En fuling från Sveaekonomi?

Permalänk
Medlem

En fuling från Sveaekonomi?

Hej,

Gjorde ett bilköp för ett tag sedan och fick då ett erbjudande om räntefri delbetalning via Svea ekonomi,

Första fakturan dröjde, men när den väl anlände så betalades den in någon dag försenad, och resterande betalningar som jag gjort hittills har alltid betalats in i tid. Men tydligen eftersom jag betalade in första fakturan försent (ca 2 dagar), så kommer jag få betala in resterande fakturor med ränta (20%), så 700kr för varje faktura som jag får hem skall betalas i ränta + månadsbeloppet.

Söker man på räntefri delbetalning sveaekonomi så får man fram nyheter kring detta, och jag har själv ringt in till dem och frågat om det finns något man kan göra, men jag har godkänt deras villkor när jag först skrev upp mig för detta.

Vad tycker ni om detta? Är mitt enda alternativ att istället betala av hela beloppet för att slippa allt detta? Eller kan man överklaga detta? (som tur så var lånet inte särskilt stort , 50,000kr så jag skulle kunna låna av familjen, men tycker det är så fult gjort ändå)

Permalänk
Medlem

Du betalade fakturan för sent och då upphör alla villkor om gratis/räntefritt. Det är ditt ansvar att betala fakturan och har den inte dykt upp så får du kontakta företaget för en ny. Så nej, de har inte gjort något fel här.

Eftersom du missade första betalningen hade jag definitivt valt att betala av hela beloppet på en gång då det kommer bli en dyr bil annars.

Permalänk
Medlem

Suck. Ja det var en fuling. De kan nog tyvärr göra så. Jag rekommenderar att lösa ut lånet och eventuellt överklaga första fakturan med höjd ränta (om du inte fått information i god tid)

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du betalade fakturan för sent och då upphör alla villkor om gratis/räntefritt. Det är ditt ansvar att betala fakturan och har den inte dykt upp så får du kontakta företaget för en ny. Så nej, de har inte gjort något fel här.

Eftersom du missade första betalningen hade jag definitivt valt att betala av hela beloppet på en gång då det kommer bli en dyr bil annars.

Lol. De bryter kanske inte mot någon lag, men att påstå att de inte gör något fel är ganska generöst. Varför vill man vara tjenis med dessa skitföretag?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att betala in hela summan och på så sätt slippa betala straffräntan tycker jag absolut att du ska göra det. Det finns ingen anledning att ge dem extrapengar på grund av en liten miss, om du inte måste.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Suck. Ja det var en fuling. De kan nog tyvärr göra så. Jag rekommenderar att lösa ut lånet och eventuellt överklaga första fakturan med höjd ränta (om du inte fått information i god tid)

Stod tydligen i avtalet, men jag tecknade lånet direkt via bank id via bilförsäljaren som jag känner, så jag kan inte skylla allt på honom heller, så jag får stå för det misstaget, men det är ändå oerhört fult gjort av Sveaekonomi att göra så här.

Jaja, så jag antar att mitt enda alternativ är att lösa ut hela lånet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Stod tydligen i avtalet, men jag tecknade lånet direkt via bank id via bilförsäljaren som jag känner, så jag kan inte skylla allt på honom heller, så jag får stå för det misstaget, men det är ändå oerhört fult gjort av Sveaekonomi att göra så här.

Jaja, så jag antar att mitt enda alternativ är att lösa ut hela lånet?

Ja jag kan dock tycka att även om avtalet innehöll informationen ska man informeras när betalningsplanen förändras. Men det är en long shot för att få (ynka) 700:- tillbaks. Lös lånet och glöm problemet så snart som möjligt - säger jag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om att det var en fuling.
1. När tecknade du avtalet? Eftersom du nyss missade fakturan gissade jag att du köpte bilen i juni?
2. När fick du fakturan? När var sista betalningsdag?
3. Visste du om att fakturan skulle betalas varje månad? Varför kontaktade du inte företaget isåfall?

Permalänk
Medlem

Med dagens postgång måste man ha lite koll, jag saknar en faktura denna månad, men lyckades fiska fram en kopia via borgenärens hemsida och mitt bankid.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som pratar om att det var en fuling.
1. När tecknade du avtalet? Eftersom du nyss missade fakturan gissade jag att du köpte bilen i juni?
2. När fick du fakturan? När var sista betalningsdag?
3. Visste du om att fakturan skulle betalas varje månad? Varför kontaktade du inte företaget isåfall?

Nu har jag inte exakta alla datum, men bilköpet gjordes omkring Mars, och första fakturan tog det tid för att komma, kom runt 1 månad senare, och jag ringde till och med 2 gånger för att fråga varför jag inte fått någon faktura.

Jag betalade in den första fakturan som vanligt, och andra fakturan innehöll ränta som jag direkt ringde upp och frågade varför, svaret jag fick då var att eftersom jag betalde in första fakturan försent så skulle andra fakturan innehålla ränta, men om jag betalade in resterande i tid så skulle allt vara som normalt sa dem (jag förstod det som att jag inte skulle få ränta igen),

De har som sagt inte informerat mig alls gällande ränteökningen som skulle ske på mina resterande fakturor, varken i telefon eller via brev.

Tack så mycket för alla som svarat så snabbt, och för all hjälp jag fått, jag skall se till att fixa pengarna så löser jag ut hela beloppet om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag betalade in den första fakturan som vanligt

Men nu betalade du ju inte som vanligt eftersom den var 2 dagar för sen, om det inte är vanligt för dig att betala sent. Känns nästan som att du är medvetet vag i din beskrivning, du säger att det tog lång tid att få fakturan med du undviker att berätta hur många dagar du hade på dig att betala när den väl dök upp.
Förstår att du inte har exakta datum i huvudet men du vet ju själv om du betalade den dagen efter du fick den och redan var sen eller om du lät den ligga en vecka eller två innan du gjorde något åt det.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det får inte vara hur kort tid som helst mellan fakturadatum och förfallodatum.
Var det vanliga 20-30dagar från att du fått fakturan eller kortare?

Jag hade pratat med dom igen och påpekat (i trevlig ton)att jag tjatat för att ens få första fakturan och frågat varför det dröjt? Om de haft problem med sina utskrifter och varför jag i så fall ska drabbas av det?

Att dröjsmålsräntan skulle läggas till på samtliga kommade fakturor har jag aldrig hört talas om.
Att den läggs EN gång på nästa faktura är dock rimligt, även om avgift på 2dagars övertramp kan verka småaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Tydligen betalade du den inte som vanligt eftersom den var 2 dagar för sen, om det inte är vanligt för dig att betala för sent. Känns nästan som att du är medvetet vag i din beskrivning, du säger att det tog lång tid att få fakturan med du undviker att berätta hur många dagar du hade på dig att betala när den väl dök upp.
Förstår att du inte har exakta datum i huvudet men du vet ju själv om du betalade den dagen efter du fick det och redan var sen eller om du lät den ligga en vecka eller två innan du gjorde något åt det.

När jag skrev som vanligt, så syftade jag på att jag betalade in första fakturan som vanligt, utan räntetillägg, utan rättare sagt originalbeloppet. Jag har redan erkänt att det var mitt misstag, jag som betalade in fakturan försenat, (fick fakturan ca 1 vecka innan förfallodatumet, så den var försenad, sen om det var deras fel eller postens vet jag inte, men jag har ringt in och frågat efter första fakturan ca 2 gånger, vilket finns i deras system också).

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

fick fakturan ca 1 vecka innan förfallodatumet, så den var försenad

1 vecka INNAN, så den var FÖRSENAD... say what now?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

1 vecka INNAN, så den var FÖRSENAD... say what now?

Uppenbarligen är tiden mellan fakturadatum och ankomstdatum längre än normal postgång?

Tankeexperiment: CSN som är mig veterligen de enda som ger prick hos kronofogden direkt vid försening, skickar en faktura som anländer några dagar före förfallodatum - mottagaren är bortrest och betalar in för sent - får en anmärkning.

Frågeställning: Varför känner större delen av detta forumets aktiva användare behov att i detta läget försvara CSN? Det är lätt att säga "rätt ska vara rätt" och att det minsann är individens ansvar bla bla bla.
Detta oavsett om trådskaparen själv inte ifrågasätter vad som är "rätt" utan önskar en diskussion om vad som "borde vara rätt" (och undrar om det finns möjligheter att lösa problemet - vilket det finns eftersom man kan överklaga besluten)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har man ringt om just denna faktura innan och vill åt den, är det rätt illa av Svea, helt galet att de ber dig om den summan. Verkligen. Snacka om att erbjuda räntefritt och sno åt sig alla förluster det innebär på detta. Har efter denna tråd ingen lust alls att ta lån därifrån. Jag förstår väl också att att det på något sätt kan straffa sig, men inte i den här graden.

Menar du verkligen att du får betala 20% ränta från 0% på samtliga fakturor som återstår pga några dagars försenad betalning en gång? Hur många månader skulle du delbetala på om jag får fråga?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det är rätt absurt att det går från räntefritt till 20% ränta på hela lånet, de verkar som de har valt en strategi att tjäna pengar på att lura kunder.

Skrivet av Igelkott:

Uppenbarligen är tiden mellan fakturadatum och ankomstdatum längre än normal postgång?

Tankeexperiment: CSN som är mig veterligen de enda som ger prick hos kronofogden direkt vid försening, skickar en faktura som anländer några dagar före förfallodatum - mottagaren är bortrest och betalar in för sent - får en anmärkning.

Frågeställning: Varför känner större delen av detta forumets aktiva användare behov att i detta läget försvara CSN? Det är lätt att säga "rätt ska vara rätt" och att det minsann är individens ansvar bla bla bla.
Detta oavsett om trådskaparen själv inte ifrågasätter vad som är "rätt" utan önskar en diskussion om vad som "borde vara rätt" (och undrar om det finns möjligheter att lösa problemet - vilket det finns eftersom man kan överklaga besluten)

Jag missade CSN räkningen en gång, hade för mig att man skulle betala sista mars men det var sista februari. Den missen gör jag aldrig om eftersom det kostade 450kr i påslag för en missad faktura. Man kan undra hur det kan vara så dyrt för dom att skicka ut en påminnelse eller vad det är som motiverar detta prispåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Har man ringt om just denna faktura innan och vill åt den, är det rätt illa av Svea, helt galet att de ber dig om den summan. Verkligen. Snacka om att erbjuda räntefritt och sno åt sig alla förluster det innebär på detta. Har efter denna tråd ingen lust alls att ta lån därifrån. Jag förstår väl också att att det på något sätt kan straffa sig, men inte i den här graden.

Menar du verkligen att du får betala 20% ränta från 0% på samtliga fakturor som återstår pga några dagars försenad betalning en gång? Hur många månader skulle du delbetala på om jag får fråga?

Valde att betala 1000Kr månadsvis, och de fakturerar mig nu istället med 700Kr extra för räntan,

Kommer ringa in direkt på måndag morgon, lägga fram allt, och be dem kolla historiken och hur många gånger jag ringt in, vägrar de ge med sig, så ber jag om en slutfaktura helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är rätt absurt att det går från räntefritt till 20% ränta på hela lånet, de verkar som de har valt en strategi att tjäna pengar på att lura kunder.

Jag missade CSN räkningen en gång, hade för mig att man skulle betala sista mars men det var sista februari. Den missen gör jag aldrig om eftersom det kostade 450kr i påslag för en missad faktura. Man kan undra hur det kan vara så dyrt för dom att skicka ut en påminnelse eller vad det är som motiverar detta prispåslag.

Jag tror faktiskt att de motiverade förseningsavgiftshöjningen med att det skulle skrämmas.
Men det är ju inte direkt att man nånsin tjänat på att betala in sent. Räntan på banken är inte 20% för oss dödliga.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Nu har jag inte exakta alla datum, men bilköpet gjordes omkring Mars, och första fakturan tog det tid för att komma, kom runt 1 månad senare, och jag ringde till och med 2 gånger för att fråga varför jag inte fått någon faktura.

Det är det här du ska trycka på. Att du har frågat efter fakturan två gånger och att du inte glömt bort den men att du inte kan betala en faktura du inte fått eftersom du inte vet exakt belopp, OCR och mottagare. Att felet beror på dem och inte ditt.

En annan sak om du glömt bort det helt och säger "just det, den hade jag glömt" när fakturan kommer (för sent). För då kan de bara skylla på posten.

Men var trevlig när du ringer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej,

Gjorde ett bilköp för ett tag sedan och fick då ett erbjudande om räntefri delbetalning via Svea ekonomi,

Första fakturan dröjde, men när den väl anlände så betalades den in någon dag försenad, och resterande betalningar som jag gjort hittills har alltid betalats in i tid. Men tydligen eftersom jag betalade in första fakturan försent (ca 2 dagar), så kommer jag få betala in resterande fakturor med ränta (20%), så 700kr för varje faktura som jag får hem skall betalas i ränta + månadsbeloppet.

Söker man på räntefri delbetalning sveaekonomi så får man fram nyheter kring detta, och jag har själv ringt in till dem och frågat om det finns något man kan göra, men jag har godkänt deras villkor när jag först skrev upp mig för detta.

Vad tycker ni om detta? Är mitt enda alternativ att istället betala av hela beloppet för att slippa allt detta? Eller kan man överklaga detta? (som tur så var lånet inte särskilt stort , 50,000kr så jag skulle kunna låna av familjen, men tycker det är så fult gjort ändå)

Om du fick den första fakturan för sent så du inte har rimlig tid att betala den så låter det som de gjort något olagligt.

Sen är det självklart din skyldighet att betala fakturorna.

Både Svea ekonomi och Klarna är extremt fula. Och kör många fulspel.
Klarna som jag använt mig av länge som har mitt telenummer och email, "glömde" en gång bort min email adress och skickade en pappersfaktura till min gamla post adress (men hon som flyttade dit senare sa att det inte kommit det till nån post) och tog det sen till inkasso.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om du fick den första fakturan för sent så du inte har rimlig tid att betala den så låter det som de gjort något olagligt.

Sen är det självklart din skyldighet att betala fakturorna.

Både Svea ekonomi och Klarna är extremt fula. Och kör många fulspel.
Klarna som jag använt mig av länge som har mitt telenummer och email, "glömde" en gång bort min email adress och skickade en pappersfaktura till min gamla post adress (men hon som flyttade dit senare sa att det inte kommit det till nån post) och tog det sen till inkasso.

Ser att detta är en klagomur för de som vill bli curlade, eget ansvar finns inte. Köper man något så ska man ha 100% koll att man får en faktura. När jag bytte tv abb till ett annat bolag så märkte jag att det fattades en del på räkningen, ringde upp och fick veta att den delen skulle komma på nästa räkning, hon sa att jag var den första som ringt om detta. Har aldrig någonsin slarvat med räkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ser att detta är en klagomur för de som vill bli curlade, eget ansvar finns inte. Köper man något så ska man ha 100% koll att man får en faktura. När jag bytte tv abb till ett annat bolag så märkte jag att det fattades en del på räkningen, ringde upp och fick veta att den delen skulle komma på nästa räkning, hon sa att jag var den första som ringt om detta. Har aldrig någonsin slarvat med räkningar.

Jo de kan man ju tycka. När jag köpte mitt senaste grafikkort på Dustin så fick jag verkligen tjata för att få min faktura. Dustin skickade mig till Klarna, Klarna hade ingen faktura. 1v efter förfallodag lyckades jag hitta en person på Dustin som ville ge mig min faktura, kul! Då hade jag legat på de ett tag innan fakturan gick ut, men jag hade ju fått ett papper av de som räckte tyckte de, det gick bara inte betala med en enda av uppgifterna som fanns på det pappret. Någon rimlighet får det ju ligga i att kunden inte ska behöva lägga 10 talet timmar för att få lov o göra rätt för sig.
När jag handlar något vill jag kunna lita på att företaget skickar mig rätt uppgifter i tid.

Dock i detta fallet är det ju en faktura man fått men missat med 2 dagar.

Det som jag finner rätt skrämmande är

@Hasson39
"Stod tydligen i avtalet, men jag tecknade lånet direkt via bank id via bilförsäljaren som jag känner, så jag kan inte skylla allt på honom heller, så jag får stå för det misstaget, men det är ändå oerhört fult gjort av Sveaekonomi att göra så här."

Bara för att man tecknar något via bank-ID så måste man väl för guds skull läsa igenom avtalet? Det är inte ens i närheten bilförsäljarens ansvar att informera dig vad som händer om du inte betala räkningar i tid, han är bilförsäljare - inte din godeman.
Jag syftar specifikt till "så jag kan inte skylla allt på honom heller". Du kan inte skylla NÅGOT på honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Jo de kan man ju tycka. När jag köpte mitt senaste grafikkort på Dustin så fick jag verkligen tjata för att få min faktura. Dustin skickade mig till Klarna, Klarna hade ingen faktura. 1v efter förfallodag lyckades jag hitta en person på Dustin som ville ge mig min faktura, kul! Då hade jag legat på de ett tag innan fakturan gick ut, men jag hade ju fått ett papper av de som räckte tyckte de, det gick bara inte betala med en enda av uppgifterna som fanns på det pappret. Någon rimlighet får det ju ligga i att kunden inte ska behöva lägga 10 talet timmar för att få lov o göra rätt för sig.
När jag handlar något vill jag kunna lita på att företaget skickar mig rätt uppgifter i tid.

@Darran90
"Stod tydligen i avtalet, men jag tecknade lånet direkt via bank id via bilförsäljaren som jag känner, så jag kan inte skylla allt på honom heller, så jag får stå för det misstaget, men det är ändå oerhört fult gjort av Sveaekonomi att göra så här."

