Upphandlingen av nya luftvärnsystemet Patriot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Danzle: Det stora problemet är att det är regeringen som gått in och sagt att försvarsmakten skall köpa Patriot istället för att försvarsmakten som alltid skall ansvara för egen rekvisition av materiell.

Att politikerna går in utan kompetensen och pekar med hela handen ger väldigt dålig smak i munnen. Jag skulle tro att det är en fingervisning mot ryssen att vi har viss Nato-anslutning och samtidigt sträcka ut handen till Nato utan att bli medlemsstat.

"Att politikerna går in utan kompetensen och pekar med hela handen ger väldigt dålig smak i munnen."...... är väl exakt vad politikerna alltid gör, oavsett ämne? Skola, sjukvård, ekonomi.... Det är ju inte så att de lyssnar på lärarna, läkarna, eller de ekonomiska professorerna när de gör sina val. Inte heller kollar de på statistik och fakta.

Man blir ju mer förvånad om politikerna ger de som faktiskt har kompetensen något att säga till om.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@anon159643: Så enligt din syn på problemet ska vi satsa på kärnvapen, vilket Sverige fysiskt sett inte är kapabla att tillverka då råvaran inom landet inte räcker och produktionen för EN stridsduglig skulle ta flera år. Hur mycket tror du det projektet skulle kosta?

Om kärnvapen blir en realitet spelar det ingen roll om vi är i en pakt eller har egna, andra nationer har tusen gånger fler taktiska kärnvapen än oss. Att inleda någon jävla pakt med nato kräver motprestationer och ska vi då börja föra krig? Blir dyrt nästa gång USA vill frälsa någon stat. Placerar man kärnvapen på sitt territorium blir man en måltavla, förmår mig inte att se hur det skulle skydda oss.
Nordkoreas taktik är att hela tiden skapa kriser, tona ner krisen, närma sig väst lite försiktigt och sen skapa nya krig. Men om du tycker vi ska följa ett u-land så visst.

Förstår inte att folk tror kärnvapen någonsin varit en realitet för Sverige.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och inte glömma foliehatten på huvudet.

Du vill slösa mycket skattepengar på ett osannolikt hot, medans vi i sverige inte har ekonomiska resurser till att hantera de problem som samhället hela tiden råkar ut för.
Det jag har förespråkat är att militären ska satsa pengar på sånt som går att använda i fredstider, värnplikt går att använda på många sätt och man kan även ser det som en nyttig utbildning.

Sverige lär knappast kollapsa utifrån, det lär ske inifrån och har så smått redan börjat på vissa lokala områden.
*edit*
Vilket land tror du kommer invadera sverige med flygplan den närmsta tiden? Norge, Danmark eller Ryssland? Om vi tar Ryssland så ligger vi långt ifrån, innan de har kommit till oss så bör de attackera andra länder och sverige ska självklart ha kärnvapenpakt med länder, så skickar de flygplan hit skickar vi X antal kärnvapen tillbaka.
T.o.m. svaga Nordkorera klarar sig fint med denna taktik emot alla länder som skulle kunna invadera.
Kärnvapen skyddar från storskalig attack både från luft, vatten och land. Med ett kärnvapensamarbete och kanske låta andra makter ha kärnvapen stående i sverige så kan det bli ett kostnadseffektivt skydd.

Kärnvapen är såklart lite överdrivet emot stenkastarna som våra myndigheter har problem med, men det med ett sådant skydd så får vi pengar över.

Du bevisar att du inte har någon förståelse i internationell politik eller militär operativ förmåga.

Sen att vi köpte Patriot istället för bättre alternativ är jag kritisk till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Att politikerna går in utan kompetensen och pekar med hela handen ger väldigt dålig smak i munnen."...... är väl exakt vad politikerna alltid gör, oavsett ämne? Skola, sjukvård, ekonomi.... Det är ju inte så att de lyssnar på lärarna, läkarna, eller de ekonomiska professorerna när de gör sina val. Inte heller kollar de på statistik och fakta.

Man blir ju mer förvånad om politikerna ger de som faktiskt har kompetensen något att säga till om.

Visst lyssnar politikerna. De hör att de olika experterna har vitt skilda uppfattningar om vad som är rätt. "Folk på golvet" är inte alls överens om vad som bör göras. Det tvingar politikerna att bestämma om något ska bli gjort.

