Simplistisk cockpit för DCS F/A 18 och VR (Martin Baker SJU/5A ejection seat) Nu med sponsorer!

Permalänk
Medlem

Simplistisk cockpit för DCS F/A 18 och VR (Martin Baker SJU/5A ejection seat) Nu med sponsorer!

Som tråden antyder ska jag skapa en simplistisk cockpit för att få lite trevlig känsla när man flyger i VR

Allt började när jag fick en sjysst deal på ett demo-kit alá vive och insåg hur kul och förförande det var, så planen är att skaffa ett sjysst plan till DCS, dvs F/A 18 då.

Men det känns inte helt rätt att sitta och lira i en kontorsstol så fick för mig att skapa en enkel cockpit, eller min version av den

Det hela kommer bestå av ett pilotsäte, med plats för både gas-reglage och centerhylla för joysticken + ev tangentbordshylla och mushylla, sista nämda ska jag försöka bli kvitt genom att helt enkelt använda VR för att trycka på knappar och reglagen och deras knappar/vred för att aktivera.
Det ska även finnas plats för roder-pedaler.

Allt som allt så ska det vara ett dumt säte, bara för att få lite sjysstare känsla, har dock planerat att få in några funktioner, som att integrera ett eject-handtag som funkar.

Mål:
- Säte för att öka känslan i DCS och dess F/A 18 modul

- Ihopfällbart i viss mån för att spara plats, tänker ryggstödsdelen fälls fram.

- I viss mån en mindre del interaktivitet, eject t ex

- Husa både Joystick, gasreglage och roderpedaler.

- Ev hållare för vive-lighthouses så att man slipper ha dessa monterade på andra ställen i rummet, bara att skruva på när man ska spela och i en redan inställd position så man slipper rikta in dem

- Tillverkas i MDF, antingen ren som målas eller redan infärgad MDF

- Kunna tillverkas av mig, med delar som körs fram i mina 2 cnc-fräsar (2x3m för de grova större delarna samt 1.5x1m med PRECISION som heter duga.) samt minde detaljer som kan 3D-printas max 305x305x320 mm

- Så nära som originalet som möjligt, ska se om jag kan få tag i måttsatta ritningar från tillverkaren av sätet.

- Ska kunna monteras i bästa ikea/möbelandra med gänginsatser i delar samt insex-skruv med lågprofilskalle, inga onödiga utstickande detaljer.

Bonus
- Ett slutresultat som skulle kunna återskapas med hjälp av handverktyg, handöverfräsar etc ev dock med vissa kompromisser
- Detaljerade ritningar och cad-filer för de som vill tillverka själv med.

Det var allt så här långt, har ni åsikter, tankar, tips? Var inte tysta utan skriv!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Roligt projekt, ska bli kul att följa!

Glöm inte en detaljerad "definition of done" bara, annars slutar det kanske som det här projektet: http://www.hanskrohn.com/start.htm

Lycka till!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Kollade in hans simulator precis, haha nä så seriöst blir det inte, bara ett säte som ska se hyffsat likt ut originalet, vara skönt att sitta i och medge sjysst placering av kontrollerna och minska jobbet att slänga upp allt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hittade denna trevliga tillverkaren som verkar göra exakt vad jag vill göra så blir nog att hämta inspiration härifrån. Dock ingen hel cockpit, i bästa fall bara en liten del med ett djup så att roderpedalerna sitter fint och man kan placera ett tangentbort lite halvt vertikalt på ett snyggt sätt.

https://viperwing.com/simulator-frames-and-ejection-seats/

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kul projekt!
En av mina gamla grannar byggde en hel cockpit hemma i garaget för simulatorflygning.
Detta var på 90-talet någon gång, men han verkar ha fortsatt bygga:
https://www.gd.se/artikel/gastrikland/gavle/han-har-viggen-oc...
Kanske har han en hemsida med lite tips och tricks som du kan hämta inspiration från.

Permalänk
Medlem

Ja den den där var inte att leka med, dock är alla så väldigt seriösa som bygger
Visserligen jag med, fast i en annan dimension.

