Hur fungerar det egentligen med modem till -> router?

Permalänk

Hur fungerar det egentligen med modem till -> router?

Har följande problem,

Är uppkopplad till telia via fiber, till detta fiberuttag finns ett befintligt modem som saknar wlan. Har prövat koppla in två routrar från "lan2" porten och hittat nätvärket båda gångerna. Men det står "Anslutning till gateway är fel" när jag försöker ansluta min tv i detta fall..

Vad gör jag inte rätt?
Eller funkar det bara om man är kopplad till "första uttaget".

Tacksam för förklaringar och svar.. Vill lösa detta

Permalänk
Medlem

Hej, bara för att förstå bättre du har fiber alltså en fiberkonverterare man kan också kalla det tjänstefördelare, på den enheten finns det då ett antal lan portar dom här portarna precis som namnet ovan antyder delar ut tjänster dvs t.ex. 1 internet, 2 tv, 3 ip telefoni och sen har man kanske 1-2 reserv.
Ska man då koppla något på t.ex. port 1 så kopplar man ju då en router eftersom man är i behov av utdelning av interna ip adresser och eventuellt wifi, allt som sedan ska kopplas till internet trådlöst eller trådbundet kopplas då till routern.

Ang tv aspekten så gör olika stadsnät på olika sätt, vissa tilldelar en port på fiberboxen där man kopplar in sin tv box och sedan får ut tv bild, andra kör det så att man kopplar sig direkt i routern då vissa routrar som skickas med t.ex. telia/BBB också räknas som tjänstefördelare i gammal benämning.

Jag tyckte din frågeställning ovan var lite svår att hänga med i och skulle min text ovan inte ha besvarat din fråga får du gärna försöka beskriva den lite mer konkret och alternativt även ta ett foto på hur det ser ut på ev utrustning och vad du vill åstadkomma.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

@BaZZe: Tack, löste problemet.