AMD Radeon R9 Fury X mot Nvidia Geforce GTX 980 Ti – tre år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varsågod! Jag borde nog ta en paus från Sweclockers.

Tycker jag absolut inte. Dels har du just fått den fina titeln personlig länkvetare samt du är en av de som skriver aktivt på forumet som det inte bara handlar om rött i alla lägen och vinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Mindre intressant. Tester från samma generation hittar man ju överallt.. Men ett äldre kort mot ett nyare kort, sådant är intressant. Särskilt ifall det äldre kortet vinner i vissa tester.

Ser ingen större vits med det. Tar ju rätt många timmar att testa och tror inte särskilt många är intresserade av hur bra två gtx 680 presterar jämför med ett 290x utan fler vill nog se 680 mot 7970, 690 mot 7990 osv. Alltså se om förhållandena mellan två konkurrerande kort ändrats med åren. Men det är bara vad jag tror kanske är helt galet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:
Min egna åsikt och jag är fortfarande kvar lite i inte gilla amd drv sedan 290x, hade problem innan också fast inte alltid haft.
I och med GCN så hade de en otroligt bra produkt igen listan är lång med bra amd och ati pridukter. Men drivrutins teamet verkade inte ha fått all info de behövde för att använda chippet.
Nvidia å andra sidan vi klassiker som 460 560 och OPS nu använde vi chippet lite väl mycket så vi höjer spänningen några mv i drivrutinen. (fixen var att höja 50mv i t.ex msi afterburner(hade/har samma problem på mitt 480 men det fungerade bättre vid oc än oklockat, var bf3 som visade det felet.))

Gillar nog nvidas bettre fanboy eller om det är för att jag efter alla år hittar lättare i NV-inspector och den normala kontrolpanelen. Använder men vi pratar inte om g expsada sdas host.

@BrottOchStraff:
Det kan jag hålla med om blev lite chokad i 3dmark api test från att gått från 680 4gb till 290x. Med Mattle var det som natt och dag däremot.

Edit1:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

tackar för detta, tycker sånt här är riktigt intressant särskilt för en annan som brukar sitta kvar på hårdvara en 3-5 år iaf...

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:
Förstår din tanke men om man pajar ett kort som recensent så är det svårt att göra framtida jämförelser.
MEN, ... Mer överklocking på sweclockers.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

tackar för detta, tycker sånt här är riktigt intressant särskilt för en annan som brukar sitta kvar på hårdvara en 3-5 år iaf...

Fast, hur intressant är det när korten inte körs överklockade?
Vitsen med äldre kort är spec om man då köper ett äldre begagnat kort är att man försöker klämma ur så mycket prestanda det går för så lite cash man kan.

Var är överklocknings resultaten?
Detta är väl Sweclockers jag sitter på å skriver just nu, eller?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast, hur intressant är det när korten inte körs överklockade?
Vitsen med äldre kort är spec om man då köper ett äldre begagnat kort är att man försöker klämma ur så mycket prestanda det går för så lite cash man kan.

Var är överklocknings resultaten?
Detta är väl Sweclockers jag sitter på å skriver just nu, eller?

okej, då skiter vi i stock tester från och med nu på sweclockers då? då kommer jag veta exakt hur alla grejer presterar som jag får sätta in i bekantas / familjens /nya datorer jag bygger åt dem som absolut inte vill ha nånting överclockat?

bra

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

okej, då skiter vi i stock tester från och med nu på sweclockers då? då kommer jag veta exakt hur alla grejer presterar som jag får sätta in i bekantas / familjens /nya datorer jag bygger åt dem som absolut inte vill ha nånting överclockat?

bra

jag säger inte att det bara ska finnas överklockade resultat, utan att det måste finnas med då detta är SWECLOCKERS.COM
Så som man läser artikeln nu så verkar ju båda korten prestera ohört jämnt, och överklockningen nämns bara i förbifarten på swecclokers!

spelar ingen roll vilket kort e snabbare å så, men om läsarna får se hur komponenterna presterar i stock så borde de även få en förhandsvisning om hur de presterar när man vrider dem hela vägen upp till 11, så att säga.

Har jag fel?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@anon114264:
fär att riva 128 inte fanns då voodoo 1 kom. Rage pro kan man prata om då det var i hempc tiden. Jag har ett riva 128 4MB pci.

Edit:
Men där har vi en gigantisk drv skillnad.
Från att bygga som stryck så fungerade r128 i opengl tog bara en massa tid. Och då 4mb inte räkte så fyngerade att använda ram som extra minne bra för den tiden. Sen att det lades till ... för sent en annan sak. testade aldrig 128z med 8MB ram däremot.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr de flesta sitter på "retroprylar". Hursomhelst, det är alltid uppskattad läsning när man plockar fram äldre komponenter ibland!

Permalänk
Medlem

@DST:
Ja. omöjligt att garantera fören många har testat och recensioner av förklarliga skäl kommer oftast i början eller innan en produkts livscykel. Vore vettigt att få reda på om samma exemplar ska vidare till någon annan i början på recensionen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Såhär går det när redaktionen inte har något bättre för sig en kväll, tar några öl och tar fram gamla grafikkort. Nördarnas paradis!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

3 840 × 2 160 px

Assassins Creed: Origins
AMD 13/4 FPS
Nvidia 28/26 FPS

The Witcher 3
AMD 33/29 FPS
Nvidia 30/26 FPS

I denna höga upplösning så är det knappt spelbar FPS. Lösningen är crossfire och SLI, hur blir resultatet där?

Assassins Creed: Origins stödjer tyvärr inte det, utvecklarna sa att de var öppna för det några veckor efter release men de har sedan dess övergett att utveckla ngt för spelet då nästa spel snart släpps.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Expertgissare

Jag som fortfarande sitter och trycker på mitt 780 (ej ti) skulle bli glad om ni inkluderade det i ert nästa test med 290x vs 780ti

Trots att jag egentligen inte vågar se resultatet

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag som fortfarande sitter och trycker på mitt 780 (ej ti) skulle bli glad om ni inkluderade det i ert nästa test med 290x vs 780ti

Trots att jag egentligen inte vågar se resultatet

https://www.sweclockers.com/nyhet/25715-geforce-gtx-780-fylle... har du tur gjorde de en likadan artikel om 290x hittade inte det dock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det jag saknade var ett test där ni jämför om drivrutinerna blivit bättre. Dvs samma hårdvara som för tre år sedan. Sedan en jämförelse med resultaten från förra gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ClintBeastwood:

Varsågod! Jag borde nog ta en paus från Sweclockers.

NEJ! Uppskattar dina bidrag till forumet, keep it up!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av PAsp:

Det jag saknade var ett test där ni jämför om drivrutinerna blivit bättre. Dvs samma hårdvara som för tre år sedan. Sedan en jämförelse med resultaten från förra gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett intressant uppslag!

Problemet är att gamla drivrutiner saknar optimeringar för nya spel vilket kan ställa till med allt möjligt. Däremot skulle man kunna ta spel som var aktuella då och jämföra med dagens drivrutiner. Det blir dock ett rätt stort och tidsödande projekt jämfört med detta där vi använder data vi ändå producerar som referensvärden för kommande grafikkortstester. Men tar det vidare och ser vad vi kan göra (och när).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Panzerfister:
Förstår din tanke men om man pajar ett kort som recensent så är det svårt att göra framtida jämförelser.
MEN, ... Mer överklocking på sweclockers.

Ba tjöööööpa billigt på marknaden, modda o kränga iväg sen!
Alla medlemmar får klicka sig in på Inet via nån reklambanner bara för att bekosta kalaset!

I det stora hela hade fler moddningsprojekt och liknande små experiment varit roligt att se fler artiklar om.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:
det kan jag inte säja emot.
Du får väl fråga killen från Mölnbo.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Jacob:
Ja samt att få igång samma version av spelet idag är mer eller mindre en omöjlighet om man inte piratkopierar. Så det faller bort. =( men hade det varigt möjligt att ha all annan mjukvara utom drv så hade det varigt trevligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Mitt 980 Ti fungerar finfint men det märks att det har svårt att nå 60+ fps i visa spel när man kör i 1440. Tänkte se hur bra 2070 presterar när det kommer, är det så att det är 40%+ mer än 980 Ti blir det nog uppgradering!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

@Triton242:
Ja ca 20%

@MiLeS
Ja det var ett stort steg från Maxwell till Pascal i Fillrate.

Edits:
Stavning meningsbyggnad samt lite mer. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Mitt 980 Ti fungerar finfint men det märks att det har svårt att nå 60+ fps i visa spel när man kör i 1440. Tänkte se hur bra 2070 presterar när det kommer, är det så att det är 40%+ mer än 980 Ti blir det nog uppgradering!

