Intel uppdaterar användaravtal – vill hindra testresultat med ny mikrokod

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Intel inom kort kommer släppa ett uttalande om hur de "formulerade sig på fel sätt" och "inte alls vill förhindra benchmarks".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har dessutom för mig att det är så att man inte kan avtala bort lagstadgade rättigheter hursomhelst, så vad är detta för stolligheter?

Vilken lagstadgad rättighet skulle det avtala bort? Det är i princip en NDA-klausul i avtalet och sådana avtal är giltiga.

Citat:

Edit: Det enda rimliga i det här läget är att gå all in och verkligen verkligen publicera före och efter-resultat... Man måste kunna lita på att man får göra vad man vill med en produkt man äger. Löjligt att de har så lågt förtroende för prestandan i sina egna produkter att de vill förbjuda benchmarks... Och aktiekursen verkar instämma.

Det är absolut ingen självklarhet att få göra vad man vill med en produkt man äger. Ägandet kan vara och är i många fall villkorat enligt avtal. Inget konstigt med det.

Sen kan för all del tycka det här avtalet luktar skitstövel men det kan vara läge att lugna sig med stridsyxan innan Intel kommenterat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skitsnack! Dom måste ju ha flera olika jurister som lusläser sånt där innan det skickas ut. Konstigt att det ens släpptes, det finns ju alltid folk som försöker hitta lustiga saker i såna där avtal. Kan det vara någon anställd som jävlats tro?

Det kan ju vara så enkelt att de råkat få med fel avtal. Kanske var det här avtalet som följde med till någon tredje part som testat mikrokoden innan den lanserats skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Detta gör inte mig något, jag spelar för det mesta och väljer den cpu som är bäst för spel och då spelar det ingen roll om det står AMD eller Intel.

Jag väljer ju inte den svagare cpun för spel. 😊

Det var ju bra för dig. Själv så väljer jag den CPU som inte försöker sitt yttersta att begränsa vad jag får göra med min egna köpta produkt och då spelar det ingen roll om det står AMD eller Intel.

Men nu är det Intel som konstant gör fulspel efter fulspel så jag väljer inte dom. Om du vill svälja det med hull och hår så kör hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Detta gör inte mig något, jag spelar för det mesta och väljer den cpu som är bäst för spel och då spelar det ingen roll om det står AMD eller Intel.

Jag väljer ju inte den svagare cpun för spel. 😊

Om vi antar att Intel inte retirerar och att avtalet är giltigt för samtliga som kör deras mikrokod: Då får du köpa både en Intel-CPU och en AMD-CPU och själv benchmarka vilken som är bäst eftersom ingen annan kan göra det och publicera sina resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enligt Toms Hardware har Intel uppmärksammat det och kommer uppdatera avtalet. Så de bara "råkade" förbjuda benchmarks. Ungefär som datortillverkare som råkar programmera fel i en drivrutin så det "råkar" bli en keylogger.

Och vad skulle Intel vinna på det? Tror du Intel tänkte smyga ut avtalet för att sedan... ja, vad ska de göra sen? Börja stämma folk som inte läst avtalet ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilken lagstadgad rättighet skulle det avtala bort? Det är i princip en NDA-klausul i avtalet och sådana avtal är giltiga.

Det är absolut ingen självklarhet att få göra vad man vill med en produkt man äger. Ägandet kan vara och är i många fall villkorat enligt avtal. Inget konstigt med det.

Sen kan för all del tycka det här avtalet luktar skitstövel men det kan vara läge att lugna sig med stridsyxan innan Intel kommenterat det.

NDA mot vad? Om ett företag får en produkt i utbyte mot NDA så kan det i värsta fall leda till att de inte får några produkter nästa gång, men om en privatperson bryter mot NDA så... Ja vad ska de göra? Hur ska de hindra att man köper en Intel-processor nästa gång? Det går ju inte.

Tycker inte det finns någon som helst anledning att spara på krutet i min kritik. Att detta "råkade" slinka emellan har jag mycket svårt att tro. Är det så är det klantarsleri på elitnivå, särskillt som Intels aktiekurs gått på dekis på sistonne, de behöver verkligen inte mer negativ publicitet än de redan fått.

Och är det så att det ändå är en miss så lär huvuden rulla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker ALLA, jag menar ALLA skickar mail till Intel och skriver rent ut vad vi tycker om detta.
Dom behöver faktiskt få sig en knäpp på nosen och någon gång fatta att dom inte är gudar.

Vad jag eller ett företag gör med sin köpta hårdvara ska dom fullständigt skita i. Dom har inte på något sätt laglig rätt att förbjuda någon göra tester på prestandan!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Förbjuda benchmarking? 😥😠🤦
Är det såhär Intel ska kontra Ryzen? 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Så vad är syftet? Risken finns ju att det blir sensationsrubriker typ "buhu Intel suger man får inte posta benchmarks", antar att orsaken till klausulen är mer genomtänkt än så.