Permalänk
Medlem

Problemet med fransk försvarsmateriel av det här slaget är att fransmännen inte är pålitliga för fem öre. Titta bara på hur det gick till under Falklandskriget när fransmännen villigt deaktiverade stridsspetsarna på Exocet-robotarna de sålt till Argentina.

Permalänk
Medlem

Sverige kryper för USA och NATO. Vi agerar inte som en fri nation och väljer vad soim gynnar oss. Patriot-systemet väljs för att blidka våra hussar.

Beslutet går emot Försvarsmaktens Materialverks (FMV) rekommendationer. Skandalöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonor:

@Johan86c: Så enligt din syn på problemet ska vi satsa på kärnvapen, vilket Sverige fysiskt sett inte är kapabla att tillverka då råvaran inom landet inte räcker och produktionen för EN stridsduglig skulle ta flera år. Hur mycket tror du det projektet skulle kosta?

Om kärnvapen blir en realitet spelar det ingen roll om vi är i en pakt eller har egna, andra nationer har tusen gånger fler taktiska kärnvapen än oss. Att inleda någon jävla pakt med nato kräver motprestationer och ska vi då börja föra krig? Blir dyrt nästa gång USA vill frälsa någon stat. Placerar man kärnvapen på sitt territorium blir man en måltavla, förmår mig inte att se hur det skulle skydda oss.
Nordkoreas taktik är att hela tiden skapa kriser, tona ner krisen, närma sig väst lite försiktigt och sen skapa nya krig. Men om du tycker vi ska följa ett u-land så visst.

Förstår inte att folk tror kärnvapen någonsin varit en realitet för Sverige.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_kärnvapenprogrammet

Kunde blivit en realitet. Då hade ryssen kanske inte flygit över vårt territorium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sonor:

@Johan86c: Så enligt din syn på problemet ska vi satsa på kärnvapen, vilket Sverige fysiskt sett inte är kapabla att tillverka då råvaran inom landet inte räcker och produktionen för EN stridsduglig skulle ta flera år. Hur mycket tror du det projektet skulle kosta?

Om kärnvapen blir en realitet spelar det ingen roll om vi är i en pakt eller har egna, andra nationer har tusen gånger fler taktiska kärnvapen än oss. Att inleda någon jävla pakt med nato kräver motprestationer och ska vi då börja föra krig? Blir dyrt nästa gång USA vill frälsa någon stat. Placerar man kärnvapen på sitt territorium blir man en måltavla, förmår mig inte att se hur det skulle skydda oss.
Nordkoreas taktik är att hela tiden skapa kriser, tona ner krisen, närma sig väst lite försiktigt och sen skapa nya krig. Men om du tycker vi ska följa ett u-land så visst.

Förstår inte att folk tror kärnvapen någonsin varit en realitet för Sverige.

Var skrev jag att vi skulle bygga en egen? Jag skrev kärnvapenpakt.
Och visst vi får nog utöka vårt försvar för att få ett sådant.

Problemet med att bara satsa mycket pengar på en sak och sedan mer eller mindre skita i allt annat, är att allt det andra kan inträffa. Patroit systemet med 4 enheter till hela sverige är väl även kass emot Rysslands nya Kinzhal missiler som går i 10 gånger ljudhastigheten?

En liten film om hur svårt det är att skjuta ner raketer.
https://www.youtube.com/watch?v=m6MOaECL6FM

Det jag förespråkar är såklart internationell samarbete, vilket leder till till att vi får skicka några soldater på krig.
Men när sverige rustar försvaret så ska de planeras med andra myndigheter, man köper ej in svindyra helikoptrar som enbart kan användas till ett område, utan försöker få en kombo. Speciellt när det ena området är försvaret som troligen ej kommer använda sitt system till annat än övning.

Permalänk
Medlem

@serverfel: De flesta kränkningar står inte ryssen för, utan NATO-länder.

