Meltdown och Spectre, hur har det urartat sig?

Permalänk
Avstängd

Meltdown och Spectre, hur har det urartat sig?

Jag ska uppgradera min dator med ny processor (och moderkort/minne), men om alla nuvarande modellerna är antingen sårbara mot Meltdown och Spectre eller långsammare pga åtgärder så kanske det är bättre att vänta till det är fixat i grunden?

Vad har ni som är mer insatta att säga om detta? När förväntas modeller med problemen löst i grunden lanseras? Påverkas dagens modeller fortfarande alls eller var det bara hysteri och pajkastning?

Danke

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Det beror ju lite på hur man uppdaterat och vilket operativsystem man har.
Som jag skrev tråden "Säkerhetshålen Meltdown och Spectre i korthet" så har Microsoft fuckat upp sig ganska rejält och skapat ett ännu värre hål när det gäller 64 bitars windows 7 med sina senaste säkerhetsuppdateringar.

Har man 64-bit windows 7 kan man ju titta här:
https://www.computerworld.com/article/3267700/microsoft-windo...

Men har man något annat så är det väl mest lugnt.
Än så länge har väl inget virus utnyttjat spectre/meltdown på någon plattform och frågan är på vilket sätt det ens skulle drabba mig, som jag förstår det så är det bara read only och då i en webbläsare och sparar jag aldrig lösenord så vad finns att läsa, men CVE-2018-1038(kb4100480) eller Total Meltdown är ju lite värre då man kan komma åt allting eller som det sägs i länken ovan "that allows any program running on your computer to run in kernel mode."

Sen kan man ju fråga sig om man någonsin kan känna sig säker, att ms sen inte fixat vissa minnesläckor och liknande(windows 7) som är kända fel i de senaste uppdateringarna är ju inte heller så bra, så för vissa kan det vara bättre att avlägsna alla uppdateringar detta året.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Permalänk

Hur går det? Endel fixar har det pratats om men har det skett några framsteg? Om man köper en dator idag, hur vet man om det finns problem med just den som man köper?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bonnajävel: På hårdvarunivå så är det väl inga som det är fixat på ännu. Möjligen de nya Intel som kommer snart så kanske något av dem är fixat.

Permalänk

Jag läste en nyhet om att datorförsäljningen ökar i världen efter en lång period av nedgång: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.704926/forsaljningen-av-dat... Kanske är det alla dåliga nyheter om säkerhetsrisker med mera som får folk att tänka att de behöver en ny dator, och så går de och köper en till dator med samma problem?

Permalänk

Finns det nya processorer då, som inte lider av samma problematik? Hur är det med 8:e generationen? Svara gärna "vet inte" om det reflekterar verkligheten pga att det är oklart, bättre det än inget svar tycker jag. Det här borde väl rimligen vara en fråga med högt allmänintresse?

Permalänk

Märkligt att ni har så lite åsikter om detta. Jag antar visserligen att det finns väldigt lite att veta om ämnet, men ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bonnajävel:

Finns det nya processorer då, som inte lider av samma problematik? Hur är det med 8:e generationen? Svara gärna "vet inte" om det reflekterar verkligheten pga att det är oklart, bättre det än inget svar tycker jag. Det här borde väl rimligen vara en fråga med högt allmänintresse?

Det vi vet idag är att fram tom 8-gen så är detta ett problem.
Intel själva säger att de ska "fixa" detta i de kommande generationerna, dvs gen 9+.
Detta är det som framkommit fram tills nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sitter med en Lenovo IdeaPad Miix 300-10IBY som är mottaglig för Spectre, och jag har letat som fan på Lenovos hemsida men hittar inte ens denna modell.

Vad ska man göra om datorn blir utan bios som skyddar mot Spectre?.

Det jag har läst är att utan skydd, så är produkten rökt när det gäller säkerhet.

(Lenovo IdeaPad Miix 300-10IBY är ett "2 in 1" system som kör windows 10.)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Sist jag läste skulle 9 generation fixa lite problem med ny hårdvara .så det borde vara en eller två månader bort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Level1 gör en udda lite komisk dock-teater om detta men en vinkel.