Kan Nvidia så kan Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

NDA mot vad? Om ett företag får en produkt i utbyte mot NDA så kan det i värsta fall leda till att de inte får några produkter nästa gång, men om en privatperson bryter mot NDA så... Ja vad ska de göra? Hur ska de hindra att man köper en Intel-processor nästa gång? Det går ju inte.

Tycker inte det finns någon som helst anledning att spara på krutet i min kritik. Att detta "råkade" slinka emellan har jag mycket svårt att tro. Är det så är det klantarsleri på elitnivå, särskillt som Intels aktiekurs gått på dekis på sistonne, de behöver verkligen inte mer negativ publicitet än de redan fått.

Och är det så att det ändå är en miss så lär huvuden rulla.

NDA mot att sprida prestandasiffror rörande den nya mikrokoden - precis som det står i avtalet. De kan alltid stämma dig i domstol och kräva ekonomisk ersättning.

Nej, varför se på frågan nyktert och sansat... Jag ställer samma fråga som tidigare: Vad skulle Intel vinna på att smyga ut detta avtal? Är det för att lite sådär överraskningsstämma folk som bryter mot avtalet? Eller tror du på allvar Intel räknat med att ingen skulle bry sig?

Klantarsleri är ingen nyhet. Det händer hela tiden. Överallt.

Permalänk
Medlem

Varför är Intel inte listad som källa?
Dom har ju licenstexten här: https://01.org/mcu-path-license-2018

Och den har ändrat sig igen, så hela denna artikeln är misinformation nu.

Permalänk
Medlem

Alltid lika komiskt med Intel nyheter AMD trollen letar sig fram direkt!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Detta luktar lite som när man tydligen inte fick ha tredjeparts kylare för amd cpuer...

https://m.sweclockers.com/nyhet/25596-amd-uppdaterar-garantiv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enligt Toms Hardware har Intel uppmärksammat det och kommer uppdatera avtalet. Så de bara "råkade" förbjuda benchmarks. Ungefär som datortillverkare som råkar programmera fel i en drivrutin så det "råkar" bli en keylogger.

Japp precis som nör Nvidia ville förbjuda tillverkare att använda deras gamingmärken på AMD kort. Det bara råkade bli så och inte menat...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det som är mest förvånande i denna nyhet är att någon tog sig igenom användaravtalet

Skämt åsido, mycket märklig klausul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

NDA mot att sprida prestandasiffror rörande den nya mikrokoden - precis som det står i avtalet. De kan alltid stämma dig i domstol och kräva ekonomisk ersättning.

Nej, varför se på frågan nyktert och sansat... Jag ställer samma fråga som tidigare: Vad skulle Intel vinna på att smyga ut detta avtal? Är det för att lite sådär överraskningsstämma folk som bryter mot avtalet? Eller tror du på allvar Intel räknat med att ingen skulle bry sig?

Klantarsleri är ingen nyhet. Det händer hela tiden. Överallt.

Du kan inte stämma någon (eller jo stämma kan du alltid men ingen domstol skulle bry sig i Sverige) för att du publicerar prestandasiffror över något som du äger.
NDA är till för att skydda information innan den blir publikt tillgänglig. Ex. SweClockers går med på att få låna hem en CPU och testa den innan den finns kommersiellt tillgänglig och lovar att inte publicera specifikationer innan ett visst klockslag.
På samma sätt kan ett företag förvägra en annan juridisk person att publicera uppgifter för en CPU de lånar ut på obestämd tid. Det går däremot INTE säga till någon som köpt en produkt den helt lagliga vägen att denna inte får berätta hur den presterar. Det är helt enkelt en klausul som inte betyder ett dugg. Du får däremot inte publicera ritningar och annat om dessa är skyddade genom patent eller mönsterskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Du kan inte stämma någon (eller jo stämma kan du alltid men ingen domstol skulle bry sig i Sverige) för att du publicerar prestandasiffror över något som du äger.
NDA är till för att skydda information innan den blir publikt tillgänglig. Ex. SweClockers går med på att få låna hem en CPU och testa den innan den finns kommersiellt tillgänglig och lovar att inte publicera specifikationer innan ett visst klockslag.
På samma sätt kan ett företag förvägra en annan juridisk person att publicera uppgifter för en CPU de lånar ut på obestämd tid. Det går däremot INTE säga till någon som köpt en produkt den helt lagliga vägen att denna inte får berätta hur den presterar. Det är helt enkelt en klausul som inte betyder ett dugg. Du får däremot inte publicera ritningar och annat om dessa är skyddade genom patent eller mönsterskydd.

Du gör en alldeles för snäv tolkning av NDA. Nu är för all del den här typen av avtal inte något särskilt starkt skydd men vad du hävdar är i princip att det skulle vara ett oskäligt avtalsvillkor. Där får du allt visa relevant praxis.
Situationen rör inte riktigt heller en köpt produkt där man berättar hur den presterar. Det rör sig om gratis mjukvara till en köpt produkt, där avtalet sade att man inte får berätta hur mjukvaran presterar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Det var ju bra för dig. Själv så väljer jag den CPU som inte försöker sitt yttersta att begränsa vad jag får göra med min egna köpta produkt och då spelar det ingen roll om det står AMD eller Intel.

