VPN via router - frågor

Permalänk
Medlem

VPN via router - frågor

Hej!

Tänkte börja köra en VPN-tjänst via routern och jag har en kort fråga om det i så fall finns något snabbt sätt att stänga av eller sätta igång den funktionen på.

Går det tex att sambon glor på smart-tvn som är kopplad på VPN medans min dator inte är det?

Främst då VPN begränsar nedladdningshastigheten samt har en viss delay. Tänkte att det kan vara värt att i så fall stänga av VPN under tiden man laddar ner spel via Steam för att få full hastighet eller när man spelar onlinespel som kan vara känsliga för delay.

Permalänk
Medlem

Om du kan göra virtuella LAN och göra flera SSID så går det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hej!

Tänkte börja köra en VPN-tjänst via routern och jag har en kort fråga om det i så fall finns något snabbt sätt att stänga av eller sätta igång den funktionen på.

Går det tex att sambon glor på smart-tvn som är kopplad på VPN medans min dator inte är det?

Främst då VPN begränsar nedladdningshastigheten samt har en viss delay. Tänkte att det kan vara värt att i så fall stänga av VPN under tiden man laddar ner spel via Steam för att få full hastighet eller när man spelar onlinespel som kan vara känsliga för delay.

Nu vet jag inte hur det ser ut i din router men i pfSense kan du undanta specifika enheter från VPN genom att helt enkelt sätta en regel som tillåter den specifika IPn din TV eller what ever har få åtkomst till din ISPs gateway ovanför den generella VPN-regeln som går via din VPN-leverantörs gateway samt en likadan regel för NAT (om du kör med kill switch d.v.s.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hej!

Går att lösa med custom firmware beroende på vilken router du kör
Själv kör jag med Asuswrt merlin.
Här har du ett klipp

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

Går att lösa med custom firmware beroende på vilken router du kör
Själv kör jag med Asuswrt merlin.
Här har du ett klipp

Kanon! Kör redan Merlin på min ASUS router. Antar att det blir till att gå in i routern varje gång jag behöver slå av eller på VPN för speldatorn isf.

Permalänk
Medlem

Om du kan IP till Steams servrar kan du ju med regler se till att trafiken dit går direkt. Värre om det är många servrar med ständigt skiftande adresser förstås

Skickades från m.sweclockers.com