Vill ha något enkelt, men ändå tillräckligt. Den ska vara lättillgänglig men ändå så pass arbetad att det känns realistiskt. Slutade med att jag spenderade större delen pengar på en hotas warthog, just för dess gedigna känsla och möjligheten att montera stickan enkelt och minimalt sen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

[...]
Det hela kommer bestå av ett pilotsäte, med plats för både gas-reglage och centerhylla för joysticken + ev tangentbordshylla och mushylla, sista nämda ska jag försöka bli kvitt genom att helt enkelt använda VR för att trycka på knappar och reglagen och deras knappar/vred för att aktivera.
Det ska även finnas plats för roder-pedaler.
[...]

Tänkte att vi kunde prata lite om mixen mellan VR och fysiska prylar (tangible interfaces). Flygsimulatorer i VR kan kanske vara bästa tillämpningen hittills, jag skaffade VTOL VR i förrgår och har hunnit flyga 8 timmar sen dess, väntar bara på mer content, men jag rekommenderar det varmt såhär långt ändå.

Utvecklaren gjorde i min mening ett smart medvetet val i att designa cockpit och interaktionsmönster efter att endast använda VR-kontrollerna, och det är ett bra drag av två anledningar:

1. Oavbruten illusionsnivå - En riktig joystick hade erbjudit mer realism till illusionen, handkontrollerna till Vive/Oculus är lite för generella och gör sig emellanåt påminda, men att bibehålla en något lägre men ändå jämn nivå av realism gör det lättare att fokusera på spelmekaniken över tid.

2. Fysiska hinder - Låt säga att din cockpit är utrustad med HOTAS och ett par Vive-kontroller, och den virtuella cockpiten erbjuder ett gäng virtuella kontroller (knappar, vred etc) som inte har en motsvarighet på den fysiska hårdvaran. Spelaren förväntas då i vissa situationer släppa HOTAS och greppa tag i Vive-kontrollerna för att kunna manipulera virtuella kontroller, sedan släppa Vive-kontrollerna och åter hitta joystick och throttle som förhoppningsvis är fysiskt placerade för att mappa mot spelets visuella representationer.

Jag tror att bästa lösningen för att mixa fysiska gränssnitt och VR är att tracka händerna fria från kontroller (trackade handskar), samt att tracka fysiska kontroller för att kunna få en visuell representation med hög precision. Ett kärnproblem som motion-track-kontroller löser är öga-hand-koordination, som är lätt att glömma tills man provar själv.

Till slut skulle jag hävda att det är knepigt att åstadkomma bästa möjliga för rimliga pengar. Ett drömscenario hade ju varit en fullt utrustad cockpit med ett AR-headset för att kunna rendera omvärlden inte bara framför vindrutan, utan även bakom ryggen eller nedanför fötterna (för helikopter-sim exempelvis), men någonstans på vägen dit tar antingen pengarna eller motivationen slut är jag rädd.

Vad är dina tankar kring VR med fysisk joystick? Har du testat nån lagom lösning som funkar bra?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

https://forums.eagle.ru/showthread.php?t=218861

Den här killen håller på med nåt som antagligen liknar capto glove, kan ju vara ett alternativ kanske för er som kör vr och vill komma bort från tangentbord och mus och flyger plan där man kan interagera med alla knappar och vred som finns i cockpit.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Just nu är det tänkt att helt enkelt binda muskontrollerna till spaken eller gasen och bara titta på rätt reglage och aktivera.
Men det är inte helt omöjligt att lösa något annat i framtiden sen då man kan köpa en lös trackningdel till vive, kanske montera på en handske, och sen kanske göra någon smart lösning med brytare eller dylikt som agerar vänster/höger musklick och mushjul.

Men det är inte på tal om än, DCS har ju lite begränsat stöd för vr-kontrollerna än.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så blir det lite tricky med att hitta rätt knappar och vred i verkligheten när du har brillerna på dig. Men eftersom du ändå tänker på DCS så kanske du kan testa ett annat flygplan? Warthogen, A-10, (The BRRRRRRRRRRRRRRT plane) har nämligen HOTAS som är en replika och väldigt bra kvalite. Då får du lättare att binda kontroller som faktiskt är där dom ska vara (perfekt för VR).

Det var länge sen jag var inne på Sweclockers, och ser nu att jag glömde av att uppdatera min byggtråd, jag ska se om jag kan hitta en bild på det färdiga. Men jag byggde nämligen en enklare rig för att flyga och köra bil, med just Warthogen HOTAS.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1372195-bygglogg-racin...

Permalänk
Medlem

Köpte mig just en warthog hotas igår, ska binda effektivt så att jag kan göra det mesta utan tangentbord, och sen ha lite musknappar på några med så att man just kan påverka de knappar i planet som behövs mindre sällan, typ landningsställ etc

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Liten början, börjat skissa så lätt på sidorna till nederdelen av sätet, samt slutföra fräsen som ska göra det mesta av jobbet därav måtten, en 2440x1220 skiva räcker bara till 1 spillskiva, ska ha 2 varav ena alltid kommer ligga på och en ska ha isatta islagsmuttrar för att montera material.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

+300 referensbilder + ytterligare 30 med mått, en sketchupmodell på en annan version av stolen som referens-cad. Allt som krävs för att börja cadda ordentligt nu!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

+300 referensbilder + ytterligare 30 med mått, en sketchupmodell på en annan version av stolen som referens-cad. Allt som krävs för att börja cadda ordentligt nu!

Mycket intressant projekt du håller på med. Går själv i liknande tankar i och med att jag också kör DCS + F/A-18 och funderar på att skaffa Vive eller Oculus.

Hoppas du uppdaterar tråden emellanåt och delar med dig om hur det går!

Permalänk
Medlem

Grymt kul! Ska följas.

Permalänk
Medlem

@hobus:

Kommer uppdatera så fort det är lönt

Just nu är jag dock nere i Cypern, men ska försöka cadda lite här.

Planen är en minimal rigg för VR, där min datorlåda ska få agera blackbox med egen plats. (Node 304).

Skissar på hur det ska delas upp på ett snyggt sätt för att kunna fällas ihop.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ett väldigt tidigt första utkast, men det är på G. Skissar mer än caddar just nu.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Caddat lite mer, och insett att jag måste köra fram grundbitarna till stolen för att testa lutning på säte etc. Viss frihet måste finnas för komforten
Men har en bra början iallafall.

Tänkte även sen om intresset finns, köra fram några kit att sälja. Komplett med kudde då. Skadar inte kolla redan nu, så kan man planera förpackning med.

Ska även försöka mig på kudden, hotellet jag är på hade ett sängöverkast som hade varit ganska spot on enligt de bilder jag sett, lite infärgning som skulle saknas bara.

Bilder kommer (en uppdaterad, grunden till själva stolsdelen)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Börjat så smått med själva ramen/basen till allt.
Och började fundera "varför uppfinna hjulet igen?" Så kör lite kopia av befintliga lösningar, kopior är ju höjden av erkännande eller hur?

Varje steg innebär inte att förgående är färdigt, försöker knåpa ihop en idé/grund förstå så ha lite förståelse för det om något ser alldeles för fult ut etc just nu, men det kommer, fungerande idé sen finslipa!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Sakta men fortfarande säkert, framsteg varje dag

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Testat lite detaljer idag, ville se hur en detalj blev 3d-printad, allt som allt riktigt bra, ska ändå slipas och målas, men en jäkligt bra grund med snabba inställningar.

Även införskaffat, skum och tyg till sätet samt fake-läder till huvudstödet och skum till den med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Wow! Riktigt grymt, trode inte du skulle ta det till den detaljnivån, men det skall bli fantastiskt att se resultatet!