Om vi går efter Sweclockers prestandaindex och antar att ett 2070 kommer prestera som ett 1080Ti så har du redan 56% där. 980Ti fanns tyvärr inte med i prestandaindexet jag gick efter men det går ju rätt jämt med ett 1070.

Dold text

Edit: Finns det någon höftad tid när nästa test kommer?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om vi går efter Sweclockers prestandaindex och antar att ett 2070 kommer prestera som ett 1080Ti så har du redan 56% där. 980Ti fanns tyvärr inte med i prestandaindexet jag gick efter men det går ju rätt jämt med ett 1070.

Edit: Finns det någon höftad tid när nästa test kommer?

Du kan glömma att det möter 1080Ti säger jag. Jag säger att det är cirka 15% långsammare än 1080Ti, bara bollparksgissning såklart. Vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det beror helt enkelt mycket på vad du jämför. I många fall är det jämnt lopp mellan AMD och Nvidia när man går bakåt i tiden och jämför, men det finns också undantag här och där och sällan (aldrig?) är dessa undantag till Nvidias fördel.

Det uppkommande testet mellan 290X och 780TI blir nog ett bra exempel på ett sådant undantag. Har redan för en tid sedan läst ett liknande test mellan just dessa 2 grafikkort och kan spoilera det uppkommande testet lite med att säga så här: Av de 2 korten så var väl 780TI marginellt snabbare vid lansering men blir _rejält_ frånsprungen av 290X idag. Hela GTX 700-serien har åldrats riktigt uselt tbh.

Menar du relativ prestandaskillnad då ? För tredjepartskort är nästan 20% snabbare än ref i detta fallet, vilket gör att de var snabbare för 3 år sedan, och de är snabbare även idag (dock är prestandaskillnaden mellan modellerna här är ju i princip obefintlig mellan nu och då) Fury hade även stora problem med frametimes som man inte får glömma (en av de sista släppen som led av det från AMD om jag mins rätt), och var väldigt svårt att få tag på för ett bra pris (gick väl knappt att köpa alls ett tag?) vilket gjorde det till en rätt medioker produkt även om den hade hämtat mer prestanda nu imo.

Vet dock inte hur positivt det är för AMD oavsett (iof rätt bra för konsumenten om man vill sitta på sitt kort så länge), ett kort bedöms och säljs baserat på hur det är vid release, inte hur det är fem år senare. Verkar dessutom som att det är just de tidiga GCN-korten som har fått rätt bra prestanda ökning med tiden, och är väl dessa mot kepler som folk tänker på när man pratar om att amd-kort åldras sen ett fint vin. Vette fan om det gäller så många andra serier dock?

Tahiti och Hawaii är imo de bästa kretsarna AMD producerat i modern tid, jag rekommenderade en hel del Sapphire 390 när de gick kring 3000kr sträcket, vilket är helt sjukt iom att det presterar bättre än ett 780Ti och är rätt likvärdigt med ett 580, ett kort AMD säljer för samma pris 3-4år senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns gott om titlar där det är tvärt om eller ingen skillnad också. Den videon testar dessutom i DX12 som inte funkar speciellt bra på äldre nvidia kort.

Men jisses, det är ju just det som är poängen. Med nya drivrutiner och grafik-API, allt utan att förändra kortet. Idag är det alltså bättre att ha AMD-kortet om man spelar i DX12 än ett motsvarande Nvidia. Kortet blir alltså bättre med nya API och drivrutiner.

Vilket är hela poängen med idén om progressiv prestanda hos AMDs kort.

Permalänk
Medlem

Kulle vart roligt att se vad som hänt mellan de mest populära korten med

GTX770/970/1070 mot AMD motsvarigheter.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Skär i hjärtat att se 980ti testas i basutförande.

Ja verkligen, och även när alla reviewers jämförde gtx 980 ti mot 1070 i referens utförande då gtx 980 ti med referens kylaren har problem med thermal throttling pga undermålig kylning.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Haha ja det representerar kanske 1% av alla 980ti användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia själva har ju sagt iom 2000 serien att de har högre grundklock just pga så få nyttjar den OC potential som finns i deras kort. Iofs inget nytt, de bekräftade ju bara vad vi redan visste. Ytterst få överklockar sina grejer helt enkelt.

Så är nog närmare sanningen om du vänder på steken vill jag t.om påstå. Det representerar 99% av alla 980ti användare är bra mycket mer troligt än 1% är jag rätt säker på

*edit* beror iofs på om du räknat 3e part kort som att OCa.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |