minnena samt vrm blir väldigt varmt hjälp!

Permalänk
Avstängd

minnena samt vrm blir väldigt varmt hjälp!

Tjena jag bytte för ett tagsen kylare på mitt gigabyte gtx 1080 ti gaming oc till denna kylare https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor... och monterade alla kylflänsar man får med och gjort det helt korrekt men problemet med kortet är att minnena på kortet blir väldigt varmt. Spelar jag Battlefield 1 och känner med fingret på ovansidan av grafikkortet så är det så varmt så jag bränner mig om jag inte tar bort fingret och är orolig över att minnena på kortet är för varmt och min fundering är borde jag ta bort alla kylflänsar på kortet och köra utan dom? gpun håller sig aldrig över 50 grader med denna kylare. Borde jag ta bort kylflänsarna?

Mvh Gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Varför känner du ens???? grafikkort blir varma och det är normalt, ta bort kylflänsarna kommer bara göra saken värre då värmen samlas på delarna som kylflänsarna kyler ner. VRM är designade att kunna bli över 100 grader varm, minnesmoduler vet jag inte men de blir också varma.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Varför känner du ens???? grafikkort blir varma och det är normalt, ta bort kylflänsarna kommer bara göra saken värre då värmen samlas på delarna som kylflänsarna kyler ner. VRM är designade att kunna bli över 100 grader varm, minnesmoduler vet jag inte men de blir också varma.

känner för att jag tycker att själva kortet känns för varmt då jag inte kan se någon vrm temperature på detta kortet.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Att du "bränner dig på fingret" är ju tyvärr inte mycket till hjälp. Runt 44c kan man börja få brännskador. Vid 70c skulle du få brännskador vid 1 sekunds kontakt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Att du "bränner dig på fingret" är ju tyvärr inte mycket till hjälp. Runt 44c kan man börja få brännskador. Vid 70c skulle du få brännskador vid 1 sekunds kontakt.

men herregud jag menar ju bara att det känns som det går väldigt varmt och är bara orolig att det är mot 90+ eller nått för så varmt känns det då jag spelar BF1 och Är det ett måste att låta dryg? och har aldrig ens sagt att jag bränt mig på fingret utan känner efter och det känns för varmt.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av gamerfreak87:

men herregud jag menar ju bara att det känns som det går väldigt varmt och är bara orolig att det är mot 90+ eller nått för så varmt känns det då jag spelar BF1 och Är det ett måste att låta dryg? och har aldrig ens sagt att jag bränt mig på fingret utan känner efter och det känns för varmt.

Vad som "känns för varmt" för oss människor och vad som är för varmt för elektronik är två skilda världar, jag kan försöka tvätta mina händer i handfatet på 55 grader och riskera bränna mig på kampen men för elektronik så är 55 grader OK. Mät temperaturen med en infraröd temperaturmätare och då kan du se om det är onormalt varmt, dvs över 130 grader för VRM.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

men herregud jag menar ju bara att det känns som det går väldigt varmt och är bara orolig att det är mot 90+ eller nått för så varmt känns det då jag spelar BF1 och Är det ett måste att låta dryg? och har aldrig ens sagt att jag bränt mig på fingret utan känner efter och det känns för varmt.

Poängen var att lista ut hur varmt det eventuellt var. Om det vore över 70c hade det betytt brännskador efter 1 sekunds kontakt. Om det hade varit 90c hade det troligen inte tagit många hundradelar innan du hade fått skador (t.ex. blåsa).

Jag ser inget i mitt svar som är varken drygt eller ironiskt. Att säga att det "känns för varm" är inte ett mått på temperatur. t.ex. hade 80c varit helt okej för många elektriska komponenter (kanske lite varmt, men inte för varmt) men för ett mänskligt finger hade det kunnat orsaka andra eller till och med tredje gradens brännskador på under en sekund.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ladda ner ”HWiNFO64” [ https://www.hwinfo.com/download.php ]
Välj ”Sensors-only”
Skrolla ner till ”GPU”
Markera ”GPU VR VDDC” (högerklicka välj "show graph") samt markera ”GPU VR MVDD” (högerklicka välj "show graph")
Minimera sedan ”HWiNFO64” fönstret.
Dra igång ett spel
Spela i 20 minuter
Stäng ner spelet.
Maximera ”HWiNFO64” fönstret
Kolla nu ”GPU VR VDDC” samt ”GPU VR MVDD” graphen för att jämföra temperaturen i idle samt load.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Poängen var att lista ut hur varmt det eventuellt var. Om det vore över 70c hade det betytt brännskador efter 1 sekunds kontakt. Om det hade varit 90c hade det troligen inte tagit många hundradelar innan du hade fått skador (t.ex. blåsa).

Jag ser inget i mitt svar som är varken drygt eller ironiskt. Att säga att det "känns för varm" är inte ett mått på temperatur. t.ex. hade 80c varit helt okej för många elektriska komponenter (kanske lite varmt, men inte för varmt) men för ett mänskligt finger hade det kunnat orsaka andra eller till och med tredje gradens brännskador på under en sekund.

Hur tycker du jag ska förklara då när jag inte ens kan se temps för vrm i något program? jag säger bara att det känns riktigt varmt säkert mellan 70 till 80 grader och försöker förklara så tydligt jag bara kan och det känns alldeles för varmt där vrm sitter. :/

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Ladda ner ”HWiNFO64” [ https://www.hwinfo.com/download.php ]
Välj ”Sensors-only”
Skrolla ner till ”GPU”
Markera ”GPU VR VDDC” (högerklicka välj "show graph") samt markera ”GPU VR MVDD” (högerklicka välj "show graph")
Minimera sedan ”HWiNFO64” fönstret.
Dra igång ett spel
Spela i 20 minuter
Stäng ner spelet.
Maximera ”HWiNFO64” fönstret
Kolla nu ”GPU VR VDDC” samt ”GPU VR MVDD” graphen för att jämföra temperaturen i idle samt load.

har bara gpu vr usage och ingen gpu vr vddc. Verkar inte finnas på gigabytes 1080 ti ?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hur tycker du jag ska förklara då när jag inte ens kan se temps för vrm i något program? jag säger bara att det känns riktigt varmt säkert mellan 70 till 80 grader och försöker förklara så tydligt jag bara kan och det känns alldeles för varmt där vrm sitter. :/

Köp en https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/36-6892 om du inte kan se de temperaturerna genom mjukvara(vilket du borde kunna garanterat). 70-80 grader är ingen fara, utan känns mer normalt bara vid spelande.

Klarar ofta 120-130 grader, men 80 grader so max vill du hålla vilket du gör enligt din känsel (tvivlar dock på att känna med fingrarna uppmäter en korrekt temperatur)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Köp en https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/36-6892 om du inte kan se de temperaturerna genom mjukvara(vilket du borde kunna garanterat). 70-80 grader är ingen fara, utan känns mer normalt bara vid spelande.

Klarar ofta 120-130 grader, men 80 grader so max vill du hålla vilket du gör enligt din känsel (tvivlar dock på att känna med fingrarna uppmäter en korrekt temperatur)

tack kanske skulle ta och köpa en sådan men finns det inget program från gigabyte där man kan se vrm temperature om du skulle veta asså?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

tack kanske skulle ta och köpa en sådan men finns det inget program från gigabyte där man kan se vrm temperature om du skulle veta asså?

Bör kunna använda vilket program som helst för det, som rekommenderas ovan t ex. Ta screenshot om du vill ha hjälp att hitta rätt rad.