Intels 14-nanometersprocessorer bristvara under 2018 års andra hälft

Permalänk
Melding Plague

Intels 14-nanometersprocessorer bristvara under 2018 års andra hälft

Kapacitetsproblemen hos Intel tilltar och nu spås brist på processorer under årets andra hälft. Detta väntas påverka tillgången och försäljningen av PC-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice lär vi se dubblade priser där med. Då är det bara moderkorten kvar sen. Så börjar budgetdatorer på 20k sen.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en annan processortillverkare också som gör jämförbara produkter. Har svårt att tro att datortillverkare väljer sig att finna i att deras egen produktion äventyras av leveransproblem från Intel.

Permalänk
Medlem

Vad synt att det händer just innan dem ska lansera nya processorer snart. vilken "otur"

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ahlen:

Nice lär vi se dubblade priser där med. Då är det bara moderkorten kvar sen. Så börjar budget datorer på 20k sen.

Haha moderkort blir nya RAM, CPUr blir nya GPUs och sen varför inte trycka upp SSDr igen när vi ändå håller på ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Igen?! Innebär det att man får vänta till julen/början av nästa år innan man kan få tag på en i7-9700K, d.v.s. att detta blir återigen en papperslansering? Kanske bättre att vänta lite till isf på Zen 2...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Och snart kommer väl Apple uppdatera Macbook + Air, vilket ska ha sina cpuer..

Nå det finns AMD vilket i vissa fall är en ersättare. Man får hoppas Intel prioriterar Xeons som det förutom är mest vinst på också är de som är svårast att ersätta med en AMD.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Och snart kommer väl Apple uppdatera Macbook + Air, vilket ska ha sina cpuer..

Nå det finns AMD vilket i vissa fall är en ersättare. Man får hoppas Intel prioriterar Xeons som det förutom är mest vinst på också är de som är svårast att ersätta med en AMD.

Tror man vill åt snabba CPUs med låga cores och hög turbo + iGPU. på Airs etc

Hade AMD haft iGPU hade nog varit en annan fråga.
Dock kör dom även TB och får säkert bättre pris av Intel kör allt tillsammans (bara spekulerar)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Tror man vill åt snabba CPUs med låga cores och hög turbo + iGPU. på Airs etc

Hade AMD haft iGPU hade nog varit en annan fråga.
Dock kör dom även TB och får säkert bättre pris av Intel kör allt tillsammans (bara spekulerar)

Ja Apple lär köra Intel, jag tänkte mer generellt att många kan köra med AMD.
Det finns några undantag, där just xeon-användare är de som har svårast att byta. I vissa fall tror jag de hade accepterat dubbla priset på en Intel innan de väljer AMD.

Permalänk
Medlem

@tvelander: Finns säkert ett och annat avtal mellan dom parterna där Intel får gå först i kön ;D

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haha moderkort blir nya RAM, CPUr blir nya GPUs och sen varför inte trycka upp SSDr igen när vi ändå håller på ^^

var försiktigt med vad du säga
https://www.hardocp.com/news/2018/09/01/intel_micron_qlc_flas...
skulle inte blir chockat om det faktiskt händer också.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Vad synt att det händer just innan dem ska lansera nya processorer snart. vilken "otur"

Fast är det inte just för att de lanserar något nytt som de har kapacitetsbrist? Det är ju det som kräver inställningar i fabriker vilket leder till långsam produktion innan man förfinat processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Ja Apple lär köra Intel, jag tänkte mer generellt att många kan köra med AMD.
Det finns några undantag, där just xeon-användare är de som har svårast att byta. I vissa fall tror jag de hade accepterat dubbla priset på en Intel innan de väljer AMD.

Epyc är inte tillräckligt stort ännu och dom har inga CPUs i low range 4 core + etc vs Xeon.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Vilken tur för intel nu kan de passa på att chockhöja priserna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Epyc är inte tillräckligt stort ännu och dom har inga CPUs i low range 4 core + etc vs Xeon.

Jag tycker faktiskt det är märkligt att AMD inte marknadsför en rebrandad Ryzen eller Ryzen Pro som en produkt för "småservrar". Ryzen ska redan fungera med t.ex. ECC RAM, även om officiellt stöd saknas.

Borde räcka med lite valideringsarbete känns det som. Kanske marknaden inte är tillräckligt stor bara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Hade AMD haft iGPU hade nog varit en annan fråga.

Jag förstår inte, AMD har APU:er? Som alltså är processorer som har inbyggd grafik. Visst, de har inte iGPU eftersom det är en Intel-term, fast principen är exakt den samma.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte, AMD har APU:er? Som alltså är processorer som har inbyggd grafik. Visst, de har inte iGPU eftersom det är en Intel-term, fast principen är exakt den samma.

Ligger för långt efter tror jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@tvelander: Finns säkert ett och annat avtal mellan dom parterna där Intel får gå först i kön ;D

Behövs inte då Intel har egna fabriker och de brukar inte släppa in någon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Ligger för långt efter tror jag.

AMD:s APU:er levererar bättre prestanda än intels iGPU.

På desktopsidan presterar t.ex. en Ryzen 5 2400G i linje med ett GT 1030 GDDR5, d.v.s. kan med nöd och näppe och låga inställningar spela moderna spel. Samma kan man inte säga om Intels inbyggda grafik.

Intel använder t.o.m. AMD-grafik i några processorer... Hades Canyon tror jag det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns en annan processortillverkare också som gör jämförbara produkter. Har svårt att tro att datortillverkare väljer sig att finna i att deras egen produktion äventyras av leveransproblem från Intel.

