Intel uppdaterar användaravtal – vill hindra testresultat med ny mikrokod

Permalänk
Melding Plague

Intel uppdaterar användaravtal – vill hindra testresultat med ny mikrokod

I samband med släpp av ny mikrokod för sina processorer uppdaterar Intel sitt användaravtal, vilket hindrar de som godkänner avtalet från att publicera testresultat efter uppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men "vanliga" användare.. kommer t.ex tekniksidor kunna göra före och efter tester på Windows eftersom det verkar röra sig om Linux enligt det ni skrivit? Känns som ni klippt lite för mycket i vad som står i orginaltexten annars och i så fall får ni lägga till "På Linux" i rubriken.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har en av Intels ansvariga kommenterat på sin twitter att Det visst är ok att distrubiera mikrokoden.

Det verkar finnas 2 klausuler i licensen, där en säger att man inte får distrubiera, och den andra säger att man får distrubiera. Licensen har ju dessutom ändrats på så vis att förut fanns den på intels hemsida, men nu följer även licensen med när man laddar hem mikrokoden, ett annat sett att kommunicera verkar det som? Jag gissar att det kommer lösa sig, men vi får se. Flera Linux distrubitioner fortsätter att skicka ut ny mikrokod men debian kör en tvärnit.

Skrivet av ClintBeastwood:

Men "vanliga" användare.. kommer t.ex tekniksidor kunna göra före och efter tester på Windows eftersom det verkar röra sig om Linux enligt det ni skrivit? Känns som ni klippt lite för mycket i vad som står i orginaltexten annars och i så fall får ni lägga till "På Linux" i rubriken.

Licensen påverkar väl alla, även BSDerna och propriätera operativsystem, men jag antar att microsoft till exempel har en etablerad kontakt med intel på ett annat vis en valfri distrubition av linux.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

streisand effect någon?

Permalänk
Medlem

Va?? Detta måste vara Fake News?? Intel som är ett sådant helylle reko företag skulle väl aldrig göra något sådant?? (Ironi ifall det fyger över huvudet på någon).

Har dessutom för mig att det är så att man inte kan avtala bort lagstadgade rättigheter hursomhelst, så vad är detta för stolligheter?

Liksom... De har väl en PR-avdelning. Någon människa har suttit och dragit slutsatsen att "det här beslutet är inte dålig PR för oss".

Jag bara skakar... Alltså.... What? VA??

Edit: Det enda rimliga i det här läget är att gå all in och verkligen verkligen publicera före och efter-resultat... Man måste kunna lita på att man får göra vad man vill med en produkt man äger. Löjligt att de har så lågt förtroende för prestandan i sina egna produkter att de vill förbjuda benchmarks... Och aktiekursen verkar instämma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Så vad är syftet? Risken finns ju att det blir sensationsrubriker typ "buhu Intel suger man får inte posta benchmarks", antar att orsaken till klausulen är mer genomtänkt än så.

Permalänk
Inaktiv

Detta va lite komiskt 😂

Permalänk
Avstängd

Det är lugnt Intel.
AMD är snart ikapp er.
Det ska bli skönt att slippa er sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men "vanliga" användare.. kommer t.ex tekniksidor kunna göra före och efter tester på Windows eftersom det verkar röra sig om Linux enligt det ni skrivit? Känns som ni klippt lite för mycket i vad som står i orginaltexten annars och i så fall får ni lägga till "På Linux" i rubriken.

I dagsläget verkar det bara vara för Linux, men samtidigt verkar det också vara ett generellt avtal. Kanske kräver ett förtydligande i texten. Har svårt att se hur de skulle kunna hindra tekniksidor och liknande från att göra tester.

Skrivet av Ozzed:

Va?? Detta måste vara Fake News?? Intel som är ett sådant helylle reko företag skulle väl aldrig göra något sådant?? (Ironi ifall det fyger över huvudet på någon).

Har dessutom för mig att det är så att man inte kan avtala bort lagstadgade rättigheter hursomhelst, så vad är detta för stolligheter?

Liksom... De har väl en PR-avdelning. Någon människa har suttit och dragit slutsatsen att "det här beslutet är inte dålig PR för oss".

Jag bara skakar... Alltså.... What? VA??

Precis, om det här är lagligt är ju en av frågorna i sammanhanget. Förväntar mig att Intel svarar med nåt uttalande inom kort.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Dags att sätta intel på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Precis, om det här är lagligt är ju en av frågorna i sammanhanget. Förväntar mig att Intel svarar med nåt uttalande inom kort.

Kan inte tänka mig att det finns någon juridisk möjlighet att göra såhär... Vad ska de göra om man bryter mot avtalet? Knacka på och ta tillbaka processorn? Nej detta är rent stolligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hur är detta ens lagligt?

Vi producerade och sålde en produkt som presterar si, som visade ha en defekt. Vi kan dock "laga"... men efter lagningen får du inte publicera prestandan mot tidigare?

Bilföretag = Köp vår feta bil med V8 på 1200Hk som gör 0-100km/h på 2,5 sek! Oj, den var defekt, men vi kan laga den på garanti... men sen kommer den varken ge 1200Hk eller göra 0-100km/h på 2,5... men du får absolut inte säga vad den klarar!

Restaurant = Vi har 7 stjärnor i Guide Michelin... oj, det var för dyrt med tryffel, men vi har bytt ut det mot papper... men Guide Michelin får gärna äta här men inte ändra sitt resultat!?

Seriöst!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Det är lugnt Intel.
AMD är snart ikapp er.
Det ska bli skönt att slippa er sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så skönt skulle det nog inte bli ändå.
AMD kör lite lösare nu för att växa och bli stora, ryzen är en del av det.
Skulle de nu bli så stora att de utplånar Intel så blir AMD nästa Intel om inte ännu värre då de skulle få monopol.
ARM lär ha en BRA bit kvar innan de sitter i skrivbordsdatorer om jag säger så.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Så skönt skulle det nog inte bli ändå.
AMD kör lite lösare nu för att växa och bli stora, ryzen är en del av det.
Skulle de nu bli så stora att de utplånar Intel så blir AMD nästa Intel om inte ännu värre då de skulle få monopol.
ARM lär ha en BRA bit kvar innan de sitter i skrivbordsdatorer om jag säger så.

/Lifooz

Min förhoppning är att de får en jämnare fördelning av marknadsandelar, då kan ingetdera företag vara ett rövhål utan att tappa kunder. Som det är nu så är Intel så stora att de nog rider ut stormen, och folk har ju svalt deras narrativ att singeltrådsprestanda är det enda som räknas, men det här är helt klart en välkommen tilltuffsning av Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju helt vansinnigt om det stämmer. Måste vara något felkommunikation eller missförstånd. Så dumma kan väl inte Intel vara?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av oxygenial:

Bilföretag = Köp vår feta bil med V8 på 1200Hk som gör 0-100km/h på 2,5 sek! Oj, den var defekt, men vi kan laga den på garanti... men sen kommer den varken ge 1200Hk eller göra 0-100km/h på 2,5... men du får absolut inte säga vad den klarar!

Precis så gjorde VW i "avagasgate". Ingen av bilarna presterar samma som innan uppdateringen.

Permalänk
Inaktiv

HAHAHAHAHAHAHA!

Det var det löjligaste jag varit med om, vad var det för mupp på Intel som trodde det skulle hjälpa!

Tror de verkligen att de kan kontrollera världen, mupparna på Intel lever definitivt i en fantasivärld.

Hoppas verkligen AMD kommer med 7nm Ryzen 3000 Q1 2019 o bara ramar Intel rätt upp där solen inte skiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har dessutom för mig att det är så att man inte kan avtala bort lagstadgade rättigheter hursomhelst, så vad är detta för stolligheter?

Detta stämmer när det gäller privatpersoner i Sverige. Både mellan företag och organisationer, samt i utlandet är det mycket mer som går att avtala bort.

Sedan exakt hur det är med detta vet jag inte, men jag kan definitivt tänka mig att det funkar i vissa sammanhang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Detta stämmer när det gäller privatpersoner i Sverige. Både mellan företag och organisationer, samt i utlandet är det mycket mer som går att avtala bort.

Sedan exakt hur det är med detta vet jag inte, men jag kan definitivt tänka mig att det funkar i vissa sammanhang.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en tjänst man köper så kan avtalsbrott leda till terminering av tjänsten, såklart... Men detta handlar ju om en fysisk produkt, så jag har svårt att få ihop vad ett avtalsbrott skulle kunna leda till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

I dagsläget verkar det bara vara för Linux, men samtidigt verkar det också vara ett generellt avtal. Kanske kräver ett förtydligande i texten. Har svårt att se hur de skulle kunna hindra tekniksidor och liknande från att göra tester.

Precis, om det här är lagligt är ju en av frågorna i sammanhanget. Förväntar mig att Intel svarar med nåt uttalande inom kort.