Ponera att Sverige upplåter sitt territorium till farkoster som bär kärnvapen och använder dem, vilket värdlandsavtalet i praktiken gjort möjligt. Med kärnvapen, egna eller andras, blir landet ett kärnvapenmål. Utan något försvar att tala om i övrigt är det också knepigt att försvara anläggningarna från att slås ut med konventionella medel. Bättre ha ett trovärdigt försvar, där luftvärn är en hörnsten, som kan hålla både "inbjudna" jänkarstövlar och andra undan. På så sätt kan kubanerna stolt visa upp amerikanskt spionflygskrot, medan koreanerna backar upp sina kärnvapen med tio års värnplikt och en miljonhövdad armé. Ingen som kränker deras territorium längre.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Visst lyssnar politikerna. De hör att de olika experterna har vitt skilda uppfattningar om vad som är rätt. "Folk på golvet" är inte alls överens om vad som bör göras. Det tvingar politikerna att bestämma om något ska bli gjort.

Finns otaliga exempel där den samlade expertkåren och/eller "folk på golvet" är rörande överens och har en klar majoritet i vad man bör, eller inte bör göra, och där regeringen har gått emot detta för att det inte passar deras politiska ideologi. Jag skulle hävda att detta sker oftare än inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Finns otaliga exempel där den samlade expertkåren och/eller "folk på golvet" är rörande överens och har en klar majoritet i vad man bör, eller inte bör göra, och där regeringen har gått emot detta för att det inte passar deras politiska ideologi. Jag skulle hävda att detta sker oftare än inte.

Tomma påståenden.
Det vore snyggt om du var mer konkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Tomma påståenden.
Det vore snyggt om du var mer konkret.

Ungefär lika toma som dina, då.

Alltid lika kul när folk engagerar sig i att diskutera abstrakt fram till att de inte har något mer att säga, och då hävdar att den andra måste vara mer konkret. Föregå med gott exempel istället.

För övrigt ger jag upp denna idiot-diskussionen eftersom den är påväg väldigt OffT.

Att köpa amerikanskt känns ju inte som den smartaste draget, men som någon redan nämnt så är det väl ett motköp för att få sälja själva.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag tror att denna affär är ett motköp som ska säkra SAAB:s skolflygplan till USA.

Det är min teori också. Annars verkar det vara ett riktigt dåligt köp...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Danzle: Det stora problemet är att det är regeringen som gått in och sagt att försvarsmakten skall köpa Patriot istället för att försvarsmakten som alltid skall ansvara för egen rekvisition av materiell.

Att politikerna går in utan kompetensen och pekar med hela handen ger väldigt dålig smak i munnen. Jag skulle tro att det är en fingervisning mot ryssen att vi har viss Nato-anslutning och samtidigt sträcka ut handen till Nato utan att bli medlemsstat.

Rundan var väl att regeringen sa till FMV att de vill ha ett nytt system och det skall vara igång snabbt. Då fanns det bara 2 system att välja på enligt FMV som sedan skötte saken?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Patroit systemet med 4 enheter till hela sverige är väl även kass emot Rysslands nya Kinzhal missiler som går i 10 gånger ljudhastigheten?

Gissa syftet med Boeing YAL-1?

Ju snabbare det går, desto svårare blir det att manövrera. Sen är ju Patriot ett system som kan ta sig av en mängd olika flygande mål, varav terminalfasen av ballistiska robotar kanske inte är det scenario de är mest användbara i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gissa syftet med Boeing YAL-1?

Ju snabbare det går, desto svårare blir det att manövrera. Sen är ju Patriot ett system som kan ta sig av en mängd olika flygande mål, varav terminalfasen av ballistiska robotar kanske inte är det scenario de är mest användbara i...

PAC-3 MSE ska kunna verka mot korträckviddiga ballistiska robotar i sin slutfas. Det mest relevanta hotet av denna typ är ju de ryska Iskander-robotarna i Kaliningrad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@serverfel: Nej, det var då dom förstod att det aldrig skulle bli en realitet. Men kul att vi gav det en chans

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Du lyfter Nord Korea som ett exempel på hur vi bör göra, iom att dom producerar kärnvapen tänkte jag att du hade det i åtanke. Men vi kan säkert låna ett par av Nato, det skulle absolut stoppa kränkningar av flygrummet och Ryssland skulle hålla sig undan. Dock tror jag inte någon nation skulle släppa kärnvapen för ett flyganfall, lite risky att starta kärnvapenkrig för lilla Sverige.
Du pratar om osannolika hot men förespråkar kärnvapen på svensk mark, snacka om mental tankevurpa. För att hålla sig utanför krig så skaffar man inte det ultimata massförstörelsevapnet.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk

Här är vad State Department säger att Patriotsystemet vi vill ha kommer att kosta, alltså officiella siffror, visserligen innan prutande och liknande. Jag förstår varför priset blivit sekretessbelagt.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/190970/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonor:

@Johan86c: Du lyfter Nord Korea som ett exempel på hur vi bör göra, iom att dom producerar kärnvapen tänkte jag att du hade det i åtanke. Men vi kan säkert låna ett par av Nato, det skulle absolut stoppa kränkningar av flygrummet och Ryssland skulle hålla sig undan. Dock tror jag inte någon nation skulle släppa kärnvapen för ett flyganfall, lite risky att starta kärnvapenkrig för lilla Sverige.
Du pratar om osannolika hot men förespråkar kärnvapen på svensk mark, snacka om mental tankevurpa. För att hålla sig utanför krig så skaffar man inte det ultimata massförstörelsevapnet.

Även om jag håller med om det du skriver om hans syn på världen så vill jag ändå invända mot en sak. Inget land har anfallit ett kärnvapenland. Kärnvapenländer gör dock lite som de vill mot länder som ej har dem.

Att det kalla kriget förblev ett kallt krig är pga att båda sidor hade kärnvapen.

Både öst och väst tillämpade den militära doktrin som blev känd som "ömsesidigt garanterad förstörelse".

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction

Så ironiskt nog så har kärnvapen sannolikt räddat jävligt många liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det fungerar på exakt samma (usla) vis i landstingen och i kommunerna. Får se hur mkt som helst i mitt arbete som man bara vill gråta över.

Behövs en enorm omstrukturering gällande upphandlingar och inköp när det gäller stat, landsting och kommuner.

Har ju sett en hel del, men det vanligaste är politiker som ska lägga sig i kravspecar och annat. Därefter som jag nämnde inkompetent kravställare som kostat den här myndigheten ett antal miljoner, men nu är den personen politiskt engagerad istället och verksam i grannkommunen och verkar vara kaos där med.

Skrivet av mr_sQuinty:

När man läst sånt här så undrar jag , åter igen , vad våra politiker tänker med.

""Laura Grego, a missile expert at the Union of Concerned Scientists, expressed alarm that Saudi defense batteries had fired five times at the incoming missile.
"You shoot five times at this missile and they all miss? That's shocking,” she said. “That's shocking because this system is supposed to work.”""

"skrivit om tidigare och som sedan bekräftats av Dagens Industri ingår inga robotar i affären på 10 miljarder kronor"

Politikerna ska inte in i de där frågorna. De ska komma fram till/besluta möjligtvis att man ska köpa luftvärn, men inte mer än så.

Skrivet av Hubertus:

Visst lyssnar politikerna. De hör att de olika experterna har vitt skilda uppfattningar om vad som är rätt. "Folk på golvet" är inte alls överens om vad som bör göras. Det tvingar politikerna att bestämma om något ska bli gjort.

Alltså, man kan i sina skrivelser ha vilka redovisningar som helst, att inte besluta det här enligt förslag kommer kosta XX miljoner, de kan ändå avstå. Eller det riktigt vidriga, man har ett beslutsförslag från tjänstemannasidan, det som sedan är diariefört som tjänsteutlåtande är något helt annat efter att politiken ändrat beslutsförslaget vid mötet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

@Multithread:"alls lika värde"? menar du möjligen "allas lika värdighet". eller tycker du att en pedofil som just våldtagit din dotter och mördat henne har samma värde som din andra dotter? Om jag inte minns fel är hela "alla lika värde" en felöversättning.

förstår hur du tänker med att bor man jämte riskerar man att bli mosad, särskilt med ett föråldrat system som riskerar att misslyckas med sin uppgift. Nu tror inte jag att Sverige kommer ramla in i ett väpnat krig utifrån, inifrån är en annan femma....... men den krigföringen kommer inte innebära att vi ha nytta av ett missilsystem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre att köpa lite brandslang och flygplan som kunde släcka skogsbränder istället.
Är tacksam över att Sverige har ett försvar men vette fan om detta är en vettig investering, ser inte nyttan med det riktigt.
Vad nu än slutsumman blir så kan man nog ha stoppat dessa miljarder i något vettigare.
Men alla har vi ju olika åsikter om hur skattepengarna ska fördelas

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Har ju sett en hel del, men det vanligaste är politiker som ska lägga sig i kravspecar och annat. Därefter som jag nämnde inkompetent kravställare som kostat den här myndigheten ett antal miljoner, men nu är den personen politiskt engagerad istället och verksam i grannkommunen och verkar vara kaos där med.

