Kan ej se NAS i windows 10 Explorer

Permalänk
Medlem

Kan ej se NAS i windows 10 Explorer

Hej

Jag har en Synology +218 NAs som funkat bra, har nu inte använt den på ett par månader och nu kan jag inte komma åt den i Windows Explorer/Utforskaren?

Jag kan logga in via IP adress i DSM systemet men jag vill komma åt filer och kataloger direkt i utforskaren för enklare hantering och sortering, detta har jag alltid kunnat förut men inte nu...

Har googlat och funnit att MS tagit bort ett "protokoll" som heter SMB1 och säger att det är en säkerhetsrisk osv, jag vet inte om det är detta som är mitt problem men har inte hittat något annat
källa:Källa

När jag öppnar utforskaren ser jag under "andra enheter" min nas med rätt namn och kilckar jag där kommer jag in via webläsaren, men kan inte få upp den som en enhet i nätverks delen på nedre vänstra sidan...

Detta är ett hemmanätverk
Jag har comhem vi koppar/antenn uttaget, bryggkopplat deras router till min egen sedan vidare till en switch.
alltså kabelansluten till nätverket med stationär pc.

Är det någon som har ett förslag, för jag är inte teknisk nog att fixa detta tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Salvion: Har du följt instruktionerna i svaret på den länken du hänvisade till?
Det borde ju vara steg ett så att vi kan utesluta att det är problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

@Salvion: i utforskaren skriv bara \\nasens ipnummer

Då kommer loginrutan in o sedan kan du välja katalogerna du vill visa.

Annars kan du bara ansluta den som en nätverksenhet som mappas till en enhet tex E: eller vad som.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

@Salvion: Har du följt instruktionerna i svaret på den länken du hänvisade till?
Det borde ju vara steg ett så att vi kan utesluta att det är problemet.

Jag får inte dessa att fungera som jag uppfattar det?

När jag öppnar Powershell och klistrar in texten så gär prompten 2 radmatningar och inget mer.
Kommandotolken antar jag är "kör" i startmenyn, när jag skriver in Net View dyker en ruta upp (tom) i 5 sekunder och stängs ned.
Försöker hitta "program och funktioner" i kontrollpanelen men finner inget sådant.

och resten har jag inte testat.

Permalänk
Skrivet av Salvion:

Hej

Jag har en Synology +218 NAs som funkat bra, har nu inte använt den på ett par månader och nu kan jag inte komma åt den i Windows Explorer/Utforskaren?

Jag kan logga in via IP adress i DSM systemet men jag vill komma åt filer och kataloger direkt i utforskaren för enklare hantering och sortering, detta har jag alltid kunnat förut men inte nu...

Har googlat och funnit att MS tagit bort ett "protokoll" som heter SMB1 och säger att det är en säkerhetsrisk osv, jag vet inte om det är detta som är mitt problem men har inte hittat något annat
källa:Källa

När jag öppnar utforskaren ser jag under "andra enheter" min nas med rätt namn och kilckar jag där kommer jag in via webläsaren, men kan inte få upp den som en enhet i nätverks delen på nedre vänstra sidan...

Detta är ett hemmanätverk
Jag har comhem vi koppar/antenn uttaget, bryggkopplat deras router till min egen sedan vidare till en switch.
alltså kabelansluten till nätverket med stationär pc.

Är det någon som har ett förslag, för jag är inte teknisk nog att fixa detta tyvärr.

hade likande problem och la till det protokolet som saknades som du skriver, kommer dock ej ihåg hur jag gjorde men googlade iaf fram hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@Salvion: i utforskaren skriv bara \\nasens ipnummer

Då kommer loginrutan in o sedan kan du välja katalogerna du vill visa.

Annars kan du bara ansluta den som en nätverksenhet som mappas till en enhet tex E: eller vad som.

Jodå att komma in på den via utforskaren men IP nummer funkar som jag skrev, MEN det öppnar upp den i web läsaren (Chrome) och jag kan fortfarande inte ha den åtkomst jag vill (som man kommer åt olika kataloger och mappar i den stationära datorn)

Det där med anslut den som en nätverksenhet måste jag kolla upp hur man gör, kan inte det och vet inte vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jag får inte dessa att fungera som jag uppfattar det?

