Ikea trådfri eller Philips Hue

Permalänk

Ikea trådfri eller Philips Hue

Hej!

Har tänkt skaffa någon sorts smart belysning i lägenheten. Hur jag tänkt lägga upp det:

-en brytare vid entredörr
-någon extra i köket
-En gammal surfplatta på väggen i hallen.

Vi har väldigt öppen planlösning och det som ska styras är 3-4st E27 lampor och två stycken som går via vägguttag.

Ikea trådfri verkar kunna lösa det jag vill med scener osv, men funderar på hur man styr ett vägguttag i Ikeas serie? För på Hue-sidan finns det små pluggar man stoppar i uttaget och styr vad jag förstått? Har en armatur med 12st små lampor i så är bättre att styra vägguttaget till den lampan än att ruinera sig på 12st Hue spottar.

En annan fråga, kan man använda Ikeas runda knapp i Hue-systemet?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Har tänkt skaffa någon sorts smart belysning i lägenheten. Hur jag tänkt lägga upp det:

-en brytare vid entredörr
-någon extra i köket
-En gammal surfplatta på väggen i hallen.

Vi har väldigt öppen planlösning och det som ska styras är 3-4st E27 lampor och två stycken som går via vägguttag.

Ikea trådfri verkar kunna lösa det jag vill med scener osv, men funderar på hur man styr ett vägguttag i Ikeas serie? För på Hue-sidan finns det små pluggar man stoppar i uttaget och styr vad jag förstått? Har en armatur med 12st små lampor i så är bättre att styra vägguttaget till den lampan än att ruinera sig på 12st Hue spottar.

En annan fråga, kan man använda Ikeas runda knapp i Hue-systemet?

Philips HUE är bara lampor jag tror du tänker på ZWave eller liknande.
Har dålig koll på IKEAs lösning

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av CeeJaySWE:

Philips HUE är bara lampor jag tror du tänker på ZWave eller liknande.
Har dålig koll på IKEAs lösning

Ja och Zwave har endel uttag som lirar med Hue tydligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: köp en smartthings hub v2, sedan kan du blanda mellan olika märken lite som du vill.
eller vill du ha allt lokalt och vill ha 433 stöd för typ nexa i samma box, då skulle jag titta på animus heart som släpps i morgon.
fördelen med smartthings v2 är att den har jäkligt bra stöd för saker tack vare sitt community (kör en sådan själv)

Den stora nackdelen med att börja med smarthem saker är att det är som en drog, har man väl börjat kommer man vilja automatisera mer och mer, mer, mer meeeeerrrrr

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.