Problem med "disconnect" och "hittar ingen giltlig IP-adress", feedback efterfrågas!

Permalänk

Problem med "disconnect" och "hittar ingen giltlig IP-adress", feedback efterfrågas!

Hej!
Varje gång jag har varit inne på min dator i ung. 4-5 timmar så får jag ett nätverksfel och disconnectar från spel mm.
Det står "Ethernet hittar ingen giltig IP-adress", detta händer konstant och är mycket iriterrande då detta stör mig i mitt spelande och har även blivit tillfälligt bannad ett antal gånger för att jag dissconnectat under games.
skulle vara mycket uppskattat att få feedback snarast möjligast.

Tack på förhand!

Rubrik förtydligad (§3)
Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad till Nätverk och uppkoppling.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

@Noachimwladis: Skapa rubriker som kort förklarar själva felet och ange vad du har för utrustning; dator, fabrikat, Ethernet eller Wi-Fi etc. Hjälp andra hjälpa dig. Vi är inte tankeläsare och har mer nytta av sådan information än att du är irriterad - det är underförstått.
Men du kan alltid börja med det elementära; Ladda ner de senaste drivrutinerna. Har du Killer NIC stäng av deras program/tjänst (vad den nu heter) som även finns i aktivitetsfältet. Kontrollera att strömsparfunktion på NIC är avstängd, Windows update. osv...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Händer bara på din dator? När du provat nya drivrutiner och liknande så kan man enkelt testa att köpa ett nytt nätverkskort, t.ex. ett externt och testa eller internt eller ett som går genom wifi. Testat resetta routern till fabriksinställningar och kanske ändra port? Hur lång tid tar det innan det fungerar igen och fungerar allt normalt när det kommer tillbaka?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noachimwladis:

Hej!
Varje gång jag har varit inne på min dator i ung. 4-5 timmar så får jag ett nätverksfel och disconnectar från spel mm.
Det står "Ethernet hittar ingen giltig IP-adress", detta händer konstant och är mycket iriterrande då detta stör mig i mitt spelande och har även blivit tillfälligt bannad ett antal gånger för att jag dissconnectat under games.
skulle vara mycket uppskattat att få feedback snarast möjligast.

Tack på förhand!

Om man ser till informationen vi fått, så tror jag att du har nätverksproblem.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

@Mattiiss: det jag gör är att felsöka och det löser problemet en kort stund, efter en eller två timmar så händer samma sak igen.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, kom upp nångång under förra veckan. Här har jag gått och köpt nya tpsladdar och router...
När detta fenomen händer dör routern helt och hållet. Går inte komma åt den överhuvudtaget.

Tar jag sladden från "stadsnät-jacket" från router till datorn och kör windows-repair så fungerar internet igen. Efter detta kan jag för över samma sladd tillbaka till routern och allting fungerar bra igen??

Sitter på bahnhof i västerås stadsnät.

Skrivet av Noachimwladis:

@Mattiiss: det jag gör är att felsöka och det löser problemet en kort stund, efter en eller två timmar så händer samma sak igen.

Samma problem, vilken stad är du ifrån?

Verkar vara ungefär samma problem i denna gamla tråd.
Körde ipconfig /release på datorn och väntade ett tag så hoppade allt igång igen..? Får väl se om routern håller sig vaken denna gång
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1160309-internet-pa-en...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W