När jag öppnar Powershell och klistrar in texten så gär prompten 2 radmatningar och inget mer.
Kommandotolken antar jag är "kör" i startmenyn, när jag skriver in Net View dyker en ruta upp (tom) i 5 sekunder och stängs ned.
Försöker hitta "program och funktioner" i kontrollpanelen men finner inget sådant.

och resten har jag inte testat.

Körde du Powershell som administratör? D.v.s högerklicka på Powershell och välj "Kör som administratör".
Kommandotolken är inte "kör" utan heter cmd.exe. Öppna startmenyn och skriv "cmd" så kommer den dyka upp.
Högerklicka på den och kör som administratör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jodå att komma in på den via utforskaren men IP nummer funkar som jag skrev, MEN det öppnar upp den i web läsaren (Chrome) och jag kan fortfarande inte ha den åtkomst jag vill (som man kommer åt olika kataloger och mappar i den stationära datorn)

Det där med anslut den som en nätverksenhet måste jag kolla upp hur man gör, kan inte det och vet inte vad det innebär.

Jag tror att @OceanK är något på spåret där faktiskt. Öppna "Den här datorn" och högerklicka så ska du få upp en meny med alternativet "Lägg till nätverksenhet", klicka på den och följ stegen och se om det fungerar. Det innebär bara att du ger en extern hårddisk en enhetsbeteckning (t.ex. E:) och tillåter din dator att använda den som om det vore en lokal hårddisk precis som din C: etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jag tror att @kim_82 är något på spåret där faktiskt. Öppna "Den här datorn" och högerklicka så ska du få upp en meny med alternativet "Lägg till nätverksenhet", klicka på den och följ stegen och se om det fungerar. Det innebär bara att du ger en extern hårddisk en enhetsbeteckning (t.ex. E:) och tillåter din dator att använda den som om det vore en lokal hårddisk precis som din C: etc.

Ok då skall vi se.

1. Det finns bara ett "lägg till" alternativ och det är Lägg till Nätverksplats?

2. Det finns däremot "Anslut Nätverksenhet" antar att det är denna ni syftar på?
Då får jag upp Enhet (Z) och Mapp kan jag inte ange tex IP nummer i, bläddra ger bara väll mapp, och det finns inga mappar, har försökt med NAS namn och det funkar inte heller.

Det är säker jag som inte begriper bättre vad ni menar..

Permalänk
Medlem

@Salvion: Kör oco synology nämligen.

jag antar att du enbart skrev ipnumret i explorer och inte med \\

så om du skriver med \\ipnumret till NAS i explorer så kommer du inte komma till ngn webläsare utan kommer komma upp en inlogningsruta och efter det så kan du välja dina kataloger. SÅ gör jag.

Jag kör även med att lägga till som nätverksenhet för då är det mappad till hos mig som E: alltid.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Salvion: Den här datorn--->sen högerklicka på nätverk ---->anslut nätverksenhet

Välj Z om du vill ha det som beteckning. Sedan måste du skriva \\Nasens namn , inte ip numret. Sedan kan du browsa mappen.

klicka även i boxen , logga in med andra uppgifter, för då kan du skriva in din usernamn och password för synology användaren där.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Ok då skall vi se.

1. Det finns bara ett "lägg till" alternativ och det är Lägg till Nätverksplats?

2. Det finns däremot "Anslut Nätverksenhet" antar att det är denna ni syftar på?
Då får jag upp Enhet (Z) och Mapp kan jag inte ange tex IP nummer i, bläddra ger bara väll mapp, och det finns inga mappar, har försökt med NAS namn och det funkar inte heller.

Det är säker jag som inte begriper bättre vad ni menar..