För de stora datortillverkarna är det inte gjort i en handvändning att ställa om produktionen från att använda Intel-processorer till AMD. Komponenter ska certifieras och testas med de nya styrkretsarna/CPU:erna, marknadsföring, manualer o.s.v. ska utvecklas, drivrutiner ska anpassas o.s.v. Även om de redan har vissa produktlinjer med AMD så har de troligen enorma lager med specialbeställda Intel-moderkort och andra komponenter som enbart är certifierade för deras Intel-baserade produktlinjer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Why oh why behöver jag bygga dator i höst. Skulle gjort det två år sen. Blä. Tack o lov att bitcoinen verkar släppt greppet om en av delarna iaf.
Första gången på många år som det verkligen känns som om det finns för få tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

AMD:s APU:er levererar bättre prestanda än intels iGPU.

På desktopsidan presterar t.ex. en i5-2400G i linje med ett GT 1030 GDDR5, d.v.s. kan med nöd och näppe och låga inställningar spela moderna spel. Samma kan man inte säga om Intels inbyggda grafik.

Intel använder t.o.m. AMD-grafik i några processorer... Hades Canyon tror jag det heter.

Antar att du menar Ryzen 5 2400G och inte i5

Permalänk
Medlem
Citat:

Fabrikerna som tillverkar på 14 nanometer är fyllda till brädden och har redan haft ett avtryck på Intels senaste styrkretsar.

En hård helg @jacob?

Är det främst OEM tillverkare som kommer lida brist eller blir det samma för oss också?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ClintBeastwood:

En hård helg @jacob?

Är det främst OEM tillverkare som kommer lida brist eller blir det samma för oss också?

Nej. Och vi har en knapp för rättelser.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Det gör inget, det är ändå bara hålla kvar på dom processorer som man har. Intel har ändå ingenting intressant att erbjuda för tillföllet.
Kaby Lake, Coffee Lake, Whiskey Lake, Cannon Lake, etc. Inget intressant där inte.
Inte har inte något intressant tills som lanserar Ice Lake med in-silicon fixar för Meltdown och Spectre. Samt tills dom lanserar GPU gen 11 då dom dragits väldigt länge med gen 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nej. Och vi har en knapp för rättelser.

Jag såg inte den. Hård helg.

Men hur tror vi det blir med tillgången för oss vanliga döda? Är det mest datortillverkare som kommer bli lidande eller kommer det bli en liknande release vi hade sist?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Antar att du menar Ryzen 5 2400G och inte i5

Precis det jag menar. Tack. Har korrigerat mitt inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

För de stora datortillverkarna är det inte gjort i en handvändning att ställa om produktionen från att använda Intel-processorer till AMD. Komponenter ska certifieras och testas med de nya styrkretsarna/CPU:erna, marknadsföring, manualer o.s.v. ska utvecklas, drivrutiner ska anpassas o.s.v. Även om de redan har vissa produktlinjer med AMD så har de troligen enorma lager med specialbeställda Intel-moderkort och andra komponenter som enbart är certifierade för deras Intel-baserade produktlinjer.

Det påstår jag inte är gjort i en handvändning heller. Fast det kan ju påverka vilka framtida produkter som utvecklas och beställs, just för att datortillverkaren ser värdet i att ha produkter med olika CPU:er i.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pv2b:

AMD:s APU:er levererar bättre prestanda än intels iGPU.

På desktopsidan presterar t.ex. en Ryzen 5 2400G i linje med ett GT 1030 GDDR5, d.v.s. kan med nöd och näppe och låga inställningar spela moderna spel. Samma kan man inte säga om Intels inbyggda grafik.

Intel använder t.o.m. AMD-grafik i några processorer... Hades Canyon tror jag det heter.

Du inser att den CPU är AM4 desktop CPU ....
Mm tryck in den i en macbook air ^^

Termisk avlednigseffekt (TDP) 65 W
15 W
Configurable TDP-up Frequency
2.10 GHz
Configurable TDP-up
25 W
Configurable TDP-down Frequency
800 MHz
Configurable TDP-down
10 W

Intel 8650U

Blir varmt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Du inser att den CPU är AM4 desktop CPU ....
Mm tryck in den i en macbook air ^^

Termisk avlednigseffekt (TDP) 65 W
15 W
Configurable TDP-up Frequency
2.10 GHz
Configurable TDP-up
25 W
Configurable TDP-down Frequency
800 MHz
Configurable TDP-down
10 W

Intel 8650U

Blir varmt

Jadå. Jag skrev därför explicit "på desktopsidan" för att jag inte orkade leta upp motsvarande Ryzen Mobile-processorer som jag inte kan utantill. Finns nerklockade versioner av dessa med TDP-värden på 15W.

Kolla gärna längst ner på den här sidan: https://www.amd.com/en/products/ryzen-processors-laptop

Eller så copy pastar jag lite bara på toppmodellen:

AMD Ryzen™ 7 2700U Mobile Processor with Radeon™ RX Vega 10 Graphics
Graphics Model: Radeon™ RX Vega 10 Graphics
# of CPU Cores: 4
# of Threads: 8
Max Boost Clock: 3.8GHz
Base Clock: 2.2GHz
Thermal Solution: Not included
Default TDP / TDP: 15W

Kanske inte riktigt lika snabb grafik/CPU än en 2400G förvisso (jag vet inte hur stor skillnaden är på riktigt...), men betydligt snabbare grafik än Intels integrerade grafik. Det jag ville bemöta var ditt påstående att inbyggd AMD-grafik "ligger efter" Intel.