Intel listar nionde generationens processorer – Core i5-9600K går i upp till 4,5 GHz

Permalänk
Inaktiv

Liten prestandaökning är bättre än ingen, så jag är inte negativ. Det är ju bra att de som köper en ny cpu snart får den lilla ökning.
Det enda är att Intel borde släppa någon bra processor snart som ej kostar skjortan.

När ram så är dyrt idag så tror jag majoriteten skulle överleva på i9 9900K med 8 kärnor i runt 4.5GHz och 1151 plattformen. Jag ser det som en perfekt söndagsseglar cpu, det mesta går riktigt fort och så länge man ej gör något större så har man denna cpu i 10 år..

Permalänk
Medlem

Intel, största snarket på marknaden, dags att visa lite roliga saker snart.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att Intel försöker klämma ut det sista ur sin arkitektur. Till och med den första versionen av Core i5/i7 gick att skrämma upp i över 4GHz.

Visst har IPCn stigit en del sedan dess, men i övrigt känns det som Intel tagit mer och mer av sina marginaler i frekvens och fått jämnare yield i tillverkningen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Synd folk ska gnälla över nästan allt.

Är ju bara bra det släpps nytt annars skulle det ju inte konkurreras på marknaden.

Permalänk
Inaktiv

Singeltrådsprestanda vid samma MHz visar noll skillnad. Intel är verkligen i en nedåtgående spiral.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet vi något om 9700k än, var ju tal om 8/16 på den?

Enligt minst en programutvecklare så blir i7-9700K tyvärr 6/12. Enligt samma utvecklare så heter 8/16 processorn i9-9900K. De får mig att tro att den första 8 kärniga processorn i mellansegmentet kommer bli hutlöst dyr och ligga i samma prisklass som dagens i7-7820X.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Hundra megahertz hit, hundra megahertz dit, och hela prollen ner i diket

Nämen.. Det är "kul" att se hur det här tas emot runt om på forum och så. När AMD snäppte Ryzen 7 så gapade vissa om "dålig ipc", och säger att 4 cores är tillräckligt för alla, men nu när intel gör en 8-core, ja då är det tydligen kul och spännande med fler kärnor?

Hur som helst så tycker jag detta är bra då intel kanske har större chans att få 8C att bli mainstream, så att spelutvecklare och andra börjar göra spel som drar nytta av fler än 4 kärnor.

Fast är det så konstigt egentligen? Med AMD Ryzen fick vi sämre IPC och lägre klockfrekvens men fler kärnor (jämte konkurrerande lösning från Intel) - vilket gjorde att Ryzen ibland var det snabbare alternativet, ibland det långsammare, allt beroende på vilket arbetslast man körde.

Om vi får en Intel med 8 kärnor har vi då helt plötsligt med lika IPC, (förhoppningsvis) lika frekvens och fler kärnor (jämte tidigare intel CPUer). Den kommer därmed vara det snabbare alternativet oavsett arbetslast. Det är klart det är mer spännande

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Om vi får en Intel med 8 kärnor har vi då helt plötsligt med lika IPC, (förhoppningsvis) lika frekvens och fler kärnor (jämte tidigare intel CPUer). Den kommer därmed vara det snabbare alternativet oavsett arbetslast. Det är klart det är mer spännande

Jag håller på att i7 9900k kan bli en riktig grym cpu för den stora skaran, det finns några hinder som är priset, värmeutveckling utan fast lödd IHS. Sedan Intels tillverkningsproblem som kan försena den. Men om den kommer och den blir billig så blir den grym, inget snack om saken.

Men att en slö 8 core cpu skulle vara snabbare alternativet oavsett arbetslast är inte lite fel. Det är lite som att säga att den inbyggda igpun i denna skulle vara det snabbaste grafikprocessorn oavsett arbetslast, visst kanske för småpojkar/flickorna. Men större grabbar och tjejer kör större laster och har dyrare hårdvaror.

Väldigt många privatpersoner kör idag laster som kräver uppemot 20 core för driva dem. OBS att när jag skrev väldigt många så syftade jag inte på 10%, vilket skulle innebära 1 miljon personer i sverige. Utan många i antal individer räknat i styck.

För att nämna några programvaror som "alla datanördar värt namnet" kan maxa 20 core i så Excel och Word är några exempel, om det sedan är smart att göra lösningen i dessa program kan diskuteras. Men genom olika tekniker, OLE, VSTO så går det programmeringsmässigt göra fina lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast är det så konstigt egentligen? Med AMD Ryzen fick vi sämre IPC och lägre klockfrekvens men fler kärnor (jämte konkurrerande lösning från Intel) - vilket gjorde att Ryzen ibland var det snabbare alternativet, ibland det långsammare, allt beroende på vilket arbetslast man körde.

Om vi får en Intel med 8 kärnor har vi då helt plötsligt med lika IPC, (förhoppningsvis) lika frekvens och fler kärnor (jämte tidigare intel CPUer). Den kommer därmed vara det snabbare alternativet oavsett arbetslast. Det är klart det är mer spännande

Fast det är väl ingen som har sagt vatt det blir samma frekvens? Finns väl ingen som går och tror att det blir "8700K med 2 extra cores"? Om det är på samma arkitektur som 8000-serien så skulle det ju innebära att TDP och energiförbrukning skenar iväg jävel. 126W om mina beräkningar stämmer, och då ställer det helt andra krav på kylare. Visst kan de välja den vägen, men då är 2700X fortfarande energieffektivast.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter lite som intel kommer få ut 8c på mainstream lagomt till AMD släpper 12c. Med Zen 2 så hoppas jag verkligen att man lyckas matcha om inte gå förbi intel i IPC.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon159643:

Jag håller på att i7 9900k kan bli en riktig grym cpu för den stora skaran, det finns några hinder som är priset, värmeutveckling utan fast lödd IHS. Sedan Intels tillverkningsproblem som kan försena den. Men om den kommer och den blir billig så blir den grym, inget snack om saken.

Men att en slö 8 core cpu skulle vara snabbare alternativet oavsett arbetslast är inte lite fel. Det är lite som att säga att den inbyggda igpun i denna skulle vara det snabbaste grafikprocessorn oavsett arbetslast, visst kanske för småpojkar/flickorna. Men större grabbar och tjejer kör större laster och har dyrare hårdvaror.

Väldigt många privatpersoner kör idag laster som kräver uppemot 20 core för driva dem. OBS att när jag skrev väldigt många så syftade jag inte på 10%, vilket skulle innebära 1 miljon personer i sverige. Utan många i antal individer räknat i styck.

För att nämna några programvaror som "alla" datanördar värt namnet kan maxa 20 core i så Excel och Word är ett bra exempel, om det sedan är smart att göra lösningen i dessa program kan diskuteras. Men genom olika tekniker, OLE, VSTO så går det programmeringsmässigt göra fina lösningar.

Nu var jag kanske otydlig. Men jag pratar alltså bara i en jämförelse mellan denna och tidigare Intel CPUer i samma segment. Inte alla CPUer på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Fast det är väl ingen som har sagt vatt det blir samma frekvens? Finns väl ingen som går och tror att det blir "8700K med 2 extra cores"? Om det är på samma arkitektur som 8000-serien så skulle det ju innebära att TDP och energiförbrukning skenar iväg jävel. 126W om mina beräkningar stämmer, och då ställer det helt andra krav på kylare. Visst kan de välja den vägen, men då är 2700X fortfarande energieffektivast.

Då snackar vi iofs ca 10W mer än 2700X. Inte direkt en enorm skillnad. Nu säger jag inte att det garanterat blir en 8700K +2. Men jag tycker inte att det är helt osannolikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Är det någon som vet om dessa kommer att ha fixar för alla de olika säkerhetsproblemen (spectre, meltdown, e.t.c.) på kiselnivå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast det är väl ingen som har sagt vatt det blir samma frekvens? Finns väl ingen som går och tror att det blir "8700K med 2 extra cores"? Om det är på samma arkitektur som 8000-serien så skulle det ju innebära att TDP och energiförbrukning skenar iväg jävel. 126W om mina beräkningar stämmer, och då ställer det helt andra krav på kylare. Visst kan de välja den vägen, men då är 2700X fortfarande energieffektivast.

Ska man tro Intel så är de ju Coffee Lake även i generation 9. Så då är de samma arkitektur och ingen refresh. Men nu är de ju inte en i7 heller utan en i9. Och de skulle ju kunna innebära att intel specificerar den till 125w eller nåt sånt.

Skrivet av Superhepper:

Är det någon som vet om dessa kommer att ha fixar för alla de olika säkerhetsproblemen (spectre, meltdown, e.t.c.) på kiselnivå?

Nej, de är inte fixat här heller. Att ändra de på kiselnivå innebär en ny arkitektur och de här är fortfarande Coffe Lake. Vi kommer inte få se de fixat förens nästa arkitektur om vi har tur.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det var längesedan man köpte en 4:e gen 4770K här, dax att uppgradera.