Men nu är det Intel som konstant gör fulspel efter fulspel så jag väljer inte dom. Om du vill svälja det med hull och hår så kör hårt.

Ger det mer spelprestanda väljer jag självklart Intel om det är så.

Onödigt att välja något sämre bara för man inte får publicera test.

Permalänk
Medlem

Skitsnack! Dom måste ju ha flera olika jurister som lusläser sånt där innan det skickas ut. Konstigt att det ens släpptes, det finns ju alltid folk som försöker hitta lustiga saker i såna där avtal. Kan det vara någon anställd som jävlats tro?

Sommarjobbare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Hur är detta ens lagligt?

Vi producerade och sålde en produkt som presterar si, som visade ha en defekt. Vi kan dock "laga"... men efter lagningen får du inte publicera prestandan mot tidigare?

Bilföretag = Köp vår feta bil med V8 på 1200Hk som gör 0-100km/h på 2,5 sek! Oj, den var defekt, men vi kan laga den på garanti... men sen kommer den varken ge 1200Hk eller göra 0-100km/h på 2,5... men du får absolut inte säga vad den klarar!

Restaurant = Vi har 7 stjärnor i Guide Michelin... oj, det var för dyrt med tryffel, men vi har bytt ut det mot papper... men Guide Michelin får gärna äta här men inte ändra sitt resultat!?

Seriöst!?

Detta du beskrev är ju Volkswagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Intel har backat och avtalet är uppdaterat
https://www.theregister.co.uk/2018/08/23/intel_microcode_lice...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du gör en alldeles för snäv tolkning av NDA. Nu är för all del den här typen av avtal inte något särskilt starkt skydd men vad du hävdar är i princip att det skulle vara ett oskäligt avtalsvillkor. Där får du allt visa relevant praxis.
Situationen rör inte riktigt heller en köpt produkt där man berättar hur den presterar. Det rör sig om gratis mjukvara till en köpt produkt, där avtalet sade att man inte får berätta hur mjukvaran presterar.

Nä verkligen inte. I det här fallet är det du som hänvisa till relevant praxis.
Alldeles oavsett så lär inte Intel jaga varken personer eller organisationer då det skulle göra situationen ohållbar för dem själva. Vet inte hur det ser ut i USA men EU skulle inte precis hålla Intel i handen.

EDIT: Ja då har Intel redan ändrat sig alltså. Var ju inte ens spelbart på att de skulle göra det... haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Detta du beskrev är ju Volkswagen.

Och volkswagen åkte på en satans duktig böter för det. Plus stämningar

Permalänk
Medlem

Öh,,, Tänkte att south parks episode med user agreements skulle passa ,,, men sen tittade jag på klippet och,,, nä. ni får googla själva.

nåja hur som helst, Jag skulle tro att detta endast gäller företag, för det finns lixom ingen legal grund att tvinga vanliga användare till att gå med på dylika avtal. Sen kan ju intel genomföra åtgärder mot användare som bryter mot detta, men det är ju upp till intel då.
Jag skulle tro att det flesta hårdvaru-siter etc skiter i detta och kör på som vanligt.

Permalänk
Medlem

Tack Intel, det var verkligen motsatsen till en subtil hint om att prestandan kommer att påverkas negativt med denna uppdatering. Och då lär det inte heller handla om några få procent, det är iaf min känsla..

Bra att det är fixat nu dock. Men som sagt, tack för hinten Intel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Jag ser detta som en fix så att inte "obehöriga" kan ta sig in för ve vet att NSA etc kan ta sig in och samarbetar med de stora it företagen M$,Intel etc.

Det är också trevligt att Intel slöar ner våra datorer så vi köper nya cpuer det blir ännu mer pengar för Intel.

Permalänk
Medlem

Blir ett ganska enkelt val vid nästa uppgradering.

AMD.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Hur är detta ens lagligt?

Vi producerade och sålde en produkt som presterar si, som visade ha en defekt. Vi kan dock "laga"... men efter lagningen får du inte publicera prestandan mot tidigare?

Bilföretag = Köp vår feta bil med V8 på 1200Hk som gör 0-100km/h på 2,5 sek! Oj, den var defekt, men vi kan laga den på garanti... men sen kommer den varken ge 1200Hk eller göra 0-100km/h på 2,5... men du får absolut inte säga vad den klarar!

Restaurant = Vi har 7 stjärnor i Guide Michelin... oj, det var för dyrt med tryffel, men vi har bytt ut det mot papper... men Guide Michelin får gärna äta här men inte ändra sitt resultat!?

Seriöst!?

Även om Intel har backat så kan det nog räknas som en Streisandeffekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Streisandeffekten

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tills person 1 säljer datorn till person 2 som inte har accepterat avtalet.