AMD A6 9500 för att uppdatera mina Bios?

Permalänk
Medlem

AMD A6 9500 för att uppdatera mina Bios?

Igår byggde jag min första dator för att sedan få reda på att mitt moderkort ASUS Prime B350-Plus inte fungerar med mitt AMD Ryzen 5 2600x utan en bios uppdatering.

Kollade runt lite och hittade en AMD A6 9500.

Så vad jag tänkte göra är att köpa A6:an för att sedan använda den för att kunna uppdatera bios:en för att sedan sätta in min 2600x igen.

Någon som har koll på om detta kommer fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seppoo:

Igår byggde jag min första dator för att sedan få reda på att mitt moderkort ASUS Prime B350-Plus inte fungerar med mitt AMD Ryzen 5 2600x utan en bios uppdatering.

Kollade runt lite och hittade en AMD A6 9500.

Så vad jag tänkte göra är att köpa A6:an för att sedan använda den för att kunna uppdatera bios:en för att sedan sätta in min 2600x igen.

Någon som har koll på om detta kommer fungera?

https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Svar ja, den finns i listan med stöd sedan ursprungsbios.

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar att göra så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Svar ja, den finns i listan med stöd sedan ursprungsbios.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det fungerar att göra så.

Yes, tack som fan för snabbt svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör leta efter ett moderkort med fabriksuppdaterad bios, tillverkarna märker numera ut det med en dekal och det går att fråga säljaren om det om de inte redan skyltar med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Aa tyvärr tror jag inte att jag kan lämna tillbaka moderkortet och fixa en med fabriks-uppdaterad bios då jag kastat kartongen osv. Men tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör leta efter ett moderkort med fabriksuppdaterad bios, tillverkarna märker numera ut det med en dekal och det går att fråga säljaren om det om de inte redan skyltar med det.
https://pics.computerbase.de/8/1/5/9/8/article-1260x709.54eaecbc.jpg
http://bbsimg03.kakaku.k-img.com/images/bbs/002/957/2957391_m.jpg

Fast har man redan köpt och byggt ihop grejerna känns det enklare att bara uppdatera bios själv än att byta moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast har man redan köpt och byggt ihop grejerna känns det enklare att bara uppdatera bios själv än att byta moderkort.

Men det kräver i de flesta fall en cpu eller att moderkortet kan byta bios utan cpu, dvs det kostar troligen en del att lösa det, det kan vara enklast och kanske billigast också att be en datorverkstad om hjälp att få in ett fungerande bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det kräver i de flesta fall en cpu eller att moderkortet kan byta bios utan cpu, dvs det kostar troligen en del att lösa det, det kan vara enklast och kanske billigast också att be en datorverkstad om hjälp att få in ett fungerande bios.

Köper man processorn begagnat och sedan säljer vidare den bör man kunna gå +-0.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper man processorn begagnat och sedan säljer vidare den bör man kunna gå +-0.

Nja det lär snarare kosta minst nån hundring och nån timmes jobb det också pga frakt.

Jag har just byggt nytt och för att garanterat få ett uppdaterat moderkort så valde jag att köpa från en handlare som hade det då jag tyckte det var värt den relativt lilla prisskillnaden mor den som hade rätt moderkortsmodell men inte kunde garantera biosversionen.

Nu är det ju inget alternativ i det här fallet att "välja om" men en del handlare fixar biosen eller hyr/lånar ut cpuer för flashning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja det lär snarare kosta minst nån hundring och nån timmes jobb det också pga frakt.

Jag har just byggt nytt och för att garanterat få ett uppdaterat moderkort så valde jag att köpa från en handlare som hade det då jag tyckte det var värt den relativt lilla prisskillnaden mor den som hade rätt moderkortsmodell men inte kunde garantera biosversionen.

Nu är det ju inget alternativ i det här fallet att "välja om" men en del handlare fixar biosen eller hyr/lånar ut cpuer för flashning.

Säg att man köper den för 300+ frakt (är väl rimligt) då bör man inte ha några problem att sälja den för 300+ frakt. Finns ju fler som sitter i samma sits. Tror inte den tappar 100kr värde på 5 dagar eller vad det nu kan ta från köp till försäljning om man inte köper den för ett överpris.
Men ja hittar man en butik som ställer upp så är det ju ett bra alternativ man slipper ju att ge sig ut på begagnat marknaden finns ju alltid en risk med bedragare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seppoo:

Igår byggde jag min första dator för att sedan få reda på att mitt moderkort ASUS Prime B350-Plus inte fungerar med mitt AMD Ryzen 5 2600x utan en bios uppdatering.

Kollade runt lite och hittade en AMD A6 9500.

Så vad jag tänkte göra är att köpa A6:an för att sedan använda den för att kunna uppdatera bios:en för att sedan sätta in min 2600x igen.

Någon som har koll på om detta kommer fungera?

Finns möjlighet att låna cpu:er från AMD för att kunna uppdatera moderkort till nya versioner av bios
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM...

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense