Högtalare för streamad musik och radio?

Permalänk
Medlem

Högtalare för streamad musik och radio?

Det är så att jag letar efter en högtalare till min mor. Hon vill ha nåt i köket för att kunna lyssna på musik som hon har lagrad på sin tablet samt även kunna lyssna på radio. Ljudet ska ju också vara OK såklart, men hon är dock inte särskilt kräsen. Priset ska helst ligga på max runt 1500:-.

Jag har hittills främst kollat på dessa:
Yamaha WX-010
Sony SRS-ZR5

Tar gärna emot åsikter på ovanstående högtalare, men självklart också tips på andra liknande

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Jag har denna. Inte hört dem andra men denna är trevlig. Låter bra och är kul att lyssna på. Lättanvänd!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462650

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag har denna. Inte hört dem andra men denna är trevlig. Låter bra och är kul att lyssna på. Lättanvänd!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462650

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på den förut och den är säkert bra, men tyvärr har den ju bara bluetooth. Kanske borde skrivit att den helst ska ha WLAN.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Har denna https://www.hifiklubben.se/stereo/radio/argon-inet2-musikstre... kostar lite men är helt överlägsen. Köpte en för 3 år sen , kostade då 1600 så den har blivit dyr tyvärr. Men som sagt...grymt bra. Vet inte om den har BT dock...men spotify conmect är ju smidigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har denna https://www.hifiklubben.se/stereo/radio/argon-inet2-musikstre... kostar lite men är helt överlägsen. Köpte en för 3 år sen , kostade då 1600 så den har blivit dyr tyvärr. Men som sagt...grymt bra. Vet inte om den har BT dock...men spotify conmect är ju smidigt.

Visade den för morsan och hon tyckte den såg riktigt trevlig ut Att den inte har bluetooth gör ju inget, skrev ju att den helst ska ha WLAN Det är inga problem att streama musik lokalt lagrad på smartphone/tablet till den heller antar jag?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har denna https://www.hifiklubben.se/stereo/radio/argon-inet2-musikstre... kostar lite men är helt överlägsen. Köpte en för 3 år sen , kostade då 1600 så den har blivit dyr tyvärr. Men som sagt...grymt bra. Vet inte om den har BT dock...men spotify conmect är ju smidigt.

Överlägsen vad? Har haft ett par argon produkter genom åren men skulle inte beskriva någon utav dem som överlägsna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Det är så att jag letar efter en högtalare till min mor. Hon vill ha nåt i köket för att kunna lyssna på musik som hon har lagrad på sin tablet samt även kunna lyssna på radio. Ljudet ska ju också vara OK såklart, men hon är dock inte särskilt kräsen. Priset ska helst ligga på max runt 1500:-.

Jag har hittills främst kollat på dessa:
Yamaha WX-010
Sony SRS-ZR5

Tar gärna emot åsikter på ovanstående högtalare, men självklart också tips på andra liknande

Tycker att du kollar på vettiga produkter med modern mjukvara, slänger in audiopro addon c5 som alternativ, har fått mkt bra kritik i tester för både ljud och funktionalitet.
Ex:
https://www.whathifi.com/audio-pro/addon-c5/review

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Visade den för morsan och hon tyckte den såg riktigt trevlig ut Att den inte har bluetooth gör ju inget, skrev ju att den helst ska ha WLAN Det är inga problem att streama musik lokalt lagrad på smartphone/tablet till den heller antar jag?

Spotify connect funkar utmärkt. Man väljer argonen som källa i spotify mobilappen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Spotify connect funkar utmärkt. Man väljer argonen som källa i spotify mobilappen.

Fast nu skrev jag ju lokalt lagrad och inte Spotify...

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Får hem en WX-010 idag. Kommer jämföra den framförallt med Sonos One.
Kan återkomma när jag lyssnat på den ordentligt.

Jag tror förresten WXA-010 kommer att utgå och ersättas av Music Cast 20. Här i USA säljs WX-010 ut för $80 så det kanske kommer reor på den i även i Sverige snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Får hem en WX-010 idag. Kommer jämföra den framförallt med Sonos One.
Kan återkomma när jag lyssnat på den ordentligt.

Jag tror förresten WXA-010 kommer att utgå och ersättas av Music Cast 20. Här i USA säljs WX-010 ut för $80 så det kanske kommer reor på den i även i Sverige snart.

Har börjat kolla lite på Sonos Play:1 också som verkar trevlig. Hur funkar det att spela upp musik lagrad på en smartphone/tablet med Sonos eller Yamaha WX-010? Så undrar jag också om det går att lyssna på de svenska radio-kanalerna via webbradio utan problem? Om du nu kan svara på dessa frågor

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Hej,

Hann inte lyssna så mycket igår men måste säga att jag blev en aning besviken på WX-010.

Det är framförallt de lägre frekvenserna som den tappar mot Sonos One.
Möjligtvis låter Wx-010 lite mer detaljerat i mellanregistret, men i så fall är det marginellt.
Har man ett stort rum så tycker jag att man tappar mycket "fyllighet" gentemot Sonosen, som låter som en mycket större högtalare än den är. Jag testade att justera upp basen i Musiccast equalisern men det blev inte bättre, bara bullrigt.

Jag hade tänkt köpa på mig en 4-5st Wx-010 men kommer nu avvakta med det. Jag kanske ska påpeka att jag inte tycker att WX-010 är en dålig högtalare, den låter rent och jag skulle nog säga att den är prisvärd. För mig är priset på dessa inte jätteviktigt och då tycker jag man får en bättre högtalare med Sonosen, men den kostar givetvis mer också.

Jag tror att både Sonos och Yamaha stödjer att spela upp musik lagrat på en Android. Jag har själv bara IOS enheter så kan inte testa. Enligt Sonos måste musiken ligga i "Music" mappen för att den ska hitta den. Sonos stödjer de flesta radiostationerna direkt i appen.

Kan kolla lite mera på Music Cast appen ikväll.

Permalänk
Medlem

@Raptor: AudioPro C5 Addon är jag nöjd med. Har den i köket, kan spela upp via WiFi, kabel eller Bluetooth.
Den har 4 preset knappar också, så jag har sparat P1, P2, P3 och P4 (via WiFi) och kan trycka på dessa för att starta strömmningen (körs genom TuneIn utan att behöva mobilen).
Kan styra den via appen i telefonen, spela upp lokalt lagrad musik. Spotify, Deezer, Tidal, Napster, Qobuz m.m. samt TuneIn och iHeart Radio.

Finns för 1990 på NetOnNet (finns 4 olika färger)

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/multiroom...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts