Permalänk
Medlem

Höll på att frontalkrocka med en gubbe som körde i fel fil efter att ha kört ut på en mindre väg från en kiosk, kollade troligtvis telefonen...
Tur att jag var uppmärksam och hann tuta på han...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av aragon:

eller inte.... om inte jag mins fel så har vi inte haft så ren luft i städerna på minst hundra år som det är nu. och om fler åker kollektivtrafik kommer sjukdomar öka på grund av spridning mellan människor som står/sitter på en trång buss, räcker att en person är sjuk för att smitta hela bussen samt ett antal personer som tar där denna lämnat kroppsvätskor, tänk bara under influensa säsongen.
sedan måste det sättas in jäkligt mycket mer kollektivtrafik för att kunna ta alla människor, Vägarna kommer slitas otroligt fort med den ökade trafiken av tunga fordon. Fler och större vägar kommer behövas för att kunna ta hand om den ökade trafiken av tunga fordon om det inte ska bli sjukt stor köbildning vid varje rödljus eller övergång ställe, eller varje gång en buss ska släppa av eller ta upp folk.
troligen skulle tafsade och våldsbrott och stölder öka markant med fler människor. det betyder att polisen får lägga mer resurser på detta för dom brotten är väldigt mycket svårare att utreda än en fortkörning eller fyllekörning.

vad var det du sa om att tänka längre än vad näsan räcker

Du tror alltså på fullaste allvar att en buss med 50 personer sliter mer på vägar och orsakar mer köbildning än 50 individuella bilar?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har sett en del kreativa körningar men i helgen var det verkligen en som hamnade högt på prispallen.

När man kommer in i stan söderifrån via E4 kommer man in en tvåfilig rondell som med Umeå-mått mätt är stor och även vältrafikerad. En bilist som tydligen råkat lämna rondellen via fel avfart stannar helt sonika just där han svängt av och börjar backa tillbaka ut mot rondellen och försöker hitta en lucka. Som tur var så insåg föraren snart att det var tillräckligt hopplöst att fullfölja, och väljer att köra vidare istället och antagligen vända längre fram.

Här tänkte jag "Hur fan kör folk fordon?!".

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@Xyborg: absolut utan tvekan, Det mer underhållande är att du tror på fullaste allvar, att 50 Nissan micra skulle göra mer skada en stadsbuss? du vet att asfalt är förhållandevis mjukt?
Det är lite som att säga att, om någon smeker dig på kinden 50 gånger är det värre en att få en rak höger.
Om jag inte minns fel så gjorde amerikanska trafikverket en studie som visade att en lastbil sliter mer än 10,000 vanliga bilar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag blev påbackad i min splitternya audi på parkeringen igår när jag satt i bilen. Gubben försökte smita så jag jagade ikapp honom och slet ur han och frågade om han var helt dum i huvudet. Gubben blev väl livrädd och hävdade att han inte hade märkt att han backade in i mig.

Det var nog första gången jag ville slåss med någon i nyktert tillstånd. Var sjukt jävla sne, Inte för påbackningen men att han försökte dra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Xyborg:

Du tror alltså på fullaste allvar att en buss med 50 personer sliter mer på vägar och orsakar mer köbildning än 50 individuella bilar?

Mer kö? Definitivt inte. Högre slitage på vägen? Definitivt. Varför tror du det finns vägar med viktbegränsning?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av aragon:

@Xyborg: absolut utan tvekan, Det mer underhållande är att du tror på fullaste allvar, att 50 Nissan micra skulle göra mer skada en stadsbuss? du vet att asfalt är förhållandevis mjukt?
Det är lite som att säga att, om någon smeker dig på kinden 50 gånger är det värre en att få en rak höger.
Om jag inte minns fel så gjorde amerikanska trafikverket en studie som visade att en lastbil sliter mer än 10,000 vanliga bilar.

Skrivet av Meantek:

Mer kö? Definitivt inte. Högre slitage på vägen? Definitivt. Varför tror du det finns vägar med viktbegränsning?

Kollade upp detta med slitage. Ni har helt rätt, där fick jag lära mig något nytt Men det förefaller fortfarande väldigt långsökt att det skulle bli mer köbildning eller att det skulle krävas mer vägar för betydligt färre fordon?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Stötte på en skön kille igår när jag skulle backa ur en parkeringsplats och väntar på att en äldre dam ska gå förbi mig. Precis när hon är förbi genar en annan bil tutandes och korsandes över hela parkeringen och tränger sig emellan mig och den gående personen i en betydligt högre hastighet än vad jag hade varit bekväm med på en parkeringsplats fylld med bilar och personer.

Efter detta när jag väl kommer ut ser jag personen igen, pratandes i telefon där han tvingar mig att stanna i min fil på vägen ut ur en rondell då det tydligen är väldigt viktigt att han ska in framför mig och inte verkar ha mycket huvudbry till köra in i mig ifall det skulle krävas för att komma in framför. Tack och lov stannar jag i tid till att han kör in i min fil, ångrar sig, åker ut till sin fil igen.

Ibland undrar man hur vissa fått tag på körkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan väl konstatera att folk är väldigt dåliga på att läsa skyltar i trafiken... eller bara skiter i dem.

Rätt dåliga, ja.

Men vad jag hört så var skyltningen innan(alltså längre fram, innan spårviddshindret) bristfällig.

"Folk har inte uppdaterat sina GPS:er" i klippet. Jo tjena...Slussen är ett jävla mögbygge, kort sagt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Aldrig roligt när folk inte stannar. Själv brukar jag alltid försöka få ögonkontakt med förarna, innan jag går ut i trafiken/övergångsställen. Då får man en känsla av om de kommer stanna eller inte..
Idag var det en kille som bara gick rätt ut, medan han tittade ner och var helt försjunken i sin telefon. Inte en blick på trafiken, utan bara gick som om han var ensam i hela stan.
Sen har många bilar idag en tjock sidostolpe som gömmer det mesta, när man svänger.. Själv var det inte så länge sedan jag missade och höll på att köra på en stor Volvo XC60. Var bara någon meter, så hade jag smällt med den.
Allt för säkerheten och krockkuddar lite var stans...

Jag brukar, när bilisten uppenbart ska ha uppsikt, alltså INTE när det är mörkt ute, jag har ingen reflex, spöregnar etc, gå ut med bestämda steg och stanna någon meter eller två innan jag blir påkörd så jag i princip tvingar bilisten att bromsa, eller tvingar bilisten att "OH SHIT, sorry". Majoriteten av såna bilister har ett sånt sjukt tunnelseende så det är läskigt, de ser mig inte ens trots att jag står precis bredvid.

Syftet med detta är att "lär dig tills nästa gång, för nästa gång kollar inte den gående på att du kommer".

Skulle säga att 8/10 ungefär INTE kollar efter bilister när de går över övergångsställen faktiskt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Jag brukar, när bilisten uppenbart ska ha uppsikt, alltså INTE när det är mörkt ute, jag har ingen reflex, spöregnar etc, gå ut med bestämda steg och stanna någon meter eller två innan jag blir påkörd så jag i princip tvingar bilisten att bromsa, eller tvingar bilisten att "OH SHIT, sorry". Majoriteten av såna bilister har ett sånt sjukt tunnelseende så det är läskigt, de ser mig inte ens trots att jag står precis bredvid.

Syftet med detta är att "lär dig tills nästa gång, för nästa gång kollar inte den gående på att du kommer".

Skulle säga att 8/10 ungefär INTE kollar efter bilister när de går över övergångsställen faktiskt.

Det gör ont att åka huv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Rätt dåliga, ja.

Men vad jag hört så var skyltningen innan(alltså längre fram, innan spårviddshindret) bristfällig.

"Folk har inte uppdaterat sina GPS:er" i klippet. Jo tjena...Slussen är ett jävla mögbygge, kort sagt.

Det var väl snarare än av bilisterna som svarade "Jag följde bara GPS:en" vilket är en rätt talande bild av
dagens bilister. De lyder GPS:ens instruktioner blint och brukar inte bry sig så mycket om skyltar och sånt.

Sedan, oavsett om man missat eventuella skyltar, borde de flesta inse att det inte går att köra över
ett sådant hinder om man har en vanligt personbil. Det är dock många som försöker i varje fall
med punka och/eller andra skador som följd.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det var väl snarare än av bilisterna som svarade "Jag följde bara GPS:en" vilket är en rätt talande bild av
dagens bilister. De lyder GPS:ens instruktioner blint och brukar inte bry sig så mycket om skyltar och sånt.

Sedan, oavsett om man missat eventuella skyltar, borde de flesta inse att det inte går att köra över
ett sådant hinder om man har en vanligt personbil. Det är dock många som försöker i varje fall
med punka och/eller andra skador som följd.

Haha detta ger mig flashbacks på när jag lånade farsans gps och skulle åka till Danmark, följer gpsen blint och plötsligt står jag nere i hamnen i Helsingborg och gpsen vill att jag kör ner i vattnet, alltså båten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag blev påbackad i min splitternya audi på parkeringen igår när jag satt i bilen. Gubben försökte smita så jag jagade ikapp honom och slet ur han och frågade om han var helt dum i huvudet. Gubben blev väl livrädd och hävdade att han inte hade märkt att han backade in i mig.

Det var nog första gången jag ville slåss med någon i nyktert tillstånd. Var sjukt jävla sne, Inte för påbackningen men att han försökte dra.

Förstår känslan. Har senaste månaden upptäckt ett en buckla på vänster bakdörr och någon som skrapat vänster bak.
Folk har ingen som helst respekt för andras egendom längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Haha detta ger mig flashbacks på när jag lånade farsans gps och skulle åka till Danmark, följer gpsen blint och plötsligt står jag nere i hamnen i Helsingborg och gpsen vill att jag kör ner i vattnet, alltså båten

Skickades från m.sweclockers.com

Var du inne på färjeområdet då? Eller norr om knytpunkten (tåg/färjeterminalen) så att GPSen tyckte du skulle gena från en kaj till en annan?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Var du inne på färjeområdet då? Eller norr om knytpunkten (tåg/färjeterminalen) så att GPSen tyckte du skulle gena från en kaj till en annan?

Jag var några få meter från rampen ner i vattnet, den tyckte jag skulle blåsa på rätt över havet

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

@Mixe:

Jojo, men jag menar, om du var inne på färjeområdet och passerat biljettstationerna etc. är det rätt rimligt att sluta följa GPSen (men antar att detta inte var fallet av samma anledning).

Men är ju rätt lustigt om den tror att det går en väg över vattnet från en annan del av hamnen, till denna plats

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Mixe:

Jojo, men jag menar, om du var inne på färjeområdet och passerat biljettstationerna etc. är det rätt rimligt att sluta följa GPSen (men antar att detta inte var fallet av samma anledning).

Men är ju rätt lustigt om den tror att det går en väg över vattnet från en annan del av hamnen, till denna plats

Absolut är det så, men är man grönis så är man! Haha.
Troligtvis räknade den närmsta vägen och tyckte färjan skulle gå fortare än bron.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Förstår känslan. Har senaste månaden upptäckt ett en buckla på vänster bakdörr och någon som skrapat vänster bak.
Folk har ingen som helst respekt för andras egendom längre...

Min grannes barn repade skiten ur min bakre passagerardörr, men det fanns inget intresse av att ta ansvar för det. Min nummerplåt fram har en fet buckla i perfekt dragkroksform, som ingen ville ta ansvar för heller. Folk bryr sig bara om sina egna prylar, allt annat är skit samma. Jag har gett upp, accepterat att min bil bara kommer bli mer och mer sabbad ju längre tiden går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kollade upp detta med slitage. Ni har helt rätt, där fick jag lära mig något nytt Men det förefaller fortfarande väldigt långsökt att det skulle bli mer köbildning eller att det skulle krävas mer vägar för betydligt färre fordon?

nja jag tror inte det är så långsökt, tänk såhär, idag nyttjar 20-30% kollektivtrafik och på alla normalstora gator blir det genast stopp när en buss stannar för att ta upp nya passagerare, tänk nu att detta minst ska fyrdubblas, sedan har vi då slitaget som vi talade om innan, vägarna kommer behövas repareras i otroligt mycket större utsträckning, detta kommer medföra ytterligare trafikstopp på grund av pågående vägbyggen. sedan ska flera bussar samtidigt plocka upp passagerare vid samma busshållplats, redan idag kan det bli 2-3 bussar som ska till olika destinationer(tänk nu på att det blir en fyrdubbling) typ 12 bussar på led vid var och varannan hållplats, särskilt i stadsmiljön. oavsätt kommer stadsmiljön inte bli bättre då avgaserna från moderna bilar inte är det "stora" problemet. problemet kommer av partiklar från vägar och däck under körning, hur mycket kommer inte dessa partiklar öka med en fyrdubbling av tungtrafik? personligen tror jag med på små fordon, tex små självkörande elbilar. det blir mindre partiklar och slitage, mindre våldsbrott,fyllekörningar mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja jag tror inte det är så långsökt, tänk såhär, idag nyttjar 20-30% kollektivtrafik och på alla normalstora gator blir det genast stopp när en buss stannar för att ta upp nya passagerare, tänk nu att detta minst ska fyrdubblas, sedan har vi då slitaget som vi talade om innan, vägarna kommer behövas repareras i otroligt mycket större utsträckning, detta kommer medföra ytterligare trafikstopp på grund av pågående vägbyggen. sedan ska flera bussar samtidigt plocka upp passagerare vid samma busshållplats, redan idag kan det bli 2-3 bussar som ska till olika destinationer(tänk nu på att det blir en fyrdubbling) typ 12 bussar på led vid var och varannan hållplats, särskilt i stadsmiljön. oavsätt kommer stadsmiljön inte bli bättre då avgaserna från moderna bilar inte är det "stora" problemet. problemet kommer av partiklar från vägar och däck under körning, hur mycket kommer inte dessa partiklar öka med en fyrdubbling av tungtrafik? personligen tror jag med på små fordon, tex små självkörande elbilar. det blir mindre partiklar och slitage, mindre våldsbrott,fyllekörningar mm

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du det blir mer eller mindre kö av bilarna till vänster vs bussen till höger?

Utan personbilar skulle det i princip inte finnas köer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja jag tror inte det är så långsökt, tänk såhär, idag nyttjar 20-30% kollektivtrafik och på alla normalstora gator blir det genast stopp när en buss stannar för att ta upp nya passagerare, tänk nu att detta minst ska fyrdubblas, sedan har vi då slitaget som vi talade om innan, vägarna kommer behövas repareras i otroligt mycket större utsträckning, detta kommer medföra ytterligare trafikstopp på grund av pågående vägbyggen. sedan ska flera bussar samtidigt plocka upp passagerare vid samma busshållplats, redan idag kan det bli 2-3 bussar som ska till olika destinationer(tänk nu på att det blir en fyrdubbling) typ 12 bussar på led vid var och varannan hållplats, särskilt i stadsmiljön. oavsätt kommer stadsmiljön inte bli bättre då avgaserna från moderna bilar inte är det "stora" problemet. problemet kommer av partiklar från vägar och däck under körning, hur mycket kommer inte dessa partiklar öka med en fyrdubbling av tungtrafik? personligen tror jag med på små fordon, tex små självkörande elbilar. det blir mindre partiklar och slitage, mindre våldsbrott,fyllekörningar mm

Skickades från m.sweclockers.com

så du tror att 90% av vägarna ser ut på detta sätt vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Stötte på en skön kille igår när jag skulle backa ur en parkeringsplats och väntar på att en äldre dam ska gå förbi mig. Precis när hon är förbi genar en annan bil tutandes och korsandes över hela parkeringen och tränger sig emellan mig och den gående personen i en betydligt högre hastighet än vad jag hade varit bekväm med på en parkeringsplats fylld med bilar och personer.

Efter detta när jag väl kommer ut ser jag personen igen, pratandes i telefon där han tvingar mig att stanna i min fil på vägen ut ur en rondell då det tydligen är väldigt viktigt att han ska in framför mig och inte verkar ha mycket huvudbry till köra in i mig ifall det skulle krävas för att komma in framför. Tack och lov stannar jag i tid till att han kör in i min fil, ångrar sig, åker ut till sin fil igen.

Ibland undrar man hur vissa fått tag på körkort..

Låt mig gissa fabrikatet på bilen, kan det ha varit en tysk på tre bokstäver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja jag tror inte det är så långsökt, tänk såhär, idag nyttjar 20-30% kollektivtrafik och på alla normalstora gator blir det genast stopp när en buss stannar för att ta upp nya passagerare, tänk nu att detta minst ska fyrdubblas, sedan har vi då slitaget som vi talade om innan, vägarna kommer behövas repareras i otroligt mycket större utsträckning, detta kommer medföra ytterligare trafikstopp på grund av pågående vägbyggen. sedan ska flera bussar samtidigt plocka upp passagerare vid samma busshållplats, redan idag kan det bli 2-3 bussar som ska till olika destinationer(tänk nu på att det blir en fyrdubbling) typ 12 bussar på led vid var och varannan hållplats, särskilt i stadsmiljön. oavsätt kommer stadsmiljön inte bli bättre då avgaserna från moderna bilar inte är det "stora" problemet. problemet kommer av partiklar från vägar och däck under körning, hur mycket kommer inte dessa partiklar öka med en fyrdubbling av tungtrafik? personligen tror jag med på små fordon, tex små självkörande elbilar. det blir mindre partiklar och slitage, mindre våldsbrott,fyllekörningar mm

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ersatte ALLA vanliga bilar med kollektivtrafik så löser man problemet.

Problemet är ju dock att de flesta inte vill/kan åka kollektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det gör ont att åka huv.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar du syftar på alla som kan bli påkörda. Jag har tillräcklig marginal.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om man ersatte ALLA vanliga bilar med kollektivtrafik så löser man problemet.

Problemet är ju dock att de flesta inte vill/kan åka kollektivt.

Är ju just det. att kollektivt funkar ju ganska bra inne i storstäder. kommer man utanför e det ju inte kört. men tar ju så mycket tid.

hade jag vart på samma arbetsplats i göteborg hela tiden och åkt kollektivt. hade jag fått lägga ca 2.5 timmar tur o retur kollektivt varje dag. det är exklusive att gå mellan alla färdmedel o hemmet. det tar för mycket tid.

visst ska jag dricka öl med kompisar åker jag ju kollektiv. men åker jag o tjejen in till göteborg för o tex gå på bio. så tar vi bilen. det kostar oss närmare 250kr tur o retur för resan annars. så vi "tjänar" på att ta bilen tyvärr. o då bor vi ca 3 mil utanför gbg.

Permalänk

De två saker jag irriterar mig på i trafiken är varken olagliga eller särskilt farliga, men...
1) folk som kör för långsamt i accelerationsfältet i påfarten till en större, hårt trafikerad, väg. Genom att de inte kommer upp i samma hastighet som bilarna ute på vägen blir påfarten farligare och stressigare.
2) folk som tar avfart vid en trafikplats och sen omedelbart upp på påfart igen, när det är kö. De vinner 300 meter kö, men det här beteendet _orsakar_ kö, eftersom det blir stopp när de ska in på vägen igen. Den dagliga kön vid Danderyd beror helt och hållet på att folk gör så här.

Sen kan jag personligen också tycka att det borde fortsatt vara olagligt att köra högerfil i rondell när man ska svänga vänster, men det är inget jätteproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Låt mig gissa fabrikatet på bilen, kan det ha varit en tysk på tre bokstäver?

Kan mycket väl ha varit så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om man ersatte ALLA vanliga bilar med kollektivtrafik så löser man problemet.

Problemet är ju dock att de flesta inte vill/kan åka kollektivt.

nej. tror som sagt inte på fler tunga fordon. fler lätta fordon som är självkörande så vi blir av med idioterna i trafiken, slitaget minskar vilket ger bättre luft. inga mer fylle körningar, inga bråk på bussar, då frigörs polisiära resurser till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nej. tror som sagt inte på fler tunga fordon. fler lätta fordon som är självkörande så vi blir av med idioterna i trafiken, slitaget minskar vilket ger bättre luft. inga mer fylle körningar, inga bråk på bussar, då frigörs polisiära resurser till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Bråket på bussar sker på kvällarna när folk är fulla inte dagtid. Om fyllskallarna inte bråkar på bussen så bråkar dom på krogen.

Vad gäller fyllekörningar, visst de kommer minska för den arbetande funktionella alkisen, men hur lång tid tror du det tar innan pundar-alkisarna skaffar självkörande bilar?

Sen är ett problem med enpersonsbilar är att de tar mycket plats, både på vägen och när de inte används.
Då omkring 1 av 3 åker kollektivt, antagligen mer i städer, så skulle det krävas kring 50% mer parkeringsyta i anslutning till alla arbetsplatser.
Alternativt så får alla självkörande bilar köra hem igen, men det skulle innebära dubbel kostnad/pendlingsstrecka vilket inte heller är så bra.

Jah tycker att samåkning och kollektivtrafik är bättre.

Möjligen att självkörande mindre el-bussar skulle kunna funka som ett alternativ till de större bussarna.
Med mindre bussar skulle fler pendlingsstreckor kunna täckas så att färre "behöver" ta bil av bekvämlighetssjäl. Med lite ai och appar där resenärerna klickar in sin önskade slutdestination skulle även svärmen av bussar kunna välja alternativa och smartare vägar och bara stanna där det är absolut nödvändigt.

Detta skulle kunna ske samtidigt som man elektrifierar större (E) vägar och i gator städerna så att elbilssvärmen inte behöver köra runt med så stora batterier.