Permalänk
Medlem

m2 SSD - värt?

Kör just nu 2x 500GB ssd i raid 0. De har en skriv/läshastighet på ca 500mb/s, i raid 0 ger de ca 1000mb/s.

Kollade precis upp de olika SSDerna som finns och hittade denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4771897

Alltså en 1TB m2 SSD med en skrivhastighet på 2500mb/s och läshastighet på 3500mb/s. Skulle denna SSD göra stor skilnad för mig? (3x på loading screens?)

Dessutom sparar man en hel del kablage och utrymme i chassit? Börjar SATA-diskar bli obsoleta?

Permalänk

Eftersom du skriver (3x på loading screens?) antar jag du främst tänker på spel? Och där verkar det vara annat än läs/skrivhastighet som är flaskhals. https://www.youtube.com/watch?v=vNMcW2tL3r4
De flesta märker inte skillnaden mellan en vanlig SSD och en NVME variant. Men visst ska du ändå byta ut dina gamla och du inte bryr dig om GB/kr så kan du lika gärna välja en NVME variant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du hade knappt märkt någon skillnad. SSDer handlar om mer än bara läshastighet, accesstid till datan är det viktigaste i praktiken och där är skillnaden inte speciellt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

som bara vanlig gamer tror jag inte det blir nog " wow-faktor " möjligtvist om du arbetar med många processer som skriver på disken samtidigt, men låter det vara osagt
själv har en äldre SSD och en nyare SSD med olika skriv/läs , märker ingen skillnad... Men att slippa kablar är ju sjukt gött. värt att tänka på är ju att en M2 slot snor ju oftastvist 2 x sata portar, så har man många diskar så kan det bli problem

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag personligen märker skillnad på en dator med vanlig 2,5" SSD och en dator med NVME SSD vid vanligt skrivbords användande. Dock är 2,5" SSD "Good enough", går tillräckligt snabbt.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver byta dina SATA-diskar så är det inte värt det om du inte är extrem prestandanörd.
Om SATA-diskarna sjunger på sista versen finns det ingen större anledning att inte köpa NVMe nästa gång (möjligtvis budget).

Mina senaste två diskar har varit NVMe och jag kommer inte köpa en SATA-disk till min huvuddator igen. Jag körde 950 Pro 512 GB och nu 960 Pro 1TB eftersom 512 GB blev lite för lite.

Tänk på att mb/s är millibit per sekund dvs tusendels bits per sekund.
500 mb/s = 0,5 bps = EN megabyte tar 6 månader att läsa.
m = milli = 1/1000 (tusendel)
b = bit = 1/8 (åttondels) byte
M = mega = miljoner
B = byte = 8 bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Tänk på att mb/s är millibit per sekund dvs tusendels bits per sekund.
500 mb/s = 0,5 bps = EN megabyte tar 6 månader att läsa.
m = milli = 1/1000 (tusendel)
b = bit = 1/8 (åttondels) byte
M = mega = miljoner
B = byte = 8 bitar

Vilken tur att du förstod vad han menade då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blazyb:

Kör just nu 2x 500GB ssd i raid 0. De har en skriv/läshastighet på ca 500mb/s, i raid 0 ger de ca 1000mb/s.

Kollade precis upp de olika SSDerna som finns och hittade denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4771897

Alltså en 1TB m2 SSD med en skrivhastighet på 2500mb/s och läshastighet på 3500mb/s. Skulle denna SSD göra stor skilnad för mig? (3x på loading screens?)

Dessutom sparar man en hel del kablage och utrymme i chassit? Börjar SATA-diskar bli obsoleta?

För spel så nä. Du vinner inget på att gå över till en NVMe baserad SSD.
Sen om du vill ha bättre laddtider, alltså den spelprestanda som en SSD ger så kommer du få lite bättre laddtider om du kör utan RAID. RAID försämrar de en SSD faktiskt är bra på.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Vilken tur att du förstod vad han menade då

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte "Köp en liter grädde för jag ska ha müsli till frukost" trots att man förmodligen kan lista ut att det är mjölk jag menar på grund av att det ska användas till müsli.

Anledningen är att när det är mjölk jag vill ha så är det ju väldigt lustigt att säga grädde.
Varför tycker du det är värt en sniken kommentar när jag på ett informativt och icke illvilligt sätt tipsar om ett fel?

Permalänk
Skrivet av wille61:

Jag personligen märker skillnad på en dator med vanlig 2,5" SSD och en dator med NVME SSD vid vanligt skrivbords användande. Dock är 2,5" SSD "Good enough", går tillräckligt snabbt.

Håller helt med, arbetar med att konfigurera och ordna datorer för skrivbordsarbeten, och kan snabbt jämföra att nyare Lenovo i L serien är snabbre än äldre jag forftarande har något ex kvar. Samma RAM minne, samma frekvens på Core i5, och storlek på SSD, men de gamla kör SATA.

(Oaktat att allra sista L modellerna i vissa Core i5 modeller är märkbart snabbare även i processordelen pga fler cores)

Jag märkte även samma sak på Apples Macbook Pro och Air, allt ifrån min egen Air från 2010 med SSD, till när Macbook Pro släppte SATA kontakten och gick över till så rakt kopplat mot PCI Expressbussen som möjligt, det är rejält snabbare respons. Minns ett generationsbyte med Macbook Pro, där nästa modell hade en SSD med så bra prestanda, att man blev förbluffad. Nästan inget annat hade ju då ändrats, processorn var nästan samma prestanda osv.

Men inte testkört något hur det är vid gaming.

Så troligen kan du köra ett tag till med din konfig, det är ju ändå relativt snabb. Men det är kul hur snabbt SSD sjunkit i pris, och ändå behållit sin snabbhet, blev förvånad över att även 4TB börjar gå ned rejält nu. Hoppas den utveckligen fortsätter snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Jag säger inte "Köp en liter grädde för jag ska ha müsli till frukost" trots att man förmodligen kan lista ut att det är mjölk jag menar på grund av att det ska användas till müsli.

Anledningen är att när det är mjölk jag vill ha så är det ju väldigt lustigt att säga grädde.
Varför tycker du det är värt en sniken kommentar när jag på ett informativt och icke illvilligt sätt tipsar om ett fel?

Hade räckt med att säga att det ska vara MB/s
Nu skrev du inte ens hur det ska skrivas, är du lärare?

Och hade frun sagt att jag ska köpa en liter grädde då hade jag kommit hem med en liter grädde (hade antagligen behövt ringa och fråga om jag skulle köpa 2 0,5L då jag inte tror vårat ICA har 1L förpackning)

Permalänk
Hjälpsam

I kort, det är inte värt att uppgradera från SATA till nvme, vid nyköp kan det dock vara intressant att lägga några hundralappar extra.

Det nvme är bra på är att flytta stor block data, tänk flytta/arbeta med stora 4K/8K videoklipp. Småläsningar som spel och desktop gör ganska lite om än märkbar skillnad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Helt värt! Finns ingen anledning att köpa vanlig SSD med SATA-gränsnitt längre. Dagens nya nvme diskar är så mycket snabbare både i sekvensiell och random 4K läsning.

De som säger tvärtom vet inte vad de pratar om. Adata XS8200, WD Black nvme Tex är nvme diskar snabbare än SATA SSD diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

I kort, det är inte värt att uppgradera från SATA till nvme, vid nyköp kan det dock vara intressant att lägga några hundralappar extra.

Det nvme är bra på är att flytta stor block data, tänk flytta/arbeta med stora 4K/8K videoklipp. Småläsningar som spel och desktop gör ganska lite om än märkbar skillnad.

Bra SATA-SSD brukar ha 70-90k IOPS och bra NVMe-SSD ligger på 200-400k IOPS.
Min egen erfarenhet är att småläsningar går avsevärt mycket fortare och det är där man tjänar på NVMe-driven snarare än på läs- och skrivhastigheten (vid spelande och desktop, inte filmredigering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hade räckt med att säga att det ska vara MB/s
Nu skrev du inte ens hur det ska skrivas, är du lärare?

Och hade frun sagt att jag ska köpa en liter grädde då hade jag kommit hem med en liter grädde (hade antagligen behövt ringa och fråga om jag skulle köpa 2 0,5L då jag inte tror vårat ICA har 1L förpackning)

Du har rätt i att jag kunde skrivit vad jag gissade att det skulle vara.
Nu förklarade jag innebörden av bokstäverna så att personen kunde välja rätt nästa gång.
Kanske inte tydligt nog men definitivt inte värt ett påhopp (ad hominem).
I stället för att hoppa på mig så hade Du på ett vänligt sätt kunna lägga till att "det ska alltså vara MB/s för det är oftast det som används för att beskriva läs- och skrivhastigheter för HDD/SSD".

Precis som Du säger - om någon säger grädde så kan man rimligen anta att de menar grädde.
På samma sätt kan man rimligen anta att någon menar mb/s om de skriver mb/s.
Därför är det bättre att skriva det man menar och därför håller argumentet "du förstår vad som menas" inte alls.

Nog om detta i tråden, om Du vill fortsätta hoppa på mig så kan Du väl göra det i PM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Bra SATA-SSD brukar ha 70-90k IOPS och bra NVMe-SSD ligger på 200-400k IOPS.
Min egen erfarenhet är att småläsningar går avsevärt mycket fortare och det är där man tjänar på NVMe-driven snarare än på läs- och skrivhastigheten (vid spelande och desktop, inte filmredigering).

Båda de siffrorna du citerar är dock maximala vid ködjup 32 eller tom högre i vissa NVMe diskar.

Låt oss titta på 2 diskar som är en av de snabbare på marknaden, men också har mer eller mindre liknande interna delar, där interfacet är största skillnaden:

Titta på QD 1-2 den orangea linjen vs gula (nedre). De är faktiskt väldigt lika.
860 SATA disken når ca 12 i QD1 och 20i QD2.
970 NVME disken är svår att se detaljerna, men du har faktiskt väldigt nära samma, med QD2 på ca 25k IOPs i , men du kan se dem här mer samlat:

Det är först när du når väldigt höga nivåer som du ens börjar se NVME diskarnas kurva "böjas av" (även om det är en 860 PRO, är läsningen mellan den och EVO väldigt lik)

Och låt oss titta spec från tillverkaren:
970 EVO:
RANDOM READ (4KB, QD1)
Up to 15,000 IOPS

RANDOM WRITE (4KB, QD1)
Up to 50,000 IOPS

860 EVO:
RANDOM READ (4KB, QD1)
Up to 10,000 IOPS

RANDOM WRITE (4KB, QD1)
Up to 42,000 IOPS

Plötsligt ser man då att så mycket skiljer det sig faktiskt inte.
Visst ingen säger att NVMe är sämre, men du har flera ex på diskar som kör NVMe som är i QD1 långsammare än bra SATA SSDer, då deras NAND och kontroller inte är bra nog, trots bra gränssnitt. Varför detta? Jo för behovet av data, dvs din CPU/RAM och mjukvaran du kör, helt enkelt inte behöver eller kan hantera datan snabbare än disken kan mata ändå.

Så min poäng är... stirra inte på hastighetsmätaren i bilen som kan gå "upp till 240km/h", utan titta på vad som gör att den går upp dit, och vad som krävs och om det är något du ens kommer märka/använda.

Som många säger, ofta är det inte värt pengarna. Men många prisvärda NVMe diskar har dykt upp numera, och det kan mycket väl vara bättre ide att ta en sådan vs en SATA SSD, men det gäller då att kolla vad man får... för långt från alla NVMe diskar är bra.

Permalänk
Medlem

För spel? Nej, det känns inte så värt (såvida du inte ska köpa ny SSD ändå).

Min erfarenhet är att skillnaden är relativt liten, och så länge du inte har ett specifikt ändamål (typ videoredigering) skulle jag säga att du gott och väl kan behålla nuvarande diskar utan att känna att du förlorar massa tid under loadingscreens.

Ska jag vara helt ärlig tror jag min nästa SSD blir en SATA 1TB istället för NVMe, och då har jag ändå fått "känna på" den hastighet en NVMe-SSD kan leverera. Sure, de är riktigt rappa, men inte ens i närheten på skillnaden att gå från HDD till SSD tex. De är inte så pass märkbart snabbare vid "vanlig användning" att jag i dagens läge känner att priserna är helt motiverade. Iaf inte för min användning som är allmän surf, lite video- och bildredigering samt en hel del spelande. Jag tar hellre större utrymme för spel som nuförtiden slukar GBs snabbare än GB sålt glass nu under sommarens stekheta dagar..

De produkter jag då jämfört är Samsung 960 EVO NVMe 500GB och Samsung 850 EVO SATA 1TB.

Nu testade jag inte det själv, men enligt en video på YouTube där de jämförde just skillnaden på SATA och NVMe så var faktiskt NVMe tex någon sekund långsammare att boota en dator med Win 10 på. Jag har för mig att det förklarades med att det tar lite extra tid att ladda in NVMe-drivers men kan ha fel där.

EDIT: mycket bra inlägg av @Paddanx ovan!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Fast än hastigheterna inte märks av tkr jag att de värt dem extra 200 kronorna för att skippa kablarna 😋

Permalänk

@Hagge: Sen för att inte nämna att det är liite coolare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Fast än hastigheterna inte märks av tkr jag att de värt dem extra 200 kronorna för att skippa kablarna 😋

Anser det betydlig mer värt det att inte behöva plocka bort både PCI-E kablar och grafikkort för att plocka bort disken. Eller ännu värre, på undersidan moderkortet och måste plocka ut hela datorn.

En strömsladd + en SATA / U.2 sladd... ligger snyggt i kabeldragningen bakom, och enkel att plocka ut om behovet finns.

Men vi tänker olika. Och som sagt, prisvärda M.2 kan vara ett bra alt i ditt fall. De behöver mao inte vara dyrare, och bara du vet vad du köper, så det är något vettigt och iaf inte sämre än SATA.

Permalänk
Medlem

Tror du bara får ut maxprestanda vid sekventiell läsning/skrivning, så ifall det gör 3x i valfritt spel är nog tveksamt, finns nog andra grejer där du ser större nytta av nVme över PCI express.

Är nog vettigt vid nyinköp, om du ändå ska uppgradera systemdisk t.ex.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|