2st 6+2 PCIe eller 1 Y kabel?

Permalänk
Medlem

2st 6+2 PCIe eller 1 Y kabel?

Tjena, ska försöka förklara så bra jag kan då jag inte är proffs på sånt här och förstår inte riktigt.

Fick hem min nya dator från Inet igår, köpte utan grafikkort då jag redan har ett GTX 1060 OC Dual 6Gb som jag satte in och den går på en 6 pin. Min plan är att köpa ett MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO vilket behöver 2st 8pins.

Kabel som jag använder just nu är en PCIe kabel med 6+2 som går till en ”connector” och från denna så går det yttligare en bit kabel som också är en 6+2 pin. (Antar att det kallas typ splitter eller Y kabel?) Frågan är, kan jag använda mig utav bara denna från PSU:n eller måste jag dra en till från PSU så jag får två separata 8 pins till det nya grafikkortet?

Försöker förklara så utförligt som möjligt bara så jag själv ska förstå så ber om ursäkt om det var långt och krångligt, tack på förhand

Här är alla delar:
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC (detta jag vill byta)
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB
Corsair CX750M 750W
Corsair Crystal 570X RGB Tempered Glass
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC
NZXT Kraken X52 240mm
Samsung 860 EVO 500GB
Seagate Firecuda 1TB 7200rpm 64MB
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

Permalänk
Medlem

Du kan använda de 2st 6+2pin på samma kabel. Behöver inte dra dit en kabel till.

Permalänk
Medlem

Så att kabeln har två kontakter i ändan med varsin 6+2 pin för en kabel? Eller är det en adapter som du sätter på på kabeln?
Är det en adapter så dra två 6+2 kablar men om kabeln har två 6+2 normalt så kan du köra med den kabeln

Edit: CX750m verkar ha två 6+2 på varje kabel och få är det bara att köra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

https://76.my/Malaysia/psu-8pin-to-2x-6-2pin-pcie-power-suppl...

Exakt sådär se den ut

Så då räcker alltså bara den kabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adiumy:

https://76.my/Malaysia/psu-8pin-to-2x-6-2pin-pcie-power-suppl...

Exakt sådär se den ut

Så då räcker alltså bara den kabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Okej, tack så jättemycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adiumy:

Tjena, ska försöka förklara så bra jag kan då jag inte är proffs på sånt här och förstår inte riktigt.

Fick hem min nya dator från Inet igår, köpte utan grafikkort då jag redan har ett GTX 1060 OC Dual 6Gb som jag satte in och den går på en 6 pin. Min plan är att köpa ett MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO vilket behöver 2st 8pins.

Kabel som jag använder just nu är en PCIe kabel med 6+2 som går till en ”connector” och från denna så går det yttligare en bit kabel som också är en 6+2 pin. (Antar att det kallas typ splitter eller Y kabel?) Frågan är, kan jag använda mig utav bara denna från PSU:n eller måste jag dra en till från PSU så jag får två separata 8 pins till det nya grafikkortet?

Försöker förklara så utförligt som möjligt bara så jag själv ska förstå så ber om ursäkt om det var långt och krångligt, tack på förhand

Här är alla delar:
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC (detta jag vill byta)
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB
Corsair CX750M 750W
Corsair Crystal 570X RGB Tempered Glass
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC
NZXT Kraken X52 240mm
Samsung 860 EVO 500GB
Seagate Firecuda 1TB 7200rpm 64MB
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM

Bryr du dig inte om högsta möjliga boost clock så funkar nog en Y-kabel. Men duktiga, pålästa, trovärdiga och välrenomerade Jayz 2 cents har gjort en video som visar att separata kablar är bättre. Även Buildzoid tror jag det var har sagt att det har med Nvidias Current Sensing att gära:

Själv är jag sådan så jag vill gärna krama ur sista droppen blod ur datorn, så jag kör med dedikerade kablar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om nätaggregatet medger det bör du köra med dedikerade kablar.

Du behöver dock inte springa ut och köpa nytt nätagg om det skulle saknas möjlighet för detta - givet att 12v-effekten är tillräcklig ska det fungera ändå.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Hmm okej, jag skulle inte ha några som helst problem att dra fram en extra kabel bara för att försäkra mig om att det blir bäst så, problemet är då att jag inte riktigt vet vart jag ska plugga in kabeln i PSU.

Det står Type4 på kabeln, jag har redan pluggat i uttaget där det står ”6+2 PCIe” till mitt nuvarande grafikkort, men det finns ett tomt uttag precis under där det står ”4+4 CPU” och brevid detta finns det yttligare där det står ”PERIPHERAL & SATA”

Är dessa oanvändbar eller vad tror ni experter? Tack för många och snabba svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adiumy:

Det står Type4 på kabeln, jag har redan pluggat i uttaget där det står ”6+2 PCIe” till mitt nuvarande grafikkort, men det finns ett tomt uttag precis under där det står ”4+4 CPU” och brevid detta finns det yttligare där det står ”PERIPHERAL & SATA”

De två 8-pin kontakterna på nätagget är märka "PCI-E 6+2 & 4+4 CPU", d.v.s. de går att använda till både PCIe samt 8-pin ATX. Så du kan använda båda kontakterna till PCIe om du vill, eftersom nätagget redan har en 8-pin ATX fast monterad och du bara behöver en.

Permalänk
Medlem

Passar på att lyfta en äldre tråd. Jag har idag ett RTX 2080 kopplat med en PCIe kabel med två 8-pin i GPU. Funderar på att testa med två kablar.

Någon som gjort detta och märkr någon tydlig positiv effekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |