Många av mina studiekamrater började som testare och de har en helt vanlig högskoleingenjörsutbildning som elektroingenjör i bakgrunden. I deras utbildning ingick i princip inget alls med testning, kravhantering etc.
Från en YH utbildning inom teknisk-testare
https://www.jensenyh.se/vara-utbildningar/teknisk-testare
– Testfaser i den generella projektmodellen 5 yhp
– Kravhantering, projektmodeller och arbetssätt inom
testning, 15 yhp
– Programmering för testare 40 yhp
– Scriptning för testare 40 yhp
– Testprocesser och testmetodik 30 yhp
– Testtekniker 40 yhp
– Testverktyg för administration och felrapportering 20 yhp
– Testverktyg för automatiserade tester 30 yhp
– Lärande i arbete 60 yhp
– Examensarbete 20 yhp
Alltså inte på något sätt fel att läsa, bara det att det känns så otrolig nischad kompetens man får. Där man kan ha svårt från att gå från en arbetsplats till en annan.
Generellt föredrar jag att göra som mina kollegor, läs en ingenjörsutbildning, lär er sedan testning på arbetslivet. Och man får en kompetens som gör att man kan hoppa mellan vidt skilda branscher.
Angående testning och kravhantering så råkar alla ut för det, många som mig spyr över det. Men det är bra att det finns folk som gillar det. Det beror kanske lite på vad man jobbar med.
I mitt fall, så finns det några ton kravdokument att läsa, dessa täcker bara en bråkdel av de regler som finns. Många regler är såna som man bara ska veta om man jobbar med området och de inte ens behöver skriva dem.
I vilket fall, man läser igenom kravdokumenten och kollar på hur andra har gjort. Man ser då inte ovanligtvis att alla andra inte alls har löst det enligt kravdokumenten och då är frågan ska man lösa det på ett helt annat sätt än alla andra och få en helt egen lösning? Inte ovanligt är att det som står i kravdokumenten inte är fysisk möjligt att utföra.
Så min åsikt kring testare de behövs verkligen, speciellt riktigt bra. Men tro inte alltid att det är så himla enkelt och det passar bara vissa personer. Den person som passar som testare behöver inte vara en grym utvecklare eller vice versa.
*edit*
Mina fördomar från testning kommer inte från små lösningar, utan riktigt stora där kanske 30 stora företag är inne och jobbar med och använder samma kravdokument.
*edit2*
Mina studiekamrater så tror jag de idag är testledare och liknande. Och det kan innefatta att de ska ta reda på vilka tester som behövs för en viss produkt, det är inget enkelt. Och det finns gott om exempel på när testledarnas brister har fått dyra konsekvenser. (samsung Note 7 batteri etc)