jag kör 1 pump på två stora radiatorer (480mm radiatorer) och kör halva hastigheten på pumpen
jag kyler ett titan xp och en väl överklockad 6950x

min loop går, radiator, cpu,radiator,gpu,pump

Okej. nej tänkte om det blir mer flöde kanske ?
slang eller acryl rör ? vilket är bäst ?

Permalänk
Administrativ avgift

@hedensted_89:

D5:a räcker o blir över

120mm minst för varje komponent + 120 utöver den. (Fyll så mycket du kan för en snygg loop)

Tips är att kolla på andra byggen i samma chassi , de brukar ofta lista komponenterna de har användt. RGB block finns men är dyrare , vill du ha extra hjälp så skulle jag rekommendera att gå med i swec discord o fråga runt i #moddning där diskuterar vi ofta byggen o vad som är rekommenderat.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tvärflödesradiatorer begränsas, i regel, av luftflödet inte vätskeflödet.
Vattenblock begränsas av temperaturdifferansen mellan block och komponent.
En pump räcker väldigt långt.

Slang är enkelt att installera.
Acrylrör är alltid porrigt men är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare på vattenkylning.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@hedensted_89: jag föredrar slang men vilket som fungerar, (är själv lite skeptisk till att flytta en dator med fasta rör
då jag fått för mig fasta rör är känsligare vid vibrationer)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av andra94:

@hedensted_89:

D5:a räcker o blir över

120mm minst för varje komponent + 120 utöver den. (Fyll så mycket du kan för en snygg loop)

Tips är att kolla på andra byggen i samma chassi , de brukar ofta lista komponenterna de har användt. RGB block finns men är dyrare , vill du ha extra hjälp så skulle jag rekommendera att gå med i swec discord o fråga runt i #moddning där diskuterar vi ofta byggen o vad som är rekommenderat.

Okej ja det låter ju bra. Får söka efter vatten kylda air 740 chassi då.
Så en 360 rad i fronten o en 240 i toppen o en i botten då ? Sen d5 pump med en reservoar på ?

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Tvärflödesradiatorer begränsas, i regel, av luftflödet inte vätskeflödet.
Vattenblock begränsas av temperaturdifferansen mellan block och komponent.
En pump räcker väldigt långt.

Slang är enkelt att installera.
Acrylrör är alltid porrigt men är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare på vattenkylning.

Okej så slang blir det att köra då.
Såg på linus tech tips att storlek på slang inte gör så mycket i skillnad ?!

Skrivet av aragon:

@hedensted_89: jag föredrar slang men vilket som fungerar, (är själv lite skeptisk till att flytta en dator med fasta rör
då jag fått för mig fasta rör är känsligare vid vibrationer)

Ja i den tanke banan så får det nog bli slang. Ska man ha en klsr slang eller kan man köra en färgad typ vit ?

Permalänk
Medlem

@hedensted_89: jag kör på en klar slang som reagerar med uv ljus, vattnet är biltema batterivatten och en silverskruv, sedan använder jag rgb för att färga vattnet. bästa tipset jag kan ge dig är att aldrig någonsin använda något med färg i, skiten fastnar överallt oavsett om det står att produkten inte skapa avlagringar.

den setup jag har nu har rullat ca: 4 år på serven och det finns inte ett spår av avlagringar, jag tömde min main dator när titan xp kom
och då fanns inte heller några spår av avlagringar.
monterar du rgb strips, runt om samt bakom vattenreservoaren kommer du kunna skifta färg precis när du vill.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@hedensted_89: jag kör på en klar slang som reagerar med uv ljus, vattnet är biltema batterivatten och en silverskruv, sedan använder jag rgb för att färga vattnet. bästa tipset jag kan ge dig är att aldrig någonsin använda något med färg i, skiten fastnar överallt oavsett om det står att produkten inte skapa avlagringar.

den setup jag har nu har rullat ca: 4 år på serven och det finns inte ett spår av avlagringar, jag tömde min main dator när titan xp kom
och då fanns inte heller några spår av avlagringar.
monterar du rgb strips, runt om samt bakom vattenreservoaren kommer du kunna skifta färg precis när du vill.

Okej. Låter bra. Är det okej att köra begagnade delar eller ska man satsa på nytt ?

Permalänk
Medlem

@hedensted_89: svårt att svara på, har det varit färg i dom kommer du få avlagringar, kommer dom hålla tätt eller har dom skadats?
vanliga kopplingar är nog lugnt, jag skulle dock akta mig för ledade kopplingar på begagnatmarknaden, har själv haft en sådan som började läcka i leden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@hedensted_89: svårt att svara på, har det varit färg i dom kommer du få avlagringar, kommer dom hålla tätt eller har dom skadats?
vanliga kopplingar är nog lugnt, jag skulle dock akta mig för ledade kopplingar på begagnatmarknaden, har själv haft en sådan som började läcka i leden.

okej. får se hur jag gör med den saken då men pump och radiator samt res kan man väl köpa om dom verkar okej och har varit rent vatten i ? har en bekant som eventuellt vill sälja lite delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedensted_89:

Okej så slang blir det att köra då.
Såg på linus tech tips att storlek på slang inte gör så mycket i skillnad ?!

Normalt sett nej, men det är klart kör du slang med 1mm innerdiameter så behöver du nog 2 pumpar...minst.

Välj också slang med omsorg, PVC och glykol är ingen bra blandning.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Kolla cooling configurator på EK! https://www.ekwb.com/configurator/

Annars så kan du hålla koll på de nya RGB EK kitsen. Fungerar perfekt.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI: aldrig någonsin kört med glykol i mina byggen, kör alltid batterivatten och en silverskruv,
(aldrig haft påväxt eller avlagringar sedan jag slutade med färgad skit)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@hedensted_89: vanliga kopplingar kan du köpa utan problem.
köper du pump, block, res, kolla skiten noga, särskilt om det varit avlagringar i bygget.
d5 har en tendens att börja låta vid minsta avlagring. kolla även blocken och kopplingarna så det är bra saker tex om det är förnicklat
då vissa tillverkare haft stora problem med att nickel släpper om man blandat olika metaller mm, då kan man få riktig jobbiga problem med flagor som fastnar i block,pump, slang.

glöm inte sätt en tappkran i botten och en luftskruv i toppen, jag glömde luftskruv på ett av mina byggen, jäklar vad omständligt det blev att tömma

//Lycka till med bygget

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@ZAIZAI: aldrig någonsin kört med glykol i mina byggen, kör alltid batterivatten och en silverskruv,
(aldrig haft påväxt eller avlagringar sedan jag slutade med färgad skit)

Många tillsatser innehåller glykol av någon form.

Vad är en silverskruv?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI: pris vad det låter som, en liten bit rent silver, det ihop med rent batterivatten är kanon. (kör med Biltemas dom senaste åren)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Normalt sett nej, men det är klart kör du slang med 1mm innerdiameter så behöver du nog 2 pumpar...minst.

Välj också slang med omsorg, PVC och glykol är ingen bra blandning.

okej, ja det finns ju en del att gå egenom vad som gäller slang.

Skrivet av Magicanz:

Kolla cooling configurator på EK! https://www.ekwb.com/configurator/

Annars så kan du hålla koll på de nya RGB EK kitsen. Fungerar perfekt.

okej tack för tipset

Skrivet av aragon:

@hedensted_89: vanliga kopplingar kan du köpa utan problem.
köper du pump, block, res, kolla skiten noga, särskilt om det varit avlagringar i bygget.
d5 har en tendens att börja låta vid minsta avlagring. kolla även blocken och kopplingarna så det är bra saker tex om det är förnicklat
då vissa tillverkare haft stora problem med att nickel släpper om man blandat olika metaller mm, då kan man få riktig jobbiga problem med flagor som fastnar i block,pump, slang.

glöm inte sätt en tappkran i botten och en luftskruv i toppen, jag glömde luftskruv på ett av mina byggen, jäklar vad omständligt det blev att tömma

//Lycka till med bygget

okej ja men har läst något om en typ T-koppling. är det bra som tapp kran ? Tack för tipsen :9

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@ZAIZAI: pris vad det låter som, en liten bit rent silver, det ihop med rent batterivatten är kanon. (kör med Biltemas dom senaste åren)

Tack för tippset...aldrig tänkt på.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@hedensted_89: japp, kör själv med en t koppling med en ventil på, vid tömning ansluter jag en liten slangbit.
smidigast är att ställa datorn på en pall eller ett bord, ansluter slangbiten och lägger den i hink/flaska och sedan öppna du luftskruven i toppen innan du öppnar ventilen i botten.

var väldigt noga när du väljer slang, det är inte bara inne/yttermått du ska kolla på utan även tjocken på godset.
alla kopplingar stödjer inte alla slangar. Gjort den missen med när allt var färdigbyggt började slangarna ploppa av anslutningarna
för slangen jag valt hade för tjock gods. (bara aningen jobbigt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@hedensted_89: japp, kör själv med en t koppling med en ventil på, vid tömning ansluter jag en liten slangbit.
smidigast är att ställa datorn på en pall eller ett bord, ansluter slangbiten och lägger den i hink/flaska och sedan öppna du luftskruven i toppen innan du öppnar ventilen i botten.

var väldigt noga när du väljer slang, det är inte bara inne/yttermått du ska kolla på utan även tjocken på godset.
alla kopplingar stödjer inte alla slangar. Gjort den missen med när allt var färdigbyggt började slangarna ploppa av anslutningarna
för slangen jag valt hade för tjock gods. (bara aningen jobbigt)

okej. Du skulle inte kunna stuva ihop en schysst varu korg med block o allt som behövs ? någon bra sida utomlands som är billigare kanske ? Tack på förhand
Edit hade tänkt köra vitt i kylmediet om det finns något bra vatten eller slang för det ?

Permalänk
Medlem

@hedensted_89: nix, tar lite för mycket tid. men sätt ihop en varukorg så kan jag kolla över den sedan.
Jag tar mina saker från https://www.coolerkit.se eller FrozenCPU.com

Jag har tagit enstaka block från ebay/kina men där kan kvaliteten variera kraftigt och har bara gjorts när jag skulle kyla chipset på ett server moderkort (svårt att hitta på andra ställen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.