Permalänk
Medlem

Bredband2 i Ulricehamn = Hög ping

Hej

Jag har tills idag haft Telia sedan jag flyttade till Ulricehamn för att jag hade ett bundet avtal fram tills nu. Men Telia är dyrt och jag ville byta ifrån dem till något billigare nu när jag har öppet stadsnät.

Jag bytte till Bredband2, efter en timmes tester kan jag konstatera att jag routrar allt via Stockholm och rätt långa omvägar därefter. Till Stockholm har jag 13-15ms (6-8ms med Telia) och sedan ut i Europa blir det över 40ms till Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike etc etc. Hastigheten håller vad den lovar men pingtiderna är för höga. Inom Sverige kan jag också få ganska löjliga pingtider. Netatonce fiber hos mina föräldrar 4 mil härifrån hamnar på 28ms (5ms med Telia). Till Telia fiber i Värmland går trafiken via Danmark och ger en latens på över 40ms.

Jag ska ringa supporten imorgon men de kommer inte veta vad jag pratar om antar jag... 40ms inom Sverige är inte okej med fiberanslutning (som inte är långt bort i fjällen eller något sådant).

Fördelen med BB2 var att de erbjöd halva priset första 6 månaderna på ett redan lågt pris (237kr/mån för 100/10) men denna routing är för dålig.

Övriga leverantörer att överväga är:

Riksnet 100/10 249kr/mån, halva priset första 6mån
Universal Telecom 100/10 265kr/mån, halva priset första 6mån
Bahnhof 100/10 269kr/mån, halva priset första 3mån
T3 100/10 289kr/mån, halva priset första 6mån

Hur dessa olika leverantörer routrar från Telias öppna fibernät i Ulricehamn är en av de avgörande frågorna. Jag litar mest på Bahnhof såklart och jag gissar på att jag kommer att hamna där men jag undrar om någon här har någon erfarenhet och insikt, plus att jag tänker testa lite och prata med dem.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

Bor i Ulricehamn, Har Telia Öppen Fiber med Universal Telecom 100/10. Funkar över förväntat med stabilt 125/15. Svartiden till Bredbandskollen är på typ 15 ms

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Med Telia på samma nät hade jag under 8ms till både Stockholm och Göteborg, nu har jag 15ms till Stockholm först i alla lägen sedan 25ms till Göteborg om jag har tur. Det kan vara upp mot 40ms till Västsverige.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

@Cenorida: Med Telia på samma nät hade jag under 8ms till både Stockholm och Göteborg, nu har jag 15ms till Stockholm först i alla lägen sedan 25ms till Göteborg om jag har tur. Det kan vara upp mot 40ms till Västsverige.

Till en Ookla-server i Varberg och Karlstad ligger svartiden på 13 ms. Göteborg 15 ms. Tror Universal använder samma infrastruktur som A3 (Tidigare T3 och Alltele)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Efter ett samtal till Bredband2 så har de gett mig en egen IP-adress. Tydligen så får kunder dela på IP-adresser och då kan man få en IP-adress som har betydligt sämre pingttider. Nu har jag bättre pingtider men inte på samma nivå som Telia.

Universal Telecom har bättre ping än BB2 och BB2 vägrar diskutera att mitt första hopp till internet är på 8ms för att det är "inom normen". Det lutar mot att byta till antingen Universal Telecom eller Bahnhof. Jag skulle gärna vilja veta hur Bahnhof routrar från Ulricehamns stadsnät.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

@mezzo_: Ja, du kanske satt på en CGN/NAT444. Då har man i praktiken en extra router liggandes mellan dig och internet som orsakar paketförluster, ökad svarstid (då det ska genom ett extra lager NAT) osv osv.

Jämför ditt IP i router/dator med det du får på mittip.se
är det samma så har du nu publikt IP, annars kan du ringa och be dom ge dig ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Efter ett samtal till Bredband2 så har de gett mig en egen IP-adress. Tydligen så får kunder dela på IP-adresser och då kan man få en IP-adress som har betydligt sämre pingttider. Nu har jag bättre pingtider men inte på samma nivå som Telia.