Permalänk
Medlem

Har valt att försöka gå lite balansgång med detaljnivån, vissa saker som är extra synliga ska synas och vara tillräckligt detaljerade för att kunna jämföras med det riktiga sätet, men först vill jag ha en stomme som funkar

Idag har jag införskaffat lite material inför prototypandet; lite mer mdf, tyg och fakeläder för huduvdstödet samt fyllning i form av skum till kuddarna.

Extra nöjd med fejklädret då tyget till kuddarna inte är riktigt vad jag vill ha, men får duga för tillfället då jag ändå ska göra mallar så kan jag sy om med dugligt tyg senare.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

För tillfället ett litet dilemma. Håller på att 3D-printa huvudstödet där hemma just nu, 33% klart på 14 timmar, 66% kvar, dock osäker på om det är något som blir värt att använda då jag vill ha ett bekvämt huvudstöd, så ska se om det går att applicera fast skummet på 3d-printen och klä med läder. I värsta fall går det inte alls, i bästa fall blir det skitbra, dock en aning fel på skalan men det är det värt för att snyggt och skönt huvudstöd. Och ingen skulle veta det är fel ändå!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Utskriften blev skitbra, men inte klar, strömmen ville bli ostabil pga att passerande åskoväder är min enda gissning då det stod still ofärdigt när jag kom hem. Men skam den som ger sig, får köra helt i skum bara som egentligen blir det enda bästa. Men nu måste jag hitta skum som är som i bilsätet, dvs högdensitetsskum! Ett projekt i sig.

Övrigt, börjat ragga sponsorer för vissa detaljer, och vissa har redan visat intresse och en sa ja och efter lite konversation och godkännande av exportregler från usa (produkten ska inte hamna i Nordkoreas händer etc) så var den på väg efter 30 minuter Mer på G, dock lite annat som är känsligare än detta, inget ok där än, men fick en förtydligande fråga om syftet, men inget nej direkt så håller mig öppen för svaret

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Håller på att färdigställa nya fräsbygget så att jag kan börja fräsa delar till ett första utkast. Detta krävs för att jag ska kunna testa mig fram till en bra mix mellan 1:1 bygge och komfort. Nära originalet men ändå med hög komfort.

Kopplat 2 av ca 20 kontakter, men siktar på att koppla ca 10 först, bara för att få igång allt, hoppar över ändlägessensorer etc nu först.
Fräsa är viktigast.

Sytt ett första utkast till sittdynan, allt som allt helnöjd, gjort i flera delar med en gömd dragkedja i bakre underkant.
Enda jag inte är helnöjd med är skummet, men det är lätt att byta ut när jag hittar något jag är nöjd med, med högre komfort, dvs i detta fallet ett mer kompakt skum

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Lite länge fram i tiden så blir det del2 av projektet men har börjar fila lite på idéer och skaffat småsaker ändå.

En flyghjälm med VR-settet integrerat!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Eftersom det är lite problem med att få igång nya fräsen, ett enkelt fall av "förstår inte hur jag ska ställa in allt för att det ska samarbeta" men reaktioner som tyder på att det ska funka bara jag får rätt på det

Så har jag bestämt, jag ska rengöra min gamla bjässe och börja köra prototypdelarna på den, därav bilden, en gammal hederlig välanvänd spillskiva, ska montera småbitar på ytan som behövs, i detta fallet på en yta av 800x1200 vilket är storleken på bitarna som används som är anpassade till nybygget egentligen. Så kan man byta dessa när de är slitna sen bara.

Även lyckats sy färdigt dynorna till sätet, skumplasten är inte helt ok, men som proof of concept räcker det fint tills jag hittar bättre mer kompakt skumplast

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Efter lite felsökning är nya fräsbygget på god väg nu, men orkade inte vänta utan började så smått med en snabbrenovering av gamla bettan så har börjat köra ut skålen så att säga, bara för att testa lite mått etc. även hittat ett skitbra skum som jag ska köpa lite av i veckan.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Hur går dem med flygandet då, hinner du med att få någon flygträning?
Själv övar jag lufttankning, men det är riktigt svårt.. funderar på att skaffa en förlängning till warthog spaken för att få lite bättre finlir..