Permalänk
Avstängd

Enda intressanta är väl att man kansne kommer kunna "fynda" en 86/8700k när dom släpps å det har man inget emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Fast det är väl ingen som har sagt vatt det blir samma frekvens? Finns väl ingen som går och tror att det blir "8700K med 2 extra cores"? Om det är på samma arkitektur som 8000-serien så skulle det ju innebära att TDP och energiförbrukning skenar iväg jävel. 126W om mina beräkningar stämmer, och då ställer det helt andra krav på kylare. Visst kan de välja den vägen, men då är 2700X fortfarande energieffektivast.

Du kan inte dra några av de slutsatser du försökte dra.

Ett exempel: i7-7700K har en TDP på 91 W och når 4,4 GHz när alla kärnor jobbar. i7-8700K har en TDP på 95 W och når 4,3 GHz när alla kärnor jobbar.

För både Intel och AMD är faktiskt effekt och TDP rätt löst relaterade idag. Och det är faktiskt något BRA!

Bara titta på CPU-testerna, i7-8700K hade ett delta på 105 W mellan "idle" och 100 % CPU-last. i7-7700K nöjde sig med 75 W. Uppenbarligen klarade SweC kylare rätt mycket mer än 100 W då t.ex. R7-2700X drog 145 W. Allt detta från oklockade modeller.

Är nästan garanterat att en kommande 8C/16T S-serie CPU från Intel kommer ha en TDP på strax under 100 W. Det är vad som är rimligt på en mainstream-plattform. Om en sådan CPU till och med fungerar med nuvarande Z370-moderkort är det även ett krav då den plattformen inte är specificerad över 95 W TDP (i princip alla moderkort klarar mer men Intel kan ju inte kräva mer än vad deras egen specifikation satt som gräns).

Däremot får man räkna med att för att klocka en 8C S-serie CPU lär faktiskt maxeffekt, givet tillräcklig kylning, hamna i nivå med R7-2700X om man ska nå samma frekvens som i7-8700K/7700K när alla kärnor jobbar.

Och att nå samma frekvens är kritiskt. i7-8700K är konsekvent bättre jämfört med i7-7700K just för att den inte offrar enkeltrådprestanda för fler kärnor.

Intels tidigare CPUer med >4C blev i praktiken en försämring för de flesta användare då de låg efter på enkeltrådprestanda. Majoriteten av det som körs på skrivbordet är mer känsligt för latens än total beräkningskapacitet, latens skalar nästan bara med enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inköp av ny processor kommer inte ske innan nya modeller presenteras där säkerhetsproblemen som uppdagades tidigare i år är fullständigt lösta arkitekturmässigt utan stödben i mikrokod eller operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Funkar bra här med 2600k fortfarande

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Inköp av ny processor kommer inte ske innan nya modeller presenteras där säkerhetsproblemen som uppdagades tidigare i år är fullständigt lösta arkitekturmässigt utan stödben i mikrokod eller operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du stora problem med säkerhetshålen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gillar inte när dom mixtrar med sockeln 1151, sen 1151 v2 snart kommer väll 1151 v3 skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Synd folk ska gnälla över nästan allt.

Är ju bara bra det släpps nytt annars skulle det ju inte konkurreras på marknaden.

Ja jag finner det lite märkligt, skillnaden för AMDs senaste släpp var väl likartad, typ 1600x vs 2600x. Det kanske är något jag missar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Nej, de är inte fixat här heller. Att ändra de på kiselnivå innebär en ny arkitektur och de här är fortfarande Coffe Lake. Vi kommer inte få se de fixat förens nästa arkitektur om vi har tur.

Mja, måste det verkligen det? Det beror väl lite på. Om det är något som bara kräver en mindre åtgärd så kan det ju introduceras i en ny revision av processorn. Däremot om det är något mer drastiskt som ändrar på hur instruktionerna tolkas och behandlas ja då måste det nog till en ny arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kan inte dra några av de slutsatser du försökte dra.

Ett exempel: i7-7700K har en TDP på 91 W och når 4,4 GHz när alla kärnor jobbar. i7-8700K har en TDP på 95 W och når 4,3 GHz när alla kärnor jobbar.

För både Intel och AMD är faktiskt effekt och TDP rätt löst relaterade idag. Och det är faktiskt något BRA!

