ca 5", 16:9, 3.5mm, microSD ger upp!

Permalänk
Medlem

ca 5", 16:9, 3.5mm, microSD ger upp!

Försöker köpa mobil.

Med topic i åtanke lutar det åt Samsung S7 eller Huawei P10 vilket inte känns så kul

Svårt för nån som har mobilen mer i fickan än framför ansiktet men ändå vill ha en bra. Skiter ni andra i allt o bara köper det som trycks ut från tillverkarna?

LG G5 ser ut att vara perfekt :/

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk

@Nexim: Synd att så gott som alla flagskeppslurar idag verkar vara mindre bekväma att använda än budetvarianter. Löstagbart batteri, microsd, dedikerad ingång för hörlurar, och att faktiskt kunna laga utan att behöva ta bort massa lim och grejor. Saker som var självklara och faktiskt användbara verkar vara något av en raritet nu för tiden. Köper hellre en mobil från säg 2014-15 och flashar senaste version av android. Som du nämner skulle en g4 eller g5 vara ett bra val.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

@Nexim: slå ett öga på Sony XZ1 Compact

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma krav och Galaxy S7 känns faktiskt som det hetaste alternativet trots att den är över två år gammal...
XZ1C för liten skärm och kantig (ej fickvänlig) form.

Permalänk
Medlem

Kan Nokia 7 plus vara något för dig?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Kan Nokia 7 plus vara något för dig?

Fast 6" är inte ca 5", antar att TS vill ha något hyfsat kompakt.
Nokia 7 (utan plus) ser fin ut men säljs bara i Kina av någon anledning.

Permalänk
Inaktiv

Kollat nått på xaoimi? Inte provat själv än, men de ser helt suveräna ut, iaf sett till pris. Nu får jag iof mina telefoner via jobbet, annars hade jag lätt provat på en.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi-m...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Nexira: slå ett öga på Sony XZ1 Compact

Som en annan skrev, den är lite för liten och för kantig i formen. 5"-5.5" är lagom beroende på hur stora bezels det är.

Skrivet av anon75480:

Kollat nått på xaoimi? Inte provat själv än, men de ser helt suveräna ut, iaf sett till pris. Nu får jag iof mina telefoner via jobbet, annars hade jag lätt provat på en.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi-m...

Formatet och det mesta verkar rätt, är dock skeptisk till hårdvaran med en prislapp som säger att det inte är premium.

Lutar fortfarande mest åt Samsung S7. Kollar efter begagnat nu

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Har ungefär samma krav och Galaxy S7 känns faktiskt som det hetaste alternativet trots att den är över två år gammal...
XZ1C för liten skärm och kantig (ej fickvänlig) form.

Ja, pekar mer och mer åt det hållet då LG G5 verkar svårare att få tag i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Fast 6" är inte ca 5", antar att TS vill ha något hyfsat kompakt.
Nokia 7 (utan plus) ser fin ut men säljs bara i Kina av någon anledning.

Nokia 8 verkar döremot inte så tokig,
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4441191

Den har faktiskt allt jag efterfrågar så ska läsa lite reviews

Tyvärr verkar kameran vara ordentligt kass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Nokia 8 verkar döremot inte så tokig,
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4441191

Den har faktiskt allt jag efterfrågar så ska läsa lite reviews

Tyvärr verkar kameran vara ordentligt kass.

Har en Nokia 8 och är helnöjd. Med tanke på vad den kostar idag så får man väldigt mycket för pengarna.

Kameran är inte den bästa, men jag skulle nog inte gå så långt som att kalla den kass. Under rätt förhållanden kan man få rätt hyfsade bilder. Kameran blev även bättre efter en uppdatering av kameraappen för lite drygt en månad sedan.

Visa signatur

CPU: i9 9900K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 990 Pro 2TB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nexim:

Som en annan skrev, den är lite för liten och för kantig i formen. 5"-5.5" är lagom beroende på hur stora bezels det är.

Formatet och det mesta verkar rätt, är dock skeptisk till hårdvaran med en prislapp som säger att det inte är premium.