Politikerna ska inte in i de där frågorna. De ska komma fram till/besluta möjligtvis att man ska köpa luftvärn, men inte mer än så.

Alltså, man kan i sina skrivelser ha vilka redovisningar som helst, att inte besluta det här enligt förslag kommer kosta XX miljoner, de kan ändå avstå. Eller det riktigt vidriga, man har ett beslutsförslag från tjänstemannasidan, det som sedan är diariefört som tjänsteutlåtande är något helt annat efter att politiken ändrat beslutsförslaget vid mötet.

Du citerar mig och skriver sedan en obegriplig kommemntar. Det är bara en massa påståenden om något vad det nu är. Är det någon faktisk händelse du talar om eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du citerar mig och skriver sedan en obegriplig kommemntar. Det är bara en massa påståenden om något vad det nu är. Är det någon faktisk händelse du talar om eller vad?

Ditt inlägg handlade om att professionen lägger fram förslag (och att de inte var eniga i det här fallet) och att "någon" då måste besluta. Denna "någon" bör ju inte vara politikerna.

Har i mitt jobb varit med ett otal gånger när man lämnat ett beslutsförslag komplett med kostnader osv, men de väljer att göra något helt annat som inte är berett eller förberett. Politiker ska hålla sig borta från operativa beslut oavsett nivå...

Visst, det är alltid en möjlighet att slänga över beslutsfattandet till någon som inte har den blekaste vad de beslutar om.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Ditt inlägg handlade om att professionen lägger fram förslag (och att de inte var eniga i det här fallet) och att "någon" då måste besluta. Denna "någon" bör ju inte vara politikerna.

Har i mitt jobb varit med ett otal gånger när man lämnat ett beslutsförslag komplett med kostnader osv, men de väljer att göra något helt annat som inte är berett eller förberett. Politiker ska hålla sig borta från operativa beslut oavsett nivå...

Visst, det är alltid en möjlighet att slänga över beslutsfattandet till någon som inte har den blekaste vad de beslutar om.

Jag blir lite förvånad över den svartvita syn du har på politikerna. Eftersom du inte anger närmare vilka du syftar på antar jag att det avser alla politiker från Sverigedemokraterna till Vänsterpartiet. Om du har så negativ syn på politiker så har jag svårt att se att du kan acceptera ett demokratiskt samhälle. Politikerna är ju valda av folket just för att ta beslut.
Du pratar om några andra som ska vara bättre skickade att besluta. Vilka är det? Kan det möjligen vara några självutnämnda experter som råkar tycka som du? Det är ett mycket grumligt tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag blir lite förvånad över den svartvita syn du har på politikerna. Eftersom du inte anger närmare vilka du syftar på antar jag att det avser alla politiker från Sverigedemokraterna till Vänsterpartiet. Om du har så negativ syn på politiker så har jag svårt att se att du kan acceptera ett demokratiskt samhälle. Politikerna är ju valda av folket just för att ta beslut.
Du pratar om några andra som ska vara bättre skickade att besluta. Vilka är det? Kan det möjligen vara några självutnämnda experter som råkar tycka som du? Det är ett mycket grumligt tänkande.

Med tanke på vilka partier som sitter representerade i kommunfullmäktige lokalt och deras representanters förmåga att debattera (samt ställa frågor där svaren finns i handlingarna) så är det ju inte alls orimliga antaganden. Det finns dock undantag, men de är tyvärr allt för få politiker som faktiskt sätter sig in i handlingarna inför besluten, vilket så tydligt märks i de websända sammanträdena samt de frågor som ställs vid de sammanträden där jag är föredragande av ärenden.

Jag har som sagt inget problem med att de fattar beslut, men de bör trots allt förhålla sig till gällande lagar och regler, vilket inte alltid är fallet.

I mångt och mycket blir det enklare när de som kan saker fattar besluten om hur något ska göras. Politikerna får gärna säga vad som ska göras, t.ex. Slussen i Stockholm ska byggas om, men de ska inte in och peta i utformningen av körfältsbredder, signaltider i trafiksignaler etc.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF