Permalänk
Medlem

AMD Duron, Voodoo2, TNT2 M64, Retro Dator

Jag var på ett retro lan nyligen och där bytte jag till mig ett chassi, en Duron och en Athlon XP processor och ett GeForce 3 kort och jag fick dessutom 2st Socket A moderkort gratis som var trasiga.
Alla kondensatorer var svullna, läckte och var därmed helt slut så jag betvivlar att moderkorten ens kan ge post.

Så båda moderkorten var grisen i säcken, därför jag fick dom.

Jag bestämde mig i alla fall för att beställa kondingar från conrad och under tiden plockade jag ner chassit jag fått, vet ej vad för låda det är men den var grisigt och hade rostat på baksida och undersida så alla knep fick tas till för att få den ren.

Tanken var att om jag kan få till ett fungerade moderkort så kan jag bygga en Retro burk för nästa retrolan som uppfyller alla regler för det lanet.

Så häng med på lite nostalgi Socket A restoration!

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Naaaaaaaaajs !!!!!

Kul att mina gamla prylar kom till användning. Och fint blev det. !

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat PA!

Permalänk
Medlem

Vilken hjälte - älskvärt projekt och väl skrivet!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Hade SweC varit en betalvägg hade jag betalat enbart för att kunna läsa denna byggloggen!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Roligt med en person som lägger ner lite tid på att laga hårdvara genom att byta ut komponenter som kodningar. Det är inte i varje elkedja man får detta rådet: Har du testat och lött lös och byt en kodensator?

Permalänk
Medlem

En eloge till dig för all tid du lagt ner på detta samt för att du skrivit så detaljerat.
Du verkar ha riktigt bra koll på vad du pysslar med även om såpa och vatten för att rengöra elektronik inte riktigt känns bra i min kropp.

Bra jobbat!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Klarar den crysis?

Permalänk
Föredetting

Ryser lite av chassit. Tror jag har ett Lian Li PC-60 liggande på en altan, det är ditt om det intresserar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

har ultraljudstvätt på jobbet, men dessa används för att tvätta bort gammal blå färg från "färg koppar"
när jag säger gammal, så är inte färgen mer än 3 dagar gammal.

vet inte om jag törs slänga in några moderkort i dem, även om dessa ultraljudsbad är state of the art tech.

finns risk att de blir blåa!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Naaaaaaaaajs !!!!!

Kul att mina gamla prylar kom till användning. Och fint blev det. !

Jo rätt nöjd med resultatet, mina kameror är gammla så gör dom inte rättvisa men efter tvätt glänste moderkorten som om dom var direkt ur lådan nya

Skrivet av Falcon:

Snyggt jobbat PA!

Tack!

Skrivet av aToria:

Vilken hjälte - älskvärt projekt och väl skrivet!

Jag försöker skriva så bra som möjligt.

Skrivet av Aldric T:

Hade SweC varit en betalvägg hade jag betalat enbart för att kunna läsa denna byggloggen!

Jag brjuder gladerligen på gratis gallerier! Jag har fått flera av delarna av folk här på swec, jag är av generationen "sharing is caring".

Skrivet av anon159643:

Roligt med en person som lägger ner lite tid på att laga hårdvara genom att byta ut komponenter som kodningar. Det är inte i varje elkedja man får detta rådet: Har du testat och lött lös och byt en kodensator?

Runt 1999-2005 led många moderkort av instabil elektrolyt.
Vill minnas att en stulen formula användes av många tillverkare.
Orsaken varför Japanska kondingar i dag är omtyckta är för japanarna aldrig annamade denna skräp elektrolyt.
Jag har gjort några moderkort, grafikkort mm förr och jag mins Dreamhack i början på 2000 talet där man kunde höra sjungandet av döda kondingar när man gick mellan raderna.
Jag tittade in i mer än en burk och såg döda kondingar, hade en polare som satt på DH och lödde bland annat.
I dag är vi vana vid Japansk kvalitet men så var inte alltid fallet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Skrivet av shelter:

En eloge till dig för all tid du lagt ner på detta samt för att du skrivit så detaljerat.
Du verkar ha riktigt bra koll på vad du pysslar med även om såpa och vatten för att rengöra elektronik inte riktigt känns bra i min kropp.

Bra jobbat!

Jo det tar emot att använda vatten och det bästa är ju en ultraljudstvätt och destillerat vatten.
Men jag försökte främst få bort vanlig smuts och fluss, man kan ju skölja av det i destillerat vatten efteråt med.
Hade det varit nya moderkort för tusentals kronor hade jag nog gått ut och köpt ett par dunkar destillerat vatten också.

Skrivet av Nasso:

Klarar den crysis?

Hehe nej!

Men med rätt komponenter i moderkortet så JA!

Minimikravet är en Athlon XP 2800+ CPU och moderkortet tar upp till 3200+ och minimum är 1Gb ram alternativt 1.5Gb med Vista då moderkortet klarar upp till 3Gb så är det inget problem.

GeForce 6800GT är minimum och det finns för AGP då jag haft ett plus ett Ultra sedan finns ju även 7800GS för AGP så grafikkort hade gått att lösa på ebay tex.

Så i teorin kan man stoppa i mer ram, snabbare CPU och mer minne så klarar man minimum och lite till för crysis med moderkortet.

Men jag hade inte velat spela Crysis på den för det

Permalänk

Riktigt kul att se lite ambitiöst reparationsarbete och visst är de gamla moderkorten med 5V matning ett helsike att byta genomgående kondningar på. Framför allt om man är hardcore som du och gör det utan hjälp från en hetluftstation!

Angående chassit var det roligt att se just det valet, det var nämligen just ett sånt chassi jag hade min första egna dator i och är chassit som föräldrarnas socket 1155 system fortfarande rullar i

Permalänk
Medlem

Imponerande att någon orkar harva med dessa gamla grejer. Jag är så glad över dagens datorägande är så okomplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Riktigt kul att se lite ambitiöst reparationsarbete och visst är de gamla moderkorten med 5V matning ett helsike att byta genomgående kondningar på. Framför allt om man är hardcore som du och gör det utan hjälp från en hetluftstation!

Angående chassit var det roligt att se just det valet, det var nämligen just ett sånt chassi jag hade min första egna dator i och är chassit som föräldrarnas socket 1155 system fortfarande rullar i

Chassit var inte så mycket ett val mer än att jag fick det i byte och jag hade inget annat chassi över, det är väl inte direkt snyggt men det är så tidstypiskt att det passar rätt bra.
Av allt att döma satt det bland annat ett TNT2 M64 i det från början då det satt en lapp på undersidan som nämnde fulla specifikationerna. Tog dock igen bild på det men rätt säker på att det var P4 2Ghz också i lådan från början så samma tidsperiod som Duron och Athlon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Imponerande att någon orkar harva med dessa gamla grejer. Jag är så glad över dagens datorägande är så okomplicerat.

Om saker var mer eller mindre komplicerade för kan man nog diskutera.

En ominstallation av retro burken går snabbare än min i7 burk, avsevärt mer mjukvar, konfande på i7 maskinen än retro burken.

Inget på retroburken kräver internet, har alla orginalskivor och skapat iso's på en disk så installera ett spel tar några klick och ett par minuter, inte enes med 100Mbit fiber fixar steam mina spel så fort och det är minst lika mycket klickande.

Windows 98 är inte direkt säkert eller stabilt men man kan köra andra OS på den med som som Win 2K, XP eller Linux.

Det fans mycket som var sämre förr men det som framförallt var bättre var att man hade valet över OS man ville köra på sin hårdvara, tex min x86 tablet har inget linux stöd pga korkat UEFI.
Köpte man ett spel så ägde man licensen till det, i dag är det prenumeration som gäller på steam tex och online DRM, Windows 10 telemetri och reklam i var och vart annat program och man ska ha konton till ALLT även sitt virus program.

Datorer från 80 till 00 talet symboliserar mycket mer att det är DIN dator och DIN mjukvara att göra vad du vill med.
I dag vill företagen helst äga dig istället för att du äger en bit av dom.

Vill jag ha nåt på en Windows 98 maskin så kör jag exe filen, väljer installationsväg och klickar nästa så är det klart.

Jag själv gick över till Linux vid 2001 för primärsystemen då jag inte gillade vägen MS började ta med Windows.
Men jag har ägt och kört Windows XP, Vista,7 och 10 maskiner med.

Har en aktiv Windows 10 maskin som retro server och en labb dator med Windows 10, en Vista retro dator.

Men mina 3 primära burkar kör Gentoo Linux för jag gillar friheten Opensource ger.
Att datorn är min att göra vad jag vill med, många som körde Windows 9x, DOS och liknande upplevde nog mer då att datorn och mjukvaran var deras, i dag äger man inget, man kan bli avstängd eller företaget konka och stänga ner servrarna så sitter man där utan pengar och utan att datorn kan göra det man vill.

Ja datorer fungerar klart bättre i dag och man påminns om det när man pysslar med retro men samtidigt så är det så mycket annat som blivit sämre istället som egentligen inte beror på tekniska problem utan snarare företags enorma behov av kontroll över sitt ekosystem och behovet av att låsa in kunderna i dessa.

Jag hade gärna tagit moderna datorer men sluppit alla 100 konton överallt för mjukvara systemet behöver.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Ja datorer fungerar klart bättre i dag och man påminns om det när man pysslar med retro men samtidigt så är det så mycket annat som blivit sämre istället som egentligen inte beror på tekniska problem utan snarare företags enorma behov av kontroll över sitt ekosystem och behovet av att låsa in kunderna i dessa.

Jag hade gärna tagit moderna datorer men sluppit alla 100 konton överallt för mjukvara systemet behöver.

Så jäkla true!
Känner precis likadant

Sedan så var det enklare att spela förr också.
Dubbelklicka på ikonen på skrivbordet. Klicka på Singleplayer och starta alt ladda en sparfil. Sedan om man ville ha multiplay
så tryckte man på multiplay och valde en server i listan eller startade en server på create game knappen. Thats it!

Se bara mitt favortithatobjekt nr1 star craft 2. Blev ju helt vansinnig. Var ju halvt omöjligt att hitta hur man spelade. Att hitta option menyn var ju nästan lögn. Hela skärmen såg ut som en adhd drabbad reklambanner. :/ Helt Mongo. Sedan att man är tvungen att vara online och uppkopplad mot en server när man sitter och spela singleplayer kampanjen är ju helt befängt.

Datorn höll på att flyga ut ur fönstret vid ett tillfälle när min internetuppkoppling var nere. Skulle fortsätta med singleplayerkampanjen. Startade SC2. Kom in i spelet skulle logga in. Krävdes uppkoppling mot nätet. Men vad... vänta vad är detta. Gudarna log mot mig. Det fanns en knapp som hette offline mode Folket på Blissard hade äntligen tänkt till. Tryckte på knappen och ett webbläsarfönster öppnades och en offline sida laddades där det stod att jag måste logga in på blissards hemsida för att aktivera offline mode.... ..... ...... ..... . ........ Men va fa%#%#"%"%"%"%!#"!#n!!!!!!!!!! i H#¤%"%"%e!!!!!! Man var tvungen att logga in för att vara utloggad!
Ett avgrundsvrål som kunde väcka upp döda till liv hördes över hela kvarteret. Sedan efter några djupa andetag och en stålsättning för att förhindra att datorn skulle flyga ut genom fönstret så stängde jag av datorn och drog slutsatsen att det moderna spelupplägget suger ApB###e.

Sättet som spel fungerade förr var helt enkelt mycket bättre

Permalänk
Medlem

@Necrodude ojoj vad jag skrattade!
Ja det är helt otroligt hur lite som fungerar när internet går ner i dag, samtidigt är nog internet det bästa som hänt PC'n men samtidigt har det förvandlats till ett DRM otyg med, men det är människors fel inte tekniken.

Men det näst bästa anser jag är en Filserver efter internet, när internet är nere har jag mitt 42Tb moln av data på lanet, jag klarar mig genom en apokalyps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ryser lite av chassit. Tror jag har ett Lian Li PC-60 liggande på en altan, det är ditt om det intresserar.

Geeez !
PC-60 är ju en blandning av enhörning och graal för retrobyggare !
Plocka prompt in och inventera skicket !

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Chassit var inte så mycket ett val mer än att jag fick det i byte och jag hade inget annat chassi över, det är väl inte direkt snyggt men det är så tidstypiskt att det passar rätt bra.
Av allt att döma satt det bland annat ett TNT2 M64 i det från början då det satt en lapp på undersidan som nämnde fulla specifikationerna. Tog dock igen bild på det men rätt säker på att det var P4 2Ghz också i lådan från början så samma tidsperiod som Duron och Athlon.

Satt en Athlon 1700+ samt ett geforce2 ti i datorn jag hade med det chassit. Så pentium 4 på 2.0GHz låter rätt i tiden i alla fall

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger: Har oxå ett liggande som jag sparat för att klippa sönder till ett värmeskydd vid spishällen i husbilen. Snyggt med slättborstad aluminium.

Men kan skänka det om någon vill ha det.

Slängde nyligen en likadan gammal burk som TS använde.

Permalänk
Entusiast

@nikitalord: Helt klart intresserad

Permalänk
Medlem

Galet vilken nostalgi.
Nästan samma komponenter som första datorn jag köpte, Duron Spitfire 800Mhz fast med ett Abit KT133 moderkort
Vilka tider!

Håller med er i ert resonemang angående ägandet.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Kul projekttråd! Jag har själv en del sånt i källaren som jag antagligen aldrig kommer använda. Borde hitta någon att avyttra dem till som vill knåpa ihop en sån här intressant tråd!

Skrivet av pa1983:

Om saker var mer eller mindre komplicerade för kan man nog diskutera.

En ominstallation av retro burken går snabbare än min i7 burk, avsevärt mer mjukvar, konfande på i7 maskinen än retro burken.

Tar ca 7-8 minuter att installera Windows 10 från ett snabbt USB-minne, så det går definitivt mycket snabbare än någonsin förr.

Skrivet av pa1983:

Inget på retroburken kräver internet, har alla orginalskivor och skapat iso's på en disk så installera ett spel tar några klick och ett par minuter, inte enes med 100Mbit fiber fixar steam mina spel så fort och det är minst lika mycket klickande.

Lite skillnad på spel som var några tiotal eller hundratal megabyte, mot dagens spel som är på 50-70 GB?

Skrivet av pa1983:

Köpte man ett spel så ägde man licensen till det, i dag är det prenumeration som gäller på steam tex och online DRM, Windows 10 telemetri och reklam i var och vart annat program och man ska ha konton till ALLT även sitt virus program.

Det är faktiskt ingen skillnad på hur mycket du "ägde" ett spel med en fysisk kopia förr jämfört med hur du äger ett spel via t.ex. Steam idag, vilket är en utbredd missuppfattning, sen finns det givetvis problem med fysisk kopia versus molnlagrad kopia (t.ex. att licensen för vissa musikspår löpt ut och patchats ut ur spel som Steam-versionen av GTA:SA). Jag kan hålla med om att det kan vara kul med en fysisk kopia, boxart, böcker, posters osv.

Det här om att Microsoft "övervakar oss" har debatterats sedan Windows 95. Det är ju inte så att Windows magiskt funkar bättre för att de gissar vad folk har för system eller använder för programvaror, utan det är någonting som de såklart aktivt behöver kunna samla in information om för att kunna släppa relevanta uppdateringar i en föränderlig digital värld.

I övrigt ser man när man tittar på policyförändringar att användaren har MER kontroll idag, där man som användare t.ex. kan förhindra program från att accessa dina enheter som tar upp ljud och bild, något som var ett helt oskyddat område förr och gjorde att folk kunde sitta och kolla på andras webcams.

Skrivet av pa1983:

Datorer från 80 till 00 talet symboliserar mycket mer att det är DIN dator och DIN mjukvara att göra vad du vill med.
I dag vill företagen helst äga dig istället för att du äger en bit av dom.

Symboliserar för dig säkert, men lagarna på området i Sverige som reglerar ägandeförhållandet är från 1960. Vad är det du tänker att du kan "göra vad du vill med" som ändras av att du är uppkopplad?

Skrivet av pa1983:

Att datorn är min att göra vad jag vill med, många som körde Windows 9x, DOS och liknande upplevde nog mer då att datorn och mjukvaran var deras, i dag äger man inget, man kan bli avstängd eller företaget konka och stänga ner servrarna så sitter man där utan pengar och utan att datorn kan göra det man vill.

Att fler säkert upplevde detta innebär dock inte att det var sant. Jag har sett den här attityden innan hos folk som propagerar för open source, men problemet är ju att open source hela tiden bygger på någon annans välvilja, vilket innebär att programvaruutbudet - för att inte tala om spel - är och förblir totalt efterblivet i förhållande till kommersiell mjukvara tyvärr.

Skrivet av pa1983:

Ja datorer fungerar klart bättre i dag och man påminns om det när man pysslar med retro men samtidigt så är det så mycket annat som blivit sämre istället som egentligen inte beror på tekniska problem utan snarare företags enorma behov av kontroll över sitt ekosystem och behovet av att låsa in kunderna i dessa.

Håller absolut inte med om det när man tittar på hur fruktansvärt mycket grejer som var proprietära lösningar för bara några årtionden sedan. Du kunde inte ens öppna dina filer skrivna med olika ordbehandlare om vi vrider tillbaka klockan till 90-talet.

Skrivet av pa1983:

Jag hade gärna tagit moderna datorer men sluppit alla 100 konton överallt för mjukvara systemet behöver.

Jag har en handfull konton till speltjänster och ett för Office 365. Några andra konton för att kunna använda grejerna jag gör till vardags har jag personligen inte. Såna konton för att hantera köp av programvarulicenser/abbonnemang är knappast nödvändiga för att använda datorn heller. Det finns ju oftast alternativet att köpa motsvarande i sina offline-versioner, men jag tycker att det innebär massa merarbete och en försämrad användarupplevelse.

Vad är det för konton du menar att man måste ha för att kunna använda datorn?

Permalänk
Medlem

Minns jag inte helt fel så är det ett AOpen Chassi, var väldigt vanligt förr i tiden att diverse källarföretag använde det chassiet.

Hade själv ett AOpen HX08 big-tower chassi moddat med 2st fläktar i fronten

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Svensktiger:

Geeez !
PC-60 är ju en blandning av enhörning och graal för retrobyggare !
Plocka prompt in och inventera skicket !

Det har legat utomhus i fem år i kartong, omän under tak. Det är ju aluminium, så det lär inte ha tagit så mycket stryk, men några löv, damm och pollen har nog letat sig in.

Däremot är jag i Taiwan och chassit i Stockholms Län, så det kan dröja.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

För att fylla på med användbar info i tråden angående restaurering av plast så funkar CRC Glass Clean (finns massor av varianter hos andra märken) för att få gulnade plastdetaljer vita igen. Det bildar ett skum på ytor man sprutar det på, och torkas enkelt bort när det har verkat en stund.

Det är egentligen ammoniaken som gör jobbet, men det är klart tråkigare att hantera än skummet man kan spruta på och låta verka.

Permalänk
Medlem

Påminner mycket om min gamla athlon 800 dator. Jag hade ett geforce2 mx dock. Minns att ramminne var snorbilligt på den tiden. Några hundringar för 256 mb.. maxade mitt system till 768mb.

Good times

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Känns skönt att ha kvar en komplett AMD-K6III, Voodoo3 2000AGP på ett 1st Mainboard VA503+ med kartonger och allt, är man samlarhoarder så är man...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Känns skönt att ha kvar en komplett AMD-K6III, Voodoo3 2000AGP på ett 1st Mainboard VA503+ med kartonger och allt, är man samlarhoarder så är man...

Najs system !
Många jagar den ultimata retro prestandan, men vad är poängen med det ?
Då är det roligare med nånting lite mer udda, som din K6-3'a, istället

Permalänk
Entusiast

Själv har jag två st k6-3 burkar med voodoo3 3000 graffekort. Den ena maskinen har ett Asus p5a rev 1.06 moderkort och har en Amd k6-3 400 @450mhz. Den andra maskinen har ett Asus p5a rev 1.04 moderkort parat med en Amd k6-3+ 400 prolle @ whopping 616mhz!!. ASus p5a Moderkort med rev 1.05 eller senare klarar inte k6-3+ prollar.

Skickades från m.sweclockers.com