Lutar fortfarande mest åt Samsung S7. Kollar efter begagnat nu

Vad skulle det vara för fel på hårdvaran? De är världens fjärde största mobiltillverkare så antar att de har hyfsad koll. Byggkvalitet ska vara bra på deras lurar, mycket metal, och den SoC-en är helt ok. Skärmen är nog dock inte lika vass som hos en flaggskeppslur. Imo är det inte xaiomi som är för billiga, utan de andra märkerna som spårat ut med ockerpriser och onödigt höga specifikationer bara för att de ska se bättre ut än fjolårets med allt på pappret.

Hade nog vart mer orolig för mjukvaran, men kör de android one så kan de ju inte klanta till det allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Samsung A3 eller J5 låter som att de borde uppfylla dina önskemål.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Vad skulle det vara för fel på hårdvaran? De är världens fjärde största mobiltillverkare så antar att de har hyfsad koll. Byggkvalitet ska vara bra på deras lurar, mycket metal, och den SoC-en är helt ok. Skärmen är nog dock inte lika vass som hos en flaggskeppslur. Imo är det inte xaiomi som är för billiga, utan de andra märkerna som spårat ut med ockerpriser och onödigt höga specifikationer bara för att de ska se bättre ut än fjolårets med allt på pappret.

Hade nog vart mer orolig för mjukvaran, men kör de android one så kan de ju inte klanta till det allt för mycket.

Jag menar inget fel på hårdvaran, utan att komponenterna inte är top notch i den modellen. Telefonerna ser onekligen bra ut, men jag har aldrig fått chansen att känna på en. Chipset och kameran är en bit under vad jag söker. För prislappen är det troligtvis något av det bättre som finns att tillgå.
https://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=5&idPhone1=7821&i...

Kollat på Xiaomi förr, deras Mi 6 var riktigt fin, men saknade microsd och 3.5mm. Håller med om de skenande priserna, men tycker utvecklingen går åt fel håll med nymodigheter till det sämre enbart för att nytt säljer likt 3dtv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Har en Nokia 8 och är helnöjd. Med tanke på vad den kostar idag så får man väldigt mycket för pengarna.

Kameran är inte den bästa, men jag skulle nog inte gå så långt som att kalla den kass. Under rätt förhållanden kan man få rätt hyfsade bilder. Kameran blev även bättre efter en uppdatering av kameraappen för lite drygt en månad sedan.

Ja, endast 3490kr till och med idag. Tough choise. Recensioner och forumposter är svårtolkade, men gsmarena har väldigt bra jämförelseverktyg. "Dåligt" ljus är den genomgående den svaga punkten : https://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=5&idPhone1=7821&i...

Den finns inte på display där jag bor, men beställer kanske hem en och testkör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Samsung A3 eller J5 låter som att de borde uppfylla dina önskemål.

Tyvärr för tråkig hårdvara, men bra format :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Nexim: Jag har haft en Xiaomi Redmi 4 Prime. Suverän telefon! Enda nackdelen är att den saknar 4G i sverige så man får klara sig med 3G. (Nu har jag Note 4 Pro som har 4G, men den är 5.5")

Tyvärr har dem inte svenskt språk så man får finna sig i engelska menyer.

Permalänk
Medlem

Står mellan en XZ2 Compact med tanke på erbjudandet på elgiganten eller en Samsung S7. Fick känna på en Nokia 8 och den går nog bort, upplevde den ganska osmidig att hantera i handen även om det är en vanesak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: @Flutters: @tBiorrith: @Weiman: @Ang3r: @anon75480: @Slysor: @JamesBanana:

Jag beställde en Samsung S7 då Oreo finns. Läst lite om batteriproblem med S7+Oreo men en cache/återställning verkar avhjälpa det och telefonen är ju ändå tom.

Priset svider(4000kr), men retar mig hellre på det och får en så optimal telefon som möjligt. Jag hade gärna haft bättre cpu och kamera, men det finns inte i rätt format. Tycker inte mellanklassen är jämförbar ännu. Nokia 8 skjuter nära mål, men S7 gör stolpe in.

Hoppas att tillverkarna kommer med bättre framöver och trenden med 18:9, 3.5mm uttag, stora skärmar och små batteri upphör. Eller att det åtminstone görs alternativ i premiumklassen

Tack för hjälpen.

Visa signatur