Byta från gröna till röda laget

Permalänk

Byta från gröna till röda laget

Hej! Jag ursäktar om denna frågan ställts innan, men jag lyckas bara hitta uppgraderingar eller AMD till NVIDIA, men i mitt fall är det motsatsen som gäller.

Mitt 1070 ska flytta till en annan dator och därför kommer jag kasta in ett HD 7870 istället. Hur blir det med drivrutiner och GeForce experience? Behöver jag avinstallera något eller kan de ligga kvar på datorn? Tacksam för svar!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej! Jag ursäktar om denna frågan ställts innan, men jag lyckas bara hitta uppgraderingar eller AMD till NVIDIA, men i mitt fall är det motsatsen som gäller.

Mitt 1070 ska flytta till en annan dator och därför kommer jag kasta in ett HD 7870 istället. Hur blir det med drivrutiner och GeForce experience? Behöver jag avinstallera något eller kan de ligga kvar på datorn? Tacksam för svar!

Hej, det du skall göra är att ladda ner DDU, alltså Display Driver Uinstaller.

https://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-d...

När det är installerat så väljer du nVidia. och då kommer programmet att blåsa ur din dator från alla spår av nVidia drivrutiner till GPUn som finns.

Sedan laddar du ner drivarna till ditt AMD kort och installerar dem istället.

Anledningen till att göra detta, är för att dina nVidia drivare kan göra livet surt för dig, om du satt in AMD kort och installerat drivare till det också.

Om du någon gång i framtiden skall tillbaka till nVidia i samma dator, så är det bara att repetera med undantag för att du då slipper ladda ner DDU.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hej, det du skall göra är att ladda ner DDU, alltså Display Driver Uinstaller.

https://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-d...

När det är installerat så väljer du nVidia. och då kommer programmet att blåsa ur din dator från alla spår av nVidia drivrutiner till GPUn som finns.

Sedan laddar du ner drivarna till ditt AMD kort och installerar dem istället.

Anledningen till att göra detta, är för att dina nVidia drivare kan göra livet surt för dig, om du satt in AMD kort och installerat drivare till det också.

Om du någon gång i framtiden skall tillbaka till nVidia i samma dator, så är det bara att repetera med undantag för att du då slipper ladda ner DDU.

/Lifooz

Tack! Så om jag förstått detta rätt så ska jag köra programmet, och när det är klart, stänga av datorn och byta grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Tack! Så om jag förstått detta rätt så ska jag köra programmet, och när det är klart, stänga av datorn och byta grafikkort.

Exakt, och du kommer även ha alternativ i programmet för just den saken, i annat fall låter du bara programmet göra sin sak och stänger sedan av manuellt.
Om du vill kan du även göra bios/uefi reset så att det konfigurerar sig med ditt ""nya"" kort.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Exakt, och du kommer även ha alternativ i programmet för just den saken, i annat fall låter du bara programmet göra sin sak och stänger sedan av manuellt.
Om du vill kan du även göra bios/uefi reset så att det konfigurerar sig med ditt ""nya"" kort.

/Lifooz

Tack så mycket! Ha en trevlig dag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Tack så mycket! Ha en trevlig dag!

Tack detsamma, trevligt att kunna hjälpa till.

/Lifooz

Visa signatur