Bara titta på CPU-testerna, i7-8700K hade ett delta på 105 W mellan "idle" och 100 % CPU-last. i7-7700K nöjde sig med 75 W. Uppenbarligen klarade SweC kylare rätt mycket mer än 100 W då t.ex. R7-2700X drog 145 W. Allt detta från oklockade modeller.

Är nästan garanterat att en kommande 8C/16T S-serie CPU från Intel kommer ha en TDP på strax under 100 W. Det är vad som är rimligt på en mainstream-plattform. Om en sådan CPU till och med fungerar med nuvarande Z370-moderkort är det även ett krav då den plattformen inte är specificerad över 95 W TDP (i princip alla moderkort klarar mer men Intel kan ju inte kräva mer än vad deras egen specifikation satt som gräns).

Däremot får man räkna med att för att klocka en 8C S-serie CPU lär faktiskt maxeffekt, givet tillräcklig kylning, hamna i nivå med R7-2700X om man ska nå samma frekvens som i7-8700K/7700K när alla kärnor jobbar.

Och att nå samma frekvens är kritiskt. i7-8700K är konsekvent bättre jämfört med i7-7700K just för att den inte offrar enkeltrådprestanda för fler kärnor.

Intels tidigare CPUer med >4C blev i praktiken en försämring för de flesta användare då de låg efter på enkeltrådprestanda. Majoriteten av det som körs på skrivbordet är mer känsligt för latens än total beräkningskapacitet, latens skalar nästan bara med enkeltrådprestanda.

Om jag förstår dig rätt nu så menar du att de inte kan köra 8 cores med bibehållen TDP utan att dra ner frekvenserna, vilket är det jag gav uttryck för, och då tycker jag att jag kan dra de slutsatserna jag gjorde.

Det jag menar är att ska man behålla TDP, så åker frekvenserna ner, viket ger sämre eneltrådad prestanda. Skall man däremot ha samma frekvenser som 8700K med 2 extra kärnor så kommer TDP och effektförbrukning att sticka iväg.

Att de skulle lyckas göra em "9700K" med 8700K's frekvenser och 2 extra kärnor, med bibehållen TDP och strömförbrukning finns inte på kartan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltid härligt med ökade frekvenser!! Det är som manna i en gamers öron

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Är inbyggda fixar mot Meltdown och Spectre med här?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför inte uppgradera till Ryzen redan nu?

Jag ville ju uppgradera

Nä skämt och sido, mina egna erfarenheter med AMD är inte de bästa och av den anledningen håller jag mig till Intel.
Jag vet att det förmodligen inte varit något problem nu, men dålig erfarenheter är svåra att bortse från.

Bäst att påpeka att jag inte vill starta något Intel vs AMD med detta svaret, utan det är enbart baserat på personliga erfarenheter och inget annat.

Permalänk
Avstängd

Bara 24 beräkningsenheter på GPUn. 😥
Bara DDR4-minne i 2 666 MHz, inte 3200 GHz. 😥
Ingen stöd för VESA Adaptive-Sync. 😥

Brukar inte K vara samma som den utan K bara att den är upplåst?
Här har K även högre klockfrekvens och TDP.

Fortfarande hög TDP. 😥
Ytterligare än på samma gamla Skylake arkitektur, inte nya Tiger Lake som fixar speculative execution säkerhetshålen på riktigt.

Z390 kretsen verkar också tråkig, saknar 10 Gigabit Ethernet och USB 3.2. 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag ville ju uppgradera

Nä skämt och sido, mina egna erfarenheter med AMD är inte de bästa och av den anledningen håller jag mig till Intel.
Jag vet att det förmodligen inte varit något problem nu, men dålig erfarenheter är svåra att bortse från.

Bäst att påpeka att jag inte vill starta något Intel vs AMD med detta svaret, utan det är enbart baserat på personliga erfarenheter och inget annat.

Jag tror inte du behöver oroa dig den startar per automatik i alla trådar om antingen Intel eller AMD.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Klassisk intel bumpning med 100 mhz och sälja samma sak igen till överpris som är deras melodi och helst ska det vara ny moderkorts version så man kan tjäna lite extra på chipsets som även dom är samma som förra gen men har fått uppdaterad mjukvara så nya cpu ska passa

Hela sättet intel jävlas med kunder för att tjäna extra gör mig så pass irriterad att trots det finns vettiga modeller så tar jag sikte på amd för man får mer för pengarna och kan updatera bättre och får mer pulver för pengarna även om man kan förlora någrra fps som ligger i regionen att man aldrig kommer märka det är ett bättre val med mycket mer kraft över alla kärnor sett till pris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w