Permalänk
Medlem

NAS-chassi?

Hej,

Någon som har tips på NAS-lådor? Gärna något som liknar antingen en HPE MicroServer eller en Synology-NAS. Behöver egentligen bara 2 3.5"-diskplatser men 4 är inte dumt. Något som sväljer ett mini-ITX-moderkort och gärna ett enklare grafikkort, typ 1050 Ti.

Permalänk
Medlem

Tror ett Fractal Design Node 304 skulle passa dig perfekt.

Permalänk
Medlem

@Prokie: Tack för tipset! Men det är inte riktigt något sånt jag letar efter. Mer något sånt här:

Permalänk
Medlem

SilverStone DS380 (Svart)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Nu är jag inte helt 100% säker men jag har för mig att det finns en eller ett par användare här på forumet som har sagt att temperaturen i den där lådan inte är helt bra för hårdvaran efter att de själva haft att göra med DS380.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den ena har du ju hittat själv: http://www.u-nas.com/cases.html

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: @backspace
Jag kan kanske vara en av dom du tänker på.
DS380 är ett helt okej chassi om man moddar det lite. Köpa ett par noctua fläktar, montera en "luftavskiljare" från intaget till övriga chassit så man tvingar luften att passera över hårddiskvaggorna, denna "avskiljare" kan man tillverka från hårdare wellpapp eller annat tunnare förpackningsmaterial.
Gör man dessa förändringar så får man vettiga temperatur även i detta chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@LemonIllusion: @backspace
Jag kan kanske vara en av dom du tänker på.
DS380 är ett helt okej chassi om man moddar det lite. Köpa ett par noctua fläktar, montera en "luftavskiljare" från intaget till övriga chassit så man tvingar luften att passera över hårddiskvaggorna, denna "avskiljare" kan man tillverka från hårdare wellpapp eller annat tunnare förpackningsmaterial.
Gör man dessa förändringar så får man vettiga temperatur även i detta chassi

Korrelationen mellan disktemperatur/failure verkar vara relativt svag.

Jag har kört ett fullt DS380 i en garderob där garderobsdörren är öppnad med 5 cm i 4.5 år och har bytt 1 disk - har bytt moderkort fler gånger än diskar då mina två C2750-kort åkte på AVR54 buggen, nu sitter det ett C3758 kort i lådan så förhoppningsvis slipper jag byta det under överskådlig framtid. Disktemp har alltid varit en bra bit över 40 grader, 46 senast jag kollade för några månader sedan.

Edit: korrekt temp är 40-46 grader, inte 30-36.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Korrelationen mellan disktemperatur/failure verkar vara relativt svag.

De är väl fortfarande relativt låga temperaturer, om än lite "högre" än vanliga serverrum.

Finns det några som testat en större volym diskar i 35-55 grader?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Riktigt sexigt chassie men tyvärr med brister.

http://www.u-nas.com/xcart/product.php?productid=17617

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

De är väl fortfarande relativt låga temperaturer, om än lite "högre" än vanliga serverrum.

Finns det några som testat en större volym diskar i 35-55 grader?

Skickades från m.sweclockers.com

"Free-Cooled Datacenters" som USENIX whitepaper rör kan ju bli uppmot 40-45C i lufttemperatur, själva hårdvaran är förmodligen en handfull grader varmare vid det laget. En roligt anekdot om Googles (första?) free-cooled center i Belgien var ju att man inte kunde gå nära racken när det var som varmast.

Permalänk
Medlem

vilka?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

1U PSU var det som gjorde att jag inte köpte det chassit för ett par år sedan. Inget du hittar hos lokala netonnet om den skulle pajja och att de är högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

De är väl fortfarande relativt låga temperaturer, om än lite "högre" än vanliga serverrum.

Finns det några som testat en större volym diskar i 35-55 grader?

Skickades från m.sweclockers.com

Höga temperaturer sliter mer på själva kretskortens material (inklusive diskarnas egna kontrollerkort) än delen som snurrar, det betyder att samma felmekanism finns på SSD-diskar på samma sätt som snurrdiskar eftersom dessa är just byggda med kretskort med BGA eller fin-pitch ytm. ben. - men samtidigt gör hög temperatur kretskorten en smula mjukare och kan minska mekaniska spänningarna på lödningar mm. vid temperaturvariationer - det finns en sweet-spot även här.

Inom militär-elektronik så vet man att strömpåslag i stark kyla kan totalhaverera utrustning för att bärarsubstraten och inkapslingar är för stela och oeftergivliga - det finns anledning varför man använde keramiska kapslar med luft/vakum kring bondningarna till chipen... - i Ryssland och Sibirien så är det standard-förfarande att man värme utrustningen med element så att det åtminstone är 'bara' ensiffrigt antal minusgrader C innan man slår på strömmen till den känsligare elektronikdelen - det är inget teori utan empiriskt utprovat om man vill ha saker som fungerar varje gång vid strömpåslag...

Samtliga WD-diskar som dött för mig (är uppe i 6-7 st) har alltid kunna peka ut att det är kretsarna på disk-kontrollerns kretskorten som blivit tokiga, det är den svaga delen för WD hittills. Förmodligen lödsprickor i BGA och ytm. lödningarna.

Vet inte vad de har vidtagit för mått och steg utöver byggtekniken som gäller diskars kretskort i snurr-hd för bättre överlevnad för tex m.2 SSD eftersom dessa flash-minne kan gunga i värme väldigt snabbt och ofta över tiden vid vid olika läs/skrivlaster.

I Ready-NAS som jag har använt (jag vet, det finns bättre... men vill man ha display på NAS så minskar urvalet drastiskt ) så har 8TB-diskarna diskarna legat runt 43-45 grader C vid 24/7-drift och de är uppe i 27-tusen timmar utan incident ännu (Seagate archive-diskar - var snabb att köpa på mig så fort dessa kom ut och inga andra alternativ fanns ännu i rimlig prislapp)

Om man läser googels gamla rapport så är det dålig korrelation mellan temperatur och hållbarhet förutom om de hålls väldigt kalla (< 30 grader C) eller väldigt varma (> 50 grader C) så ökar felutfallet märkbart.

Så överdrivet kalla diskar är heller inte ett mål för lång hållbarhet. Till detta så finns det subjektiva omdömen som hävdar att Seagate tål värme sämre medans WD tål kyla sämre...

Jag skulle nog säga att runt 40-45 grader C förmodligen är 'botten' på felutfalls badkarskurvan för båda tillverkarna och det viktigaste är att minska på temperaturväxlingarna så mycket som det är rimligt under drift, dvs. inga start och stopp på timme och dygnsbasis och sleep-lägen - eller ha de helt urkopplade som offline-backup och kall-lagring med endast låg 10-tal starter per år och då kan hålla långt över 5 år, tom. långt över 10 år.