Skapa företag för att slippa moms

Permalänk

Skapa företag för att slippa moms

Tjenare! producerar en del musik och säljer även till viss del min musik som "ghostproduktioner" om än väldigt sällan.

Iaf till hösten ska jag börja studera och behöver inhandla en dator (macbook pro 20 000kr). Här tänkte jag då att jag kanske kunde starta ett företag (för min musikproduktion alltså) och således inhandla macbook:en som ett företag och därmed slippa momsen. Kommer ju säkerligen även i framtiden sälja några låtar. Dock är det inga stora belopp utan tjänar runt 3000kr per låt. I dagens läge skattar jag inget på vinsten då jag anser det vara en hobbyverksamhet men ifall jag startar ett företag kommer det ju bli ändring på det. Vad jag förstått behöver jag dock bara skatta på vinsten vilket bör innebära att dom första 16 000kr (kostnaden för datorn utan moms) jag kommer få in via min musikproduktion inte kommer beskattas och i det tempot jag för närvarande säljer låtar lär det ta ett par år...

Så är detta en genomförbar plan eller är det enklare att bara bita i det sura äpplet och betala moms?

btw är det mycket pappersarbete? för får ju räkna in hur mycket tid som behöver läggas på det också

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Fast det är inte så lätt som att man "slipper" momsen. Utan du får kvitta momsen på det du köper mot det du säljer, och det får du göra när du redovisar momsen.

Så säg att du startar en enskild firma, du väljer att redovisa momsen en gång om året. Du säljer för 43750kr inkl moms på ett år, så du har fakturerat 8750kr i moms (förutsatt att den är 25% för musik också). Men du köper en ny macbook för 20 000kr, nya studiomonitors för 10 000kr, programvara för 5000kr, instrument och annat för 15 000kr allt detta är inkl moms.

Då har du fakturerat 8750 kr moms men köpt varor där momsen blir 10 000kr, då får du fortfarande bara tillbaka 8750 kr efter momsredovisningen.

Personligen momsredovisar jag varje kvartal i mitt aktiebolag, detta för att slippa sitta med stora summor på kontot som ska betalas.

TL:DR Du kan inte få tillbaka mer moms än vad du har fakturerat, och du kan bara få tillbaka momsen efter momsredovisningen.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Som företagare förlorar man rätten till konsumentköplagen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Köper du en inventarie så behöver du inte skatta alls på pengarna som använts för att köpa den inventarien, för det räknas då inte som vinst utan som en omkostnad för att kunna bedriva ditt arbete.

Sen kan skatteverket ifrågasätta om det inte är så att du använder din dator privat, dom kanske anser att du använder datorn 50% i jobbet och 50% privat. Då kommer du få skatta på 50% av datorns inköpsvärde med inkomstskatt (30 någonting %).

Som exempel, en kollega till mig köpte in en iPhone X till företaget med abonnemang. Men eftersom att han inte har en privat mobiltelefon så anses det att telefonen även är för privat bruk, så han fick betala inkomstskatt på 60% av mobilens och abonnemanget värde. Men när jag gjorde samma inköp så var det ok, för jag har redan en iPhone 7 med privat abonnemang. Så därför antar skatteverket att jag inte använder min iPhone X med abonnemang för privat bruk. (Nu tog jag bara ett exempel från mitt liv, ni är välkomna att köpa vilken telefon ni vill).

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Som företagare förlorar man rätten till konsumentköplagen.

Fast som enskild firma kan han köpa datorn i sitt namn utan att företaget han köper den ifrån vet om att det är till ett företag.
Så det går att fuska lite så när man har enskilt företag då person och företag är ekonomiskt "rätt nära varandra".

Permalänk
Medlem

Be en polare med företag att ta den som inventarie...
De älskar cash till högtider etc

Permalänk
Medlem

Som övriga sagt, det är bara genomförbart om du tjänar pengar till företaget samtidigt.

Förutom då hela grejen med att du inte får köpa en dator till dina studier och betala från ditt musikföretag. Prylen du köper måste användas (mer eller mindre exklusivt) i verksamheten. Sedan är det naturligtvis praktiskt omöjligt för någon att kontrollera att du inte drar med dig "företagsdatorn" till skolan, men du FÅR inte.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@mattoys: Går gör det. Men det är inte rätt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Om målet är att tjäna 4k moms så glöm hela saken. Det är ju avgifter till bolagsverket samt avgifter för företagsbankkonto inblandat. Sen kommer hälften av de där 3k per låt försvinna framöver om du drar in pengar via bolag.

Och ja, det är relativt mycket pappersarbete med redovisning och momsrapporter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Som företagare förlorar man rätten till konsumentköplagen.

Därför köper man ju produkten med sitt privata kort och kvittoredovisar in den i firman. Så gör jag hela tiden.

Permalänk
Testpilot

Ska du börja studera får du studentrabatt via Mecenat hos Apple. Hur mycket är lite oklart då jag inte är student och kan kolla men Apples sida säger att Macbook pro som kostar 20 995 i vanliga fall kostar 19 712,50 som student. Mecenat själva skriver däremot 18 895 kr mot ordinarie 20 995 kr, de nämner inte vilken dator men borde ju vara samma.

Beroende på var man kollar är det alltså 1 282,5 kr eller 2 100 kr i rabatt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är väldigt stor skillnad på garantier och bytesrätt för företag och privatpersoner. Om något av det du köper går sönder kan det väldigt fort äta upp eventuell "vinst" i reperationskostnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Fast det är inte så lätt som att man "slipper" momsen. Utan du får kvitta momsen på det du köper mot det du säljer, och det får du göra när du redovisar momsen.

Så säg att du startar en enskild firma, du väljer att redovisa momsen en gång om året. Du säljer för 43750kr inkl moms på ett år, så du har fakturerat 8750kr i moms (förutsatt att den är 25% för musik också). Men du köper en ny macbook för 20 000kr, nya studiomonitors för 10 000kr, programvara för 5000kr, instrument och annat för 15 000kr allt detta är inkl moms.

Då har du fakturerat 8750 kr moms men köpt varor där momsen blir 10 000kr, då får du fortfarande bara tillbaka 8750 kr efter momsredovisningen.

Personligen momsredovisar jag varje kvartal i mitt aktiebolag, detta för att slippa sitta med stora summor på kontot som ska betalas.

TL:DR Du kan inte få tillbaka mer moms än vad du har fakturerat, och du kan bara få tillbaka momsen efter momsredovisningen.

Hmm, har det inte blivit lite galet i beräkningen?
8750kr moms in
10 000kr moms ut

Dvs han ska ha tillbaka 10 000kr från utlägget, men är skyldig 8750kr för intäkterna. Totalt tillbaka 1250kr?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hmm, har det inte blivit lite galet i beräkningen?
8750kr moms in
10 000kr moms ut

Dvs han ska ha tillbaka 10 000kr från utlägget, men är skyldig 8750kr för intäkterna. Totalt tillbaka 1250kr?

Min förmåga att förklara är inte den bästa så det kommer säkert komma någon annan som är bättre, men nej företaget får inte tillbaka 1250kr utan 1250kr blir det som då ska betalas in till skatteverket efter momsredovisningen.

Jag har en redovisningsfirma som sköter allt det här åt mig. För är det någon som jag inte vill göra mig ovän med så är det skatteverket. Vips så blir det fängelse, straffarbete, tortyr, företags och personlig konkurs, utvisning för mig, min släkt och alla jag känner. Skatteverket is no joke.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd

1. Starta enskild firma.
2. Sälj låtarna till utländska företag inom EU.
3. Ingen moms på försäljningspriset!
4. Profit!
5. Ca 41% skatt på vinsten (=intäkter-kostnader).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvanteP:

Min förmåga att förklara är inte den bästa så det kommer säkert komma någon annan som är bättre, men nej företaget får inte tillbaka 1250kr utan 1250kr blir det som då ska betalas in till skatteverket efter momsredovisningen.

Jag har en redovisningsfirma som sköter allt det här åt mig. För är det någon som jag inte vill göra mig ovän med så är det skatteverket. Vips så blir det fängelse, straffarbete, tortyr, företags och personlig konkurs, utvisning för mig, min släkt och alla jag känner. Skatteverket is no joke.

Du glömde kastrering även om nu staten på senare år har slutat med detta.

Att skaffa företag för att få vissa fördelar är självklart det man ska göra, man ska dock inte begå lagbrott och använda sakerna privat. Så en dator inköpt till ett företag ska användas i företagsbruk.

Problemet i TS bruk är att hen pratar om alldeles för små summor för det ska vara intressant, både sett till vad datorn kostar och intäkterna. Så köp en dator med studentrabatt som nämns.

Mig veterligen så kan man få tillbaka mer pengar än vad man betalar in i moms: https://www.blinfo.se/2017/12/sa-fungerar-momsen__7847

Men det är ett helt fel sätt att gå tillväga, när man blir företagare mister man dessutom saker, som att det blir tufft med akassa efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mig veterligen så kan man få tillbaka mer pengar än vad man betalar in i moms: https://www.blinfo.se/2017/12/sa-fungerar-momsen__7847

Tydligen en bedrägerimetod som används; man startar eller köper ett bolag, gör stora inköp/investeringar, får momspengarna utbetalda (man kan välja månadsvis momsredovisning) och sen sätter firman i konkurs. Wash-rinse-and-repeat. Självklart olagligt (bedrägeri) men det finns ju en och annan som struntar i sånt...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Om målet är att tjäna 4k moms så glöm hela saken. Det är ju avgifter till bolagsverket samt avgifter för företagsbankkonto inblandat.

Det är ju visserligen inte helt korrekt. Bolagsverket är inte inblandat om du inte registrerar ett särskilt namn och företagsbankkonto behöver du inte ha.

Vi pratar ju om enskild firma, inte AB.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Min förmåga att förklara är inte den bästa så det kommer säkert komma någon annan som är bättre, men nej företaget får inte tillbaka 1250kr utan 1250kr blir det som då ska betalas in till skatteverket efter momsredovisningen.

Jag råkade vända på in/ut för ditt exempel, men:
Ett momsregistrerat företag som säljer varor eller tjänster för säg 10 000kr ex.moms fakturar 12.500kr (2500kr utgående moms).
Om samma företag sedan köper varor eller tjänster för 25 000kr inkl moms så är ingående moms 5000kr.
Precis som i ditt exempel så är ingående momsbelopp större än utgående momsbelopp:
Ingående moms - utgående moms = 2500 - 5000 = -2500 dvs 2500kr tillbaka vid momsredovisningen.

Poängen är att in och ut ska gå +-0. Har företaget betalat mer moms än vad det fått in så är det pengar tillbaka som gäller. Har man "fått in mer moms" (utgående moms, dvs för sålda produkter/tjänster) än vad man "lagt ut" (ingående moms för köpta produkter/tjänster) så får man betala in mellanskillnaden.

Så ja ditt exempel är fel, men ta inte mitt ord på det, kolla reglerna själv för enskild firma på Skatteverket

Skrivet av SvanteP:

Jag har en redovisningsfirma som sköter allt det här åt mig. För är det någon som jag inte vill göra mig ovän med så är det skatteverket. Vips så blir det fängelse, straffarbete, tortyr, företags och personlig konkurs, utvisning för mig, min släkt och alla jag känner. Skatteverket is no joke.

Även om du är sarkastisk så vill jag bara påpeka för den oinsatte att så är verkligen inte fallet Skatteverket är för det mesta kanon att ha att göra med. Har man inställningen att man vill göra rätt så för sig så är de mycket hjälpsamma och kommer inte hänga någon

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

** Tråd låst §8
(även om det kanske inte är en direkt koppling till §8, så är tråden åtminstone i gråzonen.) //Mod **