Om det visar sig att ni som tekniksida inte får jämföra resultat i tester: Kommer ni vara tillåtna att göra om mätningar med den nya biosversionen eller är ni fast på biosversionen ni har i burkarna nu? Förutsatt att det handlar om Windows dvs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min förhoppning är att de får en jämnare fördelning av marknadsandelar, då kan ingetdera företag vara ett rövhål utan att tappa kunder. Som det är nu så är Intel så stora att de nog rider ut stormen, och folk har ju svalt deras narrativ att singeltrådsprestanda är det enda som räknas, men det här är helt klart en välkommen tilltuffsning av Intel.

Det kan jag verkligen hålla med dig om och RYZEN kom i den röda sekunden. Hade AMD tabbat den arkitekturen så hade de snart varit begravda. Jag skulle bara vilja se samma smäll från dem på GPU området.
Det nVidia nu har släppt är underbart och de skall ha allt beröm för det jobb de lagt ner och hur bra det blev.
De hade också kunnat ta det dubbla för sina GPUer och folk hade köpt likväl.
Men då både AMD och nVidia skulle må bra av lite konkurrens och få tillbaka det så som det var förr när de låg väldigt lika.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Eh om man inte får testa och publicera... bryter inte det direkt mot USAs konstitution? Dom brukar ju vara rätt så känsliga för det.

Kan inte tänka mig att det finns något som helst lagligt underlag för att Intel skulle kunna gå efter användare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Så skönt skulle det nog inte bli ändå.
AMD kör lite lösare nu för att växa och bli stora, ryzen är en del av det.
Skulle de nu bli så stora att de utplånar Intel så blir AMD nästa Intel om inte ännu värre då de skulle få monopol.
ARM lär ha en BRA bit kvar innan de sitter i skrivbordsdatorer om jag säger så.

/Lifooz

Lär aldrig hända så inte mycket att oroa sig för

Topic : Inget jag bryr mig om direkt, kommer inte byta ifrån Intel till AMD för jag har ingen anledning att göra så.
Lika lite som jag hade att byta till AMD GPU när alla gick helt bananas med 970 seriens 3.5gb minne snack.

Jag är dock inte en av dom som går helt crazy så fort ett företag går ut med något bs

Permalänk
Medlem

Tack och adjö Intel. Jag har noll intresse av att kasta pengar på ett företag som drar en i rännstenen vid exakt varje tillfälle som uppenbarar sig.

Permalänk
Medlem

Åhhh vad jag längtar tills jag ska gå över till AMD. Är så trött på dessa Intelfasoner...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Tack och adjö Intel. Jag har noll intresse av att kasta pengar på ett företag som drar en i rännstenen vid exakt varje tillfälle som uppenbarar sig.

Detta gör inte mig något, jag spelar för det mesta och väljer den cpu som är bäst för spel och då spelar det ingen roll om det står AMD eller Intel.

Jag väljer ju inte den svagare cpun för spel. 😊

Permalänk

Det kan dom feting glömma alla länder har olika lagar, detta gäller nog bara i USA.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lär aldrig hända så inte mycket att oroa sig för

Topic : Inget jag bryr mig om direkt, kommer inte byta ifrån Intel till AMD för jag har ingen anledning att göra så.
Lika lite som jag hade att byta till AMD GPU när alla gick helt bananas med 970 seriens 3.5gb minne snack.

Jag är dock inte en av dom som går helt crazy så fort ett företag går ut med något bs

3.5an minns vi ja, hahah, hade nästan glömt bort det. Satan vilket liv det blev och att R9 290/X minsann hade sina 4GB.
Jag satt dock på just R9 290 men hade inte brytt mig särskilt om jag hade suttit på GTX-970.

Jag tänker som så att det är företagens produkter jag köper, inte deras VD, inte deras strategi, nonchalans eller något övrigt heller.

Det som får mig att byta företag är om jag får en produkt med samma/bättre prestanda för samma eller bättre pris, då ser jag ingen anledning att tänka t.ex "Jag skall ha Intel oavsett vad"

Man vänder kappan efter vinden som det kallas.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Enligt Toms Hardware har Intel uppmärksammat det och kommer uppdatera avtalet. Så de bara "råkade" förbjuda benchmarks. Ungefär som datortillverkare som råkar programmera fel i en drivrutin så det "råkar" bli en keylogger.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enligt Toms Hardware har Intel uppmärksammat det och kommer uppdatera avtalet. Så de bara "råkade" förbjuda benchmarks. Ungefär som datortillverkare som råkar programmera fel i en drivrutin så det "råkar" bli en keylogger.

Skitsnack! Dom måste ju ha flera olika jurister som lusläser sånt där innan det skickas ut. Konstigt att det ens släpptes, det finns ju alltid folk som försöker hitta lustiga saker i såna där avtal. Kan det vara någon anställd som jävlats tro?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.