Universal Telecom har bättre ping än BB2 och BB2 vägrar diskutera att mitt första hopp till internet är på 8ms för att det är "inom normen". Det lutar mot att byta till antingen Universal Telecom eller Bahnhof. Jag skulle gärna vilja veta hur Bahnhof routrar från Ulricehamns stadsnät.

Hur har det gått? Kan tillägga att även Bahnhof kör på NAT444. (Tekniken som innebär att man delar samma IP-addresser med andra hushåll). Universal tilldelar dock publika IP-addresser till respektive abonnent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem

Telia är en av världens största operatörer och når ca 30 % av allt på internet via sitteget nät så det är inte så underligt att de ge3r bättre prestanda än små operatörer som måste hyra in sig i andras när nästan oavsett vart datan ska ta vägen.
Telia är inte billigast men det är få om någon som kan erbjuda tekniskt bättre tjänster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Efter ett samtal till Bredband2 så har de gett mig en egen IP-adress. Tydligen så får kunder dela på IP-adresser och då kan man få en IP-adress som har betydligt sämre pingttider. Nu har jag bättre pingtider men inte på samma nivå som Telia.

Universal Telecom har bättre ping än BB2 och BB2 vägrar diskutera att mitt första hopp till internet är på 8ms för att det är "inom normen". Det lutar mot att byta till antingen Universal Telecom eller Bahnhof. Jag skulle gärna vilja veta hur Bahnhof routrar från Ulricehamns stadsnät.

Bahnhof routar all sin trafik först till Stockholm dom med. Vill man ha bästa svarstiderna är det Telia som gäller då dom har bäst routing av de svenska operatörerna.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Universal Telecom

@mezzo_: Du får gärna kontakta oss på undersokning@universal.se om du har några undringar kring vår fibertjänst, kampanj eller annat. Ha en fin onsdag! Mvh, Anna på Universal Telecom

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Jag tänkte byta till Bahnhof men Bredband2 vägrade låta mig avbryta avtalet (utan vanlig uppsägningstid på en månad) trots att jag endast haft det inkopplat i några dagar. Jag ville yrka på ångerrätten men eftersom jag beställde bytet från Telia till Bredband2 i mars eller något (medan jag var bunden till Telia) så sa de att det var från det datum som ångerrätten gäller.

Något som låter lite konstigt för mig, de kunde inte leverera tjänsten förrän nyligen och då var jag på och klagade direkt. Jag fick en egen IP-adress i första vevan och det förbättrade min ping till en nivå att jag inte har några större problem med den. De är billiga och som det är nu ämnar jag att fortsätta använda Bredband2 i de 6 månader som jag får halva priset, sedan kommer jag att vända mig till en annan leverantör. Bandbredden är inget att klaga på, de lämnar ut ~20% högre hastighet än utlovat vilket jag tror är en strategi de har då de använder det i sin marknadsföring.

Ibland märker man att det inte är Telia, speciellt vid utlandstrafik. Det går liksom inte att slå Telia i den sortens infrastruktur.

@Universal Telecom:

Tack för att ni uppmärksammar tråden! Det kan mycket väl bli så att jag kontaktar dem i framtiden.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan varna samtliga för bedrägeriföretaget universal telecom! Skulle säga upp ett abonnemang och försökt ringa ett antal gånger då jag gett upp efter 2 timmars väntetid. När jag en gång väntade i 3 timmar kom jag slutligen fram! Jag sa upp abonnemanget och då det är 1 månads bindningstid så skulle abonnemanget avslutas 8 sept. De sa att jag inte kan koppla in nytt nätverk förrän den 9 sept tidigast och skulle debiteras för de 8 dagarna som inföll i sept!
Idag får jag en faktura som är för full månad och nät jag loggar in på mina sidor har de inte avslutat abonnemanget!!!!😡😡👊🏼 Är detta ens lagligt??? Jag avråder alla att ha nät där! Jag vet inte vem jag ska kontakta då det är hopplöst att kontakta de. Konsumtionsverket samt polis tänker jag då de bedriver olaglig verksamhet
@universal telecom
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia 100/100 Ulricehamn till bredbandskollen, 127/118 3.15ms.

Bytte till telia från bahnhof för snart två år sedan. Bahnhof var inte bra då, men det kan ha blivit bättre. Hade hög ping och mycket sämre hastighet på kvällar då.

#16413021

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]