Jacob hittade en processor vid tågrälsen

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jacob hittade en processor vid tågrälsen

I veckan tog @Jacob en genväg hem utmed en tågräls och stötte då på något som glimmade på marken. Det var inget mindre än en Intel Celeron G550 från 2012, där denna var minst sagt skamfilad och sett bättre dagar.

Nyfikna som vi är måste den ju givetvis funktionstestas och därför plockade vi fram lite gammal hårdvara ur gömmorna.

Därefter fanns det bara en sak kvar att göra, DELID! Med ett prototypverktyg som @Zoyadog plockat med sig från Tyskland försökte vi forcera av värmespridaren på processorn med varierande resultat.

#bakomkulisserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I veckan tog @Jacob en genväg hem utmed en tågräls och stötte då på något som glimmade på marken. Det var inget mindre än en Intel Celeron G550 från 2012, där denna var minst sagt skamfilad och sett bättre dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=p5jElZkn58I

Nyfikna som vi är måste den ju givetvis funktionstestas och därför plockade vi fram lite gammal hårdvara ur gömmorna.

https://www.youtube.com/watch?v=FZL7sDdcfdU

Därefter fanns det bara en sak kvar att göra, DELID! Med ett prototypverktyg som @Frida plockat med sig från Tyskland försökte vi forcera av värmespridaren på processorn med varierande resultat.

#bakomkulisserna

Haha underbart med din kreativa lösning för att delidda rackaren XD
Synd att den inte fungerade bara, men det hade verkligen varit en fjäder i hatten för Intel om den hade överlevt så länge under sådana förhållanden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Fint att ni tog hem en hemlös processor <3

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jacob du går väl inte på rälsen hoppas jag?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av crew seven:

Jacob du går väl inte på rälsen hoppas jag?

Extraknäcker som Jacob the Tank Engine.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Finns kanske garanti kvar?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu när den är död så blir det väl en fin nyckelring antar jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevligt kan nog bli ett nytt liv av en Intel Celeron G550 som nyckelring

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Extraknäcker som Jacob the Tank Engine.

Är segt att vara en moralpolis - men folk som befinner sig i närheten av spår där de inte ska vara är en av de absolut största förseningsorsakerna vi har på järnvägen idag. På pendeln i Stockholm där jag jobbar går det i stort sett aldrig en dag utan att trafiken en eller flera ggr stoppas/orderges om lägre hastighet (tidsödande) på grund av detta. Även om man själv vet att man inte tänker ställa sig framför tåget är det inte alltid uppenbart för den som kör. För att inte tala om den stress det kan orsaka för de förare som kört på personer i arbetet.

Nu kan det ha varit en nedlagd bana - men att ens antyda att det är en vettig ide är dåligt.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Extraknäcker som Jacob the Tank Engine.

Var det gamla industri/smurfit järnvägen eller? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Det går ju hålla skiftnyckeln i 90 grader mot den så går det vrida lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Vad gjorde han på tågrälsen ens?
Är det självmordstankar nu när nostalgin har börjat flöda av alla tillbakablickar i sweclockers nyheter?

Permalänk
Medlem

Att någon kastat den! Är samma hastighet som på min Pr tium G620 från 2011. Den tuffar på än i HTPCn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DerpMcDerp:

Är segt att vara en moralpolis - men folk som befinner sig i närheten av spår där de inte ska vara är en av de absolut största förseningsorsakerna vi har på järnvägen idag. På pendeln i Stockholm där jag jobbar går det i stort sett aldrig en dag utan att trafiken en eller flera ggr stoppas/orderges om lägre hastighet (tidsödande) på grund av detta. Även om man själv vet att man inte tänker ställa sig framför tåget är det inte alltid uppenbart för den som kör. För att inte tala om den stress det kan orsaka för de förare som kört på personer i arbetet.

Nu kan det ha varit en nedlagd bana - men att ens antyda att det är en vettig ide är dåligt.

Reser själv dagligen Gävle-Stockholm och Stockholm-Gävle, det där jävla tågspringet är den värsta orsak till försening jag vet just för att det är så onödigt dumt. Tråkigt att du uppfattar det som att jag antyder att det är en "vettig idé" för jag håller med i det du skriver.

Skrivet av Sadjester:

Var det gamla industri/smurfit järnvägen eller? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så kanske den kallas!

Skrivet av tumvanten:

Vad gjorde han på tågrälsen ens?
Är det självmordstankar nu när nostalgin har börjat flöda av alla tillbakablickar i sweclockers nyheter?

Kul att du uppskattar det vi gör!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Haha...ja ni/du är bara för fina, tar hem en hemlös processor och försöker "mun mot mun" metoden
Gillar verkligen det ni alla gör på Sweclockers...världens bästa sida!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att den där gamla processorn inte tuffade på som på räls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@Jacob: Jag uppfattade det inte som att du vare sig tyckte att det var en bra idé eller uppmanade till spårspring. Det framgick aldrig om du ens korsade ett spår, men det kunde mycket väl uppfattas så när kontexten saknades. Jag ville bara belysa problemen som kan uppstå när man "bara ska gena" och någon ringer in det varpå räddningstjänsten begär ett godtyckligt trafikstopp.

Vi har tillräckligt många "utmaningar" (som våra chefer älskar att kalla det) i våra försök att köra hela och rena tåg i tid utan spårspringet.

Med det sagt så går faktiskt tågen långt bättre än vad folk antyder. Och LÅNGT bättre än vad som borde vara möjligt sett till de förutsättningar vi brottas med varje dag.

Permalänk

Ordna en tävling så nån kan vinna den! Nån typ av vandringspris kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Är segt att vara en moralpolis - men folk som befinner sig i närheten av spår där de inte ska vara är en av de absolut största förseningsorsakerna vi har på järnvägen idag. På pendeln i Stockholm där jag jobbar går det i stort sett aldrig en dag utan att trafiken en eller flera ggr stoppas/orderges om lägre hastighet (tidsödande) på grund av detta. Även om man själv vet att man inte tänker ställa sig framför tåget är det inte alltid uppenbart för den som kör. För att inte tala om den stress det kan orsaka för de förare som kört på personer i arbetet.

Nu kan det ha varit en nedlagd bana - men att ens antyda att det är en vettig ide är dåligt.

Nu vet vi iaf varför alla dessa människor ränner runt på spåren, något jag alltid undrat tidigare

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som förundras över hur Jonas kan ha ett Andersson nätagg hemma? Modellerna fick presterade ju inte jättebra direkt i recensionen och man tycker ju att det borde avskräcka dem flesta och Jonas i synnerhet eftersom det var han som gjorde recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Någon mer än jag som förundras över hur Jonas kan ha ett Andersson nätagg hemma?

Jag antar att det kan vara bra att ha ett varnande exempel till hands som referens?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackey:

Någon mer än jag som förundras över hur Jonas kan ha ett Andersson nätagg hemma? Modellerna fick presterade ju inte jättebra direkt i recensionen och man tycker ju att det borde avskräcka dem flesta och Jonas i synnerhet eftersom det var han som gjorde recensionen.

Nätagget är testexemplaret som bara ligger och skräpar i vanliga fall, alltså inte Jonas egna. Det var det enda vi vågade avvara om processorn skulle kortsluta nåt

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Bra teknik, ska följa den här delid tutorialen när jag delidar nästa gång. 10/10. Får se om betyget ändras efter 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag antar att det kan vara bra att ha ett varnande exempel till hands som referens?

De var ju inget fel på dom när de testade dom. Presterade inom standarden och var billiga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ingen föredetta ägare som känner sig träffad ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I veckan tog @Jacob en genväg hem utmed en tågräls och stötte då på något som glimmade på marken. Det var inget mindre än en Intel Celeron G550 från 2012, där denna var minst sagt skamfilad och sett bättre dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=p5jElZkn58I

Nyfikna som vi är måste den ju givetvis funktionstestas och därför plockade vi fram lite gammal hårdvara ur gömmorna.

https://www.youtube.com/watch?v=FZL7sDdcfdU

Därefter fanns det bara en sak kvar att göra, DELID! Med ett prototypverktyg som @Frida plockat med sig från Tyskland försökte vi forcera av värmespridaren på processorn med varierande resultat.

#bakomkulisserna

Har också en bekant som "hittar" saker hela tiden som han sedan försöker att sälja !

Permalänk

Riktigt underhållande faktiskt!!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Mera sånt här ghetto moddande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag antar att det kan vara bra att ha ett varnande exempel till hands som referens?

Skrivet av Epic:

Nätagget är testexemplaret som bara ligger och skräpar i vanliga fall, alltså inte Jonas egna. Det var det enda vi vågade avvara om processorn skulle kortsluta nåt

Tolkade det som att han hade tagit med även det hemifrån eftersom att han inte brydde sig ifall det gick sönder, det låter mer rimligt.