Bara för att man tecknar något via bank-ID så måste man väl för guds skull läsa igenom avtalet? Det är inte ens i närheten bilförsäljarens ansvar att informera dig vad som händer om du inte betala räkningar i tid, han är bilförsäljare - inte din godeman.
Jag syftar specifikt till "så jag kan inte skylla allt på honom heller". Du kan inte skylla NÅGOT på honom.

Är du helt 100 på detta?
Jag har inte tecknat lån med bank-id så jag vet inte vad som framgår i mobilen. Men det är väl troligt att det står något om "godkänner villkor som finns att läsa <här>".

Men det måste ju inte vara så.
Utifall att den som mäklar lånet ska lägga fram alla papper osv innan bank-id används - och detta inte görs av någon anledning - då blir det ju en helt annan grej.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

@Darran90

Som sagt, en bilförsäljare som jag känner, och lägger inga som helst skuld på honom, och sedan skyller jag inte på någon heller, utan jag tar fulla ansvar för detta, en sen faktura är en sen faktura oavsett ursäkt, men mina omständigheter är trots allt sällsynt, jag ringde in ca två gånger för att kolla om fakturan var skickad, jag hade någon vecka på mig att betala, och nu måste jag sota för det för resterande tiden, är detta rimligt?

Jag försöker inte skylla ifrån mig, utan jag startade tråden i hopp om att komma fram till en lösning, inte meningslösa bortförklaringar, så ni som endast är ute efter att beskylla mig för hur dum jag var, så sluta, det behövs inte, vi alla är överens om den biten redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Lol. De bryter kanske inte mot någon lag, men att påstå att de inte gör något fel är ganska generöst. Varför vill man vara tjenis med dessa skitföretag?

Håller med dig till 100%. Folk försvarar dessa skitföretag genom att säga att det är lagligt och att man ska skylla sig själv. Dock är det ändå fult gjort och de försöker med alla medel att hitta kryphål att skinna en på pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem

Svea ekonomi följer lagen och det är deras affärsmodell, man kan tycka att det moraliskt är uselt men det är lagligt att inte ens skicka ut en faktura, finansbolagen har gjort det till sin affärsmodell och så länge folk går på det och lagarna inte ändras lär de hålla på för de tjänar pengar på det.
Ansvar att betala i tid
Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid.
https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-oc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Svea ekonomi följer lagen och det är deras affärsmodell, man kan tycka att det moraliskt är uselt men det är lagligt att inte ens skicka ut en faktura, finansbolagen har gjort det till sin affärsmodell och så länge folk går på det och lagarna inte ändras lär de hålla på för de tjänar pengar på det.
Ansvar att betala i tid
Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid.
https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-oc...

Då är det bra med sådanna trådar som denna som lyfter fram en annan sida som inte syns så tydligt i annonserna osv där de skyltar med räntefri avbetalning.

Personligen anser jag att förseningsavgifter bör stå i rimlig proportion till de extra kostnader det medför för ett företag. Fast å andra sidan så är det väl så här de tjänar pengarna, räntefri avbetalning genererar ju inga pengar.

Jag är skeptisk till företag vars vinstmodell går ut på att lura till sig pengar. Ärlighet varar längst.

Permalänk
Medlem

För guds skull skaffa kreditkort.

Jag antar att ni använder faktura för att inte betala direkt?
Med ett kreditkort har man fram till den sista nästkommande månad att betala och den löser det problemet.
Företag som Klarna, SweaEkonomi, ja igentligen alla som erbjuder räntefri kredit skall man hålla sig borta ifrån.

DESSUTOM har man t.ex. Preem Kreditkort får man 0.5% i kickback på allt man handlar, så handlar man för 10'000:- så får man en femtiolapp.
OCH det kostar säljaren/betallösningen extra varje gång ett kreditkort används. Själv vägrar jag faktura från klarna efter att dom krävde mig på 79:-? i förseningsavgift för att jag inte betalat in 30öre på en faktura. (ören stöddes inte vid betalning av räkning så jag fick avrunda nedåt).
Det hundratalet köp jag gjort genom klarna har troligen ätit upp den vinsten för dom i alla fall

Permalänk
Medlem

Du borde kunna ringa upp dom alternativ maila, att fakturan var försenad och att du endast hade en vecka på dig att betala den första fakturan, jag är säker att dom kommer vara förstående att stryka ränteavgiften då.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du borde kunna ringa upp dom alternativ maila, att fakturan var försenad och att du endast hade en vecka på dig att betala den första fakturan, jag är säker att dom kommer vara förstående att stryka ränteavgiften då.

Du vet att du köpt en sak, väntar på fakturan och den är försenad och du menar att man ska kunna leta navelludd istället för att betala