Sorry, det var den jag menade.
Kika här och se om du inte kan få till det, det ska tydligen vara möjligt att gå via IP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jag tror att @kim_82 är något på spåret där faktiskt. Öppna "Den här datorn" och högerklicka så ska du få upp en meny med alternativet "Lägg till nätverksenhet", klicka på den och följ stegen och se om det fungerar. Det innebär bara att du ger en extern hårddisk en enhetsbeteckning (t.ex. E:) och tillåter din dator att använda den som om det vore en lokal hårddisk precis som din C: etc.

Så har jag alltid gjort med mina NAS:ar, alltså "mappat" olika kataloger på NAS:en till olika enhetsbeteckningar i Utforskaren. Just nu har jag enheterna H:, I:, J:, K: och L: "mappade" till olika kataloger på min NAS. Det trodde jag var standard...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@Salvion: i utforskaren skriv bara \\nasens ipnummer

Då kommer loginrutan in o sedan kan du välja katalogerna du vill visa.

Annars kan du bara ansluta den som en nätverksenhet som mappas till en enhet tex E: eller vad som.

Då har jag testat detta med bara IP numret och när jag trycker enter öppnas som vanligt min browser på den adressen i Synology-skrivbordet, ingen inloggningsruta kommer upp, har provat flera gånger med samma resultat tyvärr.

MEN nu ser jag en sak jag missat \\ före ipnumret..... DÅ funkar det och jag får upp en inloggning och tillgång till katalogerna, MEN dessa ligger inte kvar när jag startar om datorn även om jag lägger in att den skall minnas inloggningen, kanske måste mappa varje katalog manuellt, suck

Permalänk
Medlem

Kanske lyckats?

Då har jag som det verkar fått det att fungera...

Inte som det var där bara Nas dök upp som en enhet i utforskaren vilket var jäkligt smidigt och det jag hoppades på, MEN med eran enrmt tålmodiga hjälp fick jag det att fungera vilket är kanonbra!! och "felet" ligger säkert på en annan nivå hos Microsoft eller Synology möjligen.

Så när jag gjorde rätt som ni påpekade ip adress med \\ innan då kom jag in och loggades in sedan fick jag ange enhetsbeteckningar på varje katalog och då dök dom upp som enheter.

Som sagt tack för ert stora tålamod och väldigt pedagogiska förklaring, bristen låg hos mig och inte er

Permalänk
Medlem

@Salvion: kul att du fick det att fungera

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Om den kopplar ifrån sig någon mer gång eller att du vill lägga till platsen på någon annan dator så kan du skapa en liten bat-fil som ansluter den.
Gör en ny bat-fil och klistra in:

@echo off set ip=ipadress set user=användarnamn set password=lösenord net use * %ip% /USER:\%user% %password% /PERSISTENT:YES pause

Ändra ipadress, användarnamn och lösenord till dina uppgifter så slipper du gå den "långa" grafiska vägen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Det där var överkurs för mig med en god bit, har hört talas om att man kan skapa sådana, men långt över min kunskap! men tack för försöket

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Jag hade redan skapat ett support ärende innan jag fick tipsen här och efter lite tid är detta deras svar nedan.
(klipper in det ifall någon annan har nytta av tråden i framtiden)

Citat:

..Dear User,

Thank you for contacting Synology.

I am sorry to hear about your issue you are having not being able to see the NAS on your network.

Your unit will most likely be using SMB2 or SMB3 so is most likely not effected by Windows disabling SMB1, this can be checked by going to your NAS web UI > Control Panel > File Services > SMB/AFP/NFS > SMB > Advanced.

The most likely reason you cannot see it on your network in File Explorer is most likely due to another Windows issue which can often be fixed by going to your NAS web UI > Control Panel > File Services > Advanced > WS-Discovery > Enable 'Enable Windows network discovery to allow file access via SMB.

You can also map network drives to your NAS so that you can use SMB to specific folders by following the guide below:

- https://www.synology.com/en-uk/knowledgebase/DSM/help/DSM/Tut...

If you have any further questions please do not hesitate to get in touch.

Best Regards,

Technical Support

Jag har ju inte testat detta men kommer spara tipset inför framtiden.

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden genom att dra den ännu lite längre. Hittade efter en googling lösningen på problemet med min NAS här,vilket jag tackar för.
Jag har även en boxeebox med 2 st hårddiskar ikopplade som jag också använder som NAS. Den är naturligtvis oåtkomlig ( no thanks Micropiss) av samma skäl. Diskarna är åtkomliga från "moderdatorn", telefon, linuxdatorn och mediaspelaren på min andra tv. Men inte på min laptop och inte på grabbens nyinköpta stationära. Olösligt? Vad tror mina damer och herrar?

Permalänk
Medlem

Hittar inte NAS i nätverket från Windows 10

Citat:
"Bumpar den här tråden genom att dra den ännu lite längre. Hittade efter en googling lösningen på problemet med min NAS här,vilket jag tackar för.
Jag har även en boxeebox med 2 st hårddiskar ikopplade som jag också använder som NAS. Den är naturligtvis oåtkomlig ( no thanks Micropiss) av samma skäl. Diskarna är åtkomliga från "moderdatorn", telefon, linuxdatorn och mediaspelaren på min andra tv. Men inte på min laptop och inte på grabbens nyinköpta stationära. Olösligt? Vad tror mina damer och herrar?"

Jag hade liknande problem från min Win10 laptop, att jag inte kunde hitta min NAS via Nätverket.
Lösningen som jag hittade och som direkt löste problemet var att aktivera SMB2 på min NAS.

Det var först när jag fick detta Windows-felmeddelande som jag förstod att det förmodligen berodde på NAS:en (fick det när jag försökte göra högerklickade på Nätverk och valde "Anslut nätverksenhet"):
"Du kan inte ansluta till filresursen eftersom den inte är säker. Resursen kräver det inaktuella SMB1-protokollet som är osäkert och kan riskera att din dator angrips.

För din dator krävs SMB2 eller senare. Mer information om hur problemet kan lösas finns i: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=852747"

Lösning:
Jag har en äldre Synology DS411+ och där var SMB1 satt som både Minimum och Maximum och min Win10 krävde tydligen SMB2 (eller högre).
Inställningarna hittade jag under "Filtjänster" och Avancerade inställningar.

Hoppas detta är till hjälp.

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Sedan jag skrev min första post och fick hjälp med en lösning här (mappa diskar)
Detta funkade till det av en annan orsak blev dax att ominstallera windows igen i förra veckan och när jag då testade att logga in på min NAS så hoppar den ursprungliga "logga in" rutan upp för min NAS (så som det var innan jag skrev denna första post)

Och poof så funkade det allt precis om i gamla tider, jag ser alltså min NAs direkt i nätverkets katalog struktur utan problem och kan flytta filer fram och åter mellan datorns hårddisk och NAS som jag alltid velat göra...

Jag har ingen förklaring till detta, kanske har windows 10 uppdaterats sedan sist fan vet.

Permalänk
Medlem

*Uppdaterting 2*

Detta blir bara mer och mer märkligt!

Det jag skrev ovan var att när jag precis skulle "mappa" dom olika katalogerna så funkade det, och det stämmer i flera månader funkade det (och då menar jag att utan att jag gjort något så dyker min NAS upp som en enhet i windows explorer under nätverka som en enhet, precis som att jag där ser den pc jag sitter på.
Men detta försvann för kanske 1,5 månader sedan och slutade fungera.

Så efter att försökt att få igång det med uppdatering av nas och windows gav jag upp och gjorde en fullständig formatering och ominstallation av windows 10 på stationera pc.
När allt är klar kan jag inte finna min nas, gör alla uppdateringar av windows uppdate men inget, jag har väntat i dagar-veckor och varje det försökt hitta en lösning utan resultat.

Men så nyss, Poff! så får jag frågan om jag vill logga in på min nas och där finns den igen och fungerar!

Det är helt obegripligt för mig hur detta kan hända igen och igen? jag är inte en person som pillar med datorn utan jag bara slår av och på den dag ut och in, hur i hela helv...kan detta hända igen och igen? när man talar med Synology supporten säger dom precis som här att man skall mappa diskarna, men varför funkar då detta titt som tätt utan att jag ens försökt att mappa dom?

Jag fattar nada!